Nu skete det igen

Hundehvalp aflivet efter overfald
21-01-09: 14:48 | af: liio

Den seks måneder gamle slædehund Aslak måtte aflives, efter den i næsten en halv time var blevet mishandlet af en kamphund, skriver jv.dk.
Overfaldet skete i Haderslev mandag aften, hvor Aslaks ejer var ude at gå tur med sin hund, der var i snor. Det var kamphunden af racen Amstaff ikke.
Kamphunden, der hedder Tyson, knuste Aslaks højre forben fire steder og rev dens hals og snude op. Aslaks 44-årige ejer blev selv bidt to steder, mens han forgæves forsøgte at redde sin hund.

Jeg synes helt ærligt alle der vil have hund bør få et kørekort til det. Så alle kender noget til hunde og hundesprog. På den måde kunne mange ulykker måske undgåes.

Jeg bliver bare så skide ærgelig over sådan noget her - stakkels lille Aslak, og stakkels hans ejer. Det er fandme ikke fair…

Ja, jeg har også godt hørt om det, og det får mig til at føle så stor en afmagt og jeg bliver så ulykkelig :ked:Hvad dælen går det galt i hovedet på folk, hvad er det der sker? :(:frowning:

Jeg tror desværre at mange af de hunde der bliver kaldt kamphunde er avlet på agressive forældre hvilket med tiden har gjort den hurtigere på aftrækkeren.

Jeg kender sgu ingen andre “normale” hunderacer der ville angribe en hvalp på den måde, slet ikke når hvalpen var i snor.

Ud over det så kræver det sit menneske at have en dominant race, og sådan en skal sgu styres med hård og kærlig hånd, og gør man ikke det har man eller får man store problemer.

Jeg aner desværre ikke hvad der sker i sådanne tilfælde med angriberen men jeg ville ønske at de alle blev aflivet så der kan blive muget ud i rækkerne, for der findes også masser af “kamphunde” der havner i de rigtige hænder og er fantastiske familiehunde og kæledyr.

Jeg tror det handler 50% om gener og 50% om ejer. Det handler om hvad der bliver avlet på af temperament og hvordan den bliver opdraget som hvalp - og desværre fejler alt for mange på begge punkter…

Jeg har indtil nu været stor tilhænger af kørekort til hunde, men jeg hørte noget som har fået mig til at overveje tanken endnu en gang.

JA - et kørekort til hund (eller visse racer…) vil give en stor information ang. hundens adfærd. Det er vi helt enige om, MEN.
Hvis nu “Brian og Hassan” ikke lige gider tage det kørekort - hvad sker der så?

Politiet har ikke ressourcerne til, at tage alle de hunde med sig, hvor ejeren ikke har kørekort, så hvordan skal det i praksis fungere?

Jeg er meget stor tilhænger af, at man skal have basisviden om adfærd omkring hunde i orden, inden man anskaffer sig en - og gerne i form af et kørekort (evt. udvidet til de racer, hvor der kan opstå store adfærdsmssige problemer)
Men når nu politiet ikke har ressourcerne til, at tage alle de hunde (hvor ejeren ikke har kørekort) og sætte på et internat, ja endsige tage dem med sig i det hele taget - hvad skal det så gøre godt for?

Jovist kan politiet udskrive bøder her og der, men det er jo som en dråbe i havet.

Jeg ved ikke, hvad der kan gøres. :?

Stakkels lille hund, og stakkels ejer der blev bidt :frowning:

ja desværre ser det ikke ud til at der er en nem løsning på problemet. politikerne taler nu om kørekort til kamphunde kun. og ja jeg ville sgu gerne have at folk skulle chekkes i hoved og *øv, men nej vi har ikke ressourcerne til det - desværre.

I en perfekt verden havde vi :frowning:

Problemet er at det er hundende der er taberne. Både Aslak og Tyson…

Ja hundene er tabere… Og i de forkerte hænder er de fleste af disse dyr også.

Både muskelhunde og andre hunde og dyr - generelt er det i DK i dag for let at anskaffe sig et dyr…

MVH

Hørte om en boligforening, der forsøgte at bremse indflytningen af kamphunderacerne ved at sætte en maxstørrelse på de hunde, som måtte bo der… højden var 40 cm.
Hvilket så ville betyde, at jeg ikke måtte bo der med Dise (41.8 cm), mens at Nannas gode legekammerat Am Staffen Ninia (39 cm) gerne måtte :S

Der er nu tale om at indføre et kørekort til folk med “muskelhunde”… og et eller andet sted synes jeg bestemt at man bør sætte ind overfor de uansvarlige ejere… men et kørekort til muskelhunde, tror jeg ikke er er vejen frem!
For hvad er lige en muskellhund?
Am Staff, Dogo Argentino, Cana Corso, jo dem kan vi vel godt blive enige om… men hvad så med Bullmastif, Mastiff Neapolitano, bulldog, boxer, rottweiler, leonberger osv osv… det er altså alle racer, som tilhører enten vogterracer, kamp/krigshunderacer og/eller molossergruppen - og som kan være potentielt farlige!

nej, jeg synes altså den er svær!!!

Det tåbeligste de danske politikere nogensinde har gjort er efter min mening at hasteforbyde PittBull og Tosa Inu… det gjorde lige pludselig disse racer enormt populære! Og så gik der mode i dem…
Jeg kender et par meget gamle Am Staff opdrættere, som nærmest græder, når talen er om hvad der i de senere år er sket med racens popularitet! ALT det som de gennem 30+ år har KNOKLET for er ødelagt i løbet af ganske få år, fordi nogle mænd med små vedhæng synes det er sejt at have en hund, som kan bide fat i en pind, mens den svinges rundt i luften! :doh: Hint; det kunne Sif faktisk også da hun var yngre - skulle det være noget specielt?

Boligforeningen AAB vil i de belastede områder indføre øjeblikkelig opsigelse af lejekontrakten for alle der ejer muskelhunde

jeg synes det er en strålende ide

Jamen… hvad er en muskelhund?

Definition søges…

Ja enig med Ann her… Enig i at der sker overfald - men hvad er en muskelhund?

Den er simpelthen svær den her sag…

Jeg har fx træner Amerikansk Bulldogs - de er SKØNNE. Og det samme er amstaffen - som også er en yderst trænbar race! Jeg lærte en amstaff at diskriminere mellem farver på tre forsøg på skolen - hun var helt fantastisk agilityhund også…

Jan overvejede i en årrække, at anskaffe sig en Am Staff som sin næste hund.
På det tidspunkt var forbuddet mod Pitt’en næsten lige vedtaget… Og der gik vilde diskussioner ang racen herhjemme.

MEN… Jan er jo “gammel” redningshundefører - og de havde indtil flere gange trænet med og var blvet trænet af amerikanske redningsfolk…
Et hold af disse havde to Am Staffs (der var meget tvivl om den ene hunds papirer :wink: ) - og disse to hunde imponerede simpelthen Jan med deres trænbarhed, deres vilje til at arbejde og deres samarbejdsevner. Sådan en hund ville han meget gerne have, nårengang Sif skulle skiftes!
Ideen blev dog opgivet, da racen blev populær i de forkerte kredse… ikke på vilkår om Jan vile sammenlignes med den slags mennesker (som han så rigeligt til i sit job) eller skulle stå og forsvare sit valg af race overfor alle…

Den første Am Staff forventes i øvrigt at tage afsluttende redningshundeprøve til sommer :slight_smile:

Jeg kunne også godt tænke mig en definition på muskelhunde.

Mange tæller jo rottweileren med og jeg ser bare SÅ mange smukke og velfungerende rotter.

Begrebet forvirrer mig…

De andre racer har sikkert også mange velfungerende hunde, men i de forkerte hænder, kan enhver hund jo blive farlig.

Aner simpelthen ikke, hvad pokker man skal gøre ved problemet.

Jeg har selv siddet og tænkt det samme. Når jeg går tur med min lille hund på knap 10 måneder som er en Jack Russel, er jeg altid på vagt overfor de kamphunde/muskelhunde, fordi som flere af jer er inde på, så har mange ikke tilstrækkelig erfaring til at være ejer af sådan en hund.

Man må aldrig generalisere, men tit og ofte er det “store pumpede brød” som kommer dansende hen af fortorvet med deres “lille vovse”, og dem undgår jeg 100% at komme i nærheden af. Det ville simpelthen være det værste der kunne ske, hvis min lille Bella ( som er god som dagen er lang) kom i totterne på sådan en hund, som er havnet i de forkerte hænder og mest af alt bare er et “legetøj”. Dog er der jo selvfølgelig også folk, som har tilstrækkelig med resourcer og erfaring til at drage den omsorg, opdragelse og stimulans som de hunde har brug for, men dem som ikke har, burde tænke på dyret frem for deres eget ego.

[quote=Gry Gressbakken;108154]Jeg tror desværre at mange af de hunde der bliver kaldt kamphunde er avlet på agressive forældre hvilket med tiden har gjort den hurtigere på aftrækkeren.

Jeg kender sgu ingen andre “normale” hunderacer der ville angribe en hvalp på den måde, slet ikke når hvalpen var i snor.

…[/quote]

Muskelhund/kamphund eller hvad de kaldes er et problem.

De er først og fremmest et problem fordi de findes.

De er et problem fordi nogen af dem ejes af forkerte mennesker

De er et problem fordi nogen af dem ejes af de rigtige mennesker, der bare ikke tager hundenes “dårlige ry” alvorligt eller simpelthen ikke tror at deres “søde lille Amstaffpige” kan finde på at gøre en mus fortræd.

De er et problem fordi nogen af dem er fødte potentielle dræbere.

De er et problem fordi nogen af dem er søde og rare familiehunde…indtil de på et splitsekund pludselig ikke er det mere.

o.s.v.

Dog er der jo selvfølgelig også folk, som har tilstrækkelig med resourcer og erfaring til at drage den omsorg, opdragelse og stimulans som de hunde har brug for

Ja, men det er bare ikke nok…desværre ser man jo ofte, at det også går galt for de menneskers hunde.

Utallige episoder hvor ejeren selv eller familiemedlemmer pludselig og uden varsel er blevet overfaldet af en ellers tilsyneladende velafrettet familiehund…eller hvis hunden går amok, lader den sig ikke stoppe…heller ikke af ejeren som risikerer at komme slemt til skade ved at forsøge, for i det øjeblik skelner sådan en hund ikke hvem den angriber i blindt raseri/agression…hjernen kortslutter på den og den tænker kun på en ting, at angribe…og den advarer ikke først

Alle hunderacer har forskelligt temperament, der er forskel på hvor dominante de er, hvor nemme de er at opdrage.
Alle hunde kan blive farlige/agressive grundet manglende eller forkert håndtering…de kan bide af angst, hvis de provokeres, eller hvis de er opdraget til at være agressive…altså forudsigelige reaktioner…forudsigeligheden mangler i de fleste tilfælde hos kamphundene.

Men det farligste ved de racer der kaldes muskelhunde/kamphunde er, at de, rent ud sagt, er født med “dræbergenet”…
Den rette træning og opdragelse kan sagtens få en velfungerende hund ud af sådan en race…men dens mørke side ligger der…og man ved aldrig om, eller hvornår, den pludselig rammer eller hvem den rammer.

Og derfor er de farlige…også selv om de ikke ejes af de forkerte mennesker…og også selv om det måske er en (tilsyneladende) velfungerende familiehund…

For øvrigt efterlystes hvilke racer der går under betegnelsen

http://www.kamphund.com/

Jeg mangler samtlige molosserracer på listen!
De fleste store vogterracer mangler også! Okay - en del af dem er også molosser :wink:
Racer, der tidligere har været brugt som kamphunde mangler… fx shar pei.
Racer, der er blevet udviklet fra molosserne mangler… fx Fransk Bulldog
Osv osv…

Det er altså ikke så let!!!

Hvad vil du helt stå overfor… en Maremma eller en Am Staff???
Ingen af dem!!!
Men Maremmaen er ikke på listen… trods, at den bruges som ulvedræber - det er kendt, at Maremmaen SKAL fjernes fra fåreflokken inden driverhundene bliver sluppet løs… ellers dør driverhundene altså! Det samme gælder Pyrenæeren…
Mastino Neapolitanoen er en gammel kamp og krigshund… der er en grund til at man tidligere kuperede dens ører helt væk og “reducerede” halens længde til ca 1/3del!!! Den står ikke på listen…
Boxeren nedstammer direkte fra den tyske Bullenbeisser… man kan næsten høre på racenavnet, hvad den race blev brugt til! Boxeren er ikke på listen…
Rhodesian ridgeback er en molosserrace, som er fremavlet til at jage storvildt (bla løver!) Den står ikke på listen!
Grand danois er en molosserrace… den står ikke på listen - trods at der har været flere tilfælde af dårligt temperament…
Canaandog er der ikke…
Den danske Broholmer er en skarp vogterrace… den står ikke på listen
Rottweileren er en skarp vogterrace… den står ikke på listen.

Det er altså ikke så nemt, som nogle gerne vil gøre det til!!!

Det er altså ikke så nemt, som nogle gerne vil gøre det til

Nej, det er nemlig ikke nemt…og de racer du nævner står ganske rigtigt ikke på listen

Shar pei og Fransk Bulldog har jeg dog set på en anden liste et sted.

Så nævner du:

***Boxeren nedstammer direkte fra den tyske Bullenbeisser… man kan næsten høre på racenavnet, hvad den race blev brugt til! Boxeren er ikke på listen…

Næ, det er den ikke, for der har man ment, at de “farlige” gener er så udavlet fra racen, at den ikke længere hører under begrebet kamphund, selv om den er brugt meget til hundekamp for længe siden.

Rhodesian ridgeback er en molosserrace, som er fremavlet til at jage storvildt (bla løver!) Den står ikke på listen!*

Nu har jeg personlig erfaring med en Rhodesian Ridgeback…også en af dem, der nu betragtes som en ideel familie og hyggehund…men det er, som jeg beskrev tidligere, KUN til den pludselig ikke er det mere…den har det der uberegnelige islæt i hjernen, der gør at en ellers fredelig hund, pludselig tænder af og ændre personlighed i et nu.

Grand danois er en molosserrace… den står ikke på listen - trods at der har været flere tilfælde af dårligt temperament…

Det samme som med bokseren, og jeg mener det er vigtigt at skelne mellem et dårligt temperament og latent uberegnelighed…

Den danske Broholmer er en skarp vogterrace… den står ikke på listen*

Broholmeren er lidt et kapitel for sig…den oprindelige Broholmer var faktisk omtrent uddød sidst i 70erne…men ved at avle på noget der lignede, iblandet noget andet…fik man oparbejdet en bestand af noget som lever op til, udseendemæssigt, standarden for Broholmeren…den helt “ægte” gammeldags Broholmer findes ikke mere.

Rottweileren er en skarp vogterrace… den står ikke på listen.

Jamen jeg vil ikke helt sammenholde “vogterracerne” med kamphundene.

Vogterracerne er godt nok store, dominante hunde, der kræver sin mand at afrette…men deres farlighed ligger fortrinsvis i træningen af dem, til det formål de blev brugt til…og især blev brugt til netop grundet deres størrelse og styrke.