Det er altså ikke så nemt, som nogle gerne vil gøre det til
Nej, det er nemlig ikke nemt…og de racer du nævner står ganske rigtigt ikke på listen
Shar pei og Fransk Bulldog har jeg dog set på en anden liste et sted.
Så nævner du:
***Boxeren nedstammer direkte fra den tyske Bullenbeisser… man kan næsten høre på racenavnet, hvad den race blev brugt til! Boxeren er ikke på listen…
Næ, det er den ikke, for der har man ment, at de “farlige” gener er så udavlet fra racen, at den ikke længere hører under begrebet kamphund, selv om den er brugt meget til hundekamp for længe siden.
Rhodesian ridgeback er en molosserrace, som er fremavlet til at jage storvildt (bla løver!) Den står ikke på listen!*
Nu har jeg personlig erfaring med en Rhodesian Ridgeback…også en af dem, der nu betragtes som en ideel familie og hyggehund…men det er, som jeg beskrev tidligere, KUN til den pludselig ikke er det mere…den har det der uberegnelige islæt i hjernen, der gør at en ellers fredelig hund, pludselig tænder af og ændre personlighed i et nu.
Grand danois er en molosserrace… den står ikke på listen - trods at der har været flere tilfælde af dårligt temperament…
Det samme som med bokseren, og jeg mener det er vigtigt at skelne mellem et dårligt temperament og latent uberegnelighed…
Den danske Broholmer er en skarp vogterrace… den står ikke på listen*
Broholmeren er lidt et kapitel for sig…den oprindelige Broholmer var faktisk omtrent uddød sidst i 70erne…men ved at avle på noget der lignede, iblandet noget andet…fik man oparbejdet en bestand af noget som lever op til, udseendemæssigt, standarden for Broholmeren…den helt “ægte” gammeldags Broholmer findes ikke mere.
Rottweileren er en skarp vogterrace… den står ikke på listen.
Jamen jeg vil ikke helt sammenholde “vogterracerne” med kamphundene.
Vogterracerne er godt nok store, dominante hunde, der kræver sin mand at afrette…men deres farlighed ligger fortrinsvis i træningen af dem, til det formål de blev brugt til…og især blev brugt til netop grundet deres størrelse og styrke.