Ny kat, hvad med foder

Vi går lidt og snakker om måske, at skulle have en kat mere. I den forbindelse er vi så kommet til at tænke lidt på, hvad man egentlig gør i forhold til foder. Vores får jo en slags foder og man siger jo, at de langsomt skal vendes til nyt foder for ikke at ødelægge deres maver. Her ved jeg også når vi selv har skiftet lidt rundt i foderet for at finde det mest optimale, skal det gå langsomt, ellers er der dårlig mave. :thumbdown:

Men hvad gør man så når der kommer en ny kat ind i flokken. Den har jo ikke nødvendigvis fået det som vi giver vores. Så hvordan sikre man sig egentlig bedst mod dårlige maver, når der normalt står tørfoder fremme altid og der så blive givet vådt to gange om dagen?

Mia

Det plejer ikke at at være et problem herhjemme. Vi skifter ikke foder langsomt - nogle gange når vi at blande det nye i den gamle blanding, andre gang går vi direkte til det nye. Jeg tror, det handler om ikke at fodre for ensidigt med et enkelt foder, derfor blander vi ofte fodermærker og smag. Vi har også meget sjældent katte, der er kræsne mht tørfoder - der er som oftest altid noget i blandingen, de vil have - forøvrigt bliver skålen ikke fyldt, før den er helt tom;) (dog lægger vi mærke til, om det er et bestemt foder, der spises sidst, for så bliver der ikke købt mere af det;))

[QUOTE=Fischer;1247185]Vi går lidt og snakker om måske, at skulle have en kat mere. I den forbindelse er vi så kommet til at tænke lidt på, hvad man egentlig gør i forhold til foder. Vores får jo en slags foder og man siger jo, at de langsomt skal vendes til nyt foder for ikke at ødelægge deres maver. Her ved jeg også når vi selv har skiftet lidt rundt i foderet for at finde det mest optimale, skal det gå langsomt, ellers er der dårlig mave. :thumbdown:

Men hvad gør man så når der kommer en ny kat ind i flokken. Den har jo ikke nødvendigvis fået det som vi giver vores. Så hvordan sikre man sig egentlig bedst mod dårlige maver, når der normalt står tørfoder fremme altid og der så blive givet vådt to gange om dagen?

Mia[/QUOTE]

Man gør præcist det du selv forklarer.

Mange tak for svarene. Mit største problem er nok, når tiden kommer, at jeg har en mis der ikke tåler kylling. Så det er ikke sikkert jeg bare kan vende ham til det en kommende kat spiser. Men vi må se hvad vi gør når det engang bliver tid. Kunne bare være i havde et eller andet smart man kunne gør sådan i den første tid med en ny mis. Nu har jeg i hvertfald fået lidt svar på hvad vi kan gøre i ved denne del af en sammenføring :slight_smile:

Måske du kan aflevere noget af dit foder der hvor katten vokser op? Så kan den vænne sig lidt til foderet allerede inden den kommer hjem til jer? :slight_smile:

Ville en opdrætter gå med til det? Tænker de har jo også mange katte, men selvfølgelig, hvis en del blander en masse foder i forvejen, betyder det nok ikke helt så meget :smiley: Tror det må blive løsningen når vi engang skal udvide flokken :slight_smile:

Ja det kommer jo an på opdrætter :slight_smile: Men det ville da være et forsøg værd

I kunne måske på forhånd få at vide, hvad den nye kat spiser, og så skifte jeres egen over på det, inden den nye ankommer. Og så evt skifte tilbage igen, når den nye er faldet til, hvis det er det, I ønsker.

Der er naturligt en del stress forbundet med en flytning og en sammenføring, og det kan i sig selv påvirke en kattemave. Så det er fornuftigt at prøve at undgå sådan et ekstra stressmoment.