Ny killing i hjemmet

[LEFT]Jeg har fået mig en lille Oskar på knapt 4 måneder, og har haft ham en lille uge nu. Jeg har aldrig haft en killing før, har haft to katte fra de var omkring 6 mdr, og havde dem på samme tid. Men nu har jeg kun den ene derfra, Shadow på 3 år. Men ja … problemerne …

Oskar mjiaver efter opmærksomhed konstant, min fornemmelse siger mig at det er normalt for en baby kat, men jeg ved ikke hvor meget jeg skal reagere på det, for det skulle jo gerne holde op på et tidspunkt, og det gør det vel ikke hvis jeg svarer ham hver gang ?

Oskar har også meget tynd mave og han kaster op. Kan det måske have noget at gøre med ændring af kost, plus hele oplevelsen med at blive taget væk fra sin familie og være i et nyt hjem ?

Han virker glad nok, er rigtig kælen, og leger når han er vågen, han går på opdagelse, og spiser og drikker normalt.

Han virker ikke særlig påvirket af at Shadow er her, han ligger og kigger på ham, især når han leger, men deltager ikke.

Shadow derimod er meget påvirket, han “går til angreb” på Oskar ( Oskar er pænt ligeglad ), men hopper 2 meter tilbage hvis Oskar bare løfter halen. Det ser ret morsomt ud. For Shadow er en dejlig stor lidt tyk hankat. Og efter Oskar er kommet til, tilbringer han næsten alt sin tid udenfor.

Min søn på 2 år har ret svært ved at lade Oskar være, og han kan være ret ond, uden at det er hans mening, han vil gerne bære på Oskar, men tager ret hårdt fat. Så jeg har fredet soveværelset, så Oskar kan gå derind når han får nok, men kan det også stresse ham så meget at han kaster op og så videre ?

Hjælp mig, jeg har ingen forstand på killinger :([/LEFT]
:frowning:

Er Oskar en huskat? Og hvor har du fået ham fra?
Jeg tænker om han fx kan have orm eller andet i den stil med sig fra tidligere ejer/opdrætter?

Nogle katte mijaver meget - fx siamesere - uden at det egentlig har noget på sig. Andre katte gør det måske i perioder, fx killinger, der er flyttet hjemmefra.

Når du skriver Shadow går til angreb, hvad mener du så? Er det leg? Skinangreb? Fortsætter det? Slås de?

Mht din søn, skal du naturligvis være efter ham og fortælle, hvad man må/ikke må med en killing. Derudover skal du vide, at visse katte/racer, bare ikke synes om at blive båret rundt - og er det sådan en race du har, bør du lære dit barn, at han ikke skal bære på killingen.

Oskar er en almindelig huskat, og kom fra et hjem med tre voksne hunkatte, 1 hankat, og tre kuld killinger ( 10 killinger ). Så måske føler han sig lidt ensom her, han deltog ikke rigtig i leg med de andre killinger, og var den eneste der fandt sig i at blive taget op, faktisk lagde han sig pænt til rette, og ventede på kæl.

Det ligner ikke leg fra Shadows side, men som jeg skrev så hopper han 2 meter tilbage så snart han kommer tæt på Oskar. Shadow hvæser også af Oskar hvis han kommer for tæt på. Men de har ikke været oppe at slås. Oskar virker ikke rørt af Shadows opførelse, han er ret ligeglad.

Min søn er vant til kat i hjemmet, og jeg gør hvad jeg kan for at få ham til at forstå hvordan man skal behandle dyr. Shadow er en meget tolerant kat, så min søn har lidt svært ved at forstå at Oskar skal behandles anderledes.

Det er tydeligt at se at Oskar mjiaver for at få ens opmærksomhed, og han får rigtig meget opmærksomhed, han bliver leget med, nusset med og han sover i oppe i sengen om natten. Men lige så snart man er igang med noget andet, så står den på konstant mjiav.