Ny killing til to voksne hankatte?

Min bedre halvdel har sagt ja til, at jeg kan beholde en af de to hittekillinger, som jeg har skrevet om i en anden tråd. Jeg tror killingen er et par måneder gammel, og jeg tror det er en hankat. Den har kun været vant til at bo i et skur, men er vant til mennesker og meget social.

Vil han kunne føres fornuftigt ind i kattefamilien hos os?

Jeg har to ungkatte:
Oliver på 1½ år, som er en rigtig teenager stadigvæk. Meget legesyg. Han er aldrig kommet over, at han mistede sin bedste legekammerat i marts, og har siden da hængt med skuffen, og er såmænd også begyndt at gå lidt på strejf. Han er totalt afvisende og bange for vores anden kat. Når han er hjemme, elsker han simpelthen at hænge hos os. Han er meget kærlig og da hans ven stadig var i live, veg han ikke fra hans side. Som om han har/havde brug for en “storebror” eller livsledsager til at passe på ham.

Kaj på 2 år, som vi hentede på et internat da Olivers bedste ven blev kørt over. Kaj er desværre et dampbarn har det vist sig. Han har så meget energi og krudt. Er meget bange for ukendte ting, lyde og mennsker. Det har taget meget lang tid at få ham ned på jorden, og han er meget reserveret. Han forsvarer sit territorium med stor energi og fornøjelse, og han tæsker også Oliver. Jeg tror han vil lege, men kan slet ikke styre sin energi, og så ender det med at legen blir’ for voldsom og Oliver stikker af. De to katte kan dog sagtens være i rum sammen, men kun når de er trætte og skal sove.

Kan den lille hittemis gå sammen med disse to forskellige individer? Eller er det bedre at den kommer til Inges Kattehjem med sin bror, som vi har valgt ikke at beholde (det bliver for meget med 2 ekstra katte).

Vi har hele tiden talt om, at Oliver skal have en ny ven, nu han er SÅ ked af det stadigvæk, og nu det slet ikke er gået godt med Kaj.

Er dine katte udekatte?

Jep. Vi bor på landet i skoven, og har ingen naboer lige ved, ud over lejrskolen 150 m nede af vejen. Ellers 40.000 m2 + det løse, hvor de nu render rundt henne. :slight_smile:

Kattene får lov til at sove inde om dagen eller natten hvis de har lyst, men de foretrækker som regel udelivet 12-24 timer dagligt.

Slet ingen der har et godt råd i ærmet? :?

Jeg synes da du skal prøve det af :slight_smile:
Hvorvidt det er en succes ved man jo aldrig, men man går sjældent fejl, når det er en killing, der skal sluses ind.

Hej Tanja,

Med det store frirum i kan give til jeres katte tror jeg faktisk ikke det vil være et problem at indlemme en ny i flokken :slight_smile:

Jeg har i mange år haft min daglige gang i en rideklub, hvor der ofte om efteråret kom nye katte til (typisk afsatte sommerhus katte - leveret i en papkasse), og her har jeg aldrig oplevet problemer. Naa…jo et problem var der altid - disse katte tærede godt på rideklubbens konto i form af regninger for neutralisering.

Mit råd til dig vil være at få kastreret smuksakken - så tror jeg alt vil forløbe glat :slight_smile:

Pissst - kender vi ikke hinanden fra NUF? :slight_smile:

Knus Gitte

Jamen er de ikke samme allerede?

Tak for jeres gode svar :). Jeg er stadig i tvivl om jeg skal beholde den lille misling, ikke fordi jeg er bange for det ikke skal gå godt, men fordi vi står midt i en kæmpe ombygning, og derfor ikke rigtigt selv har noget sted at bo i øjeblikket. Der har meldt sig en mulig ejer til den blå killing, men jeg får først endelig besked her i weekenden.

Hvordan med at få den til at bruge en kattebakke, når den aldrig har prøvet det?

Det er svært. Jeg må tænke, jeg må tænke. Under alle omstændigheder ville den lille killing få hele “pakken” hvis den skal bo hos os, dvs. neutralisering, øremærkning osv.

@Gitte: Jo, vi kender hinanden fra NUF :høhø:.

Ja, dér ville jeg så være meget betænkelig.
Bakketræningen foregår bedst, når killingen er 4-8 uger - derefter tror jeg det kan blive svært, men jeg har på den anden side aldrig prøvet det, så det er ikke noget jeg har erfaring med.

Ved ikke om det vil virke her, med hensyn til at de skal bruge bakken.
Jeg fik på et tidspunkt 3 utrolig søde plejekillinger hjem, men bruge bakke havde de aldrig lært… Lukkede dem ud i et rum, med bakke, mad og vand, og et godt varmt tæppe til at putte sig på. De boede der i tre dage, og derefter var de alle renlige :slight_smile:
Sprøjtede lidt baldrian dråber i bakken.

[quote=Tanja Pedersen;458319]Tak for jeres gode svar :). Jeg er stadig i tvivl om jeg skal beholde den lille misling, ikke fordi jeg er bange for det ikke skal gå godt, men fordi vi står midt i en kæmpe ombygning, og derfor ikke rigtigt selv har noget sted at bo i øjeblikket. Der har meldt sig en mulig ejer til den blå killing, men jeg får først endelig besked her i weekenden.

.[/quote]

Jeg mener, at det er synd for killingen, udfra de omstændigheder du nævner ovenfor.
Jeg betvivler ikke dine gode hensigter - men det er alt for meget for en lille killing. :inlove:

[quote=Mona Jensen;458497]Jeg mener, at det er synd for killingen, udfra de omstændigheder du nævner ovenfor.
Jeg betvivler ikke dine gode hensigter - men det er alt for meget for en lille killing. :inlove:[/quote]
Jeg overdrev en kende. Vi har et sted at bo. Vi bor i vores værksted på 30 m2, som er en integreret del af huset. Derudover har vi et badeværelse og et soveværelse. Resten af huset er ubeboeligt.

Under alle omstændigheder skal beslutningen tages i morgen. Det er svært, for de små killinger bliver jo mere og mere mine egne for hver dag jeg går ned og fodrer dem…