Ny mis - Nyt udstyr - Ny viden!

Nu kommer der så en masse spørgsmål om “udstyr” til en lille mis :stuck_out_tongue:
Jeg har haft (har stadig) haft kat før, men nu ville jeg prøve noget nyt :wink:

Så første spørgsmål er:
Hvis jeg vil gå i sele med min kat, er det så bedst at starte fra den er killing?
Og hvordan finder man den helt rigtige sele? Jeg tænker om der er størrelser eller om nogle seler fungere bedst til nogle “bygninger”
og om det er vigtigt at det er en killingesele og hvornår man skal skifte til en voksen sele?

Spørgsmål 2:
Jeg har indtil videre kun haft korthårskatte og hånden på hjertet er det jo ikke den helt store pelspleje en korthårs kræver. Nu når jeg får en semilanghårs (Coon), hvilken slags børste skal man bruge? Der findes jo tusindvis af forskellige. Og er der forskel på om det er killing eller voksen kat så man skal skifte børste?
Udover det har jeg fået utrolig mange forskellige informationer lige fra at du overhoved ikke behøver at børste en semi, til at den kun skal børstes i fældningsperioden og videre til at den skal børstes MINDST 2 gange om ugen?

Spørgsmål 3:
Er der andre ting jeg skal sørge for at skaffe mig udover, hvad jeg i forvejen behøver til korthårskatte?

Jeg beklager, hvis det er indlysende spørgsmål men synes bare der er så mange modsigende informationer alle steder fra :wink:

Jeg kan desværre kun svare på spørgsmål nr. 1, da mine katte er af den korthårede slags.

Hvis du gerne vil lære katten at gå i sele ville jeg starte så hurtigt som muligt efter du får den hjem. Min ene kat kommer ud i dele engang imellem og jeg begyndte at træne ham med det samme jeg fik han 14uger gammel.

Jeg har bare brugt en alm. H-sele, det har fungeret fint. I starten gav jeg ham bare sele på inde i huset for så han kunne mærke hvad det var for noget mærkelig noget jeg ville have ham til.

Selen kom kun på i kort tid af gangen, men den kom på hver dag. Efterhånden blev det lettere og lettere at sætte den på ham - for de det er bestemt ikke let når killingen vrider og vænder sig og tror at det er en meget spændende leg vi er igang med…I dag sætter han sig pænt ned, når jeg tager selen frem - han ved godt, hvad der skal ske.

Når katten er blevet vandt til selen, kan man begynde at tagen den med udenfor.

Jeg har siden købt en anden slags sele lavet af neopren som denne her Katteseler & kattesnore - køb billigt online | zooplus.dk Jeg har ikke brugt den så meget, men den skulle efter sigende være god.

Det med børstningen kommer nok meget an på kattens egentlige pels. Vi behøver kun at rede ordentligt igennem (under armhuler især) i fældningsperioder. Foderet, man tilbyder kan også have en indvirkning på pelsens kvalitet :slight_smile:

Ved ikke om der er stor forskel på langhåret og korthåret mht. til statisk elektricitet, men vi ynder gerne (især i øjeblikket og når det bliver koldt igen) at give et par sprøjt engang imellem med en antistatisk spray (eller bare vanddifuser) for det kan være slemt i visse perioder. :høhø:

Kan ikke rigtig svare på det med sele, da vi oplevede at det til sidst blev på vores præmisser, og ikke på kattens (vi havde ikke tid til at gå hver dag) så vores er 100% inde kat.

Tillykke med den lille ny :slight_smile:

Jeg går tur med Snehvide hver dag og har tidligere skrevet en længere smøre om det i tråden Gå tur med katten?. Der er også en masse billeder albummet her.

Vi startede også med en almindelig H-sele, men nu bruger vi en blød sele, der går mellem forbenene for ekstra sikkerhed. Kan ikke lige huske, hvad den hedder, men vi fik den fra fra AnnK’s butik. Det har ikke været nemt at finde noget, der passer en stor, letbuttet damekat, men denne er vi begge meget glade for.

Inden du starter, skal du bare gøre dig klart, at katten snart vil forvente at gå tur hver dag - og i alt slags vejr. Men hvis du er indstillet på det, kan både du og din kat få en masse gode oplevelser. :slight_smile:

Jeg startede med, at ha’ Oline i sele da vi flyttede væk fra min have m.kattehus, - - og hun elsker det, selvom hun altid lige “må besvime”. Hun kommer når jeg siger:" skal du med ud"? Mine Singapura er ikke vilde med selen, kun KeKe synes det er OK. og vil gerne gå tur. Så kom tidligt igang, og de seler jeg har kan justeres!

Cats og Conni

Mht. børstning er det meget individuelt, da der er forskel fra MCO til MCO. :slight_smile: Men her er vi (også Bernie) MEGET glade for Schæferstriglen (http://www.alttilhundogkat.dk/schferstrigler.6), der er mange forskellige. Jeg har den med 1 række korte tænder. :slight_smile: Den fungerer også fint til min korthårs. Er super til at tage underuld :smiley:

Tusind tak for de mange gode svar :smiley:

Jeg vil lige kigge lidt på jeres forslag til seler og så få skaffet en så hurtigt som muligt :smiley: At skulle blive ved med at gå ture gør mig ikke det mindste. Elsker lange gåture, men det bliver bare hurtigt ensformigt altid at gå alene og min nuværende kat gider godt nok i nærheden af en sele. Og han smyger sig ud af den nærmest inden han får den på. Møgmis :stuck_out_tongue:

Med hensyn til pelspleje af langhårs, jeg tænkte slet ikke på at det kunne blive elektrisk :stuck_out_tongue: Og nu forestiller jeg mig jo en krydsning i mellem en elektrisk ål og en kat :stuck_out_tongue: Men det lyder som en god ide med en vanddifuser :slight_smile: Med børste er jeg bare bange for at den er for stor, grov eller lignende. Altså jeg er bange for at komme til at skade katten med en forkert børste? Men kan være jeg bare er pylret (meget sandsynligt) :slight_smile: I hvert fald skal I alle have tusind tak for svar :smiley:

Tro mig statisk elektricitet som bliver dannet ved at du har kørt hånden over hovedet, skuldrene, ryggen, lænden, du når til midten af halen og SVIP… det gør ondt på både kat og ejer hvis det er slemt :høhø:

Bare din kam ikke er “spids” - altså tænderne må gerne være afrundet så du ikke decideret RIVER huden itu. Når du så reder pelsen skal kammen være vinkelret (så godt som du kan) på katten, for hvis til tilter kammen hiver du også mange fastsiddende hår med og det kan gøre ondt. :slight_smile: Og opstår der en knude holder du selvf i knuden med et par fingre så du ikke bare river og flår i knude og hud, men holder igen :slight_smile:

Håber det gav mening.

[QUOTE=TiCe;838486]
Jeg har indtil videre kun haft korthårskatte og hånden på hjertet er det jo ikke den helt store pelspleje en korthårs kræver. Nu når jeg får en semilanghårs (Coon), hvilken slags børste skal man bruge? Der findes jo tusindvis af forskellige. Og er der forskel på om det er killing eller voksen kat så man skal skifte børste?
Udover det har jeg fået utrolig mange forskellige informationer lige fra at du overhoved ikke behøver at børste en semi, til at den kun skal børstes i fældningsperioden og videre til at den skal børstes MINDST 2 gange om ugen? [/QUOTE]

En Maine Coon skal ikke børstes, den skal redes. Skaf dig en god stålkam eller to, og væn katten til at blive friseret fra en ung alder.

At du har fået forskellig information skyldes, at der er stor forskel fra kat til kat på pelsplejebehovet. Tal med opdrætteren, h*n kender linjerne og katten, og er den bedste til at råde dig om, hvor ofte du skal rede.

De fleste af mine katte bliver sjældent redt, men jeg har et par enkelte, som helst skal redes ugentligt for ikke at filtre. :slight_smile: