Ny race?

Så du mener, helt seriøst, at genet for haleløshed ikke er en defekt?
Og du mener, at de opdagelser man har gjort i forbindelse med avl på manx-kattene, ikke er korrekte?

Nej det er ikke det jeg mener.

Jeg mener at kattenes STØRSTE fjende ikke er det gen, for så var de døde i naturen for længst - men mennesker og menneskers indblanding i racen/arterne.

Miljø (dvs mennesker og ændringer i deres habitat) mener jeg spiller en større rolle for disse katte end deres genetik. Genetikdelen har naturlig selektion i ÅREVIS selv sørget for at holde øje med.

MVH

[quote=Mega;123380]Fra en side (Google) om Reersø-kattene:

“Når haleløse katte parrer sig, er afkommet skrøbeligt, og killingerne er ofte dødfødte. Parring med en longy (almindelig langhalet) kan iblandt afføde sunde haleløse killinger.”[/quote]

Dette er også, hvad mennesker har fundet ud af via avl - og som jeg skrev - enig.

Men det er også irrelevant - da de katte jeg skriver om i artiklen har en far MED hale:-) der er derfor taget højde for denne viden.

Ja, men nu var det jo heller ikke kattene i naturen vi diskuterede, men en ny race :wink:

Og nej jeg mener ikke det er en defekt - jeg mener det er en mutation.

En levedygtig en - indtil miljøet ændrer sig hurtigere end katten - det er et gennemgående problem for mange dyrearter - mig bekendt uddør en dyreart hver dag af den årsag.

Og bag den årsag står verdens farligste dyr - mennesket.
Naturen til dato største evolutionære blindgyde, som er i fuld gang med at ødelægge sig selv.

mvh

Forkert - Vi skriver om kattene på Isles of Man og Reersø nu:-))

Det er en defekt, som der bevidst avles på.
Else Lüders skriver bl.a. på sin hjemmeside om Manx-katten:

“Hos Manx-katten kan man ikke “bare” parre 2 haleløse katte og FORVENTE haleløst afkom, men alle former for halelængder. For at modvirke defekter som følge af overtypning (“hul i stedet for hale”) med deraf følgende risiko for rygmarvsbrok eller manglende styring af blære- og tarmfunktion, er man NØDT TIL at selektere hårdt.”

Ja for at “MODVIRKE defekter som”

dvs at halegenet ikke betegnes som sådan en defekt men er en mutation…

Tråden handler da om en ny race :?

I naturen mener jeg sagtens defekten (eller mutationen, hvis du vil), kan klare sig - det betinger bare, at der er nok katte med haler.
Og det kender jeg ikke områderne godt nok til at vide.

Ikke at jeg bifalder den slags avl - hvilket måske fremgår af mit syn på menneskelig selektion uden måde herover…

[quote=Vivi_Fletcher;123421]Tråden handler da om en ny race :?

I naturen mener jeg sagtens defekten (eller mutationen, hvis du vil), kan klare sig - det betinger bare, at der er nok katte med haler.
Og det kender jeg ikke områderne godt nok til at vide.[/quote]

Ja oprindelig, men vi bevægede os:-)
Jeg aner heller ikke nok om racen - som jeg skriver er mine tanker en logisk følgeslutning ud fra de få oplysninger jeg har.

MVH

[QUOTE=Vivi_Fletcher;123139]
Men jeg ved, at hvis man parrer to haleløse manx, er der en utrolig stor risko for at få killinger, der er så defekte, at de bliver aflivet ved fødslen.

Jeg fatter simpelthen ikke, hvorfor man ønsker at fremelske sådan en defekt? Hvorfor avle på katte uden hale? Tror katten ville vælge at have halen, hvis den kunne.[/QUOTE]

Man parrer ikke to haleløse Manx, for der kommer ingen killinger ud af det - de reabsorberes.

Hvorvidt haleløshed er en defekt eller ej, vil jeg ikke tage stilling til - men på Isle of Man er huskattebestanden en blanding af haleløse/stumphalede/langhalede katte. De har overlevet på øen i mange hundrede år, så det er nok sådan, de ser ud der;-)

Camilla

jeg kan altså ikke finde de der billeder? kan du give et direkte link?

Momento:-) Godt du huske mig på det:-)

Den sløøøve webredak. har ikke lagt en dyt ud endnu - jeg rykker dem lige

de ligger ikke ud før klokken 14 - fjolser… jeg kan desværre intet gøre.

Det er vinterferie, så de gemmer stoffet

…æv…

Nå lidt magt har de skrivende dog!

http://www.viborg-folkeblad.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090213/VSF/104239947/1454

Klik på fotos for at se dem større

Som sædvanlig kan jeg ikke se billeder.

Undskyld mig - katten ser ikke ud til at være i balance med den korte stump