Ny test for nyrekapasitet

Har i dag været med en køber på klinikken med en ældre kat der skulle have ordnet gebisset. Ved sundhedschecket inden finder dyrlægen katten trækker sig når nyrerne røres. Der tages blodprøve der ser rimelig godt ud - lidt under midt i skalaen - slet ikke alarmerende.

Kigger urin der er flot og tæt (så nyrerne er nok i rimelig stand) - men der er lige en anelse struvitter i urinen, som der skal specialfodres ud af.

Dyrlægen forklarer at nyreproblemer ofte først opdages når der er tabt 75% væv - men hun havde lige dagen forinden været på kursus, der kommer en ny test der kan påvise når der er tabt mere end 30% nyrevæv - den test bliver kørt helst specielt og be’ om for denne kat - svar på mandag.

Nogen der ved mere end den smule jeg ved om de nye testmuligheder?

Det er sandsynligvis SDMA der måles på.
Det er en test der har været tilgængelig for gængse dyrlæger, der bruger IDEXX laboratories. Du kan læse meget mere om det her

Nej, men det lyder da spændende. Post gerne når/hvis du lærer mere :slight_smile:

[QUOTE=Gucci;1282737]Det er sandsynligvis SDMA der måles på.
Det er en test der har været tilgængelig for gængse dyrlæger, der bruger IDEXX laboratories. Du kan læse meget mere om det her

https://www.idexx.com/small-animal-health/solutions/articles/sdma-diagnose-kidney-disease.html[/QUOTE]

Det tror jeg ikke det er - hvad skulle det kræve undervisning i?

IDEXX (og sikkert også andre) har inden for det seneste halve/hele år afholdt webinars (online kurser) i brug af SDMA som diagnostisk redskab samt fortolkning af prøvesvar. Kurser kan være teoretiske såvel som praktiske.
Dette var også bare mit bud, da dette er det “nye” indefor diagnostik af kronisk nyresygdom hos hund og kat i Danmark. Ellers må du vel høre din dyrlæge ad.

Ozzy fik testen i sit sidste store tjek. Jeg synes, den er fantastisk ud fra det, man læser om. Har prøvet at sætte mig lidt ind i det og fandt den her side informativ: The IDEXX SDMA Test - IDEXX US