Nye hjem til Slaggy og Mosier

Hej Kattegale,

Det er lang tid siden :slight_smile: Nu får I et meget langt indlæg, men jeg har brug for at komme med hele historien, da vi står overfor nogle svære valg.

Vi står desværre i en uheldig situation ift. kattene… For omkring 2 måneder siden havde vi besøg af en snog ude i kattegården. Vi opdagede det om aftenen, efter at kattene har været derude hele dagen. Vi skyndte os at få kattene indenfor. Jesper går ud i værkstedet, for at finde noget han kan tage slangen med. Da han går ud, kommer Zoe (vores hund) ind fra den store have. Det er der intet mærkeligt i, katte og hund går fint sammen.

Men da Zoe kommer ind i stuen begynder hun at snuse helt febrilsk rundt. Jeg forstår ikke hvad hun laver, der er ingenting at se. Hun har pludseligt retning mod Slaggy og jeg når lige at rejse mig og kalde på Zoe, idet Zoe farer aggressivt imod Slaggy – Zoe knurrer og gøer og napper advarende mod Slaggy. Hun bider ikke, heldigvis, for Slaggy er trængt op i en krog. Det er tydeligt at Zoe bare vil have Slaggy VÆK! Jeg får hurtigt løbet hen og løftet Zoe op, og lukker hende ind i et andet rum. Slaggy er styrtet ind under sofaen og ligger – Vi får hende ud og tjekket hende igennem, hun er ikke kommet fysisk til skade.

Mens dyrene er adskilt får vi fjernet snogen. Den lå og så død ud, men det var den ikke. Vi læser senere, da vi skal finde ud af om det var en snog eller hugorm, at hvis de er i fare, så spiller de døde og udskiller en gift. Vores teori er derfor, at Slaggy har leget med snogen (det ville ærligt talt være typisk hende) og at hun derfor har fået noget af snogens gift på sig. Det er denne lugt Zoe har reageret på og derfor, hun mener, at Slaggy er farlig og skal VÆK fra os.

Da snogen er væk kommer kattene ud i kattegården igen og vi lukker Zoe ind i stuen, hvor det hele er foregået. Hun følger meget tydeligt Slaggys spor ind under sofaen osv.

Det hører med til historien at vi blev forældre en måneds tid forinden og Zoe har taget rigtig godt imod vores lille dreng, men var stresset over den store omvæltning og skulle konstant vide hvor han og vi var.

Problemet er nu at deres forhold er ødelagt og hund og katte har været adskilt lige siden. Zoe er især på dupperne overfor Slaggy, men reagerer også på Mosier. Vi har haft en adfærdsterapeut herhjemme, der har hjulpet os med at reducere Zoes stress og beskyttertrang, og vi har fået træningsøvelser til at hjælpe på hendes forhold til kattene. Siden de har været adskilt er det tydeligt at Zoes stressniveau er blevet meget lavere og vi har fået vores glade hund tilbage. Vi er begyndt på træningsøvelserne med kattene, men det er tydeligt at det vil tage meget meget lang tid. I sidste ende vil de måske kunne være i rum sammen, men vi vil konstant være på vagt og frygte en reaktion og at vi bliver sat tilbage til start.

Nu går jeg jo hjemme på barsel og jeg kan mærke, at det ikke går at blive ved på den her måde. Det er meget frustrerende for mig at gå hjemme og konstant have dårlig samvittighed overfor enten hund eller katte, da jeg hele tiden skal prioritere hvem der skal have selskab og hvem der må lukkes fra.

Vi har derfor besluttet at finde nye hjem til kattene – Og jeg skriver nye hjem i flertal, da vi håber at finde et hjem til dem hver især. For ud over konflikten mellem hund og katte, så er kattene heller ikke bedste venner… De går ok sammen det meste af tiden, men har nogle kampe ind i mellem.

Slaggy ville helt sikkert elske at være enekat og få al opmærksomheden. Det er ikke vigtigt med ude-adgang, da hun meget hurtigt tilpasser sig. Mosier har jeg lidt sværere ved at placere. Han ville have rigtig godt af at have en legekammerat, han kunne krudte af med, men han er samtidig lidt af en bølle – Det er han i hvert fald overfor Slaggy, men måske bunder det i at hun ikke gider lege. Jeg er derfor usikker på om han skal være enekat eller ej.

Det jeg vil spørge Jer om, er om I har nogle forslag til hvordan vi formidler dem bedst muligt? De er jo ældre katte (begge 9 år), men ved godt helbred, skidesøde og supernuttede.

Vi er ikke interesserede i at aflevere dem på et internat, da det er vigtigt for os at vide hvor de kommer hen.

Det er heller ikke en ”Vi-har-fået-barn-og-nu-afliver-vi-kattene-hvis-der-ikke-er-nogle-der-henter-dem” situation. Vi vil bare alle vores dyr det bedste, i denne desværre uforudsete situation.

18

2 Synes om

Jeg er rigtig ked af at høre, at det har udartet sig sådan, Simone. Jeg kan faktisk godt huske, jeg så billedet af snogen på Instagram.

Når situationen i hjemmet er stressende, må man jo gøre, hvad der skal til for at neutralisere den. Hvis det betyder, at man må finde nye hjem til nogle af dyrene, må det være sådan. Det er jo i virkeligheden at sætte dyrenes tarv først. Der er grænser for, hvor længe man skal blive ved med at prøve at fixe situationen, bare for at man kan sige, man har prøvet alt, hvis det samtidig betyder, at de fortsat skal leve med stress. Så for mig lyder det som en moden og velovervejet beslutning.

Desuden er det efter min mening også helt fair at tage hensyn til sig selv i sådan en situation. Jeg kan godt forstå, du ikke kan leve med et opdelt hus. Jeg prøvede det engang i 2 dage og var ved at blive skør af det - og jeg havde ikke en baby at tage mig af oveni.

Jeg har ikke en masse erfaring med omplacering, men så længe I bare får sat de betingelser, I ønsker - som fx at køber skal besøge katten først, og I forbeholder jer ret til at sige nej og alt det der - kan I jo prøve Den Blå Avis. Hvis ikke I er så heldige, at I kan finde nogen i jeres netværk, der vil overtage dem.

2 Synes om

Tak, Ingrid. Det betyder rigtig meget at blive mødt med forståelse. Det er en svær situation at stå i og jeg er i virkeligheden nok mere presset af det, end jeg har ville indrømme.

Betingelser, ja, det skal vi have fundet ud af. Jeg må vist få lavet nogle “annoncer”. Det må være første step. Så tror jeg, vi prøver på Facebook først og dernæst Den Blå Avis. Jeg havde slet ikke tænkt på at man kunne bruge Den Blå Avis, så tak for input.

Jeg har ikke så mange råd - men jeg håber, I finder nogle hjem.
Jeg vil bare sige, at jeg forstår dig fuldt ud… at have opdelt sit hjem er ikke optimalt og er stressende. Så jeg forstår dig godt.
Det er virkelig en kedelig situation I er havnet i, men I vil kun jeres dyr det bedst. :slight_smile:

1 Synes om

Jeg ved ikke om dine katte kan falde ind i denne gruppe på FB? Redirecting...

Desværre, de er uden stamtavle. Men tusind tak for forslaget :slight_smile:

1 Synes om

I gruppen er der en der søger en voksen, som ven til en langhårdblanding

1 Synes om

Vi har lagt et opslag i en gruppe på facebook og har fået to henvendelser. Den ene kommer på besøg i morgen.

8 Synes om

Så har vi fundet et nyt hjem til Mosier. En enlig dame, der bor et par kilometer herfra. Går hjemme, så Mosier får en masse opmærksomhed. Hun var på besøg i går og det var så tydeligt at Mosier valgte hende :hjerte: Det var virkelig dejligt at se og jeg har sådan en god mavefornemmelse. Jeg var helt lettet bagefter.

Han flytter i starten af oktober, da hun lige skal på ferie i slut september. Det er faktisk meget rart at det ikke går alt for stærkt.

19 Synes om

Åh hvor er det godt at høre! :hjerte:

1 Synes om

Mosier flyttede den 3. oktober. Det har været sværere end jeg havde regnet med. Jeg tænker stadig på ham hver dag og det trækker tårer, at skulle skrive det her indlæg :ked: Det går godt med ham i det nye hjem og hans nye ejer er bare helt vild med ham, så det er dejligt. Men puha…

Der har været flere henvendelser på Slaggy og også et enkelt par på besøg, men vi har ikke fundet det rette hjem endnu. Der kommer en familie på søndag og hilser på hende, så håber vi, det er et godt match.

2 Synes om

Ja, det er hårdt :frowning: Også selv om man ved, de har det godt det nye sted.

Jeg håber, I finder et lige så perfekt sted til Slaggy :ok:

1 Synes om

At det er den bedste løsning, betyder jo desværre ikke at det er smertefrit. Selvom de “kun” flytter, så er det jo stadigvæk et tabt for jer, for I mister dem jo i jeres liv. :kram:

1 Synes om

Jeg tror også det er fordi, der ikke er nogen “lettelse” endnu. Situationen er jo stadig den samme - Vi lever stadig opdelt, fordi Slaggy er her. Så det eneste der har ændret sig, er at Mosier ikke er her. Situationen er ikke løst.

Lyder meget logisk, ja.

Så har vi fundet et hjem til Slaggy også. Et rigtig sødt, meget stille og roligt par. De var på besøg i søndags og hilse. Han går hjemme og kan give hende en masse opmærksomhed. Vi kører ud med hende i morgen.

Vi fik update fra Mosier i søndags og det går bare så godt :hjertehop: Han er blevet en puttekat og hun er bare helt vild med ham. Det føles efterhånden helt rigtigt. Mosier fortjener den opmærksomhed og kærlighed :hjerte:

18 Synes om

Dejligt at høre. Så situationen derhjemme kan blive løst op.

1 Synes om

Det var da en dejlig opdatering. Det må være skønt for dig at høre :slight_smile:

1 Synes om

Rigtig dejlig opdatering!

1 Synes om

Åh hvor er det godt at høre! :hjerte:

1 Synes om