Nyeste gæst i udekøkkenet

Jeg har i nogle år fodret fugle uden for køkkenvinduet - til stor fornøjelse for både fugle og katte - og har gennem tiderne haft besøg af flere forskellige fugle og også et egern med jævne mellemrum, men her til morgen var der for første gang besøg af nogle fine grønlige fugle

De er identificeret som grønirisk og så vidt jeg kan se på den officielle liste over observationer, så er de ikke før observeret i Slangerup :slight_smile: (selvom de ikke er specielt ualmindelige)

Sikke en sød lille fyr :slight_smile:

:hjerte:

Nej, hvor er den bare smuk.

Fine piphans - sådan nogle har vi også her hos os… herude i “skoven” har vi nærmest alt - og især spætterne gør et godt índhug i majsekuglerne

det er sjov lille fugl :smiley:
hos mine forældre er det helt klart grønirisken, som udover svalerne er bedst til at drille både kat og hund :tihi:
det tog dem lige et par år før de blev sådan rigtig trygge ved at spise tæt på huset, men lige pludselig så var de overalt :tihi:

Nej, hvor spændende. Sådan én har jeg også kun set på billeder - en smuk fugl. :thumbup:

Men den lange kolde vinter har fået mange fugle til at opsøge nye muligheder. Vi har sjakkere for tiden, og dem har vi ellers aldrig før set her.
Men de sætter også pris på solsortenes æbler… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1044148]Nej, hvor spændende. Sådan én har jeg også kun set på billeder - en smuk fugl. :thumbup:

Men den lange kolde vinter har fået mange fugle til at opsøge nye muligheder. Vi har sjakkere for tiden, og dem har vi ellers aldrig før set her.
Men de sætter også pris på solsortenes æbler… :slight_smile:

[/QUOTE]

Dem har jeg også haft besøg af før og de er nogle rigtige banditter, der jager de andre væk fra maden. Hr. solsort kan sagtens dele, men sjakkerne gør helst ikke :frowning: Men så må de spise i hold :wink:

Jeg har også grønirisk i haven - det er en smuk fugl. Om sommeren, når mine store dronningebuske står i frø, så kommer en stor flok grønirisk, de må kunne huske buskene fra år til år :slight_smile:

For nogle år siden, byggede 2 sjaggere rede i min have. Glad var jeg, men glæden blev kort. Aldrig er jeg blevet skældt så meget ud, når jeg nærmede mig reden, og de skræpper utroligt højt. Faktisk lagde de an til angreb flere gange. Jeg var lettet, da sjagger-familien tog afsted henad efteråret. :smiley:

I går så jeg for første gang en rødkælk nede i vores gård. :smiley:

Den er lillebitte og ret så kær at se på, synes jeg. :hjerte:

Den sad i buskene - ved ikke, om den havde været i fodertruget?

[QUOTE=Eva;1044207]I går så jeg for første gang en rødkælk nede i vores gård. :smiley:

Den er lillebitte og ret så kær at se på, synes jeg. :hjerte:

Den sad i buskene - ved ikke, om den havde været i fodertruget?[/QUOTE]

Rødkælken lever vistnok mest af insekter, men om vinteren har jeg set den spise af fuglefoderet.

“Min” rødkælk har jeg ikke set længe - jeg tror vinteren har taget den :frowning:

[QUOTE=Missis F;1044217]Rødkælken lever vistnok mest af insekter, men om vinteren har jeg set den spise af fuglefoderet.

“Min” rødkælk har jeg ikke set længe - jeg tror vinteren har taget den :([/QUOTE]

:hjerte:

Vi har i flere år haft rødkælke i vores fælles have - de er bare SÅ kære.

Jeg ser dem også tit ved Genforeningspladsens buske - og i år har vi også sjakkere (staves ?) - en utrolig smuk fugl - men jeg kan forstå, at det er en ballademager - det var jeg ikke klar over.

[QUOTE=Missis F;1044217]Rødkælken lever vistnok mest af insekter, men om vinteren har jeg set den spise af fuglefoderet.
[/QUOTE]

Jeg har set et par stykker (eller måske den samme hver gang - hvem ved ;)) ved udekøkkenet, så i mangel af bedre spiser de i hvert fald det, jeg tilbyder :slight_smile:

Jeg har ihvertfald 1 fastboende solsort … med en hvid fjer i den ene vinge :slight_smile:
Det er desværre ikke lykkedes mig at fange ham på et billede, men tænker om han er afkom af den hvidplettede solsort der boede i min have i Menstrup (ca. 2 km. herfra) for flere år siden :?

Vi har også ind imellem grønirisker på foderbrættet. Sidste år var den ene dog så modig at den landede i haven - og så fik jeg set den rigtig tæt på, for Ziggy fangede den og slæbte den med ind i køkkenet.

Sjakkere har vi ikke, men til gengæld den kæreste lille rødhals, der hver dag kommer for at kigge hvad der er af lækkerier. Den spiser meget gerne smulder fra jorden. Så jeg putter selvfølgeligt lidt ned til den, ligesom jeg knuser mejsebolde. Både solsorte og rødhals er glad for det smulder på jorden. Derudover har jeg massevis af musvitter, blåmejser, skovspurve, og i perioder gærdesmutter, bogfinker, grønirisker, gråspurve, rødtjerter, vipstjerter… Ud over selvfølgeligt solsorte, alliker, krager, måger og skader! Jeg fodrer året rundt og har altid massevis af fugle som jeg nyder. Selvom det betyder at Ziggy nogle gange fanger et par stykker.

Forøvrigt er der flyttet et skovspurvepar ind i et hulrum jeg har i muren over mit ene badeværelse. Det er så hyggeligt at side på toilettet og lytte til at de snakker. Og når først der kommer unger i reden, så bliver der et værre pipperi.

Vi har stort set alt af fugle. Men har bliver så også brugt 4kg afskallede fuglefør og 4 kg div. andet hver dag. Min mand købt 200 kg foder på Vild med dyr messen.

Sjakkere er vist flokfugle. De plejer at komme i store klynger, jeg mener de ta’r fra Sverige. Jeg synes ikke de plejer at være her så længe af gangen, men mens de er her, så er der larm og ballade :slight_smile:

Jeg fodrer ikke fuglene (for hvis man begynder skal man jo blive ved og jeg er en klovn til at huske sådan noget) men vi har i al fald én solsort i haven som helt klart har fundet ud af at Adelie ikke kan komme ud… så han driller hende, det skarn!

Jeg har også 2 sjagger, (én spurgte om stavning, det er med g) i min have…20 solsorte…6-8 grønirisk…blåmejser, musvitter, en enkelt rødhals der kommer hoppende ind under nabohækken…to smukke skovskader, jeg kan godt lide deres nougatbrune og turkise farver…et par almindelige byskader…et par ringduer…bogfinker…men min halsbåndmusefamilie er forsvundet, de har ellers spist lystigt af fuglenes solsikkekerner og løbet ind under hækken med den, de har hamstret…men jeg tror de er døde nu.