Nyfødt killing ser "forkert" ud?

Hejsa.
Min søde kat fik i går, d. 7/4, tre skønne små mislinger. Det er min 2. oplevelse med killingefødsel.

Da jeg får kigget på dem i dag, synes jeg at den ene ser forkert ud bagtil. Den er blodrød i åbningen, men jeg synes ikke at den bløder, sådan disideret. Den er stædig som bare pokker, og skriger til himlen, når jeg forsøger at få et bedre kig, men forsigtigt at gnide den med lidt vat, har altså ikke givet blodpletter.
Derudover er der kun én forhøjning, hvor der på dens søskende er to. Giver det mening? Det ser næsten ud som om kønnet og endetarmsåbningen er ét. Der er en åbning, for der kom væske, jeg gætter på det var urin, ud, da jeg forsøgte at kigge.

Jeg ved ikke om jeg er pyldret, og derfor søger jeg også svar her :slight_smile:

Det lyder ret forkert. Har du en opdrætter i baghånden du kan spørge til råds? Evt. tage et billede til os herinde? Men det lyder umiddelbart som noget du skal til dyrlægen med (for at få den aflivet) :frowning:

Jeg har taget et par billeder, det ene er desværre blevet meget uskarpt.

Og et med en anden, til sammenligning.

Jeg har desværre ingen erfarne katteejere i min umiddelbare nærhed :frowning:

Det sker en sjælden gang at en killing fødes uden numsehul… om der er tale om noget lignende her, kan jeg desværre ikke se.
Men jo, det ligner klart noget du må til dyrlægen med senest i morgen.

mange tak for de hurtige svar. Jeg ringer til dyrlægen i morgen, og hører dem ad

Jeg håber at du orker at give en opdatering?

En lille opdatering på bebs.
Dyrlægen mente at så længe den er aktiv og dier hos mor, er det bedst at lade den blive hjemme. Hun kunne ikke umiddelbart svare på, om det skulle være en deformitet, eller ‘bare’ en hævelse, men den lider bestemt ikke, og mor tager sig godt af den, så det vil bare stresse dem alle, at hive den lille til undersøgelse nu.
Dog skal jeg holde øje med den, og hvis det stadig ser skidt ud om en uge, skal jeg komme derind…

[QUOTE=Roseglow;1169830]En lille opdatering på bebs.
Dyrlægen mente at så længe den er aktiv og dier hos mor, er det bedst at lade den blive hjemme. Hun kunne ikke umiddelbart svare på, om det skulle være en deformitet, eller ‘bare’ en hævelse, men den lider bestemt ikke, og mor tager sig godt af den, så det vil bare stresse dem alle, at hive den lille til undersøgelse nu.
Dog skal jeg holde øje med den, og hvis det stadig ser skidt ud om en uge, skal jeg komme derind…[/QUOTE]

Vil det sige dyrlægen ikke ville se den? det var da mærkeligt, tænk sig hvis den ikke har et numsehul, ja så kan den da sagtens die, men kan ikke komme af med det :frowning: men jeg har ikke forstand på det, held og lykke med den lille :slight_smile:

Det er godt nok ikke verdens bedste billeder, men den har helt klart en endetarmsåbning. Og langt hen ad vejen har dyrlægen ret i at betragtning af adfærd er et godt fingerpeg i retningen af om der er noget galt. Det er ikke helt let at se på billederne, men det kunne godt ligne en almindelig endetarmsåbning, der er ret hævet og det KAN skyldes at moderen har vasket rigeligt på den. Og så længe den dier og er kvik og varm og iøvrigt ser ud til at trives, så kan man godt se det lidt an. Hvis den var uden endetarmspassage, så ville den ret hurtigt blive så forstoppet og utilpas, den ville holde med at die.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1169840]Det er godt nok ikke verdens bedste billeder, men den har helt klart en endetarmsåbning. Og langt hen ad vejen har dyrlægen ret i at betragtning af adfærd er et godt fingerpeg i retningen af om der er noget galt. Det er ikke helt let at se på billederne, men det kunne godt ligne en almindelig endetarmsåbning, der er ret hævet og det KAN skyldes at moderen har vasket rigeligt på den. Og så længe den dier og er kvik og varm og iøvrigt ser ud til at trives, så kan man godt se det lidt an. Hvis den var uden endetarmspassage, så ville den ret hurtigt blive så forstoppet og utilpas, den ville holde med at die.
VH
Susanne[/QUOTE]

Det var nemlig også dét dyrlægen sagde. At hvis det ikke var en åbning, der var funktionel, ville den lille blive slap i løbet af meget kort tid, og så skal jeg selvfølgelig komme ind med det samme. Jeg vil se, om jeg kan få et bedre billede. Mange tak for jeres feedback :slight_smile:

Hvis du tager billedet med et kamera, så brug macro-indstilling (ofte vist som en blomst).
Hvis du tager billedet med mobil-telefon, så skal du måske holde telefonen lidt længere væk fra misling, da telefonen kan have begrænsninger med, hvor tæt den kan gå på.
I begge tilfælde er godt lys vigtigt.

Al held og lykke med mislingerne :slight_smile:

En killing kan godt blive født uden endetarmsåbning og leve et stykke tid uden “problemer”, tarmen har istedet vej ud igennem urinvejsåbningen. Men hvis du kan få kigget grundigt og se at der er to åbninger,( forskellen til den anden killings buler kan jo være det er en pige:)), og der er to udgange, så kan det være killingen har en for vandig afførring og deraf irritation af endetarmen.

Marina

Kan du ikke få dyrlægen til at komme hjem til dig for at se på den? Min dyrlæger kommer gerne hjem til os, og det koster normal konsultations pris…
Held og lykke med den :slight_smile:

Hvis jeg af en eller anden årsag har skullet til dyrlægen med en killing, har jeg kommet mormis og alle killingerne i en stor transportkasse med et tæppe over.
Killingen piver ikke, fordi den bliver fjernet fra sin mor, og mor bliver ikke stresset, fordi du fjerner den.

PS: Og dyrlægen kan sammenligne killingen med dens søskende.
Er en aflivning resultatet, lægges killingen lige efter sprøjten ind til de andre. Så oplever mormis, at den er død, og så er hun ikke interesseret i den mere.

Så fik jeg, under megen skrig og skrål og højlydte protester fra den lille, som har fået tilnavnet LeeLee, fået taget et bedre billede.
Det ser voldsomt ud, synes jeg, men der er altså ikke noget blod, jeg har prøvet med en lille vattot igen idag. De små er nu to dage gamle, og det er missemors første fødsel.

:S åhh lille misling altså - det ser ikke rart ud.

• Er det bare mig eller virker det højer bagben meget hævet :?

det er ikke rart, og jeg håber inderligt at det ikke er alvorligt… Det med benet er en afstands ting, det er bare tættere på kameraet… Udover den grimme bagdel, er den helt som den skal være

Syntes bare ikke der virker som afstanden, syntes benet virker meget lilla :ups: men tja billede og vinkel kan vel snyde.

• Håber du finder ud af, hvad det røde ved måsen er og at bette missen kommer sig hurtigt.

Når der er rødt involveret kan man nogle gange bestemme kønnet alene ud fra killingens og forældrenes farver.
Kan du fortælle os, hvilke farver forældrene og killingerne har?

vh

Andreas

Far er medium grå, næsten ensfarvet, med svage lysegrå markeringer his og her, mor er cremefarvet, mørkebrun, med røde små pletter… Af killingerne er én sort med antydning af grå striber, og de to andre er røde/orange, med antydning af hvidt mønster i…