Nylig kastreret og udstilling

Jeg har fundet nyt hjem til Almira og hun skal derfor en tur til doktor dyr, her mellem Jul og nytår for at blive sterialiseret, jeg ville så gerne have Zathura kastreret ved sammen lejlighed, da det jo bliver billiger at tage dem begge på en gang.

Men kan jeg så stadig udstille ham den 8 jan i Brædstrup ??

Ja, det kan du sådan godt. Jeg vil dog nok overveje om det ikke vil være bedre at vente enten med udstilling eller kastrering. Jeg synes de to ting ligger for tæt ifht. stress, immunforsvar osv. og ville ikke selv tage en kat med der var kastreret kun en uge til to før, med på udstilling :slight_smile:

Nu er det jo heldigvis et ret lille indgreb på en hankat, så hvis du kan få det fixet her lige efter jul, så kan det godt gå - han er vokset sammen bagi læne inden 8. januar. Men du skal skynde dig at tilmelde - vi tager lige evt. “sidste øjeblikker” med, da Mette har fået lov til at vente med at lave katalog til imorgen en gang :slight_smile: (Selv om julefri og den slags tant og fjas naturligvis ikke indgår i b-medlemmers ansættelseskontrakt :tihi:)
VH
Susanne

Erfaringsmæssigt skal der gå mindst 14 dage mellem stress man påfører en kat. Det er årsagen til at man ikke må udstille en kat før mindst 14 dage efter den blev vaccineret sidste gang.
En kastration er jo mindst lige så meget stress om en vaccination og jeg vil derfor STÆRKT anbefale at man overholde de 14 dage mellem kastration og udstilling/flyt til nyt hjem.

Jeg fatter personligt ikke at man kan have disse regler omkring vaccination og så ikke de samme regler når det gælder f.eks. operative indgreb.

Alternativet er at udstille først og kastrere bagefter men der bør man på samme måde overholde de mindst 14 dage mellem de to typer stress ( i.e. 14 dage fra udstilling til ny stress - enten det nu er vaccination eller kastration.

mvh

Teresa

[quote=Teresa Guldager;519729]Det er årsagen til at man ikke må udstille en kat før mindst 14 dage efter den blev vaccineret sidste gang.
En kastration er jo mindst lige så meget stress om en vaccination og jeg vil derfor STÆRKT anbefale at man overholde de 14 dage mellem kastration og udstilling/flyt til nyt hjem.

Jeg fatter personligt ikke at man kan have disse regler omkring vaccination og så ikke de samme regler når det gælder f.eks. operative indgreb.
[/quote]

Så vidt jeg har forstået handler det da ikke om katten og stress, men derimod at katten kan udstille smittestoffer fra komponenterne i vaccinen i op til 14 dage efter vaccinen?

[quote=Eife;519731]Så vidt jeg har forstået handler det da ikke om katten og stress, men derimod at katten kan udstille smittestoffer fra komponenterne i vaccinen i op til 14 dage efter vaccinen?[/quote]Detr er også det det drejer sig om! Har ikke noget med stress at gøre - kun smittefare. Iøvrigt er det vist også 15 dage nu.

Nja, de fleste vacciner er jo dræbte. Problemet er mere, at det tager lidt tid at opbygge antistoffer, når man bliver vaccineret - 15 dage bør være nok til at alle katte kan nå at være ordentligt “klædt på” med den nye vaccination. (Ikke alle katte optager ens mængder antistoffer, eller danner ens antistofmængder)
VH
Susanne

Susanne - Hmm, jeg er ikke enig med dig i at de fleste vacciner er dræbte. Der er da absolut mange levende svækkede (se bare artiklen i seneste Kattemagasin, hehe)

Ja, sidste vaccine skal være givet seneste 15 dage før udstilling :slight_smile:

Ikke når der bruges en død/inaktiv vaccine - og trods det kræves det at den er blevet givet mindst 14 dage før udstillingen.

Nej - det er et faktum at katte der er stressede er i større risiko for dels at blive syge, dels at udskille de vira/bakterier som de alle render rundt med og dermed kan de selv blive syge og også smitte andre.
Det er en af årsagerne til at man ikke bør flytte en killing i et nyt hjem før den har reageret færdig på den stress man påfører den ved at vaccinere/kastrere den.

Det er sådan med stress at det i princippet er en god ting. Men det er vigtigt for kroppen ( enten det nu er en kat eller et menneske) at den får tid til at reagere færdig på den stress man påfører. Det tager ca. 14 dage for stress at “klinge af”. Det er f.eks. årsagen til at man anbefaler at man f.eks. isolerer drægtige hunkatte 2-3 uger inden fødslen. Så vil deres stressniveau være så lavt som muligt når de føder ( som jo også er en stress) og dermed mindre risiko for at de kan smitte deres killinger med de bakteria/vira de har.

Det er også årsagen til at man ser øgede sundhedsproblemer i katteflokke hvor der er stor bevægelse af kattene ( i.e. nye katte ind, katte på udstilling, drægtigheder, fertile hankatte, hunkatte i løbetid m.m.). Det bliver nemt stress på stress på stress = disaster.

Og det er faktisk i MINE øjne den primære årsag til at man skal bruge karantæne. Simpelthen fordi en karantæne periode vil normalt sætte stress niveauet ned generelt og dermed hjælpe kattene til at styrke deres eget immunforsvar.

Alle dyr ( og mennesker) har et punkt hvor der begynder at opstå problemer. Punktet kan være forskelligt men der er nogle generelle ting man kan bruge som regler. Jo mere stress man læsser på jo større risiko for problemer. Stress så som vaccination, kastration, udstillinger, flyt, løbetider, parringer, fødsler, slagsmål m.m. Hvis katten ikke får chance for at få stressniveauet ned mellem disse ting så kan det altså gå galt.

Jo yngre dyret er - jo større er risikoen - fordi babyer ikke har den store tolerance/højt immunforsvar som voksne normalt har.

Teresa

[quote=Teresa Guldager;519760]Ikke når der bruges en død/inaktiv vaccine - og trods det kræves det at den er blevet givet mindst 14 dage før udstillingen.
[/quote]

Jamen hvad så med en levende svækket?

[quote=Susanne W;519713]Nu er det jo heldigvis et ret lille indgreb på en hankat, så hvis du kan få det fixet her lige efter jul, så kan det godt gå - han er vokset sammen bagi læne inden 8. januar. Men du skal skynde dig at tilmelde - vi tager lige evt. “sidste øjeblikker” med, da Mette har fået lov til at vente med at lave katalog til imorgen en gang :slight_smile: (Selv om julefri og den slags tant og fjas naturligvis ikke indgår i b-medlemmers ansættelseskontrakt :tihi:)
VH
Susanne[/quote]

Det er pt kun den ene sten der er faldet ned, hvis ikke den manglende sten sidder i lyskekanalen, bliver det jo en lidt større operation.
Så det er nok klogest at vente til efter udstillingen.

[quote=Susanne W;519747]Nja, de fleste vacciner er jo dræbte. Problemet er mere, at det tager lidt tid at opbygge antistoffer, når man bliver vaccineret - 15 dage bør være nok til at alle katte kan nå at være ordentligt “klædt på” med den nye vaccination. (Ikke alle katte optager ens mængder antistoffer, eller danner ens antistofmængder)
VH
Susanne[/quote]

Den “køber” jeg ikke :slight_smile:

For så skulle de jo ikke gælde for voksne katte som normalt bliver vaccineret ret jævnligt og dermed har antistoffer fra forrige vaccination.

Stress er og bliver en vigtig faktor og hvis flere mennesker var klar over dette og mere forsigtig med at putte stress på stress på stress på deres dyr - så ville vi se færre sundhedsproblemer.

Jeg hører igen og igen om folk der har fået “smitte” med hjem fra en udstilling. Men spørgsmålet er om de nu også har det. Eller om smitten lå i katten allerede og pga stresset på udstillingen er det brudt ud. Selv om selvfølgelig en stresset kan vil da også være mere modtagelig for smitte der kunne opstå på en udstilling.

Teresa

En levende svækket - bruger jeg slet ikke. Men det siges at der er en større risiko for at kattene kan blive smittet af selve vaccinen og den risiko vil vel være større hvis man så også lægger andet stress på katten.

Teresa

Teresa - Jeg mente ikke om du brugte den, men spurgte med henblik på netop det med levende svækket ifht at udskille smitte. Som er det jeg mener er grunden til de 15 dage :slight_smile:
Og ikke det med at stresse katten.

Det er ikke fordi jeg vil ind på en diskussion om hvilke vacciner og hvorfor (fordele/ulemper), men vil gerne forsøge at afklare grunden til reglen :slight_smile:

[quote=Teresa Guldager;519775]Den “køber” jeg ikke :slight_smile:

For så skulle de jo ikke gælde for voksne katte som normalt bliver vaccineret ret jævnligt og dermed har antistoffer fra forrige vaccination.

[/quote]
Men Teresa - at en kat er voksen er da ingen garanti for at den er up to date med vaccinationer - tværtimod! Jeg forbavses til stadighed over hvor mange voksne katte, der render rundt med gamle vaccinationer, der for længst er udløbet jvf. producentens anvisning…
Og Eva, det er jo rigtigt at der findes en sand vrimmel af forskellige vacciner på markedet - men rigtigt mange dyrlæger (og dermed katteejere) anvender “bare” det de altid har brugt :slight_smile: Der er stadig rigtigt mange Fel-O-Vax PCT i omløb derude, selv om den i årevis ingen effekt har haft mod calici.
VH
Susanne

[quote=Jeanette;519769]Det er pt kun den ene sten der er faldet ned, hvis ikke den manglende sten sidder i lyskekanalen, bliver det jo en lidt større operation.
Så det er nok klogest at vente til efter udstillingen.[/quote]

Ja, så ville jeg også vente til senere, for så er der jo potentiale for lidt af hvert :slight_smile:
VH
Susanne

[quote=Susanne W;519784]
Og Eva, det er jo rigtigt at der findes en sand vrimmel af forskellige vacciner på markedet - men rigtigt mange dyrlæger (og dermed katteejere) anvender “bare” det de altid har brugt :slight_smile: Der er stadig rigtigt mange Fel-O-Vax PCT i omløb derude, selv om den i årevis ingen effekt har haft mod calici.
VH
Susanne[/quote]

Tak. Ja, for både purewax og fel-o-cell, som er de to jeg har indtryk af bruges mest i DK (sammen med Fel-o-vax) er da levende svækkede :slight_smile:
Men ja, der er nok flere dyrlæger der bare bruger det traditionelle i stedet for at tænke nyt :slight_smile:

Jeg må indrømme at den eneste årsag til de 15 dage som det jo nu er, jeg har hørt om, er netop den om stress. De fleste dyrlæger anbefaler jo netop at man venter 14 dage efter vaccination med at flytte katten ud i nyt hjem og de bruger også 14 dages reglen omkring anden form for stress påvirkning.

Jeg har personligt ikke hørt at nyvaccinerede katte skulle være smittefarlige, men som sagt - der kan måske være forskel afhængig af hvilken vaccine man bruger ( i givet fald skal man jo heller ikke sætte nyvaccinerede katte sammen med ikke nyvaccinerede katte derhjemme eller ? )

Om klubberne har en anden årsag skal jeg lade være usagt :slight_smile:

Teresa

Jeg ved bare, at når man er på udstilling med katten og der ikke er gået de obligatoriske 15 dage fra sidste vaccine, så kommer katten straks i karantæne (plejer nu at være hyggeligt nok). Men det gør man vel ikke pga stress, men pga smittefarer.

Det at være på udstillinge kan i det hele taget virke MEGET stressende i forvejen for nogle katte (andre er uberørte)…

Dog synes jeg i har flere spændende argumenter, som jeg så ikke har erfaring nok til at kunne modbevise, men som også lyder logiske.