Nyre- og hjerte

Hej herinde.
Har ikke været her i nogen år- var tidligere bruger under navnet Buffy, men mere om det senere…

Vores gamle mis på + 10 år havde tabt sig 6-700 gram, så var omkring dyrlægen i sidste uge, hvor de konstaterede utæt hjerteklap og nedsat nyrefunktion. Derudover noget væske på lungerne, som er væk nu efter en kur med vanddrivende, som vi så trapper langsomt ud af.
Han er så kommet på medcin for nyrerne og får RC Renal nyrediæt.

Tjek igen i dag, men ingen forskel i hjertelyden.

Han har ikke rigtigt vist nogen symptomer udover vægttabet- altså han opfører sig som han plejer og spiser også ok.

Det jeg fisker lidt efter er nok lignende erfaringer- hvor længe har katten kunne leve godt med de foranstaltninger, der nu er taget og sat igang ?
Tjek igen om 3-4 mdr., hvis han ikke taber sig yderligere, selvfølgelig, men pt. står vægten stille…

ØV da også. :frowning:

Fik katten tjekket sit T4-tal ? Hvis der er hyperthyreoidisme, forhøjet stofskifte, kan det vise sig ved vægttab og pga hyperthyreoidismen kan nyrerne være påvirkede = nedsat nyrefunktion.

Det var situationen for min Burmilla Knirke i april 2013…hun havde pludselig nedsat nyrefunktion, hendes tal var faktisk meget høje, men uden at hun havde de for lidelsen typiske symptomer.
Det viste sig, at hendes T4-tal var forhøjet. Straks det blev behandlet med Felimazole, blev hendes nyrefunktion normaliseret…og det har den så været ved de efterfølgende 4 store blodprofiler, hun har fået lavet. :thumbup:
Hun får også RC Renal, men kun vådfoder med tun. Hun har ikke fået tørfoder siden hun var 10-11 år. Renal med tun vådfoder er godt, hvis du spørger Knirke. :ok:

Hun lever i bedste velgående, hun bliver 21 år Juleaften. :rock:

Held og lykke med katten. :slight_smile:

Tak Sim-Sim - sikke da en skøn alder for din mis. :slight_smile:

Må evt. lige spørge dyrlægen nærmere omkring tallene- var ikke med, da Falck kørte for os og vores dyrlæge nu ligger 130 km. væk, men er tryg ved dem, så har ikke lyst til, at skifte.

Filur lever også stort set af vådfoder og elsker sovsen i bidder i sovs:p - lidt tørfoder kommer der dog også indenbords.
Han får den med kylling, for han fik noget med tun fornyligt, som han ikke var så begejstret for, men kan være jeg skal prøve den næste gang.

Pillerne her hedder Fortekor vet på 5 mg og han skal have en halv om dagen.

Min 6 årige hunkat tabte sig. Hun fik konstateret voldsomt dårlige nyrer, og dyrlægen spåede en levetid på 3-6 måneder. Hun fik 2 år mere på nyrediæt og masser af vådfoder (primært LUX fra Aldi var hittet), samt ekstra vand via engangsprøjte (altså sprøjtet ind i munden bare) i perioder. Jeg lærte at se, at når pelsen blev tottet skulle hun have mere vand (renses ud i systemet), noget hun selv kom for at få når hun hørte mig suge vand op i sprøjten :slight_smile:
Hun blev aflivet 2 år efter fordi hendes tænder og tandkød var dårlige, og antibiotika ikke hjalp og hendes nyrer ikke blev vurderet til at kunne klare en tur i narkose.