Nyreværdier - omregning fra mg/dl til mmol/l og mlmol/l og vice versa

[QUOTE=Jane K;548505]Kære Lone.

Det er min elskede rødtop her, der fylder 6 år den 11. april

Såvidt jeg ved, benyttes måleenheden mg/dl bl.a. USA i modsætning til mmol/l/umol/l, der benyttes i Europa, og jeg spekulerer på, om USA kan have fastsat et lavere referenceinterval. Jeg mener at huske, at USA på et tidspunkt netop opererede med en lavere tolerancetærskel end DK ved forhøjet kolesterol.
Så måske de sider, du og jeg har været inde på kommer fra USA, når det er de lave værdisætninger og fra Europa, når toleranceintervallet er større?

Ja, jeg er for nuværende lettere forvirret. På den ene side har jeg læst på den super gode side, som du gav mig et link til, at når der først var forhøjelse af både urea og kreatinin, så var det ofte med baggrund i en stor nedbrydning af af nyreværet og på den anden side, popper der mange gode historier op.

Spørgsmålet, hvad er at tage hensyn i kosten? For det er også vigtigt, at katten vil spise fint.

Og igen, mange tak for for dit indlæg Lone.[/QUOTE]

Refenceintervallet kan godt være forskelligt fra sted til sted, fx mellem USA og Danmark, men det kan også være forskelligt mellem laboratorier indenfor et enkelt større lands grænser.

Nu bliver mit indlæg noget teknisk og matematisk, men det må I bære over med, for det er den eneste måde at forklare det på :wink:

Noget af forskellen kan hænge sammen med forskel i analysemetoder - altså den tekniske del af laboratoriearbejdet, og hvordan de behandler blodprøven. Det skal/kan jeg ikke komme nærmere ind på, for det har jeg absolut ingen forstand på.

Men stort set alle referenceværdier, uanset om det gælder mennesker eller dyr, de bunder i undersøgelser af, hvordan disse værdier er hos en rask stor befolkningsgruppe (i statistik kaldet en population).
Det vil give et reference interval med en minimum og en maximum værdi.
Og det vil give en kurve som ser som denne:

For at være sikker på at man ikke overser sygdom, dvs tolker nogle prøvesvar yderst i kurven som normale, men hvor de reelt er tegn til sygdom, så vedtager man, at det reference-interval som gælder, det inkluderer 95% af prøveværdierne, dvs man har 2,5 % i hver ende af kurven, som faktisk så kommer til at falde udenfor de fastsatte normalværdier.
Det vil så også betyde, at der til hver en tid altid vil være 5% af en befolkningsgruppe, som vil have en eller flere blodprøvesvar, som falder let udenfor referenceværdierne, uden at det er ensbetydende med sygdom.

Hvad jeg prøver at sige med ovenstående er, at der på basis af, hvordan referenceværdier fastsættes, sagtens kan være geografiske forskelle i, hvordan normalværdierne ligger.

Man kan så sige, at for dit og Lunas vedkommende, så er det jo godt at hun tidligere (for flere år siden) har fået taget en blodprøve, hvor I kan se at hun har ligget anderledes i referenceintervallet end nu, for på den måde er det jo nemmere at tolke og udlede, at der er sket en tydelig forandring.

Jeg kan ikke give dig råd vedr nyrediæt, for jeg aldrig selv haft en kat med nyresygdom.
Jeg har fra flere sider hørt/læst, at det kan være en kamp, at få en kat til at spise diætfoderet, og stod jeg selv i den situation, så ville jeg også uden tøven vælge livskvaliteten frem for kvantiteten.

Jeg håber at du har din Luna mange år endnu :kram:

Hej Jane, jeg har desværre ikke noget link til den med fosfor men mener at det var Eife der omtalte det i forbindelse med at Mea var syg.

Jeg brugte mange timer i begyndelsen med håndfodring med dietmaden før hun spiste det af sig selv.

Når hun får kød er det ikke hakket kød, men kød skåret i små tern. Grunden til at jeg ikke bruger hakket er at jeg bedre kan vurdere fedtindholdet i et helt stykke kød fremfor i det hakkede. Om fedtet gør en forskel aner jeg ikke, jeg har det bare bedre med at give hende så rent kød som muligt.

Kære Lone.

Tak for meget stort bidrag fra din side.

De forhøjede værdier er konstateret ved mg/dl-beregningen. Hvis nu normalværdierne i sin tid er sket med baggrund i mmol/l og umol/l-udregningen, kan man så fortsat med sikkerhed konkludere, at der er sket en tydelig forandring?

Jeg beklager de mange spørgsmål, det fylder bare meget.

Kære Birthe.

Tak for guldkornene, som jeg har taget til mig og vil benytte mig af.

[QUOTE=Jane K;548593]Kære Lone.

Tak for meget stort bidrag fra din side.

De forhøjede værdier er konstateret ved mg/dl-beregningen. Hvis nu normalværdierne i sin tid er sket med baggrund i mmol/l og umol/l-udregningen, kan man så fortsat med sikkerhed konkludere, at der er sket en tydelig forandring?

Jeg beklager de mange spørgsmål, det fylder bare meget.[/QUOTE]

Man kan sagtens vurdere på udviklingen, selvom der har været tale om forskellige måleenheder.
Det eneste der er lidt problematisk ved de prøvesvar, som du beskriver, er, at reference-intervallet på det sidste hold prøver ser ud til at være fastsat med lavere max-værdi end de prøver der er taget tidligere. For når jeg omregner værdierne, så giver det omregnet fortsat kun værdier øverst i referenceintervallet (det referenceinterval du har anført ved de første blodprøvesvar, dem i mmol/l og mikromol/l), og ikke reelt forhøjede parametre.
Men blodprøvesvarene er forhøjede ift det reference interval, som laboratoriet arbejder med ved prøvetagning nr. 2 (som refererer til de amerikanske måleenheder).
Så om de mellem de 2 blodprøvetagninger har ændret referenceværdierne eller om det skyldes at to forskellige laboratorier har analyseret prøverne og kører med forskellige normalværdier, det ved jeg ikke.
Men det må din dyrlæge kunne svare på eller i hvert fald finde ud af.

Kære Lone.

Tak. Jeg ved godt, jeg er muligvis er helt ude at gribe efter halmstrå lige nu, men jeg kan også kun ved min omregning lande på værdier i toppen af referenceintervallet. Jeg er taknemmelig for dit svar, og jeg synes, jeg har fået en værdifuld baggrund for at kunne fortsætte drøftelsen med min dyrlæge.
Det er nyt, at min dyrlæge selv kan analysere prøver, og jeg mener, at alle øvrige blodprøver er målt via lab., der benytter den europæiske måleenhed.
Så foreløbig tænker jeg, at det kunne være, at det ender ud med, at hendes værdier fortsat ligger i toppen - jeg må kontakte dyrlæge Johanne på mandag.

Evt. overveje at kontakte en specialdyrlæge indenfor nyresygdomme, jeg har dog ikke umiddelbart kunne google mig frem til en udover at Stig Feldballe fra Skovlunde har undervist heri ved et opdrætterseminar.
Jeg kunne også godt overveje at få taget en fornyet blodprøve fra et lab., der anvender den europæiske enhed, hvis det ikke fremstår krystalklart efter kontakt til min dyrlæge.

Måske kan du bruge denne side til noget
http://www.unc.edu/~rowlett/units/scales/clinical_data.html

Jeg kan ikke få lov til at svare med citat, men håber det her kan lade sig gøre.

Urea først.
MW for urea er 60,06 g/M

Du har 12,9 millimol/L du gerne vil have regnet om til mg/dl:
12,9 mM svarer til 0,0129 mol/L

0,0129 mol/L * 60,06 g/mol = 0,7747 g/L
Dvs. 0,7747 mg/ml og 7,747 mg/dl
Rundet ned 7,75 mg/dl

Du har 32 mg/dl, du gerne vil have omregnet til millimol/L:
32 mg/dl svarer til 3,2 mg/ml og 3,2 g/L

3,2 g/L / 60,06 g/mol = 0,0539 mol/L
Dvs. 53,9 millimol/L

Så er vi ved kreatinin.
MW for kreatinin er 113,12 g/mol

212 mikromol/L omregnes til mg/ml:
212 mikromol/L = 0,212 millimol/L = 0,000212 mol/L
0,000212 mol/L * 113,12 g/mol = 0,02398144 g/L
0,02398144 g/L = 0,02398144 mg/L = 0,2398144 mg/dl
Dvs. 0,24 mg/dl

Omregning fra 2,3 mg/dl til mikromol/L:
2,3 mg/dl = 0,23 mg/ml = 0,23 g/L
0,23 g/L / 113,12 g/mol = 0,002033239 mol/L
0,002033239 mol/L = 2,033239038 millimolæ/L =2033,239038 mikromol/L
Dvs. 2033 mikromol/L

Håber det hjælper lidt - selvom tallene ikke er sjove at se på stillet sådan her op.

Det var godt nok nogle sindsygt høje værdier hvis omregningen passer? :?

Ja, det tænkte jeg også selv på…

Det ER også analyser fortaget på to forskellige steder og med forskellige referencer og kontroller. Og jeg kender ikke analysemetoden, så det er ikke til at sige, hvad der er måleusikkerhed inden for analysen og hvad der er måleusikkerhed fordi det er foretaget på to forskellige udstyr og med forskellige beregningsmetoder.

Det er fint nok med en omregning, men måske man bare skal se på det enkelte tal i forhold til de grænseværdier, der er oplyst. Simpelthen fordi metoden i sig selv og sammenligningen er så usikker.

Lone - det tror jeg også. For jeg disse værdier er i hvert fald noget højere end jeg før har hørt om, så tænker at det netop kan have noget at gøre med analysemetode osv., og de derfor ikke kan omregnes direkte (som der også blev fortalt tidligere i tråden, så vidt jeg lige husker?)

Kære Lone.

Mange tak for din indsats og tid. Jeg håber godt nok ikke, at dine beregninger holder stik, for så er der tale om monstrøst forhøjede parametre, og det er ikke min fornemmelse ud fra min dyrlæges udtalelser.
Jeg er ligesom Churchtown kommet frem til resultater, der ligger lige i øverst i referencerammen og endda let faldende fra de første prøver, der var angivet i den europæiske måleenhed og til de sidste, der var anført i den amerikanske måleenhed.

Men under alle omstændigheder har jeg kun fosfor- og kreatininværdien, så jeg har bestilt tid hos min dyrlæge til det store blodpanel + en urinundersøgelse på fredag for at få et overblik og et udgangspunkt og så jeg ved, hvad vi reelt taler om, og hvilken indsats, der er påkrævet.

[QUOTE=Lone;553213]Ja, det tænkte jeg også selv på…

Det ER også analyser fortaget på to forskellige steder og med forskellige referencer og kontroller. Og jeg kender ikke analysemetoden, så det er ikke til at sige, hvad der er måleusikkerhed inden for analysen og hvad der er måleusikkerhed fordi det er foretaget på to forskellige udstyr og med forskellige beregningsmetoder.

Det er fint nok med en omregning, men måske man bare skal se på det enkelte tal i forhold til de grænseværdier, der er oplyst. Simpelthen fordi metoden i sig selv og sammenligningen er så usikker.[/QUOTE]

Det svarer til min dyrlæges udsagn.

Jane - I øvrigt, så kan nogen katte leve fint i flere år med stærkt forhøjede værdier, mens andre ikke skal ret meget over før det går stærkt ned af bakke :frowning: Bare sådan at man også skal huske at se på katten og dens tilstand og ikke bare blodprøvens resultater :slight_smile:

Pøj pøj med besøget og den udvidede test osv. :slight_smile:

Kære Eife.

Du har så ret, tak for påmindelsen. Og Luna har faktisk forøget sin vægt med næsten 10% siden sit sundhedstjek i september - hun er normalvægtig og spiser godt, hun er glad og leger på livet løs.

Og utroligt hvad en kat kan føre med sig af fornyet viden - jeg læser på livet løs om katte og nyresygdomme.

[QUOTE=Jane K;553234]Kære Eife.

Du har så ret, tak for påmindelsen. Og Luna har faktisk forøget sin vægt med næsten 10% siden sit sundhedstjek i september - hun er normalvægtig og spiser godt, hun er glad og leger på livet løs.

Og utroligt hvad en kat kan føre med sig af fornyet viden - jeg læser på livet løs om katte og nyresygdomme.[/QUOTE]

Dejligt at høre om Luna. Skønt at hun har taget på, det er jo netop ofte problemet med nyrekatte at de bliver alt, alt for tynde…
Jeg krydser fingre for at hun fortsat trives!

Og ja, når ens kære kat lige pludselig har et problem så kan man da ellers få trævlet nettet løs for informationer om emnet… :slight_smile: Det har i øvrigt været nogle spændende diskussioner som dine tråde har ført med sig :slight_smile:

[QUOTE=Lone;553201]

Omregning fra 2,3 mg/dl til mikromol/L:
2,3 mg/dl = 0,23 mg/ml = 0,23 g/L
0,23 g/L / 113,12 g/mol = 0,002033239 mol/L
0,002033239 mol/L = 2,033239038 millimolæ/L =2033,239038 mikromol/L
Dvs. 2033 mikromol/L

Håber det hjælper lidt - selvom tallene ikke er sjove at se på stillet sådan her op.[/QUOTE]

En kreatinin værdi på over 2000 er ikke forenelig med livets opretsholdelse. Så høje værdier tror jeg ikke engang man ser ved terminal (end-stage) nyresvigt :slight_smile:
Jeg er ked af at sige det, men der er en 10-fold regnefejl i din udregning.

1 dl = 100 ml

Det giver et regnestykke der ser således ud:
2,3 mg/dl = 0,023 mg/ml = 0,00023 g/0,001 L = 0,023 g/L
0,023 g/L / 113,12 g/mol = 0,00020332 mol/L =
0,2033239 mmol/L = 203,32 mikromol/L
Hvilket er samme resultat som jeg kom til tidligere i tråden :stuck_out_tongue:

Dine andre resultater har jeg ikke gået efter endnu.

[QUOTE=Churchtown;553269]En kreatinin værdi på over 2000 er ikke forenelig med livets opretsholdelse. Så høje værdier tror jeg ikke engang man ser ved terminal (end-stage) nyresvigt :slight_smile:
Jeg er ked af at sige det, men der er en 10-fold regnefejl i din udregning.

1 dl = 100 ml

Det giver et regnestykke der ser således ud:
2,3 mg/dl = 0,023 mg/ml = 0,00023 g/0,001 L = 0,023 g/L
0,023 g/L / 113,12 g/mol = 0,00020332 mol/L =
0,2033239 mmol/L = 203,32 mikromol/L
Hvilket er samme resultat som jeg kom til tidligere i tråden :stuck_out_tongue:

Dine andre resultater har jeg ikke gået efter endnu.[/QUOTE]

Kære Lone.

Ja, den fangede jeg godt, desværre gælder det ikke for de andre tal, - der rakte mine regneevner ikke umiddelbart længere. Men vores resultater svarede til hinanden omend min beregningsmetode var noget mere omstændelig end den enkle, du havde benyttet (men du er jo også vant hermed, hvis jeg husker rigtigt, og det tror jeg nok, jeg gør, jeg tænkte i hvert fald, da jeg postede tråden, at det ville være rart, om bl.a.du gik ind i den og brugte tid herpå.

Således beroliget og taknemmelig fordi, I hver især vil bidrage :godnat:

Og BUN og urea kan ikke direkte omregnes til hinanden (mg/dl til mmol/l), for det er 2 forskellige ting der måles på i blodet.
Urea er det rene urinstof, mens BUN er en måling på urea nitrogen (hvert ureamolekyle har 2 nitrogenmolekyler bundet til sig, og deres molekylevægt skal også tages i betragtning ved omregning mellem urea og BUN.

BUN is reported as mg/dL in the United States and in Italy. Elsewhere, the concentration of urea is reported as mmol/L. To convert from mg/dL of blood urea nitrogen to mmol/L of urea, divide by 2.8 (each molecule of urea having 2 nitrogens, each of molar mass 14g/mol)
Urea (in mmol/L) = BUN (in mg/dL of nitrogen) / 2.8
convert BUN to urea in mg/dL by using following formula: Urea= BUN2.14 MW of urea =60 urea nitrogen: 28 = 60/28

For nemhedens skyld citeret fra Blood urea nitrogen - Wikipedia

[QUOTE=Churchtown;553269]En kreatinin værdi på over 2000 er ikke forenelig med livets opretsholdelse. Så høje værdier tror jeg ikke engang man ser ved terminal (end-stage) nyresvigt :slight_smile:
Jeg er ked af at sige det, men der er en 10-fold regnefejl i din udregning.

1 dl = 100 ml

Det giver et regnestykke der ser således ud:
2,3 mg/dl = 0,023 mg/ml = 0,00023 g/0,001 L = 0,023 g/L
0,023 g/L / 113,12 g/mol = 0,00020332 mol/L =
0,2033239 mmol/L = 203,32 mikromol/L
Hvilket er samme resultat som jeg kom til tidligere i tråden :stuck_out_tongue:

Dine andre resultater har jeg ikke gået efter endnu.[/QUOTE]

Ups - det er jeg rigtig ked af - jeg VAR også meget træt i går!

Dejligt du har fanget en regnebøf, så tallene ser mere fornuftige ud!

Undskyld Jane!!