Nyt Bandemedlem - nej vel!?!

Ved ikke rigtig hvad jeg vil med dette indlæg… måske bare få bekræftet beslutningen

Sagen er at jeg er blevet tilbudt en kat… en sød mispige på nogle år, som ikke længere kan med et par andre katte i hendes hjemlige flok.

Det skal siges, at jeg sagde nej! og at jeg faktisk er frygtelig stolt af det… hun var såååå sød!
Temperamentet vurderer jeg til at være en god blanding af Ting og Leos - altså fjollet nullergris… og ikke spor dominant eller usikker.

Venner, som kender min flok - og alle de problemer der har været tidligere - roser mig for min beslutning! Også selv om de godt kan se, at mispigen nok ikke vil vælte læsset, hvis altså mit indtryk passer…

Der er flere grunde til mit nej…
Vi har tidligere haft det temmeligt turbulent i flokken… omplaceringer af to katte gav dog RO og fred - ren idyl efter at have levet i noget nær en krigszone i en periode og med et zoneopdelt hus i næsten 11 år!
Leo flyttede ganske vist ind - trods vores beslutning om at vente med ny kat, men hun har vist sig at være et fantastisk supplement til Banden - og ingen af de problemer, der gjorde at hun måtte omplaceres fra hendes tidligere hjem, er fulgt med hertil. Hun er faldet til ro som fuldgyldigt Bandemedlem - og er idag en meget stabil og glad kat! Vi kan se tendenser til at hun er ved at blive oplært af Aske til at overtage hans plads som Bandeleder - noget vi bestemt ikke er kede af! Hun vil være et rigtig godt “bytte”, når den tid engang kommer! Det betyder dog at Leo faktisk er, hvad jeg vil kalde “naturlig” dominant og uhyre selvsikker - dog uden at lange ud eller noget. hun er det i kraft af en overlegen stærk psyke… nøjagtig ligesom Aske er det idag!
Jeg har ingen anelse om, hvordan Leo vil tage imod en ny (voksen) kat!

Aske er min Bandeleder… han er venligheden selv - fordi han er så hamrende selvsikker og dominant, at han ikke ser fremmede katte som nogen trussel. Han vil ikke have noget imod at der flytter en ny kat ind… måske vil han få endnu en legekammerat.
Men - Aske er ved at være gammel… og har netop fået diagnosticeret Hyperthyroidisme (forhøjet stofskifte). En ny kat vil altid betyde stress i et vist omfang og jeg er ikke sikker på om min gamle dreng vil have så godt af den slags…

Tjalfe er husets Krigshøvding… tidligere lederkat, men lod Aske om at overtage jpbbet, da Aske blev psykisk moden nok. Et valg han trives med… Han er egentlig ret ligeglad med vores tøzer - sådan lidt bedstefaragtigt… lad mig nu være, jeg skal sove. Vil i hvert fald IKKE lege med dem - men er blevet set flere gange, hvor de lige har fået et hurtigt pandeslik inden han har sendt dem videre. Fatter de ikke, at han vil være i fred, klarer han paragrafferne med et dryppende HVÆS og så er der ro igen… Han er nok den mest følsomme af vores katte. Han er stokkonservativ og tager ikke særligt godt forandringer - men han vænner sig dog til dem og får så det bedste ud af det. Leos indflytning tog han i stiv pote - et par hvæs i rette tid og så var deres forhold sat på plads… Omvendt rent ud hadede han Kludetæppet i sin tid og var den, der gjorde beslutningen om at finde hende et nyt hjem, så rimelig let at træffe… vi ventede kun på det endegyldige blodige slagsmål! Så en ny kat skal simpelthen kunne læse ham og hans signaler - og reagere korrekt på dem! Ellers er det dødfødt… Og skulle Tjalfe beslutte sig for at en ny kat skal have bank, så er Aske helt med på at bakke ham op!

Ting er aby… og burde være territorial, dominant og lidt af en skrappedulle. Det er hun så ikke - faktisk er hun en af de sødeste katte, vi nogensinde har haft! Sidder og kurrer venligt til kvarterets katte, der kommer forbi løbegården - for vi skal jo alle være venner, ikk’? Hun og Leo fandt hinanden i løbet af ca ½ dag… Dog er hun gennem det sidste års tid blevet lidt mere psykisk moden - og jeg ved ikke om hun stadig bare vil lade en ny (hun)kat flytte ind i hendes hjem…

Så har vi hundene - men den tilbudte kat er vant til hunde i sit nuværende hjem, så mon ikke at den hurtigt vil få kringlet dem?

Vi havde lovet Tjalfe at der ikke skulle flytte nye katte ind i resten af hans levetid. Det løfte brød vi med Leo… På det tidspunkt var vi egentlig begyndt at tale om at få en killing, der kunne bruges som legekammerat af Ting. Hun var ved at blive en belastning for vores to halvgamle drenge, der bestemt ikke gad lege med hende, så meget som HUN ville. Leo udfylder funktionen som legekammerat til fulde…

På sigt ved vi allerede nu at der skal flytte andre katte ind…
Jan skal have sin MCO… og jeg tigger om en sort orientaler… og så er der muligheden for en sortsølv NFO fra Askes mors linie - noget Jan bestilte for mindst 10 år siden…
Vi er dog enige om at det først skal ske, når Tjalfe ikke længere er her… og at det skal være hankatte.
Vi har pt to yngre hunkatte. Hunkatte kan være nogle hekse overfor andre hunkatte… så selv om de to er meget glade for hinanden, er der jo altid muligheden for at de IKKE vil acceptere endnu en hunkat i deres hjem. Derfor beslutningen om for fremtiden at anskaffe hankatte…

Så sig lige at jeg har truffet den rigtige beslutning!?!?
Jeg ville så gerne - har svært ved at slå mispigen ud af hovedet… men er omvendt virkelig bange for at jinx den ro, fred og indbyrdes harmoni, der nu endelig præger min dejlige bande…

(Ejeren af den tilbudte kat, er medlem på dette forum… jeg kan ikke forestille mig at vedkommende vil blive sur eller ked over at jeg sådan offentligør mine spekulationer. Det er i hvert fald ikke min mening! Du skal for øvrigt vide, at Jan egentlig ikke ville have været så særligt svær at overtale :slight_smile: )
__________________

Jeg mener at du er den eneste der kan bedømme om der er plads i banden til en kat mere.

Som jeg forstår det, så har du en flok der fungere, og det skal der ikke pilles ved, så ja min tanke er nok som din, NEJ TAK. Selvfølgelig kunne det da godt være at den nye ville blive sluset ind lige så fint, men det modsatte kunne også være tilfældet…og så skulle den jo omplaceres igen og det er heller ikke optimalt, så jeg støtter dig i din beslutning

jeg synes du har valgt helt rigtigt… du har vurderert for og imod, du har taget alle kattes ve og vel i betragtning og vurderet den stressfaktor du vil udsætte flokken for hvis du får den lille pige…

du kunne ikke have gjort det bedre!! og udfra din fotælling vil jeg da mene du har gjort det rette!!

Din beslutning er den rigtige for dig, du er den der kan bedømme det bedst, og hellere sige nej end ja hvis det er et nej.

Ann… Det er kun dig der kan tage den beslutning…

Tak for din beretning om din flok… som jeg kan læse, har din flok det godt, om hun ville ha’ vælte den kan jeg ikke svare på… Men der ville nok ha’ kommet en del uro…

Og nej, det gør ikke noget at du har skrevet denne tråd, de må godt vide her inde at jeg tilbød dig aqulia… der var jo kærlighed at se…

Jeg kan love dig og skriver under på, at jeg vil finde et godt og meget kærligt hjem til hende, eller osse bliver hun her, og kommer ind til flokken i mit soveværelse… Da de nogen gange er sammen, så endag kan jeg åbne døren, så de får mere plads…

Du har en dejlig flok… Du er et pragtfuldt menneske, der tænke på sine dyr før sig selv…

Hej Ann

Det er så vigtigt at mærke sine mavefornemmelser og lytte til sit hjerte.Det har du gjort.

Om det vil gå godt eller skidt,det skal du ikke tænke på mere.Du har taget en beslutning og den skal du stå ved-thumbs

Og nej,jeg kunne bestemt ikke forestille mig at Hanne vil blive hverken sur eller ked af din beslutning.Hun tænker lige så meget på kattenes ve og vel :slight_smile: