faldt over dette link og vil dele med jer.
Ja, det bliver spændende, hvad der kommer frem på det symposium Der var en video herinde på et tidspunkt med Susan Little, der antydede, at der var sket et gennembrud i forskningen, som så vil blive afsløret der.
Er der nogen, der har hørt, hvad det her egentlig gik ud på? Jeg synes ikke, jeg har kunnet finde noget.
Der er et lille referat her, men jeg synes nu ikke, det lyder, som om der er kommet noget nyt og epokegørende frem:
Nej, det er vist bare et lille skridt på en meget lang vej.
For mig ser det ud som om de vil “booste” immunforsvaret. Nogen egentlig kur ligner det ikke. Mig bekendt er det forsøgt før f.eks. i forbindelse med katte-aids. Ideen kommer vist fra den humane verden, hvor den type behandling bruges rutinemæssigt på mennesker.
Mvh Søren
I hvert fald lagde Niels Pedersen i Brædstrup ikke skjul på, at han ikke rigtigt regnede med, at det var noget, der rykkede. Han har forsket siden 1964 (hele mit liv, faktisk!) og som han sagde så har han jo gennem årene tit hørt at NU har nogen fundet de vises sten, og det har de så desværre stadig ikke.
Og han vil stadig gerne have DNA i rå mængder specielt fra birmaer, og han lægger ikke skjul på, at uden den danske indsats kommer vi ingen vegne! Faktisk blev “vi” (læs: danske SBI opdrætteres velvillighed) nævnt på konferencen som forudsætning for at de rent genetisk kan komme videre. Så derfor SBI opdrættere / -ejere: Kom nu med noget DNA - både fra raske katte men sandelig også fra syge, hvis overhovedet muligt.
VH
Susanne
[QUOTE=Susanne W;625908]I hvert fald lagde Niels Pedersen i Brædstrup ikke skjul på, at han ikke rigtigt regnede med, at det var noget, der rykkede. Han har forsket siden 1964 (hele mit liv, faktisk!) og som han sagde så har han jo gennem årene tit hørt at NU har nogen fundet de vises sten, og det har de så desværre stadig ikke.
Og han vil stadig gerne have DNA i rå mængder specielt fra birmaer, og han lægger ikke skjul på, at uden den danske indsats kommer vi ingen vegne! Faktisk blev “vi” (læs: danske SBI opdrætteres velvillighed) nævnt på konferencen som forudsætning for at de rent genetisk kan komme videre. Så derfor SBI opdrættere / -ejere: Kom nu med noget DNA - både fra raske katte men sandelig også fra syge, hvis overhovedet muligt.
VH
Susanne[/QUOTE]
Bruger de også andre katte end birmaer? Jeg ville gerne have doneret Cinnamon til FIP-forskningen for at forsøge at skabe en lille smule mening ud af det hele, men dyrlægen kendte ikke til nogen projekter. Kun det med birmaer.
Måske jeg har glippet en tråd, men fik du svar på Cinnamon?
Nej, jeg har ikke fået svar på obduktionen endnu, så det kan jo teoretisk set vise sig at være noget andet. Jeg spurgte bare på et tidspunkt hos dyrlægen, om der var nogen, der kunne bruge hende i forskningsøjemed. For at være på forkant, for ellers kremerer de hende jo bare efter obduktionen.
Hvis obduktionen bekræfter FIP, så kom endelig med en DNA prøve - hellere for mange end for lidt, for det er SÅ svært at få prøver fra de positive katte. Rigtigt tit er de desværre både aflivet og begravet eller på anden måde destrueret, når folk henvender sig og fortæller, at katten desværre er død af FIP. Andre kan man tigge og bede om en prøve, mens de venter på katten dør af FIP, og selv om de synes “nogen” bør gøre noget, så omfatter det desværre ikke altid dem selv. Så ja tak, hvis svaret er FIP så kom endelig med noget DNA. Du er mere end velkommen til at sende det til mig - jeg (laboratoriet!) skal blot bruge 2 mundhuleskrab på et par vatpinde, pakket i en papirkuvert og med kattens navn, forældres navne, race samt diagnose udenpå - evt. med stamtavlekopi vedhæftet, men det er ikke strengt nødvendigt. Jeg har tidligere modtaget prøver fra andet end birmaer, og laboratoriet tager imod med kyshånd!
VH
Susanne
Susanne - Cinnamon var en huskat…
Det er vist ligegyldigt
Jeg hørte Dr Petersen på Jyraks seminar spørge Stig Feldballe, hvorfor han ikke får sendt prøver fra FIP diagnosticerede katte ind.
Huskat er fint nok - hvis diagnosen er klar, så vil de hellere have prøven end ikke have den. Måske skyldes FIP én elendig genmutation, som forekommer oftere i nogle racer end andre. Måske skyldes det flere sammenfaldende mutationer - indtil videre er der ikke noget klart svar, så der er ikke andet for end at blive ved med at samle ind og samle ind og samle ind… Og hvem havde troet, at det er lettere at banke penge op ad jorden til forksning end det er at indsamle DNA Men det er det faktisk
VH
Susanne
[QUOTE=Vivi_Fletcher;625994]Det er vist ligegyldigt
Jeg hørte Dr Petersen på Jyraks seminar spørge Stig Feldballe, hvorfor han ikke får sendt prøver fra FIP diagnosticerede katte ind.[/QUOTE]
Ja, ja, jeg mente også bare at forældres navn osv. nok bare ikke kunne gives…
[QUOTE=Susanne W;625975]Hvis obduktionen bekræfter FIP, så kom endelig med en DNA prøve - hellere for mange end for lidt, for det er SÅ svært at få prøver fra de positive katte. Rigtigt tit er de desværre både aflivet og begravet eller på anden måde destrueret, når folk henvender sig og fortæller, at katten desværre er død af FIP. Andre kan man tigge og bede om en prøve, mens de venter på katten dør af FIP, og selv om de synes “nogen” bør gøre noget, så omfatter det desværre ikke altid dem selv. Så ja tak, hvis svaret er FIP så kom endelig med noget DNA. Du er mere end velkommen til at sende det til mig - jeg (laboratoriet!) skal blot bruge 2 mundhuleskrab på et par vatpinde, pakket i en papirkuvert og med kattens navn, forældres navne, race samt diagnose udenpå - evt. med stamtavlekopi vedhæftet, men det er ikke strengt nødvendigt. Jeg har tidligere modtaget prøver fra andet end birmaer, og laboratoriet tager imod med kyshånd!
VH
Susanne[/QUOTE]
Jeg kan prøve at høre dyrlægen, om det kan nås endnu. Men hun var jo “bare” en huskat, og jeg ved dårligt nok noget om hendes baggrund. Ud over at de havde en masse katte, der hvor jeg fik hende. 19 sagde de, da jeg hentede hende - og det var efter at have afsat en masse killinger. Er det så stadig interessant, tror du?
EDIT: Indlæggene ovenover blev postet, mens jeg skrev dette her. Så jeg spørger dyrlægen.
Kan du ikke sende mig din adresse på pb? Cinnamon er jo sendt til Århus (vist nok) for at blive obduceret, så jeg går ikke ud fra, at hverken jeg eller min dyrlæge kommer i nærheden af hende igen. Prøverne skal sikkert sendes direkte derfra, hvis det stadig kan nås, og så skal jeg bruge adressen at give videre, når jeg kontakter dyrlægen.
Nu har jeg talt med dyrlægen, og han vil tjekke, om der stadig er mulighed for at lave et par skrab. Der er dog ikke kommet noget resultat af obduktionen endnu, så det er selvfølgelig stadig under forudsætning af, at det viser FIP. Men kan du ikke lige fortælle mig lidt mere om projektet? Bare hvor det foregår, og hvem der står for det? Er det Niels Pedersens projekt, eller er det bare ét, han følger med i?
Projektet foregår på UC Davis, Center for Companion Animal Health. Niels Pedersen er direktør for både CCAH og VGL, Veterinary Genetic Laboratory. Lidt længere nede ad gangen sidder Dr. Leslie Lyons, som i årevis har indsamlet DNA fra stort set alt med en puls til sin afdeling, Comparative Genetics Laboratory Ved hjælp af deres samlede kræfter er det planen, når der er indsamlet nok DNA, at begynde at se på hvad forskellen er på dem der dør, og dem der lever. Mest ideelt er det at få DNA fra hele kuld, så man kan sammenligne direkte, men det er så svært at få folk til at hoste op med, at de hellere tager hvad de kan få, end ingenting. Alle der har lyst at bidrage med en DNA prøve er velkomne til at sende den til mig, jeg har indsamlet i Danmark i flere år og sørger for enten at sende til Leslie Lyons eller aflevere direkte i hånden til hende, når jeg er heldig at mødes med hende et sted derude. Prøver kan bare pakkes i en kuvert, kattens evt. historie, stamtavle osv. kan trygt lægges indeni - jeg åbner ALDRIG kuverter, for jeg har ikke noget at bruge oplysningerne til. Jeg er kun den mellemmand, der bliver ved med at tude de danske kattefolk ørerne fulde om at få samlet noget DNA ind
VH
Susanne
Er du/de/i også interesseret i DNA fra ganske almindelige katte uden nogen FIP historie?
Jeg skal til dyrlægen og have kræene vaccineret her i starten af juli måned og skal i anden anledning have taget DNA (fra kinden på en vatpind) fra den ene, skal jeg få lavet dobbelt (dvs 2 * 2 vatpinde) og sende en til dig?
Send gerne (fuld navn &) adresse i PB, hvis det er interessant.
Pia