Nyt hjem og ny baby på samme tid...!

Hej alle

Det er en rum tid siden jeg har været aktiv herinde. Men nu står jeg i en situation med utrolig mange katte-relaterede spørgsmål.

De er en blandet landhandel og I kan svare på de I har erfaring med :wink: Først en oversigt - advarsel indlægget bliver nok ret langt…

  1. Tre katte og et spædbarn?

  2. Nyt hjem?

  3. gode idéer til indhegning af overdækket terrasse?

  4. Katte og høns?

Ad 1) Jeg har termin om 10 dage - og jeg har i første omgang tænkt mig at der skal være fri adgang med for misserne - måske bare ikke i babysengen til at starte med. Men hvordan har I båret jer ad med at introducere misserne til den lille?
Jeg har tre katte af meget forskellig karakter. To huskatte, hvoraf Lilly (5 årig huskat) sandsynligvis vil være puttekat og finde baby aldeles hyggelig (eller det er naturligvis forestillinger). Sparta (Lillys bror) vil sandsynligvis være noget usikker - specielt, hvis baby stikker i et skrig. Og Kikki, som er aby og har haft nogle lidt uheldige reaktioner på at blive flyttet - og det er faktisk hende jeg bekymrer mig mest om. Kikki er ret sensitiv overfor forandringer. Reagerede kraftigt på at blive flyttet her for en uge siden - og skal nu flytter igen. Hun og huskattene er stadig ikke blevet helt gode venner endnu efter flytningen. Jeg brugte en nat med lyset tændt fordi hun skreg af angst, hvis jeg slukkede lyset. (og hun var på både Zylkene og Feliway) - jeg havde fat i adfærdsterapeut, da jeg havde det så skidt over at have trukket alt det her ned over hovedet på hende. Det leder mig videre til spørgsmål nr to

ad 2) Nyt hjem. Vores hus er endelig ved at være indflytningsklar og det havde naturligvis været ideelt, hvis det havde været det for 1½ måned siden, da vi måtte ud af lejligheden, men desværre…
Derfor står vi nu med flytning af tre katte for anden gang, hvoraf Kikki afreagerer på de andre, hvæser og knurrer. Tanken denne gang er pt at flytte hende først sammen med os og derefter flytte de to Lilly og Sparta efterfølgende. Udfordringen her bliver at hun nok ikke når at falde helt ned og til førend der kommer endnu en stressfaktor - baby - ind i hendes liv. Huset er heller ikke 100 % færdig, så der vil foregå ting som maling, væv, fodpaneler og andre ting rundt omkring. Vi har en færdig stue og et færdig soveværelse… Når vi flytter de to andre katte vil vi lave en netdør mellem gang og køkken, som forhåbentlig kan reducere den tid de må være adskilt. Her har de ikke gået sammen i 1½ måned, men de har dog hilst og her til sidst været sammen en 10 min tid af gangen med overvågning og adskillelse så snart usikkerheden melder sig. Kikki har sovet sammen med os, mens Lilly og sparta har nydt godt af min lille middagslur efter jeg gik på barsel.
(Note: lige nu har vi boet hos svigerforældrene og kan ikke blive boende her - jeg skal have ro omkring mig, når den lille kommer)
Har I nogle gode idéer noget jeg skal huske at tage hensyn til når vi flytter. Her er min tanke på misserne. Specielt Kikki, som er meget krævende socialt i situationer som disse. Kan være noget nervøs for hvordan hun reagerer, hvis min tid ikke kan være hos hende, så meget som hun er vandt til - og alligevel har jeg jo så barsel, så jeg er nok mere i huset end hun før har prøvet.

Gode forslag til flytning af sensitiv kat modtages gerne. En del af deres møbler står deroppe allerede, og de møbler, kattebakker m.v. som de har haft her flytter naturligvis med uden at blive rengjorte - der skal være noget bekendt i alt det nye.

  1. Vi har en overdækket terrasse som jeg tænker skal indhegnes så misserne kan komme ud. De vil ikke få fri adgang, da det er glasdøre og store glaspartier, som man ikke rigtig kan sætte en kattelem i. Jeg tænker at det vil være smart at få indhegnet den med det samme, som en sikkerhed, da det nok også er her jeg vil køre barnevognen ud og for at undgå at skulle passe på at få lukket katte ud i en uendelighed. Men jeg er i tvivl om det vil være endnu et nyt indtryk for dem, så vi skal vente med at lukke dem ud på terrassen til senere? PÅ den anden side kunne terrassen måske være et frirum for dem, hvis jeg sørger for at sætte døren på klem (uden træk for baby m.v.)…
    Så vil jeg gerne høre om nogen af jer har lavet en løsning, hvor både I og kattene kan være sammen? Fungerer det? Og hvordan har I skabt både et godt kattemiljø og en anvendelig terrasse til f.eks spisning ude, barnevogn m.v. Og måske hvilke materialer - jeg har overvejet blot at købe et kattenet fra zooplus og få det hængt op, men måske det skulle være mere langtidssikret? Der skal laves en form for dør/sluse også, så jeg kan få barnevognen ud den vej.
    Hvis I har et billede af lignende er det velkomment til inspiration. Jeg har tjekket Finn Frodes hjemmeside, men synes en del af linkene er gået i udu? Eller jeg kan I hvert fald ikke åbne mange af dem.

  2. HØNS og KAT: om et år eller to, har vi planer om at få høns i haven. Tanken er de skal have mulighed for at gå frit i haven og det vil jo betyde at vi alligevel skal hegne en stor del af haven ind - så vi overvejer naturligvis at hegne den ind i kattesikret tilstand. Er der nogen af jer der har høns og kat gående sammen? kan man overhovedet det? Hønsene kommer naturligvis ikke ind, men de vil skulle dele haven… eller er det bedre at vi holder katte og høns for sig - og altså ikke udvider kattenes terrasse til hele haven?
    Idéer og erfaringer modtages med kyshånd :slight_smile:

Håber ikke indlægget er for uoverskueligt :slight_smile:

Mange hilsner en lidt bekymret kattemor, som nu også skal være rigtig mor oveni = mange tanker.