Nyt hjem = småtspisende?

Hej alle sammen. Jeg købte en kat for 3 uger siden, jeg finder desværre ud af at han har meget dårlige tænder og jeg får ham til dyrlægen hvor hun finder ud af, at han har paradentose og hun tager også to tænder ud på ham. Han er nu halvt igennem sin antibiotikakur, men han spiser kun 50g mad om dagen ca. Det gjorde han også inden tænderne blev fixet, men da han flyttede ind hos os var han lidt for stor. Han har tabt sig 500g på de tre uger og er nu nede på 4,6kg.
Kan han sultestrække pga at han nu er enekat i forhold til at være i en flok på 6-7 andre katte?
Og hvad kan man gøre?
Jeg har købt RC tørfoder som han fik hos opdrætteren og jeg har købt specifik intensive vådfoder til katte som har været opereret og det skulle være ekstra lækkert, jeg har også prøvet at give rejer og tun.
Han spiser i lidt tid og så går han fra det igen. Han kommer ikke løbene når man åbner maden eller kalder på ham.
Dyrlægen vil kigge på ham igen i næste uge.

Står maden fremme hele tiden?
Katte spiser normalt kun lidt ad gangen, men mange gange om dagen.

Hvor meget burde han spise om dagen? Det er forskelligt fra foder til foder, så 50g beskriver ikke ret meget :slight_smile:

Og til det med at komme løbende - kun 3-4 af vores 6 kommer løbende, når der er mad i farvandet. De andre er bare mindre ‘madglade’ :slight_smile:

Ja det står fremme hele tiden. Problemet er at maden er fordelt så han spiser ca 25 g tørfoder og 25 g vådfoder som maximum. Han er exotic og ret doven i det, men vil gerne aes og spinder med halen oprejst når han ser os. Jeg er bare lidt bekymret når han har tabt sig så meget på 3 uger i forhold til at han var en kæmpe bamse før.

Der står på posen at han skal have ca 40-50 g om dagen plus et brev vådfoder i forhold til hans vægt.

Hvor gammel er han? Har han måske stadig ondt i munden? Har han fået tjekket nyrer (og evt stofskifte)?

Han har ikke fået tjekket nyre og stofskifte, det må være det næste trin. Men det undre mig bare at han næsten var overvægtig fra opdrætteren af?

Han er snart 5 år og ellers i flot “stand” siger dyrlægen. Han har stadig to kritiske tænder som dyrlægen siger, at vi skal se an her om en lille måneds tid.

Noget er ikke helt godt…

Han er på smertestillende og antibiotika.

500 g på 3 uger er meget for en lille kat, så det er godt, I går videre med at få ham tjekket.

Jeg tror ikke, han “sultestrejker”. Hvor gammel er han? Jeg gætter på, han ikke er helt ung, når han har så dårlige tænder? Mange voksne katte vil have det fint som enekatte et sted, hvor de får al opmærksomheden, og det lyder, som om han får masser af den :slight_smile:

Til gengæld er der jo åbenbart sket en del på de 3 uger, du har haft ham, så han kan sagtens være lidt stresset. Det kan påvirke katte på mange måder, men han burde nu stadig ikke tabe sig så meget på så kort tid. Vil jeg ikke mene.

Han er snart 5 år. Han havde virkelig dårlige tænder på trods af hans forholdsvis unge alder. Vi har feliway til ham og har brugt det siden han flyttede ind, men jeg ved ikke om det har nogen påvirkning på ham. Han får masser af opmærksomhed og er også glad for børnene på 6 år, som han opsøger og smider sig foran, så han kan få ae på maven.

Det lyder ikke, som om han stresser over flytningen :slight_smile:

Jeg håber, dyrlægen kan hjælpe dig med nogle svar. Vi kan nok ikke gøre andet end at gætte, og det kommer du jo ikke så langt ved. Men han lyder som en dejlig kat :slight_smile:

Ja jeg håber at få svar på det i næste uge, men man skal heller ikke kimse af et helt panel af katteejeres ekspertise. :wink:

Og du skal også endelig spørge. Engang imellem kan vi jo godt sidde inde med et par guldkorn :wink:

1 Like