Nyt lov forslag på vej

Hey
det er en ny lovgivning på vej angf. katte og katte hold.
Hvad syntes i om dette?
http://www.felisdanica.dk/upl/files/8/298.pdf

Og er det særligt realistisk, at drive en VIRKSOMHED på den måde.
Jeg oplever dette som internat hold af katte.
Og ikke det som jeg oplever opdræt er… en masse mennesker som nyder at have sine katte i sofaen :ked:

Jeg er temmeligt chokket, og undre mig meget.

Hvad er jeres holdning til dette.
Hilsen Pia

Jeg er osse i dybt chok…

Hvadmedosder har vores katte pål ige fod med familen…det er jo største delen af os der har vores katte i vores stuer og reste af huset…

De er ikke rigtig kloge…

I guder… :uha:

Jamen hvis vi skal være en virksomhed så skal vi jo ha’ mulighed for at trække udgifterne fra i skat. Lad os så se hvor stemt de er for forslaget.

BÅTNAKKER :doh:

:ked::ked::ked::ked:
Kan kun give dig ret, hvis vi skal anskues som en virksomhed… vil vi også have samme muligheder for at kunne fratrække drift omkostninger.
DVS: negativt, moms regnskab… måske vi kan tjene på det :ked::ked:

Grotesk… og fuldstændig uden for virkelighedens verden.
Hilsen Pia

Husk nu lige, at det foreløblig kun er et UDKAST !!! …Meget kan og bliver sikkert ændret !

Jeg synes det er utrolig positivt, at der omsider endelig kommer nogle regler som varetager kattenes interesser, og som baner vej for en kommende kattelov.

Som kommende opdrætter er jeg naturligvis meget interesseret… og jeg har lige læst den igennem… der er nogle ting jeg falder over som rigtig gode og nogle ting der i praksis vil gøre det komplet umuligt at have et opdræt…

men jeg ville nu ikke være så nervøs, for §2

§ 2. Ved erhvervsmæssig handel med katte forstås i denne bekendtgørel-se erhvervelse af katte med videresalg for øje.
Stk. 2. Ved erhvervsmæssigt opdræt af katte forstås i denne bekendtgø-relse opdræt, hvor der med anvendelse af tre eller flere avlshunner avles tre eller flere kuld killinger årligt.

den her kommer i karambolage med Told og skat, for de vil mig bekendt overhovedet ikke have noget at gøre med opdræt som virksomheder fordi det som oftest er en gigantisk underskudsforretning.

Hvis told og skat ikke vil anderkende opdrættet som en virksomhed, så gælder den her lov ikke, for så er der ingen dokumentation for at det er erhvervsmæssigt hold af katte…

Bortset fra det, så er der nogle ting i udkastet som selvfølgelig er rigtig gode. Kravene til pasning ect… nogle af dem er fjollede, men som udgangspunkt er de gode.

Især synes jeg godt om ideen omkring at den der har det daglige ansvar for virksomheden skal have gennemgået visse uddannelses-trin… det er i mine øjne en rigtig god ting, da det vil afholde rigtig mange fra at blive opdrættere… og det er jo noget vi har skreget på længe…

Hvad jeg også finder sympatisk er kravene for antallet af katte og måden de skal holdes på. Det forhindrer kattefarme… og kattesamlere og katterier hvor tingene løber løbsk. Det er heller ikke dårligt… omend en kattebakke pr. kat hvis man har 30 katte nok er temmelig idiotisk… men det lærer de vel hurtigt…

Langt det meste er selvfølgeligheder for de fleste af os… at kattene skal være raske og kunne isoleres og at de skal have mad og vand… et plus i mine øjne er kravene til hygiejne… det er ofte noget der ikke er i top, så at der stilles krav til det er et ubetinget plus… de af os der godt kan finde ud af at svinge kost og spand kan jo være ligeglade…

Det jeg læser ud af det her er MINIMUMSkrav til hvordan kattene skal have det… at de ligger i vores senge og sofaer og tisser på vores puder og hygger med os når vi er i bad - det tager den slet ikke stilling til… det er op til de enkelte…

Loven tager udgangspunkt i hvad kattene som minimum skal have for at kunne trives… hvad vi ellers knus-elsker dem med og giver dem i tilgift - det er en bonus…

Så alt i alt… noget af det er uigennemtænkt - andet er ret ok…


det jeg tænker er: de af os der sagtens kan leve op til de ting der står i det her udkast - vi behøver jo ikke spekulere så meget på det… det er mere alle de andre…det er jo dem den er designet til at ramme!!

Jeg synes ideen er god, og den er da ved at blive rettet til…

Og reglerne gælder jo kun for folk der har katte som IKKE bor i huset hos dem, men i stalde og andre uhemule steder.

Læs den lige én gang til, og tag denne gang de positive briller på.

Hvis denne lov havde eksisteret længe, havde CK kunne lukkes første gang nogen så meget som opdagede hendes kattehold.

Og der er ikke mindre end 4 “røvhatte” her i det Sønderjydske som med denne lov kan få stoppet deres killingefabrik lige på stedet.

Er det ikke det vi har efterlyst?

Jeg er i den sammenhæng her bedøvende ligeglad med moms, afgifter og at kunne trække underskud fra, det er ærligt småting i forhold til hvad der ellers står i det forslag -what Den slags kan vi tage fat på NÅR alt andet i den er blevet gennemtæsket og gjort til virkelighedens verden.

Forslaget er for mig totalt uigennemtænkt og lavet af folk bag et skrivebord uden hverken kendskab eller indsigt, og åbenbart heller ikke med lyst eller interesse for at få det inden man udtaler sig.

PS…

Hvorfor ligger den egentlig i hulen? Det må da være i alles interesse at få det ud til alle og ikke mindst få klargjort hvorfor det ikke er spiseligt eller på nogen måde til gavn for kattene.

Som sådan gælder det jo kun for storopdrættere og dem der driver direkte kattehandel - Jeg synes det er fint at der skal være en form for registrering.

Og klart at man med sådan en lov, kan blive registreret hos told og skat …Hvis man opdrætter mere end de 4 kuld om året - Eller hvis man driver erhvervsmæssigt handel med katte …Jeg tror loven her ( når den er tilpasset ) gør det MEGET svært at være byb’r ?

Præcis hvilke af paragrafferne er det, som I ikke bryder jer om?

Nu har jeg læst hele dokumentet, og som jeg ser det, så kommer der endelig nogle fornuftige regler om, hvordan man skal holde katte - bla. står der et sted, at der kommer en ny bekendtgørelse om overdragelse af killinger, der fastsætter, at killinger skal være mindst 12 uger gamle ved overdragelsen - what’s not to like?!

Ja, der er en masse af paragrafferne, der sikkert er mest beregnet på pensioner og ikke katteopdræt, men det ser jo heller ikke ud til, at forslaget er helt færdigt endnu.

[QUOTE=En forhenværende bruger;240400]Jeg er i den sammenhæng her bedøvende ligeglad med moms, afgifter og at kunne trække underskud fra, det er ærligt småting i forhold til hvad der ellers står i det forslag -what Den slags kan vi tage fat på NÅR alt andet i den er blevet gennemtæsket og gjort til virkelighedens verden.

Forslaget er for mig totalt uigennemtænkt og lavet af folk bag et skrivebord uden hverken kendskab eller indsigt, og åbenbart heller ikke med lyst eller interesse for at få det inden man udtaler sig.

PS…

Hvorfor ligger den egentlig i hulen? Det må da være i alles interesse at få det ud til alle og ikke mindst få klargjort hvorfor det ikke er spiseligt eller på nogen måde til gavn for kattene.[/quote]

Enig med at tråden bør flyttes ud i den åbne del !
Pia jeg tror ikke du skal se forslaget som andet end en rå skabelon …Jeg er ret sikker på, at den skal passes en hel del til …Og bliver passet til, osse af folk med katteforstand :slight_smile:

[quote=Jane;240405]Præcis hvilke af paragrafferne er det, som I ikke bryder jer om?

Nu har jeg læst hele dokumentet, og som jeg ser det, så kommer der endelig nogle fornuftige regler om, hvordan man skal holde katte - bla. står der et sted, at der kommer en ny bekendtgørelse om overdragelse af killinger, der fastsætter, at killinger skal være mindst 12 uger gamle ved overdragelsen - what’s not to like?!

Ja, der er en masse af paragrafferne, der sikkert er mest beregnet på pensioner og ikke katteopdræt, men det ser jo heller ikke ud til, at forslaget er helt færdigt endnu.[/quote]

jeg tror det mange opdrættere falder over er at den virker meget upersonlig :slight_smile: den tager ikke på nogen måde højde for dem der har hele katteriet i dagligstuen og som ikke kan præstere alle de rum den her bekendgørelse forlanger…

dem der isolerer i soveværelset når der kommer nye dyr - de vil falde for hygiejne reglerne, dem der har fødestue i bryggerset vil falde for en af de andre paragraffer ect… den stiller nogle pladskrav som gør at mange stue-opdræt vil skulle have nogle dispensationer…

personligt synes jeg det er ok, for hvis man har et stue-opdræt - så virker det som meget i mine øjne at have over 3 kuld om året… men det er der jo mange der har - og det vil de ikke kunne mere når den her lov træder i kraft!

Først og fremmest er lovforslaget et udkast, så det er et forslag der skal igennem hele 3 behandlingsrunder før den overhovedet kommer så langt som til at blive sat på dagsordenen til godkendelse som en lov :slight_smile:

Men udkastet er stort set et kopi af det udkast man har sendt til behandling for revidering af den nuværende hundelov. Ergo har man draget paraeller mellem kenneler og katterier. Udkastet til hundeloven er så taget i store bidder fra loven om husdyrhold(altså kvæg, svin osv).

Så forhåbeligt gør katteorganisationerne noget og bliver hørt, man kan vel blot håbe :kryds:

Jeg synes det vbirker som om teksten er skrevet over en skabelon der omhandler pelsdyropdræt og så lige tilrettet lidt så det viser at det er katte vi taler om.

Jeg savner faktisk at vide hvad konsekvenserne kan være såfremt der findes uregelmæssigheder i virksomheden.
Derudover er ejg enig i at det er fint med forbedringer for katten i det hele taget, men dette forslag som træder i kraft 1.jan 2010, ja det står der, er helt skudt ved siden af.

hvoor mange stueopdrættere kan honorere at decinficwere kattenes opholdsrum, som jo er hele beboelsen, hver måned.
Hvem har ikke en masse nips, bøger og andet i sine stuer??

Hvad angår tanken om at den som passer kattene skal have en dyreassistentuddannelse, tja hvad skal jeg sige, en autodidakt er ikke god nok??

Jeg vil tage mit kattehold op til kraftig revision, hvis dette vliver virkelighed.

Jeg tror desværre det vil skabe griobund for flere BYB små som store, med denne betænkning.

Det virker som om det ikke er specielt godt gennemtænkt.
Måske kommisionen skulle indhente informationer og erfaringer fra broderlandet Sverige hvor de har en efter sigende god betænkning/lov omkring netop katterier.

I og med at lovforslaget ligger på Felis Danicas hjemmeside, så må man jo gå ud fra, at de er opmærksomme på det og interesserede i at få det tilpasset katteverdenen.

Jeg må sige, at jeg blev jætteglad, da jeg så det.

Og bare rolig - kattekyndige bliver hørt i vid udstrækning.

Reglerne vil fx næppe gælde stue og hobbyopdræt, ikke i sin fulde ustrækning. Men den med, at dyrene skal tilses af dyrlæger, have opfyldt deres behov, skånes mod stress og “overbefolkning” samt at opdrætter skal have en relevant uddannelse før opdrætter kan rådgive andre om kattehold - den kommer med stor sandsynlighed til at gælde alle.

Jeg kan virkelig ikke se noget galt i det. I, der allerede opfylder kravene - endda mere end der står i reglerne - I vil ikke blive ramt overhovedet. Bortset fra, at I måske skal tage nogle relevante kurser i kat, for at få papirer på jeres viden.

Hvordan man når man har rent mel i posen kan være imod dette har jeg svært ved at se.

Naturligvis står det klinisk - det er lovsprog.

Vis nu lidt tillid til de dygtige kattefolk, der er involveret i dette. Alle organisationer vil naturligvis også blive hørt.

I kan kaste et blik mod hesteloven i tilfælde af, at I er nervøse og se, hvordan den egentlig blev stemt igennem og hvem, der blev hørt osv.

MVH Helle

-LOLDet må være en joke - men en dårlig en af slagsen -LOL
[I]Citat: § 20. I kattenes opholdsrum skal der være adgang til direkte dagslys eller kunstig belysning, så kattene kan opretholde normal aktivitet og adfærd

Betyder det at katten gerne må gå nede i en kælder uden vinduer bare der er 13m2 og varme i gulvet, mad grus og en legebold :øhmm::øhmm::øhmm:

Hvad vil de gøre med udstillinger:øhmm: der er vores bure jo ikke 2,2m2:øhmm: Moon ikke der kommer en del ændringer til det forslag:øhmm: det kan man da håbe:venter:

Vi bliver da en del som skal skoles til dyrepasser:tihi:
[/I]

[quote=Lord Byron;240428]-LOLDet må være en joke - men en dårlig en af slagsen -LOL
Citat: § 20. I kattenes opholdsrum skal der være adgang til direkte dagslys eller kunstig belysning, så kattene kan opretholde normal aktivitet og adfærd

Betyder det at katten gerne må gå nede i en kælder uden vinduer bare der er 13m2 og varme i gulvet, mad grus og en legebold :øhmm::øhmm::øhmm:

Ja hvis du virkelig mener, at det opfylder en kats fysiologiske og adfærdsmæssige behov… Prøv at holde det sammen med de ting, der står om løbegårde osv. Loven hænger sammen i en helhed - du kan ikke pille et enkelt sted ud.

Hvad vil de gøre med udstillinger:øhmm: der er vores bure jo ikke 2,2m2:øhmm: Moon ikke der kommer en del ændringer til det forslag:øhmm: det kan man da håbe:venter:
Udstillingsbure er - forhåbentlig - ikke jeres kattes permanente opholdssted. De er der kun i en kortere periode - hvilket også er defineret i loven.

Vi bliver da en del som skal skoles til dyrepasser:tihi:
[/quote]

Ja eller anden relevant uddannelse i kat. Dette synes jeg er på sin plads. Hvad det skal indeholde ligger endnu ikke fast, men man kunne jo skelne til Skovkatteringens gode initaitiv med kursus.

MVH helle

[quote=Lord Byron;240428]-LOLDet må være en joke - men en dårlig en af slagsen -LOL
[I]Citat: § 20. I kattenes opholdsrum skal der være adgang til direkte dagslys eller kunstig belysning, så kattene kan opretholde normal aktivitet og adfærd

Betyder det at katten gerne må gå nede i en kælder uden vinduer bare der er 13m2 og varme i gulvet, mad grus og en legebold :øhmm::øhmm::øhmm:

Hvad vil de gøre med udstillinger:øhmm: der er vores bure jo ikke 2,2m2:øhmm: Moon ikke der kommer en del ændringer til det forslag:øhmm: det kan man da håbe:venter:

Vi bliver da en del som skal skoles til dyrepasser:tihi:
[/I][/quote]

Jeg tror mange læser forslaget med de negative briller ?? …vi sukker alle efter en kattelov, ikk’ ?? …Jeg mener at dette her baner vej for en kommende kattelov - Se det som det, det er …En rå skabelon som skal tilpasses og hvor kattefaglighed nok skal komme ind over, ellers ville forslaget ikke ligge på FD.

Og hvad angår ‘dyrepasser’ så er jeg sikker på, at de kurser forskellige katteklubber tilbyde - Feks. Racekattens pote kurser, kan gå ind og dække som ‘dyrepasser’.

Jeg ved og har kendskab til mange som arbejder på højtryk for at få loven tilpasset til kattens tarv …Måske bliver det så en smule mere besværligt at være storopdrættere og kattehandler, det mener jeg man kan se lidt stort på…Bare det højner kattens tarv.

Hørt Alice. Helt enig.

Og ja naturligvis vil alle medlemmer af klubberne blive hørt via deres generalforsamlinger - hvortil I forhåbentlig har stemt de rette folk ind til at varetage sådanne vigtige opgaver.

Personlig blev jeg rigtig glad, da jeg så dette forslag - som stadig er 1. UDKAST… Meget kan ændres endnu.

Men dette er virkelig godt for kattens status.

MVH