Nyt lov forslag på vej

Enig, Især dem der har store katterier med mange kuld om året synes jeg personligt at det her lovforslag gavner de kattes tarv :slight_smile:

Jeg har intet problem med forslaget, og selvfølgelig er der nogen ting der skal kigges på som ikke helt ville kunne lade sig gøre. Men ellers synes jeg det er super at der endelig måske kommer en kattelov og en katteholds lov :slight_smile:

HVis den går igennem :slight_smile:

[quote=SineGry;240439]Enig, Især dem der har store katterier med mange kuld om året synes jeg personligt at det her lovforslag gavner de kattes tarv :slight_smile:

Jeg har intet problem med forslaget, og selvfølgelig er der nogen ting der skal kigges på som ikke helt ville kunne lade sig gøre. Men ellers synes jeg det er super at der endelig måske kommer en kattelov og en katteholds lov :slight_smile:

HVis den går igennem :)[/quote]

Nemlig - og alle med rent mel i posen for at bruge det begreb skal jo ikke rammes. Det er slet ikke hovedparten af de danske opdrættere som denne lov sigter på. Det er alle BYBerne, fabrikkerne osv.

I opfylder jo lovens krav mere end rigeligt, I andre.

Og lur mig om folk med mangeårigt kendskab til katte ikke også kan få dispensation fra uddannelsen…

MVH

Jeg syntes også det er fint nok med en kattelov for det er ikke alle som behandler deres katte som os der er så kattegale som os herinde.

og til dem som denne lov er lavet imod syntes da sikkert at der er fint nok med at en kat går i en kælder med el-lys og lidt legetøj.

Jeg har selv taget alle DARAK’s kursuser meeen mon de vil godtage dem:?

men at jeg skal have en dyrelæge ud og tilse mig hjem 4 gange pr år der hopper min kæde af.

når de nu er i gang med en kattelov hvad så med fritløbende katte?? også for dem der ikke er opdrættere :?

[quote=Lord Byron;240444]Jeg syntes også det er fint nok med en kattelov for det er ikke alle som behandler deres katte som os der er så kattegale som os herinde.

og til dem som denne lov er lavet imod syntes da sikkert at der er fint nok med at en kat går i en kælder med el-lys og lidt legetøj.

Jeg har selv taget alle DARAK’s kursuser meeen mon de vil godtage dem:?

Det ved ingen endnu - men mit bud er ja. Du er en ansvarlig katteejer og opdrætter. Denne lov er ikke møntet på dig. Hvor skulle de dog sætte en finger hos en opdrætter som jer, der færdes herinde? Jeg kan ikke se det. Det ville vække et ramaskrig i hele katteverdenen, og det ønsker JM jo ikke.

men at jeg skal have en dyrelæge ud og tilse mig hjem 4 gange pr år der hopper min kæde af.

Dette gælder pensionater og internater, og bør udspecificeres i loven. Husk det er et udkast endnu. Her bør FD naturligvis på banen - og TICA.

når de nu er i gang med en kattelov hvad så med fritløbende katte?? også for dem der ikke er opdrættere :?[/quote]

Det kommer senere. Man skal starte et sted. Dette er første skridt på vejen til at højne tamkattens status generelt, som jeg læser det.

Dyreetisk Råd er på vej med regler for de andre.

MVH Helle

Jeg har svært ved at få armene ned igen. Dejligt at der ser ud til at ske noget.

Så kan det være der bliver sat en stopper for useriøse opdrættere. Altså de botnakker der kun gør det for pengenes skyld. De fleste af os har jo før set suspekte annoncer i Gul&Gratis samt DBA.

[quote=Lord Byron;240444]Jeg syntes også det er fint nok med en kattelov for det er ikke alle som behandler deres katte som os der er så kattegale som os herinde.

og til dem som denne lov er lavet imod syntes da sikkert at der er fint nok med at en kat går i en kælder med el-lys og lidt legetøj.

Jeg har selv taget alle DARAK’s kursuser meeen mon de vil godtage dem:?

men at jeg skal have en dyrelæge ud og tilse mig hjem 4 gange pr år der hopper min kæde af.

når de nu er i gang med en kattelov hvad så med fritløbende katte?? også for dem der ikke er opdrættere :?[/quote]

Denne del af en kattelov, sigter jo specifikt mod opdræt.
Den er et skridt på vejen, og jeg personligt synes den er det helt rigtige sted at starte.

Den vil nemlig gøre det muligt, med loven i hånden, at lukke katterier og kattefabrikker, der kun har kattene med profit for øje, hvis de ikke behandler kattene ordentligt.

Og det er vel det absolut allervigtigste.

Hvad angår fritløb, bliver det jo noget mere besværlig, for der er rigtig mange ejerløse katte i DK, og dem er man nød til at komme til livs, før der er en jordisk chance for at lave regler med forbud for fritløb.
Måake er det utopi at vi kan få det gjort lovpligtigt at forbyde fritløb, men så kan man måske få regler for at katte skal være neutraliserede mærkede og vaccinerede, før de må rende frit.

[quote=SineGry;240439]Enig, Især dem der har store katterier med mange kuld om året synes jeg personligt at det her lovforslag gavner de kattes tarv :slight_smile:

[/quote]

Jeg har flere kuld end tre om året, og jeg vil gerne vide hvordan det forslag gavner mine kattes tarv? Er det antallet af kuld der gør om kattene har det godt?

Efter som det er en udkast, synes jeg det lyder rigtig godt. At langt de fleste opdrættere holder kattene i egne stuer, er der jo ikke noget galt i. Det handler jo om at få forholdene hos de useriøse opdrættere/“fabrikkerne” højnet, og det er da klart et skridt i den rigtige retning, synes jeg.’
Bare det faktum at der er endeligt er fokus på ordentlige katteliv, det er da positivt :slight_smile:

Jeg falder igennem følgende:

§ 4. En ansøgning om tilladelse skal indeholde oplysninger om det største antal katte i virksomheden
§ 5. Tilladelse til virksomhed omfattet af denne bekendtgørelse meddeles skriftligt af fødevareregionen med angivelse af tilladelsens omfang, vilkårene og det største antal katte, der må være i virksomheden.

Jeg har en formodning om, hvor mange katte jeg kan/vil have, men det kan jo sagtens overstige dette antal. Især hvis jeg får et kuld og ikke får solgt killingerne inden de er kønsmodne. (Det er sket før og kan sagtens ske igen). Skal jeg så ansøge om at få udvidet i tide og utide :? Vi har en uskrevet regel om 4 avlshunner, en avlshan og 1-2 kastrater (det sidste er så lidt ups) men hvis nu jeg (igen) oplever ikke at kunne sælge killingerne før de er voksne, vil vores antal jo hurtigt overskride… = overtrædelse og evt. bøde.

§ 11. Katte, der indføres i virksomheden, skal straks vaccineres mod kat-tesyge og katteinfluenza, medmindre der foreligger en dyrlægeerklæring om, at de er virkningsfuldt vaccineret mod de pågældende sygdomme. Stk. 2. Killinger, der fødes i virksomheden, skal vaccineres mod kattesyge og katteinfluenza, når de senest er 8 uger gamle.

Jeg vaccinerer sjældent mine killinger før de er 10 uger. Igen en overskridelse.

§ 12. Foder må ikke opbevares eller tilberedes i rum, hvortil kattene har adgang.

Hvor fanden skal jeg så opbevare og tilberede maden :?

[I]§ 28. Den eller de personer, der har det daglige ansvar for virksomheden, skal have gennemført

  1. en erhvervsuddannelse som dyrepasserassistent eller
  2. en uddannelse vedrørende håndtering af katte, der har faglige mål på mindst samme niveau.[/I]

Måske jeg skal tage en uddannelse for at holde katte.

Andre paragraffer jeg syns er total uforstående for vores vedkommende:

§ 6. Udvidelse eller væsentlig ombygning af virksomheden må ikke finde sted uden fødevareregionens godkendelse.

Uha da… Hvad så hvis vi vil lave et ekstra værelse, lave køkkenet om, udvide huset, lave en 1. sal?? Jeg mener IKKE det er fødevareregionen der skal godkende dette. Det er…ja nu kan jeg sgu ikke huske hvad de hedder.

Dette lovforslag virker på mig ALT for fabriksagtigt, og det er for fanden da ikke sådan vi bor med vores katte.

Jeg ved godt at jeg ikke er stor opdrætter - har sjældent mere end 2 kuld om året, men det sker at jeg en gang imellem har 3 eller 4 kuld på et år, og så falder jeg under lovforslaget.

Det er vist en tolkning du selv står til ansvar for :slight_smile:

Sine, jeg tolker ikke, jeg spørger fordi jeg ikke forstår hvad du mener og jeg gør det bestemt ikke for være hverken sarkastisk eller andet. Jeg spørger af interesse og for at få forståelse for hvordan andre tænker. Så jeg håber du vil svare mig :slight_smile:

Ja, dette er første udkast, men det er jo kun det vi kan forholde os til og debattere. Jeg har gennemlæst det hurtigt og her er nogen af de ting jeg får ud af det (beklager hvis jeg har fået galt fat i noget - det gik lidt hurtigt).

Jeg synes dette har nogen uheldige konsekvenser hvis man har et opdært som følger:
“opdræt, hvor der med anvendelse af tre eller flere avlshunner avles tre eller flere kuld killinger årligt”.

Killinger skal vaccineres senest når de er 8 uger - det giver for mig overvaccinering.

Katteriet skal godkendes og tilses af dyrlæge fire gange årligt.

Og så er der der med at man pr. 2014 (tror jeg det var) skal have en uddannelse som dyrepasserassistent eller en uddannelse på tilsvarende niveau. Så vidt jeg kan se er det et 2 årigt forløb. Så der ligges jo ikke op til et blot et par kurser.

At der omtales virksomhed mener jeg ikke kan relateres til at vi så må trække vores udgifter fra. Det må være to forskellige ting.

Én efterlyste viste konsekvenserne:
“§ 31. Med bøde eller fængsel i indtil 4 måneder straffes den, der overtræ-der §§ 6-29, eller vilkår fastsat efter § 3, stk. 2, medmindre højere straf er forskyldt i medfør af anden lovgivning.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.”

Så selvom dette ændres væsentlig, så er jeg glad for at jeg ikke falder ind under den lovgivning!

Det er jo ingen hemmelighed at de katterier hvor der har været brug for udefra hjælp pga mangel på overkud( penge/psykisk) har været store katterier med rigtig mange katte og mange killinger. Derfor syntes jeg at netop de steder HVOR man ser de her rigtig store katterier vil det være guld værd med mere indblanding og opsyn så det ikke når at gå så galt som det KAN gå.
Jeg kender flere med mange katte og mange kuld som ikke har problemer og alle katte samt killinger har det som blommen i et æg.

Jeg tror bare selv personligt at det hurtigere kan gå galt med 15 katte end med 5 :slight_smile:

Glemt at skrive at dem med 5 selvfølgelig også kan få problemer og få brug for hjælp :slight_smile:

Men slap nu af, for det er jo kun et udkast til et lovforslag, som langtfra er færdigbehandlet. Jeg tror på, at Felis Danica kommer ind over, og mon ikke de kan få det til at se rigtig fornuftigt ud? :slight_smile:

det ved vi vist godt efterhånden, med derfor må vi jo godt skrive hvor vi syntes det er helt i hegnet.

Jeg har ikke mere end tre kuld - men jeg har mere end 3 fertile hunner.

Har vi så ikke rent mel i posen?

Jeg tilbereder også både min og dyrenes mad - og tænk de har adgang til køkken/alrum, skal jeg mon til at bygge om nu?

Har også skimmet det nye lovudkast. Min første tanke var, nu er der mange der må ændre praksis i forhold til den måde de har deres avlsdyr gående på.

Det der sprang mig mest i øjnene var at killinger skulle være vac når de er 8 uger. Det dur jo ikke, med den viden jeg har.

Når jeg ser hvor ofte der på diverse fora råbes vagt i gevær over for ejere af katte hvor kattene ikke har det godt eller fra hvem der er solgt syge killinger, så må en opstramning og synliggørelse af allerede eksisterende regler hilses velkommen med et stort smil.

Ser det som et problem som må løses hvis Fifè regler er anderledes end de nationale regler for kattehold/opdræt bliver(ER).

Der hvor det halter voldsomt er, at vi ikke kender de eksisterende regler og derfor ikke ved hvor og i hvilket omfang der er nye boller på suppen i dette udkast. Jeg fik, af min søn, som er inde i lovgivningen omkring husdyrhold i landbruget (og omegn) at vide, at vi allerede idag har tilladte max størrelse på vores opdræt.

Øh hvor står så lige det? spurgte jeg uvidende sjæl. Det kan jeg ikke huske mor, lød svaret, men det ved du vel godt for du har jo pligt til at holde dig updateret med hensyn til gældende lovgivning også på det område. NÅ ja gutten har jo ret, men hvor mange af os gør så lige det? Kender I gældende lovgivning når vi snakker katte hold / katteopdræt? så I er helt klar på hvad der står og kan videregive denne information til killingekøbere som ikke har haft kat før eller ønsker at starte et opdræt?

Jeg gør i hvert fald ikke så jeg kan finde alle paragrafferne. Håber det en dag bliver på Felice Danicas hjemmeside det hele samles.

Pia jeg ‘tror’ der kommer en skillelinje mellem at være hobbyopdrætter og stor-opdrætter - Jeg kunne ALDRIG forestille mig, at grænsen bliver sat ved tre kuld om året …Måske ved 8 - 10 kuld om året, og er det ikke ‘spiseligt’ ??

Jeg tror ikke vi der hobbyopdrætter overhovedet bliver omfattet af det nye tiltag …Os der opdrætter hjemme på stuegulvet, vil der jo ikke blive stillet krav om foder placering og tilberedning af maden …Og os som hobbyopdrætter vil sikkert heller aldrig blive tilknyttet told&skat.

Måske vil der blive strammet op, for nye opdrættere …Og ville det være dårligt ??

[quote=Free Jazz;240367]Hey
det er en ny lovgivning på vej angf. katte og katte hold.
Hvad syntes i om dette?
http://www.felisdanica.dk/upl/files/8/298.pdf

Og er det særligt realistisk, at drive en VIRKSOMHED på den måde.
Jeg oplever dette som internat hold af katte.
Og ikke det som jeg oplever opdræt er… en masse mennesker som nyder at have sine katte i sofaen :ked:

Jeg er temmeligt chokket, og undre mig meget.

Hvad er jeres holdning til dette.
Hilsen Pia[/quote]

Som jeg læser forslaget, vil det i hvert fald blive beskåret visse mennesker, at fortsætte deres opdræt på de nuværende præmisser.

Nemlig dem, der eks. har deres nuværende opdræt i lejlighed eller som indekatte i privatbolig, og som har 3 eller flere avlshunner.

For tre eller flere avlshunner vil være lig med erhvervsmæssigt opdræt, hvor §§erne vedrørende opbevaring og tilberedning af foder, håndtering af bakker, foderskåle, krav om disponible rum til isolering af katte,
krav til at ejeren har en uddannelse som dyreassistent eller en anden relevant uddannelse indenfor håndtering af katte vil være gældende…

***krav til at ejeren har en uddannelse som dyreassistent eller en anden relevant uddannelse indenfor håndtering af katte vil for øvrigt også ramme dem, der har de fysiske rammer for opdrættet i orden…