Nyt spejlrefleks (hvilket?)

Jeg ved der er mange her inde som gør sig meget i at tage billeder, og tænkte jeg lige ville stikke en føler ud her inde - og høre om i kan anbefale nogle ?

Må desværre indse det jeg har nu ikke lever op til det jeg ønsker at bruge det til og det blev kun købt midlertidigt da mit andet gik i stykker. :rolleyes: for 4år siden. (ups) jeg kom så aldrig længere.

Har Cannon Eos 1300D nu og syntes simpelthen uanset hvordan jeg prøver at indstille det så tager det meget grumset/uskarpe billeder. Elsker at tage opstillings billeder af vores katte og det er primær faktisk kun det jeg bruger det til så vil ej heller punge ud med 15.000.
Mon man kan finde et godt et under de 10 eller ? Selv har jeg kun haft Cannon måske jeg skal kigge på andre mærker ?


(mit første Cannon 1200D)


(nuværende Cannon 1300D)

:bebe: håber i har lyst til at guide mig mod hvad jeg evt. skal ønske mig til jul/fødselsdag. :cool:

2 Synes om

Jeg tænker straks Canon 77D eller modellen før. Det er bestemt under de 15000 kr.

Er selv passioneret amatørfotograf, men solgte mit smadder lækre 7D sidste år for jeg fik det ikke brugt nok.

Nu er jeg fortrudt og må spare sammen til et nyt :joy: Ville selv kigge på 77D. Når det bare er til hjemmebrug er det mere end godt nok. Hvilke objektiver har du?

2 Synes om

Fedt det er faktisk det jeg har luret på men viste ikke om det var den vej jeg skulle gå eller hoppe over i noget Nikon ect :see_no_evil: Og om det var godt nok inde i en foto gruppe lød det nemlig dom om at alt under 10.000 er noget hø! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Bare det der medfølger jeg har ikke ville investere yderlige i det før jeg fandt det right one dette blev købt som udgået model til 2000 da jeg akut manglede et da det andet gik til :joy:

Så bud på sådan et også modtages også :pray:t3:

du kunne jo oss beholde det du har og købe noget bedre glas i stedet…syns egentlig at billederne er fint skarpe, men der ryger en del i den opløsning der kan smides op her …der er ikke så stor dybdeskarphed, ´men det er jo forholdet blænde/lukkertid/iso

1 Synes om

Det har jeg forsøgt at stille på i evigheder også med hjælp fra nogle der ved hvad de laver :joy::see_no_evil: jeg piller bare og prøver mig frem. Syntes bare aldrig mig og 13 har fungeret mit 12 fungerede perfekt. Syntes der er mange indstillinger på det jeg har nu der ikke vil makke ret :woman_shrugging:t3: Især ISO og lukketiden vil ikke samarbejde det er jeg nemlig obs på i henhold til det er et motiv der kan bevæge sig ret hurtigt og ikke sidder bom stille.

Men ærligt så er jeg på ingen måder ekspert på indstillinger :crazy_face::see_no_evil: men har da prøvet at læse inde i div Forums på nettet for folk der ved hvad de laver.

Og især killinger har jeg næsten opgivet jeg kan ikke få gode skarpe billeder kun de store spm kan sidde ret stille

Hvis jeg skulle opdatere det jeg har nu hvilket objektiv ville man skulle kigge efter? Der har jeg 0 erfaringer.


Det er typisk ca de indstillinger jeg bruger og stiller på iso ect alt efter hvordan lyset er i rummet som jeg skyder katte i :joy::smirk:

Og andre gange denne når jeg ikke gider sidde og stille på alt muligt :woman_shrugging:t3:Måske det er de indstillinger der gør jeg føler det ikke harmonere :see_no_evil:

Og måske netop skal kigge efter objektiv? (Og en der måske kan hjælpe med bedre indstillinger)

Lige et hurtigt skud af en killing, og uredigeret billede - det er netop fokuset jeg syntes billede mangler det er jo fint nok men er bare ked af at ens blik (centeret af billede) ikke drages til killingens blik da det virker grumset? (sløret) - Næsen står eks. ikke helt skarp når man gør billede stort.

focus er da fin …at det er grynet er ISO der er for høj og den beskæring/redigering jeg har lavet er til den grove side…objektivet …er det et standard 18/55 ? …prøv evt at ændre ev værdi til +1…lukkertid 1/500 og blænde 8 eller 11

2 Synes om

Det er nok at det er grynet at jeg føler fokus går tabt :gruble:

Det er det som det er født med jeg bruger.

Men kan fornemme jeg måske skal prøve at starte fra 0 og sætte mig mere ind i indstillinger og evt ønske objektiv i stedet for at købe nyt spejlrefleks :see_no_evil:

og så melder jeg pas …kender stort set intet til Canon og deres objektiver…men generelt er kit objektiverne lidt noget beep

1 Synes om

Tænker også, billedet ikke ser skarpt ud? Men umiddelbart vil jeg også tro, at det er andet objektiv, som skal til.

Det grynet skyldes ISO… :slight_smile:

Når jeg tager billeder af kattene, så har jeg en ekstern flash på med paraply, som hjælper på det. (Ville dog ønske, jeg havde andet lys)

Jeg kender desværre ikke til Canons modeller og objektiver.

1 Synes om

Det +1 er det blitz?

Jeg har høj ISO da jeg skyder uden :see_no_evil: for syntes hvide katte ved portræt suger alt det hvide flash til sig.

Der har jeg lampe på

EV…hedder det på nikon…ved ikke om det er det der hedder AV på din…det er en korrektionsværdi på belysningen…
når du skyder uden blitz er der frit valg mellem pest og kolera …
du må prøve med lange lukkertider og se hvor lange du kan bruge uden billedet bliver rystet …i teorien burde du med en 18/55 kunne køre på 1/60 sek, men 1/100 eller 1/125 …prøv ISO 400 og gå op eller ned derfra…prøv blænde 8 eller 11 …og gå nedad hvis det bliver for mørkt

1 Synes om

Takker jeg må lege mere med det og ellers ud og se om jeg kan prøve nogle objektiver og evt høre den lokale fotoklub om jeg kan låne 77D med hjem og se om det overhoved kan betale sig med et andet - fornemmer jeg nok står med samme problem med nyt da jeg skyder uden blitz og flash. :see_no_evil:

@Barky Kan ikke huske om du bruger Canon og evt. kan bidrage med noget viden i denne tråd?

Men kan huske at jeg snakkede kamera med dig og Camilla før jeg købte mit Canon, og det var med jeres anbefalinger at jeg besluttede mig for Canon. Som jeg i øvrigt er superglad for. Men jeg er så stadigvæk på mit det første, et begynder-kamera som jeg ikke ved ret meget om, da jeg er et fjols til teknik. :ups:

1 Synes om