Nyt tørfoder (Petcurean NOW!)

Ja, så er der kommet et nyt tørfoder på markedet… Et af den slags der bliver promoveret som værende kornfrit og “rigtig kattemad til rigtig katte”…

Foderet kan ses her.

Jeg har taget et kig på det, og umiddelbart lyder det da ok fint (især at det er uden BHA og BHT). Men hvad siger I andre rigtig kloge hoveder herinde om det? :slight_smile:
Når man kigger på analysens procenter, så forløber der sig umiddelbart til knap 70%
Hvad er de sidste 30% så? Jeg tænker at det må være kulhydrat fra diverse kartofler, ærter osv.

Helt nyt er det foder ikke :wink: Ann-Dorrit, Mysterycoons Petshop, forhandler det :slight_smile:

Har det ikke været der et stykke tid? Mener da, jeg har set det på en udstilling, selvom jeg ekstremt sjældent er der…

Nå, men: De-boned turkey, potato flour, pea, potato, pea fibre, whole dried egg, tomato, … og 31% protein.
Det er ikke så imponerende :frowning: Det er da heller ikke specielt dyrt i forhold til alt muligt andet, hvis prisen er den samme i Europa. Jeg havde ellers en opfattelse af, at det var ret dyrt.

[QUOTE=pivnu;803098]Har det ikke været der et stykke tid? Mener da, jeg har set det på en udstilling, selvom jeg ekstremt sjældent er der…

Nå, men: De-boned turkey, potato flour, pea, potato, pea fibre, whole dried egg, tomato, … og 31% protein.
Det er ikke så imponerende :frowning: Det er da heller ikke specielt dyrt i forhold til alt muligt andet, hvis prisen er den samme i Europa. Jeg havde ellers en opfattelse af, at det var ret dyrt.[/QUOTE]

Kan sagtens være… Blev bare lige promoveret som nyt, men kan jo sagtens bare være ret nyt i DK :slight_smile:
Det er også fuldstændig lige meget om det er nyt egentlig… Spørgsmålet er jo om det er godt :høhø:

Og ja, jeg lagde godt mærke til at der kom en frygtelig masse stivelsesindholdige grøntsager bagefter kalkunen…
Og 30% er mindre end mit normale kriterium for protein, men hvad med at det er uden så mange tilsætningsstoffer? Især det jeg faldt over…

Tjo, altså, jeg synes da ikke det er fedt med BHA og BHT, men på den anden side, så er det jo altså tilladt i menneskeføde, og vi skal trods alt leve ~5x længere tid end kattene.
Der er jo også andre fodre uden BHA/BHT, f.eks. konserveret med E-vitamin. Det er bare knapt så stabilt, men sikkert ikke noget særligt. Men jeg synes nu godt nok, at f.eks. Hill’s dyrlægefodrene, som jeg er ret sikker på indeholder BHA/BHT, kan holde sig absuuurd lææænge. Det er da faktisk lidt småperverst, at vi fodrer vores katte med foder, der alene pga. konserveringsmidler er i stand til at holde sig i 1,5 år (og ja, jeg gør også!) :slight_smile:

jeg undrer mig over hvad katten skal med alle de exotiske frugter og grøntsager ?? :frowning:
hvorfor er kød indholdet ikke større ? fedt % er også lav :frowning:
synes det er et lidt popsmart produkt der skal appellere til VORES sundheds samvittighed… masser af frugt og grøntsager !! hmmmm, ikke lige det en kat har mest brug for…

hvorfor er der aldrig et firma, der finder på at lave MUS /kaniner om til tørfoder ??? Det er kattens naturlige føde !!

[QUOTE=bengallady;803127]jeg undrer mig over hvad katten skal med alle de exotiske frugter og grøntsager ?? :frowning:
hvorfor er kød indholdet ikke større ? fedt % er også lav :frowning:
synes det er et lidt popsmart produkt der skal appellere til VORES sundheds samvittighed… masser af frugt og grøntsager !! hmmmm, ikke lige det en kat har mest brug for…

hvorfor er der aldrig et firma, der finder på at lave MUS /kaniner om til tørfoder ??? Det er kattens naturlige føde !![/QUOTE]

Javist ja - men ikke som tørkost.

Og en mus består altså ikke 100% af kød - dens tarmindhold består af både korn og frugt og andet den har spist

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;803136]Javist ja - men ikke som tørkost.

Og en mus består altså ikke 100% af kød - dens tarmindhold består af både korn og frugt og andet den har spist[/QUOTE]

nej, selfølgelig består mus og andre dyr ikke af 100% kød!!.. det er logik for perlehøns :slight_smile:
men ville man lave et tørfoder med et nærringsindhold a la mus, havde man det perfekte kattefoder… istedet for at lave div smarte produkter der skal appelere til vores smag/sundhedsbegreber…

Foderet er ikke så nyt igen i DK, rigtighundemad.dk og Ann-Dorrit Mystery Coons Petshop har solgt det i en godt stykke tid efterhånden :slight_smile:

Jeg har kun gode anbefalinger til det foder, jeg havde stor succes med det da jeg skulle have både killinger og Mokai i gang med at spise, især efter Mokais brystbetændelse(historien kan læses her på forummet), hvor hun i den grad skulle have sul på :slight_smile:

Om det er nyt eller ej, er vel også lige meget… :slight_smile:

Men er det godt?

[QUOTE=DK Delaney;803253]Om det er nyt eller ej, er vel også lige meget… :slight_smile:

Men er det godt?[/QUOTE]

Hos mig er det godt for kattene æder mig ud af huset på det foder :tihi:

Hehe :slight_smile: Ved du hvad prisen er ? Og hvor køber du det henne?
Vi var nemlig i ude for at købe barf til hunden, i rigtighundemad i greve, nåede nemlig ikke at se prisen på det :slight_smile:

Jeg kan ikke se nogen steder, hvor meget kød der er i, men det lader til, at der er andre her, der kan?

Hvis der ikke er angivelse af kødindholdet kan det godt indeholde meget lidt med alle de kartofler og ærter, der står efter kødet.

mvh. tina

[QUOTE=taina;811679]Jeg kan ikke se nogen steder, hvor meget kød der er i, men det lader til, at der er andre her, der kan?

Hvis der ikke er angivelse af kødindholdet kan det godt indeholde meget lidt med alle de kartofler og ærter, der står efter kødet.

mvh. tina[/QUOTE]

Kig under ingredients :slight_smile:

[QUOTE=Eife;803102]Og ja, jeg lagde godt mærke til at der kom en frygtelig masse stivelsesindholdige grøntsager bagefter kalkunen…
Og 30% er mindre end mit normale kriterium for protein, men hvad med at det er uden så mange tilsætningsstoffer? Især det jeg faldt over…[/QUOTE]
Tja, jeg har et fuldstændigt iskoldt forhold til BHT og BHA i foder. Skaderne ved harsket fedstof i foder er sandsynligvis langt større end virkningerne af de par antioxidanter, og jeg er altid mere nervøs for foder der sleeeet ikke indeholder nogen former for tilsætningsstoffer (på papiret!)… Og jeg synes det er liiiiidt et forsøg på at trække os rundt i manegen hver gang et foder anpriser sig med at være kornfrit, for man kan nu engang ikke lave foderkroketter uden at der er tilsat en pæn del kulhydrat. Kan godt være ærter og kartofler ikke lige defineres som en kornsort, men vi kan da diskutere længe, om ris gør :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=DK Delaney;803271]Hehe :slight_smile: Ved du hvad prisen er ? Og hvor køber du det henne?
Vi var nemlig i ude for at købe barf til hunden, i rigtighundemad i greve, nåede nemlig ikke at se prisen på det :)[/QUOTE]

Hej så lige først dit spørgsmål nu, men jeg køber det via Ann-Dorrit Mysterycoons som så henter det i Greve for mig :tihi:

Ris ER korn, og jeg har endnu ikke set en foderproducent, der påstår andet. Kun enkelte forbrugere, der ikke ved bedre.

Jeg kender ikke fodret.
Jeg syntes det er umuligt at finde noget der virkelig er rigtig ordentlig i tørfoder.
Skal man fodrer helt rigtig må det være BARF, og kun BARF.
Jeg fodrer med tørt, vådt og lidt råt.

Det er ikke nyt, jeg har brugt det de sidste 2 år og det er et ganske udemærket foder.

Her er kornfri desværre ikke lykken. De får tynd mave, og det stopper ikke før jeg ændrer foder eller i hvert fald blander ret meget af det kornholdige i. Jeg har efterhånden prøvet adskillige men resultatet er altid det samme.
Jeg har lidt en aversion mod foder der indeholder 5 forskellige slags frugt og 10 forskellige krydderurter… :wink: Hvorfor? :gruble: Der er en tendens til at inholdslisten er alenlang og ligner en opskrift på en krydret gryderet mere end kattefoder. Og jeg har endnu ikke forstået hvorfor der pludselig skal alt det i?