Nytårsfestligheder 🥳

Jeg tænkte det kunne være hyggeligt med en tråd i stil med jule-tråden, hvor vi kan dele planer, forberedelser, traditioner og billeder. :star_struck:

Jeg har tit og ofte (af egen fri vilje :sweat_smile:), været alene med misserne til nytår. Enten har jeg ikke lige kunne overskue fest og (fremmede) mennesker, eller også, særligt efter jeg er flyttet til Nordsjælland og væk fra mit netværk i København, ikke kunne orke transport frem og tilbage i forbindelse med nytår (mange, fulde mennesker, fyrværkeri overalt, haltende offentlig transport og potentielt tømmermænd, hvis jeg overnattede :sweat_smile:).

Men i år har jeg faktisk planer udenfor hytten. :joy:
Min kæreste og jeg aftalte tidligt at vi ville holde sammen, men så ikke yderligere. Han snakkede om måske at høre en/flere venner, om de havde planer. For nogle uger siden skriver min kusine så og spørger hvad jeg skal, da hun (endnu) ikke har planer. Så er vi i hvert fald tre. :star_struck:
Min kæreste fik aldrig fulgt op på at spørge sine venner, så det bliver ved min kusine, mig og min kæreste. Vi tager til min kusine på Amager.

Eneste tradition jeg har for maden, også når jeg har været alene, er at det godt må være lidt lækrere end det sædvanlige - og så bare lige hvad man har lyst til, og som frister.

Så i år har vi droppet forretten, men vi får

Hapser til kongens tale: Blinis med rogn, creme fraiche, rødløg og dild
Hovedret: Lækre bøffer (jeg ved endnu ikke præcis hvad, men min kusine har indtil for nylig arbejdet ved en kødgrossist, og betalt 100,- pr bøf i indkøbspris - så den er forhåbentlig god! :star_struck::sweat_smile:), noget kartoffelværk, bearnaise og grønne bønner med bacon om
Dessert: Tiramisu på bund af brownie
Midnat: Bobler og kransekage fra bageren

Og så skal vi bare have en hyggelig og sjov aften, med drinks, musik og ud og se lidt fyrværkeri og ønske godt nytår til naboerne kl midnat. :heart_eyes:

I morgen skal jeg lige handle det sidste, og lave desserten så den kan trække sig lækker - så er der styr på alt.

7 Synes om

Sikke en god ide

2 Synes om

Uhh den der tiramisu, har du en opskrift på den…

Vi skal holde nytår sammen med hende vi købte vores gørtse racekat/kat ved. Det er blevet en tradition som jeg heller ikke vil undværer… men det venskab har også varet i 20 år… (jeg var 19år)

4 Synes om

Jeg er - også helt efter eget valg - alene med misserne.

For mig er der kun en enkelt ting jeg helst skal have og det er et ostebord. Der er jo grænser for hvor mange forskellige oste jeg vil bruge penge på når jeg kun er mig, men 3 forskellige skal jeg helst have for at det “tæller”.

Jeg tager på havnen i morgen og ser om jeg kan få noget laks, og så skal jeg have grønne asparges og rosenkål til.

5 Synes om

Det er denne opskrift https://www.nemlig.com/opskrifter/tiramisu-brownie-98004467
Jeg har ikke lavet den før, men det lyder ret lige til og god. :crossed_fingers:
Har i øvrigt planlagt at lave til 12 - man kan ændre antal personer, men så bliver mængderne irriterende skæve. Så spiser vi det vi spiser, og jeg kan efterlade lidt rest til min kusine når vi tager derfra og hjem til min kæreste, og jeg kan efterlade lidt rest til min kæreste, når jeg tager hjem. Så går det nok op. :sweat_smile:

Lyder som en skøn tradition - og venskab, ikke mindst. :two_hearts:

4 Synes om

Uuuh, ost er altså også godt!
Har altid sagt at når jeg går på pension (og altså har nået en vis alder), så pyt med kostråd, så skal jeg bare leve af ost og rødvin. :heart_eyes::joy:
Hvilke oste vil du købe?

3 Synes om

Overvejer en vesterhavsost, en blåskimmel af en slags og så må jeg se hvad der ellers frister. :blush:

3 Synes om

Jeg skal som altid være alene med kattene, noget jeg selv vælger.
Jeg har ingen traditioner, plejerde aldrig at se dronningens nytårstale, men i år kan det da godt være, at jeg vil se kongens!
Men hensyn til mad ved jeg endu ikke, hvad det bliver - men i hvertfadl ikke kogt torsk !

6 Synes om

Uh, lækkert! :star_struck:

Jeg gav min kæreste “gavekort til privat vinsmagning med tapas” til jul, så jeg har købt en smagekasse og samlet information og skemaer til hvordan man smager vin.
Glæder mig især til tapas, for udover alt muligt andet lækkert, så skal jeg have gedeost. :heart_eyes::sweat_smile:

4 Synes om

Gedeost er såååå lækkert, må lige se hvad ostehandleren har af spændende ting. :blush:

3 Synes om

Må jeg spørge hvordan du så normalt går til aftenen? Som en hver anden aften, eller markerer du alligevel årsskiftet på en eller anden måde? Spørger af ren nysgerrighed. :slight_smile:

Jeg er dælme heller ikke til kogt torsk. :see_no_evil::sweat_smile:
I mit barndomshjem vekslede vi lidt mellem fx. bøf/steg med tilbehør og så en hel, dampet laks med hårdkogte æg, rejer, tomater, hjemmerørt dressing i stil med Thousand Island og brød.
Tror det må være 25 år siden jeg sidst har fået den laks, så kunne godt finde på at lave den engang - det var altså lækkert. Men nej tak til torsk. :joy:

5 Synes om

Nu må det ikke læses som reklame
Men denne her

Eller chili udgave

Begge kan bruges i mad bagefter
Tænker bare så kunne ostebord blive større

Og ja de kan fryses
Jeg gør det
I tern, i fryser de kan smuldre lidt, i kanterne
Og bruger dem enten i madlavning, eller 5 tern op lade tø op i en par timer, og i salat

Begge slags har coop butik

Tilføjet

Denne her i røget udgave er virkelig god til ostebord

3 Synes om

[quote=“Tea, post:11, topic:241910, full:true”]

Må jeg spørge hvordan du så normalt går til aftenen? Som en hver anden aften, eller markerer du alligevel årsskiftet på en eller anden måde? Spørger af ren nysgerrighed. :slight_smile:

Nej, jeg fejer ikke årsskiftet, for mig er det nærmest en almindelig aften - bortset fra al det irriternde fyrværkeri.
Som regel ser jeg lige årsskiftet i TV, men det er da hændt at jeg har glemt det fordi jeg havde gang i en spændende bog!
Men jeg håber at du og din kæreste får en rigtig god og hyggelig nytårsaften :nytaarsballon: :nytaarsballon: :nytaarsballon:

4 Synes om

Har du set Lidl har tilbud på deres specialoste? 12 eller 16 kr. per ost, og en del forskellige :smil:
Edit: Så det med ostehandler bagefter, og hvis du er heldig nok at have sådan en i nærheden, så nevermind Lidl :hoho:

4 Synes om

Those mejeri lavet mange gode ting! Jeg ved godt ost kan fryses, men har ikke selv de bedste erfaringer med det. Men chiliost er jo lige i min boldgade.

2 Synes om

Jeg har mindst én ostehandler i Esbjerg i hvert fald, men har ikke været der endnu. Så skal på havnen og til ostehandleren i morgen… Og forbi Asian city market efter noget miso. Det skal nok blive godt. :yum:

4 Synes om

Hihi, det lyder da også hyggeligt! :slight_smile:
I år (og andre år med fest), har det mest også bare været en god undskyldning for lidt ekstravagant samvær og hygge, for mit vedkommende.
Men selv når jeg har været alene, har jeg lavet god mad og drinks … fordi jeg godt kan lide god mad og drinks. :sweat_smile:

Og maaange tak - håber også du får en aften, lige som du ønsker den, med kattene. :heart_eyes_cat:

5 Synes om

Jeg regner med at skulle være alene nytårsaften, og eftersom jeg har været på restaurant idag i anledning af min fødselsdag og skal på restaurant mindst to gange i forbindelse med næste weekend må maden godt være lidt til den billige side - men jeg er faktisk ret god til at lave god mad for ingen penge og huske at bruge alle mine rester (hvis jeg skal sige det selv :stuck_out_tongue: ).

Til kongens nytårstale planlægger jeg at lave to slags “kanapeer” - begge på små, uregelmæssige stykker knækbrød. Det bliver henholdsvis andelevermousse med cornichoner og røget makrel rørt op med creme fraiche og pyntet med radiser.

Forretten bliver en salat med feldsalat, mozzarella, tomat, and og pyntet med basilikum.

Hovedretten bliver hjemmelavet fiskesuppe lavet på hjemmelavet fiskefond (af muslinger, røget laks, røget makrel og jomfruhummerhaler) og med (lige pt.) vannameirejer, muslinger og laks som fyld.

Dessert ved jeg ikke, men det kan godt gå hen og blive noget ost - og jeg skal alligevel i Lidl i morgen, så jeg tjekker lige deres specialoste :sunglasses: og så evt. noget nedsat juleslik eller “bare” den pose blandede almindelige, sukker- og honningristede nødder og mandler, jeg købte i Sverige tidligere på måneden :slight_smile:

6 Synes om

Er du vimmer, det lyder også som en alletiders aften! :star_struck:

4 Synes om

Kæresten og jeg skal holde nytår med nogle gode venner. Vi bliver vist en 10-12 stykker og det bliver sammenskudsgilde. Jeg har meldt mig på snacks og regner med lidt forskellige chips og nødder og dip. Tænker at lave guacamole og gulerodsstænger også.
Hvis nogle har en god ide til snacks, så meld meget gerne ind, jeg er åben for ideer :wink:

5 Synes om