Delle har været lidt ekstra nem at forskrække siden, men jeg fik støvsuget og vasket gulv uden at traumatisere hende alt for meget. ![]()
Støvsugeren er bare dum, synes hun. Så selvom jeg svinger den jævnligt, så skal hun bare ikke nyde noget. Og i dag var bare ekstra slem.
Selv bare Dumle der hopper ned på gulvet fra kradsetræet blev hun forskrækket over lyden af.
Til gengæld har de fået ekstra vådkost i dag, så tror jeg er tilgivet. ![]()
Jeg hoppede også - alle 3 gange… ![]()
P & D derimod, couldn’t care less… ![]()
![]()
![]()
Jeg sad i min bil og var ikke opmærksom på klokken. Det er slet ikke hensigtsmæssigt at blive så forskrækket, når man kører bil. Sirenerne hørte jeg ikke, men telefonen var også nok ![]()
Tikka syntes åbenbart, at det var meget meget hårdt at være isoleret fra mig i går, når hun vidste jeg var på værelset, i nat har det ikke været nok at putte ved siden af mig, nej hun har absolut skulle ligge opad min mave, så når jeg vendte mig fulgte hun med ![]()
Manden blev lidt desperat i går aftes, og foreslog at vi prøvede at bytte så han sad med Masso og jeg med Tikka, så skulle damen pludselig ned og nusse og være hyper kærlig og maks et kvarter senere havde hun tisset - efter hun flere gange i løbet af en 6 timer havde skældt ud over bakken
Hendes dag skal starte med, at hun putter ovenpå manden inden han står op, men derefter er det mig, der har en lille skygge, der ville foretrække jeg aldrig flyttede mig ![]()
Selvfølgelig, du er den eneste der er handlekratig, så kan de to andre jo bare læne sig tilbage
undre mig over hvorfor hun i det hele taget, har valgt at tage en post i bestyrelsen ![]()
Jeg er efterhånden ret træt af retorikken (ikke her, men i det offentlige), hvor dyrlæger beskrives som grådige, ikke at tænke på dyrene m.m.
Ingen arbejder vel gratis? Vi siger ikke til VVSeren at han er grådig eller ikke gør det for vandtrykkets skyld, når han skal rykke ud udenfor alm arbejdstid. (Der udover er en nyuddannet dyrlæges løn er overraskende lav ift ansvar og timer)
Ligesom alt andet er dyrlægens omkostninger også steget.
Ift snakken om de store klinikker, så er det her, der er døgnåbent. Det er der Mr maskiner og CT maskiner er. De er dyre. Meget dyre. De computerdele (RAM og chip) der er mangel på og derved får computerpriserne til at stige med 40% bruges også i meget udstyr. Der skal være bemanding døgnet rundt og de folk skal også have løn, når der ikke kommer en akut patient.
En veterinærsygeplejerske (Jannie Viking) skrev følgende opslag og jeg håber, det kan hjælpe på retorikken ude i Danmark pt.
"Priser i veterinær praksis ![]()
Jeg er ærligt talt ved at være træt og mættet.
Træt af at læse, hvordan mit fag igen og igen bliver gjort til syndebuk i medierne.
Træt af at høre, at vi er blevet for dyre.
Træt af at blive reduceret til nogen, der “bare vil tjene penge”.
For det er simpelthen ikke sandheden.
Ja – det er blevet dyrere at gå til dyrlæge.
Men det er ikke, fordi vi er blevet grådige.
Vi tilbyder avanceret diagnostik, scanninger, laboratorieanalyser, kirurgi og behandlinger, som tidligere kun fandtes på specialhospitaler – nu er det standard❗️
Det betyder én ting:
Vi kan redde flere dyr ![]()
Men det er ikke gratis.
En moderne klinik er ikke “bare et konsultationsrum”.
Det er udstyr for millioner.
Det er røntgen, tandrøntgen, blodanalyseapparater, overvågning, operationsstuer, medicin – alt sammen klar hele tiden.
Vi bliver mødt med kommentarer som:
“Det tager jo kun 5 minutter”
“Hvordan kan du tage den pris?”
“Man skulle være blevet DYRlæge”
“Hold da op, i ved godt hvad i skal tage for det hva”
“Så er det da vidst også betalt”
Men det, du ikke ser, er:
Frokosten vi sprang over (trods vi har en 9+ timers vagt)
Barnet vi ikke selv hentede
Den akutte patient, vi blev for at redde
Endnu en aflyst aftale, ved egen læge, tandlæge, en middag med en ven osv.
Men det gør vi gerne, og vi gør det gladeligt igen i morgen, for det ER dyrene, der uden tvivl er vigtigst for os❗️
Vi er ikke i det her fag for pengene.
Hvis vi var det, havde vi valgt noget andet.
Sandheden?
Mange dyrlæger og veterinærsygeplejersker er ikke højt lønnede.
Vi er i et fag, hvor hjertet ofte er større end lønnen.
Lille bonus info: indtil for nyligt har vi haft selv-betalte kursus dage.
Dvs. tager vi på kursus, for at blive endnu dygtigere, på en fridag, en weekend eller en aften, er det interesse timer.
Dvs. ingen løn, ingen erstatnings fridag. Ren og skær interesse ![]()
Og så er der lige en vigtig pointe, som ALTID bliver glemt:
Når du går til læge → ingen moms
Når du går til tandlæge → tilskud
Når du går til dyrlæge → fuld moms + ingen støtte ![]()
Alt bliver betalt af dig.
Det ændrer regningen markant.
Men det, der gør mest ondt?
Det er ikke debatten om priser.
Det er tonen.
Når vi bliver beskyldt for at tage unødvendige prøver.
Når vores faglighed bliver betvivlet.
Når vores intentioner bliver gjort beskidte.
For vi står midt i det – sammen med jer.
Når jeres dyr er syge.
Når I er bange.
Når beslutninger er svære.
Og vi prøver faktisk at hjælpe❗️
Så ja – lad os gerne have en debat om priser.
Men lad os tage den på et oplyst grundlag.
For sandheden er:
Du betaler ikke kun for “5 minutter”.
Du betaler for: viden, erfaring, mange års uddannelse, udstyr, beredskab og et helt team, der står klar, når dit dyr har brug for det.
Og vigtigst af alt:
Du betaler for mennesker, der hver dag møder på arbejde med hjertet forrest ![]()
Ikke for at blive rige.
Men for at gøre en forskel for dig og for dit kæledyr, fordi det er vigtigt for os.
Og ja vi græder også over patienter vi ikke kan hjælpe, eller dyr der ikke har det godt og er kommet for sent til dyrlægen.
Ja vi knytter os til dyrene, ja vi føler med jer, i en sådan grad at vi ofte tager arbejdet med hjem i hovedet.
Jeg kender ikke en sygeplejerske eller dyrlæge der ikke lige har taget et opkald fra en kollega der havde brug for hjælp, råd, sparring eller en snak om følelser efter en lang hård dag - UDEN at få løn for det.
En gratis makker, der snakkede i telefon i en time eller to, en aften og var der for sin kollega og ven.
For det er det vi er. Vi er der for hinanden, fordi vi er omsorgsfulde personer. Mange af os kommer ofte til at tale om vores arbejde i fritiden, fordi det fylder meget, vi har svært ved at slippe det, vi er følelsesmæssigt overbelastet.
Så kan vi ikke lige prøve at være en smule mere “open mindet” overfor hinanden. Lad være med at pege fingre, og huske på personen der står på den anden side af bordet.
Vi er her for dig og dit kæledyr, hver dag, fordi vi vil jer det bedste og imødekomme jeres behov og ønsker og vi kære for JERES dyr, som var det vores egne ![]()
Det alle bedste ved vores job, er at sende patienter hjem med ro i maven og vide at vi har gjort alt hvad vi kunne for patient og ejer og i er glad og taknemlig for behandlingen.
Et tak, betyder meget mere end i aner
"
Hvis vi samtidig så skæver til at 26% af ansatte i veterinær-branchen bliver truet af kunder, samt de har en selvmordsrate der er 4x så høj som ellers, så håber jeg, at vi alle kan trække vejret engang og huske mennesket, der faktisk forsøger at hjælpe ![]()
Sirenen var derudover hård i år. Jeg snakkede i telefon med en engelsktalende kunde (flygtning fra krig), som panikkede totalt, fordi han var bange for der var krig i Danmark nu. Så jeg måtte lige bruge lidt ekstra tid og omsorg på den stakkels mand. Det må være skræmmende, når man reelt er vant til den lyd betyder bomberne falder
Jeg er ikke selv ude efter de enkelte dyrlæger - og slet ikke dem, der “bare” er ansat - men en prisstigning på 50 % over 5 år kan altså ikke tilskrives almindelig inflation.
Og indtil nogen kan dokumentere det modsatte, er det min påstand at det faktum, at de fleste større klinikker er opkøbt af kapitalfonde, er hovedårsagen - kapitalfonde investerer med sikkerhed ikke ud fra et idealistisk udgangspunkt… ![]()
Og højere pris er ikke nødvendigvis ensbetydende med god service…
Min oplevelse med Evidensia klinik var at økonomi kom før alt andet og at de blev styret hårdt af central økonomiafdeling…der skulle være max profit.
Absolut værste aflivning jeg nogen sinde har oplevet var på Evidensia klinik. Gammel kat der blev akut syg.
Det skulle bare gå stærkt for de ‘havde ikke tid’ - og de stod bogstaveligt og trippede for at jeg ‘blev færdig’ med at sige farvel og pakke ham i kisten - og dyrlægen løb videre og på vej ud af døren fik hun lige sagt ‘regningen er gjort klar’.
Mest uempatiske dyrlæge/vet sygeplejesker jeg har oplevet - det stod virkelig ud fra alle andre ‘selvstændige klinikker’ jeg har været på…
Det var naturligvis sidste gang jeg brugte dem - og Evidensia.
Har bestemt heller ikke positive oplevelser med Evidensia, omend de er af en lidt anden karakter end dine - det handlet primært om “mersalg” og generelt urimelige priser…
Nestle er bag Evidensia - så det forklarer jo en hel del.
Nestle er nogle røvhuller - eks var der Nestle chef der mente at hvis man syntes at vand er menneskeret så har man en ekstrem holding - og at vand skal privatiseres…Der er også modermælks erstatning sagerne etc.
Her artikel fra NL hvor Evidensia har måtte lukke klinikker pga personale flugt
I UK
Støt lokalt ejede klinikker og boycott Nestle produkter
Men debatten rammer bare også alle de, der arbejder på eller ejer klinikker, der ikke er en del af kæderne. Der bliver også talt grimt til og om dem. Nogen stikker måske flere penge i lommerne, men det er ikke de klinikker - og deres priser er også steget. (Fødevarer er steget med 32% siden 2020)
I aften har jeg lavet - og spist - noget jeg aldrig havde troet jeg skulle spise … mælkebøtte-spaghetti!
Har fundet inspirationen på Instagram …
Jeg har plukket mælkebøtteblomsten, skåret selve blomsten af og lagt stilkene i blød i eddikevand nogle timer, for at komme af med den bitre smag.
Siden har jeg kogt stilkene som spaghetti - al dente - og de smager ganske fint ![]()
Og det mener jeg som sagt heller ikke er rimeligt - det ændrer bare ikke ved at jeg stadig mener, at i hvert fald nogen dyrlæger tager helt ublu priser…
Et konkret: Vagtdyrlæge tilkaldes til nyfødt føl med kolik symptomer - tropper op, ser kort på føllet, vurderer at videre behandling kræver akut inflæggelse, og foretager i den anledning et hurtigt opkald til LIFE.
Pris 18K, heraf de 7 for “indlæggelse”, resten konsultation og kørsel - hun var på matriklen i under 15 min…
Jeg kender ikke sååå meget til stordyrspraksis, så jeg kan ikke sige, om det er dyrt eller ej. 11.000 for den undersøgelse lyder af meget. Men jeg kan læse mig frem til, at en del tager 200% oveni mellem kl 22 og 08 og så løber det nok hurtigt op ( måske er det fair for at stå til rådighed. De står også til rådighed de dage, der ikke er en syg hest)
De fleste i den offentlige debat slår dog primært på smådyrsklinikkerne for det rammer flest af hr og fru Danmark. Det er de dyrlæger, sygeplejersker og klinikassistenter, jeg ikke ser husket i debatten. En meget stor del af min kontaktflade er ansat i den veterinære verden og jeg ser folk, der skulle have fri kl 16, men sidder og ringer prøvesvar til efter 20. Der tager sagerne mentalt med hjem for at redde et elsket kæledyr fra en mysteriesygdom. Jeg ser sygeplejersker, der knokler for at gøre et dyrs indlæggelse så lidt ubehageligt som muligt. Som græder i baglokalet, når et dyr, de har fulgt i 12 år går bort. De dyrlæger der modtager dødstrusler, fordi de ikke kunne redde en påkørt kat, eller klinikassistenten, der bliver truet med at få bank, fordi de overholder lovgivningen om udlevering af receptmedicin.
Uempatiske dyrlæger kan man møde alle steder, desværre. Ligesom i mange andre fag ja og uempatiske kunder, som nævnt overfor. Jeg kender heldigvis mange fantastiske, empatiske og dygtige dyrlæger og sygeplejersker der er ansat ved både privatpraksis og de større som feks Anicura og KU.
Der er også alle afgifterne dyrlægerne skal betale. Og den udgift ryger videre til forbrugeren (det skriver hende sygeplejersken også om) Men feks er der miljøafgift på hver eneste nål, der bruges på en klinik. Det er ikke noget klinikkerne har opfundet, men noget de er pålagt at betale selv. Det krav kommer fra staten.
Det er jo sådan set fair nok, for det er bortskaffelse af farligt affald, men eftersom det er mig med hunden/katten, der er skyld i, at nålen skal bruges må regningen ende hos mig.
Klart - jeg får da også en form for kompensation for at arbejde på skæve tidspunkter, omend ikke i samme liga…
Omvendt koster bla. brændstof, slitage på køretøj og andre remedier - herunder miljøafgifter - det samme, uanset tidspunkt på døgnet, så hvad er argumentet for at de ganges op med samme faktor?
EDIT: Og igen - jeg sigter ikke efter de enkelte dyrlæger, for det er heller ikke på deres lønseddel differencen lander… ![]()
Husk at stemme ![]()
Torsdag blev flue net bestilt til og måle og give en tilbud
Nogler der har købt flue døre og vinduer fra en firma i kan anbefale Jeg bliver idiot af fluer![]()
En dør og en vindue
Er døren. Den dyreste model, " nøjes"
Jeg med døren
Bliver det mere end cirka pris
Skal det alvorligt tygges på
Inden jeg siger ja