Oci hos DB roskilde

DB internatet i Roskilde har 5 ocicats blandt deres katte.

Det der undrer mig er at der for alle - også for ungkatte står “[FONT=times new roman]nye ejer være opmærksom på, at hun som racekat kan udvikle kronisk tandsygdom., xx skal have renset tænder her hos os, inden hun kan komme hjem - derfor kan hun reserveres, men ikke hentes med hjem endnu.”

Er det et generelt problem for racen eller er det et problem ifbm det pågældende opdræt ?

[/FONT]http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/dyr/14RK-4-1858
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/dyr/14RK-4-1859[FONT=times new roman]
[/FONT]http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/dyr/14RK-4-1855
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/dyr/14RK-1-1856
http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/internater/dyr/14RK-4-1857

I nogle af annoncerne skriver de at det er “pga. racen”, i andre skriver de “fordi det er en racekat”.
Jeg kender intet til ocicaten, men især sidstsnævnte er da noget vrøvl.

De burde skrive at det er fordi det er en kat… Undskyld men har det med tandproblemer som med vores egne tandproblemer… De fleste får på eller andet tidspunkt behov for at få ordnet noget ved vores tænder

det er da totalt ude i hampen at skrive sådan noget gejl at fordi det er en racekat vil den senere i livet får problemer med tænderne.
det fremmer ihvertfald ikke folks opfattelse af en racekat.
og så kan en huskat squ da osse få tandproblemer.
udover det kan db vel ikke sælge de katte som racekatte medmindre de har stamtavler på dem og det plejer internatkatte da ikke at have,jeg har ihvertfald aldrig hørt om det.

Jeg kan ikke forstå hvordan et internat kan udtale sig sådan. De kender ikke racen og kan på ingen måde betegnes som eksperter. De skulle have en over nallerne for den slags injurier…

Ocicatten er en meget sund og rask race. Deres tænder er også meget stærke. Jeg har hørt om katte der manglede tænder, men det er fordi de får slået dem ud på sig selv. Ocicatten er en meget aktiv race, og det resultere i nogle knubs. Min egen Lotis har for ikke så længe siden slået en af sine fortænder ud. Men de er sunde og raske… Det er opdrætters katte også. Og af mit kendskab til racen, og hvad jeg ved fra Hindkjær, så er det få, få, og atter få katte der har haft problemer med tænderne.

Ocicatten er og bliver en sund race. :slight_smile:

Men dertil vil jeg så lige sige, at jeg ikke kan udtale mig om den opdrætters katte. Men de har været respektive og dygtige opdrættere, så hvorfor skulle de have dårlige tænder? Og hvorfor skulle det komme pludselig i en race, hvor det ikke er et problem?

Tror bestemt ikke det ligger mere til oci end andre racer, så syntes det er lidt trist de slår det så stort op. Samtid så kan jeg ikke lade være med og tænke om disse katte er 2. portion af katte fra samme opdrætter der for kort tid siden også overgav en del til samme internat. Fik der kontakt fra en af køberne som spurgte ind til div. ting om racen og sendte hende videre , da jeg fandt ud af hvad katten hed på stamtavlen, så opdrætteren af denne i det mindste viste hvor katten nu var, samt kunne rådgive køber.

Alle racer er vel i store træk sunde. Ocikatten er ikke hverken mere sund eller usund end så mange andre.

Og ved man hvad en race er lavet på - så kan man danne sig et billede.

Bortset fra det er det mærkeligt der er så mange Oci samlet et sted - undrer mig noget over et ungdyr skal have tandrensning - så måske det ligger til grund for udtalelserne?

Der har også været en del OCI på andre internater på de seneste :frowning: En henvendelse til formanden for OCI klubben afslører, at klubben har været inde over at få fjernet disse katte fra opdrætteren pga personlig tragedie :frowning: Jeg ved ikke, hvem opdrætteren er - det er også ligegyldigt - kun at kattene er OCI, der har brug for nye hjem.
Hvorfor DB skriver det om tænderne, kan man kun undre sig over - eller spørge DB om.

Gad vide om de er fjernet fra et sted? Mærkeligt hvis det er registreret opdræt, at de ender der og tager plads fra husmisserne synes jeg, men ok opdræt er forskellige.

[QUOTE=dkkorat;1227987]Der har også været en del OCI på andre internater på de seneste :frowning: En henvendelse til formanden for OCI klubben afslører, at klubben har været inde over at få fjernet disse katte fra opdrætteren pga personlig tragedie :frowning: Jeg ved ikke, hvem opdrætteren er - det er også ligegyldigt - kun at kattene er OCI, der har brug for nye hjem.
Hvorfor DB skriver det om tænderne, kan man kun undre sig over - eller spørge DB om.[/QUOTE]

AHA så forstår jeg - tak

[I]- da hun som racekat kan få problemer med kronisk tandsygdom.
-men som racekat bør man forvente tandproblemer hen ad vejen.
-Janus kan som mange racekatte få problemer med tænderne,

• Grundet hans race, kan man forvente tandproblemer, når han bliver ældre.
    -at hun som racekat kan udvikle kronisk tandsygdom.[/I]

Ovenstående udtalelser er da virkelig noget der kan holde liv i fordommene om at racekatte er nogle syge skravl! :frowning:
Hvor er det ærgeligt at DB ikke er klogere. Hvis det er et problem i den pågældende linje, kunne man skrive dét, men som det er formuleret her, lyder det som om at det faktum at de er racekatte, giver dem dårlige tænder… :frowning:

Jeg har sendt en mail til roskilde internat, og bedt dem komme med en redegørelse og opfordret dem til at få omformuleret…

Angående anbringelsen af ocicattene på internatet, så skyldes det en dyreværnssag. Det er rigtig trist, men det sker altså også for de respektive opdrættere at noget går galt.

En redegørelse? På vegne af hvem?

Hvis nogle skal gøre noget i sådan en sag så synes jeg personligt det skal være katteklubberne under FD/TICA (eller hvor vedkommende er registreret). Det rager i bund og grund ikke andre - at det rager os på et følelsesmæssigt plan er irrelevant i sådan en sag - det professionelle at gøre er at lade de valgte instanser tage sig af det. Dvs gøre dem obs på det og lade dem beslutte hvad der skal gøres. Det er min holdning.

[QUOTE=lenschow;1228021]En redegørelse? På vegne af hvem?

Hvis nogle skal gøre noget i sådan en sag så synes jeg personligt det skal være katteklubberne under FD/TICA (eller hvor vedkommende er registreret). Det rager i bund og grund ikke andre - at det rager os på et følelsesmæssigt plan er irrelevant i sådan en sag - det professionelle at gøre er at lade de valgte instanser tage sig af det. Dvs gøre dem obs på det og lade dem beslutte hvad der skal gøres. Det er min holdning.[/QUOTE]

Altså Louise har bedt DB komme med en redegørelse for hvorfor de mener at racekatte får flere tandproblemer? Det er jo noget af et postulat som de kommer med i de annoncer? :slight_smile:

Ja og jeg er enig - men hvis specialklubben er inde over dette så må de jo reagere selv, mener jeg. Og hvis racekatte udsættes for injurierende omtale, så ville jeg klage til min klub… Jeg synes der er mere vægt bag at en klub henvender sig

Så du mener ikke at det kommer os ved som privatpersoner hvorfor DB vælger at skrive som de gør med at racekatte får tandproblemer? Det synes jeg da nok er noget der vedrører os alle sammen. Og ja, der er mere vægt bag en klub, men man kan jo stadig starte med at spørge som privatperson. Mange af bestyrelserne i klubberne (især når vi kommer højere op end specialklub) har jo da rigeligt travlt. Får man så et mystisk eller meget afvisende svar fra DB, så kan man jo derefter være nødt til at “sende sagen videre”. Men hvis det kunne klares med lidt almindelig kommunikation, så er det da rigtig fint?

Ocicatten ligger mit hjerte meget nært, og jeg tillader ikke den slags injuriere. Jeg har, som Eva skriver, bedt om forklaring på hvorfor de mener ocicatten har tendens til dårlige tænder.

Men du har ret, lenschow. Jeg kontakter Hindkjær senere i dag, jeg kunne ikke forestille mig at det kommer fra ocicatteklubben.

Enig!

Det kan godt være, at jeg på nuværende tidspunkt ikke er opdrætter af ocicatten. Men skulle jeg en dag begynde på ocicatten, så vil jeg da være ked af at min race havde sådan et rygte…

Desuden er jeg sikker på, at det skyldes forkert formulering. De må ikke have tænkt sig om, da de skrev de annoncer.

Naturligvis berører det os alle med racekatte, men formålet med en klub er vel netop at de kan tale samlet og professionelt på vegne af os alle? Jeg tror bare det har mere vægt i internatets øjne at en autoritet kontakter dem venligt end at vi gør det hver især. Om ikke andet, så synes jeg en burde orientere klubberne - så kan de hjælpe med at tage stilling

Altså, jeg har skrevet en venlig og konstruktiv mail til DB. Jeg kunne ikke forestille mig, at de ikke lytter til hvad jeg har skrevet. For som sagt, jeg er overbevist om, at der er tale om en fejl. At gå direkte til klubben og starte en større sag, synes jeg er overdrevent.

Får jeg ikke et svar tilbage, eller jeg ser nogen ændring. Jamen så går jeg selvfølgelig videre med det :slight_smile: Men vi behøver ikke altid, at gå til autoriteten for at løse problemet. Et lille preg, er heldigvis også en løsning.