Øjenbetændelse?

Hvornår ved man om katten har øjenbetændelse?

Og hvad kommer det af?

Mikkel vil ikke rigtig åbne det ene øje og da jeg lige kiggede på det kunne jeg se den der hvide hinde der trækker ind over øjet var rødt… Det er den ikke på det andet øje…

Hvad kan det være?

Vil gætte på en skade i øjet. En vildfaren klo måske. Du skal til dyrlæge snarest.

Øjenbetændelse ses som pus i øjenkrogen eller meget pus som vælter ud af et sammenklistret øje når man begynder at undersøge øjet. Klart øjenflod kan være starten på det.

Det du beskruíver lyder også som det Basil har. Hans er bare ikke rød, eller ikke mere ihvertfald. Jeg har dryppet ham med saltvand i nogle dage og det har hjulpet. Det er stadig ikke tip top, men det kommer ingen pus der fra.

Øjenbetændelse er som regel rød og/eller hævet i slimhinderne.

Men man skal nok se det, for at kunne udelukke andet.

Jep, det lyder som skade på øjet.
Jeg ville søge dyrlæge med det samme, for det gør åndssvagt ondt, hvis det er såvel. Og man skal heller ikke vente for længe af hensyn til risiko for varrige skader. Men lige nu tænker jeg mest på evt. smerte, avavav!

Jeg har nu ringet…

Jeg bliver ringet op af en dyrlæge…

Så må vi se hva det bliver til…

Han har mijavet en del idag, og man kan se det generer ham… Det er ikke voldsomt rødt - men lidt er det

Er det en ridse i øjet KAN Jeg også forsikre dig for han har ondt.
Hold ham så vidt muligt fra lys.

Jeg har hermed snakket med dyrlægen…

Hun synes jeg skulle vaske det i kamillete…

Og så fik jeg en tid på tirsdag… Hun sagde så længe han spiser, drikker osv som han plejer så behøver det ikke være lige nu…

Jeg har så ikke noget kamillete…

Kan man bruge noget andet?

Du skal endelig heller ikke bruge kamillete, da det indeholder bitte små korn som kan ridse øjet.

Hvad skal jeg så bruge?

Det eneste rigtig uproblematiske er øjenskyldevand fra apoteket. Det er tilføjet en mængde salt, svarende til øjets egen væske.
Men ja, puha, jeg er ikke enig med dyrlægen :frowning: Jeg ville selv tage på skadestuen nu-nu-nu og ville derfor gøre det samme med en kat, der formentlig skjuler sin smerte, alt hvad den kan.

Efter råd fra min moster tog jeg en gang ren kogt lunkent vand…

Det svier faktisk, at få postevand i øjet - prøv selv.

Jeg ville finde et døgnapotek eller en ven/inde med kontaktlinser og få fat i noget saltvand, der er beregnet til øjenskylning.

Kamille te er det værste man kan proppe i øjet…

faktisk er det svagt basisk og hvis han har en skade - så vil den svi som ind i H****** og samtidig er der vildt mange partikler i vandet der kan ridse hornhinden yderligere…

at en dyrlæge foreslår det er utilgiveligt… NY dyrlæge !!!

øjenskyllevæske i små pipetter fra apoteket - der er nogle milliliter i hver - de er fremragende. Prøv ikke at koge vand selv i fremtiden. Du vil aldrig kunne få det korrekt sterilt eller få saltbalancen korrekt…

øjenskylledråber er det du skal bruge

:kram:

Jeg ville også finde en anden dyrlæge i en fart - jøsses …

Kamillethe har ikke øjets PH værdi og svier som ind i h******

Det skal være øjesaltvand fra apoteket - det fås i små sterile ampuller