Øjenbetændelse?

Hvordan ser øjenbetændelse ud hos katte? Der er nemlig forskel på farven på Muftis og Fnugs søvn. Hans er grålig-brunt, og hendes er gulligt. Ellers er der intet galt med deres øjne. Ingen synlige blinkhinder eller snask i selve øjet.

(Bliver SÅ skuffet hvis det viser sig at Fnug er syg! Jeg har jo lige fået hende…)

Hvis det er øjenbetændelse, vil der være gulligt betændelse ved øjet og øjnene vil nemt klistre sammen.
Der kan sagtens være forskel på det søvn kattene har i øjnene, her har vi 6 katte og nok næsten ligeså mange forskellige farver.
Hvis du tror det er øjenbetændelse, så vaske med saltvand. Og bliver det værrer, så skal du lige snakke med dyrlægen.
Knus Elin

Øjnene klistrer ikke, men jeg lagde også først mærke til det gullige snask i dag. Kan det være en tidligt stadie af øjenbetændelse? Hendes blinkhinder er let rosa - er det normalt? Jeg kan ikke sammenligne med Mufti, for han er meget mørkere, hun er jo helt hvid med lysegrå maske.

det kunne godt lyde til at øjet er irriteret, prøv at tage en snak med din dyrlæge og hør hvad han anbefaler.

Når en killing flytter til et nyt hjem dykker immunforsvaret og killingen vil være mere modtagelig for nye vira eller kan få symptomer på underliggende sygdomme som f.eks. herpes eller clamyhdia. Ikke at det behøves at være så slemt, men man skal altid være opmærksom hvis killingen får rødlige og hævede slimhinder i øjnene og gule/grønne klatter i øjnene.
Det er altid en god ide at tage sådan noget i opløbet.
Marina

Hmmm… Hun har ikke hævede eller røde slimhinder, heldigvis. Så hvis det er øjenbetændelse så må det være i et tidligt stadie. Hvis det bliver værre lader jeg dyrlægen kigge på det. Hvad mener du med clamydia eller herpes, Marina? Det tror jeg da at hun er vaccineret imod… :S