Øjenbetændelse

Hej!:slight_smile:

Konrad startede med at nyse rigtig meget søndag morgen.
Lidt senere så jeg at hans ene øjet også var begyndt at løbe i vand, som jeg tror er øjenbetændelse, eller i hvert fald begyndende. Så vidt jeg har kunnet se, har der ikke været noget gult snask, ligesom betændelse. Øjet se bare ud til at løbe i vand, som vores også kan gøre. Ellers ser det ud til at han spiser som han plejer, og er meget glad for godbidder og tyggepind som han plejer at være. Dog synes jeg at han har sovet mere end han plejer, og virker mere slatten. Han har heller ikke snakket så meget, og det har heller været lige så høje lyde, som han plejer. Han lader dog til være lidt friskere idag, da han nu sidder i vindueskarmen, og snakker lidt :cool2:

Vi har en tid på torsdag hos doktoren, da han skal have fjernet noget af de ædlere dele. Dyrlægen sagde at hun synes det lød som øjenbetændelse og ville selvfølgelig kigge på det når vi kommer ind.

Mit spørgsmål er nu om jeg kan gøre noget for ham til på torsdag? Jeg har løbende tørret lidt af det her væske af (UDEN at bruge samme stykke papir til det andet øje, som ser rask ud) Jeg har læst mig frem til herinde, at man ikke skal bruge kamille te, da det kan ridse øjet og skabe mange andre problemer, så det har jeg slet ikke tænkt mig at kaste ham ud i. :olding:
Jeg ved ikke hvad man ellers gør ved øjenbetændelse (andet end at få øjendråber eller salve af lægen), da jeg mener at kunne huske, at det altid har gået over ad sig selv, på de katte min farmor har haft. :gruble:
Derudover vil jeg også høre om man kan gøre noget ved hans nys. Det er gået over til ikke at være rigtige nys hver gang, nu puster han bare luft ud gennem næsen, som om der er noget der irriterer. Kan katte blive forkølet ligesom os, og kan det være derfor han har været lidt slatten?

Gud hvor er han egentligt begyndt at snakke meget nu, mens jeg har skrevet dette, men det er jo også ved at være sent, og køligere i luften :tihi::høhø:

Hvor gammel er Konrad?

Det er ikke smart at lægge i kat i narkose der ikke er helt frisk.

Virus kan der som sådan ikke gøres noget ved - men give behandling for at minimere evt. følgevirkninger

Det lyder nu mest som en gang herpes eller calici i mine ører.
Jeg ville udsætte kastrationen.

Hmm… vi spurgte dyrlægen om det havde nogen betydning for kastrationen, og hun sagde at vi sagtens kunne selvom :S

Men det kan være hun bedst kan vurdere det når vi er der? Det var min kæreste der snakkede med hende, så det kan være at hun kun tror det er øjenbetændelse. Er ikke helt sikker på, hvor meget min kæreste har fortalt, eller ikke fortalt :øhmm:

[QUOTE=Jeanette123;617110]Hmm… vi spurgte dyrlægen om det havde nogen betydning for kastrationen, og hun sagde at vi sagtens kunne selvom :S

Men det kan være hun bedst kan vurdere det når vi er der? Det var min kæreste der snakkede med hende, så det kan være at hun kun tror det er øjenbetændelse. Er ikke helt sikker på, hvor meget min kæreste har fortalt, eller ikke fortalt :øhmm:[/QUOTE]

En alm øjenbetændelse har ikke den store betydning, men er katten syg, skal den ikke i narkose. Det er jeg sikker på dyrlægen vil være enig i.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;617076]Hvor gammel er Konrad?

Det er ikke smart at lægge i kat i narkose der ikke er helt frisk.

Virus kan der som sådan ikke gøres noget ved - men give behandling for at minimere evt. følgevirkninger[/QUOTE]

Han er omkring 1 år. Måske et par måneder til. Vi er ikke sikre på hans alder, da vi ikke ved hvornår han er født. Det ved den tidligere ejer heller ikke. Men idag virker det godt nok som om at det er blevet bedre, der er vel ikke andet for, end at se hvordan han er imorgen.

Hvis hans immunforsvar er i gang med at bekæmpe et virusudbrud, belastes det ved stress - her dyrlægebesøg og narkose.
Er der for øvrigt noget med hans luftveje (du skriver, at han nyser), bør han slet ikke komme i narkose.

Er han i det hele taget vaccineret?

Du kan indtil videre dryppe/skylle hans øjne med sterilt saltvand, som har samme saltindhold som tårevæske - ikke ferskvand, da dette svier i øjnene.
Det fås i engangsampuller (til kontaktlinser og spædbørn) og koster ikke alverden.

[QUOTE=Mega;617193]Hvis hans immunforsvar er i gang med at bekæmpe et virusudbrud, belastes det ved stress - her dyrlægebesøg og narkose.
Er der for øvrigt noget med hans luftveje (du skriver, at han nyser), bør han slet ikke komme i narkose.

Er han i det hele taget vaccineret?

Du kan indtil videre dryppe/skylle hans øjne med sterilt saltvand, som har samme saltindhold som tårevæske - ikke ferskvand, da dette svier i øjnene.
Det fås i engangsampuller (til kontaktlinser og spædbørn) og koster ikke alverden.[/QUOTE]

Det var meningen at han både skulle mærkes, vaccineres og kastereres på samme tid, men jeg kan høre på det hele at det nok er nødt til at blive en anden gang. Jeg har også lagt mærke til at kan “pive” lidt når han trækker vejret. Altså som om at han har noget i luftvejene. Men det skal han vel tjekkes for alligevel, og vi skal vel også have noget til han øje. Øv bøv :frowning:

Men jeg har tænkt på om alt dette kan være fordi, at han er begyndt at hoppe op på vores garderobeskab er sove? Der er jo nok lidt støvet :blegne:

Det tvivler jeg på med de symptomer. Men det er jo kun dyrlægen, der kan afgøre det. Så det er godt, du har en tid i morgen.

Hej igen! :juhu:

Jeg vil gerne lige sige tak for jeres svar. Jeg har lige snakket med dyrlægen, og fortalte hende det som jeg har fortalt jer. Hun sagde så det lød som en clamydia virus (som jeg forstod det), som det er i de fleste tilfælde ved katte.
Hun sagde jeg kunne komme forbi idag, så havde hun nogle tabletter klar, som han kunne få, så han kunne blive klar engang i næste uge. :rock:

[QUOTE=Jeanette123;617461]Hej igen! :juhu:

Jeg vil gerne lige sige tak for jeres svar. Jeg har lige snakket med dyrlægen, og fortalte hende det som jeg har fortalt jer. Hun sagde så det lød som en clamydia virus (som jeg forstod det), som det er i de fleste tilfælde ved katte.
Hun sagde jeg kunne komme forbi idag, så havde hun nogle tabletter klar, som han kunne få, så han kunne blive klar engang i næste uge. :rock:[/QUOTE]

Det er muligt det er Chlamydia - men det er ikke min oplevelse at netop det er den hyppigste hos kat.

Jeg vil nu også mene, at herpes og calici er langt hyppigere.

Hun sagde til mig, at det var det i de fleste tilfælde, så hun behøvede ikke at se ham.

Mine katte har haft chlamydia, og det vidste min dyrlæge nu først, da vi havde haft en test sendt af sted for at blive undersøgt i Tyskland :?

Og så tog det i øvrigt noget mere end en uge med at komme over det. Fire uger, faktisk.

Hmm… mærkeligt. Jeg har bare fået noget ronaxan (tror jeg det hedder) i piller, og som han skal have i 8 dage. Hvorefter vi så ser om han er blevet rask.

Det kan jo være, din dyrlæge har ret. Jeg ved bare, hvordan min dyrlæge gjorde. Han gav mig i øvrigt også kun Ronaxan til 10 dage, og i første omgang så det ud til at hjælpe. Men kun i 14 dage, så begyndte det hele forfra, og så fik de i stedet en kur med Ronaxan i fire uger. Det hjalp.

Ronaxan er korrekt. Du skal huske at skylle efter da de ætser.

skylle efter? Mine fingre eller? :S

Sørge for piller en NEDE på katten. Engangssprøjte med vand

Du kan også fodre med det samme med vådmad - den skal så spise.

Sagde dyrlægen ikke det til dig? Det koster en bondegård ætses katten i halsen …

Nej, katten :slight_smile: Pillerne kan ætse kattens svælg, så anskaf en lille engangssprøjte, så du kan give den lidt vand, når den har fået pillen. Og giv pillerne sammen med mad, så de ikke er så hårde ved maven.