Øjenfarve genetik

Hvordan er genetikken med øjenfarver ??
Som jeg husker det skal jeg registrere øjenfarve hos killinger der 01 og 02, men den kan jeg jo ikke se før de er ca 8 uger og vil egentlig gerne bestiller stamtavler i god tid. Og tænkte at jeg lige så godt kunne følge op på det og lære lidt nyt
Mor har grønne øjne og far orange øjne

Har jeg misforstået at øjnfarven skal registreres, ved killinger med 01 og 02 hvid. for kan simpelthen ikke finde noget om det på FD side, har pt brugt formiddagen på at tygge regler igennem.

Kom gerne med et link ??

Det tager også lang tid at finde.

Reglen om, at meget hvidt (01 og 02) skal ledsages af øjenfarve, står i referatet fra FIFes GA 2011 (forslag 15 s. 4-5). http://fifeweb.org/wp/events/evnt_ga_intro.php (Det er svært at lave dybe links til FIFes site. Klik på det engelske flag ud for “2011 Bucharest”).

Denne regel er så implementeret i EMS-listerne, som står efter de pågældende standarder. I dit tilfælde http://www1.fifeweb.org/dnld/std/KBL-KBS.pdf (side 6). Listen skal læses således, at man ikke kan registrere en kat som f.eks. KBL n 01, idet der skal tilføjes 61, 62, 63 eller 64. Hvorimod man godt kan registrere en kat som f.eks. KBL n 03.

Jeg kan ikke finde nogen dansk oversættelse.

I øvrigt mener jeg, at vi har for mange regler i FIFe og FD. Dette er en af de regler, vi kunne undvære. For eksempel kunne det være frivilligt, om man ville registrere øjenfarve.

2 Synes om

FD stemte skam også imod det i sin tid :wink:
VH
Susanne

2 Synes om

Mange tak indrømmer jeg har ikke lige tænkt på at jeg skulle ind i referaterne at kigge, regnede egentlig med at ændringerne blev azurført i de generelle regler, tænker på den måde det er uoverskueligt for nye opdrætter, at overskue at kende reglerne fuldt ud.

arg, ja den er jo indlysende, så min husker om at det skal registreres er ikke helt galt

Ja færre regler, der e´var mere simpel formuleret ville være dejligt :slight_smile:

ja det var rart om resten af fifé var lige så fornuftige :slight_smile:

Der er disse 3 med meget hvidt, jeg er 99% sikker på de er 22, men mener de skal registreres som 21
Lydblå bånd er for mig n 03 21
Brun bånd er n 01 21 6x
sort bånd er jeg i tvivl om han er 01 eller 02

Hvordan er genetikken far har orange øjne og mor grønne ??

Det kan du også læse i standarden, s. 6. 01 og 02 med enhver form for striber skal registreres som 21. Selv om man kan se stribemønsteret, så må det ikke beskrives yderligere.

03 må ikke registreres som 21. Stribemønsteret skal beskrives som 22, 23, 24 eller 25.

Meningen er vist, at det ikke skal være alt for nemt at få stamtavler. :sunglasses:

1 Synes om