Øjenfarve og løbetid

Hvornår skiftes den slørede, blegblå farve på killingers øjne ud til den blivende farve?

Jeg håber jo på at de to hvide Missebarnsbørn får blå øjne ligesom deres mor :slight_smile:

Og hvornår kan vi forvente den første løbetid efter fødslen?
Skal vi give hende p-piller eller lade hende gå i løb?

Jeg kan ikke forestille mig at p-piller er godt, så længe de små dier.

Man kan roligt give p-piller til en diegivende hunkat…det er at foretrække frem for en hunkat der går i løb, og ikke gider sine unger.

Den nogenlunde blivende øjnefarve kan man se endeligt i 7-9 ugers alderen (blå øjne)

Jeg ville bestemt osse give missemor p-piller ( jeg giver første p-pille en uge efter fødslen ). En hunkat i løb, har kun tanker for at blive parret, og dermed forsømme killingerne - Det er bestemt ikke ønskeligt.

Jeg synes det er forskelligt hvornår de får deres blivende øjenfarve - Mine to piger på snart et år, ændre stadig på øjenfarven ( heldigvis :slight_smile:

[quote=Chicabee;370590]Man kan roligt give p-piller til en diegivende hunkat…det er at foretrække frem for en hunkat der går i løb, og ikke gider sine unger.

Den nogenlunde blivende øjnefarve kan man se endeligt i 7-9 ugers alderen (blå øjne)[/quote]

Skal vi så give hende en pille nu, her 6 dage efter fødsel?

Øjenfarve må jeg have tålmodighed med, de har jo endnu end ikke vist tegn på de vil åbne sprækkerne :slight_smile:

[quote=PiaR;370593]Skal vi så give hende en pille nu, her 6 dage efter fødsel?

Øjenfarve må jeg have tålmodighed med, de har jo endnu end ikke vist tegn på de vil åbne sprækkerne :)[/quote]

Jep giv du bare en p-pille :slight_smile:

Jeg er en af dem der IKKE vil give hormoner til en diegivende hunkat med mindre der ikke er andet valg. Dvs vil aldrig automatisk give hormoner.
Idealet er at hunkatten skal have to løbetider inden vi sætter dem på hormoner igen - dels fordi vi gerne vil se hvordan hendes cycling nu er ( kan godt ændre sig efter et kuld) dels vil vi gerne have at hendes normale hormoner kommer ordentligt igang og dels vil vi så vidt vi kan undgå at killingerne får hormontilførsel så tidligt under udviklingen.

Men det er jo altid et valg - bare man er klar over at alle valg har konsekvenser…

Teresa

mor-katten ude i naturen, går vel heller ikke bare fra sine unger hvis ikke hun får p-piller?.. så vil der jo ikke være nogle vildkatte. :?

læste overskrift som om der var en sammenhæng imellem øjenfarve og løbetider og tog da mig selv i at tænke DET var da pudsigt hvis der var :høhø:

Kan man ikke give p-pillerne NÅR hun løber og så forkorte løbs perioden. Synes da ikke det lyder sundt med hormoner til et diegivende dyr:S I naturen kan hun jo godt klare det uden hormoner så burde en tamkat da også kunne :?

Øjenfarve:

Når killingerne bliver lidt større, så prøv at tage et billede af dem med blitz.
Hvis killingen bliver oddeyed, så vil det blå øje se rødt ud på billedet.
To blå øjne = 2 røde øjne på billedet.
Smart ikk’ :slight_smile:

Nu synes jeg så ikke, at man hverken kan eller skal sammenligne vildkatte contra racekatte. Som opdrætter planlægger man selv sine parringer, og er dermed ansvarlig for de killinger som kommer.

[quote=Lindvig;370674]Øjenfarve:

Når killingerne bliver lidt større, så prøv at tage et billede af dem med blitz.
Hvis killingen bliver oddeyed, så vil det blå øje se rødt ud på billedet.
To blå øjne = 2 røde øjne på billedet.
Smart ikk’ :)[/quote]

Eddersmart endda!!

Det er forøvrigt rigtig svært at tage billeder af det blåøjede Missebarn, hun får nemlig nemt de uhyggelige, røde blitzøjne :slight_smile:

Dvs. at hun godt kan starte med at se det an?

Det ville da umiddelbart også på mig være det mest betryggende at undgå hormonerne - især fordi at dem der gives til kattene er så frygteligt kræftfremkalende. Det uanset at de måske ikke er specielt direkte skadelige for killingerne.

[quote=pivnu;370722]Dvs. at hun godt kan starte med at se det an?

Det ville da umiddelbart også på mig være det mest betryggende at undgå hormonerne - især fordi at dem der gives til kattene er så frygteligt kræftfremkalende. Det uanset at de måske ikke er specielt direkte skadelige for killingerne.[/quote]

Jeg er absolut ikke tilhænger af p-piller, men med en missemor med relativ nyfødte killinger, vælger jeg at give p-piller. Hvad hvis …og det er absolut ikke sjældent, en missemor som under løbetiden ikke gider passe hendes killinger, så er man som opdrætter nødsaget til at flaske killingerne de 5 - 7 dage en løbetid varer, og har man så garanti for at mælken flyder igen ? Og ‘bare’ vente og se om hun trods løbetid alligevel passer hendes børn, det har jeg ikke nerver til. Man skal jo huske at man ikke tryller en igangværende løbetid væk, ved blot at stoppe en pille i halsen på katten. …Desuden mener jeg, at ved at forsøge at afbryde en løbetid med p-piller er langt mere risikabelt ?

Min hunkat med killinger, har lige været i løbetid. Hun passede sine killinger helt fint :slight_smile:

Hvis man har fertil hankat i huset, bør man naturligvis give hunkatten p-piller (gjorde jeg faktisk også, men de virker sgu ikke altid på mine katte).

Har man ikke hankat i huset, ville jeg ikke give p-piller.

Her i huset findes p-pillen slet ikke og kun 1 gang har en hunmis fravalgt sit enebarn, men det var IKKE fordi hun gik i l’øb men fordi hendes instinkter sagde hende hun skulle gå i l’b og lade sig formerer igen fremfor at føde på enebarnet. Det er en rigtig god løsning ude i naturen for det giver flere børn. Så det var blot en naturlig instinktiv adfærd.
Alle de andre 20 kuld har haft mødre der har gidet deres børn, så jeg tror det mere er lidt ovetro og måske enlige svaler der gør man nærmest forskrækker nye opdrætter så de hælder hormoner i deres dyr.
Hav’ mere respekt for disse (hormonerne)…de er faktisk livsfarlige.

Det er en naturlig ting at reproducerer sig selv, være i løb om man vil, og det er lige så naturligt at være mor.
Men hormoner er ikke naturligt når de gives som kunstige altså p-piller

En tryg mor der får lov at være mor ER mor, men mindre noget andet er ivejen og så er det om at finde ud af hvad…og det er IKKE at hælde kunstige hormoner i hende.

Der er for og imod kan jeg se…

Og ærligt, så ved jeg ikke hvad vi skal vælge.
Pille eller ej.
Det nemmeste er jo at lade være - også med tanke på dem der skal passe hende, når vi tager til Island.

Missebarnet er en fantastisk mor, hun er så omsorgsfuld og stolt over de dejlige små igler.

ved mit første kuld killinger for 14 år siden, blev jeg også anbefalet p-piller til hunkatten, idet hun gik i løb mens hun havde de små - 1 hver dag i 3 dage…

Siden har jeg ændret holdning til hunner og ppiller -derfor giver jeg dem kun yderst nødvendigt, men har de sidset 2 år haft brug for at bruge dem desværre pga vi er nød til at planlægge vores kuld for tiden, idet jeg ikke orker så mange kuld på en gang.

Jeg har sjældent haft hunner i løb under deres killinger, og har jeg haft det, så har de altid passet deres børn lige så godt.

Men jeg tror også på, at der er forskel på racerne - mine birmaer har ikke meget løbetidsadfærd i forhold til eks korthårsracer.

Hilsen Heidi og birmabanden

Hvis du ikke har en hankat i huset, og hun ikke begynder at stresse synes jeg ikke du skal give hende p piller…

Min hunkat der gik i mange lange og strenge løbetider, gik ikke i løb før hendes killinger var flyttet hjemme fra. Altså de to der flyttede ud af 4. Jeg mener de var omk 18 uger. Jeg vil ikke give p piller til en hunkat med killinger med mindre man har en fetil hankat gående sammen med hende.