[QUOTE=Eife;1067912]Ja, men det er jo da det samme med de hvide?
Og i øvrigt også de racer som skal reg. øjenfarve. Det skal man f.eks. på BRI og PER/EXO hvis der er mere end en øjenfarve tilladt hos farven og hos sølv tabby’erne 
Altså, forstå mig ret. Jeg er vældigt glad for jeg ikke skal til at reg. øjenfarve, men jeg synes ikke det er mere fjollet ved 01 og 02 end det er ved fx sølv tabby :)[/QUOTE]
Ja det kan der være noget om… Jeg synes det er vanvid at det skal registreres hos racer hvor alle øjenfarver er tilladt, uanset om katten er w 01 02 03 09 eller mangel på samme. Jeg gad godt kende argumenterne fra Fifé, siden det blev vedtaget 
Så vidt jeg husker, var vi rigtig “dårlige” til at gætte rigtigt, og fik os mange overraskelser samt grin undervejs :høhø:
Der blev nævnt, at nogle havde observeret, at de øjne der på killing/ungdyr ser orange ud, ender med at blive grønne og omvendt.
Det er altid rart, når man kan sidde i samlet flok og alle sammen være lige “dårlige”
Det er faktisk interessant, jeg kan huske min seneste killing havde flotte lyse klare gule øjne som lille og med tiden ændrede de sig til en dyb intens orange. Og min første kat startede med en mellem orange farve og nu har hun meget lyse orange med en grøn ring omkring pupilen. Og det har ændret sig meget langsomt over 4 år.
Var det mig, så ville jeg vælge den nemme løsning og registrere dem som grønne. Skal nogen af dem sidenhen bruges i avl, så kan man jo rette øjenfarven, men til kæl og udstilling er det jo hamrende ligegyldigt
Dét ender det også med
Jeg beholder én selv til avl og så kan jeg jo altid ændre det, hvis det bliver nødvendigt. (Er i tvivl om jeg skal beholde fs 09 23 eller n 09 02) Og heldigvis det ellers er ligegyldigt… Jeg regner ikke med at få et surt opkald fra en kælekillingekøber om 3 år, fordi øjenfarven har ændret sig 
Jeg kunne bare godt tænke mig, at der var lavet mere forskning på området, der er genetiske forklaringer på alt andet og det er nemt at finde… men øjenfarven. Men det må vel fungere på samme måde som med mennesker. Farven er opdelt i 3 lag og brun (orange hos katte) som det første synlige, grøn og blå som det sidste, og alt afhændig af intensiteten af pigment i lagene bliver øjnene en bestemt farve. Samt arvereglerne må være de samme.
[QUOTE]Her er vores anden kat, Hector. Han har til gengæld skiftet øjenfarve fra gul til grønlig i en alder af 2 år og er stadig igang (Derfor er det ikke helt så tydeligt på billeder)
Han har også altid haft den grønne cirkel inde ved pupillen[/QUOTE
Er det Bryntys Hector?