Øjenfarve

Hey I skønne mennesker.

For 3½ uge siden blev jeg langt om længe beriget med mit første kuld NFO bebser og jeg er super stolt af dem alle og en helt vidunderlig mormis.

Der kom en n 09 23, En fs 09 23 og så 2 smukke sort tabby og en sort tortie tabby - harlekin’er og dét er jo mægtigt :høhø:
.Meeen øjenfarven skal jo registreres hos harlekin’erne og hvordan dælen regner man lige dén ud hos de små?

Det er nu ikke fordi det umiddelbart haster helt vildt, jeg vil bare gerne have søgt stamtavlerne så der er en reel chance for at de når at være her til de små er flytte hjemmefra klar ved 12-14 ugers alderen. De har jo travlt de kære stambogsfører her i foråret :wink:

Og så var det her jeg begyndte at google, men intet rigtigt fandt. Er der mon nogle af jer, som sidder inde med nogle gode links eller guldkorn omkring øjenfarve genetik hos katte? Begge forældre har lyse grøngule øjne, de går nok i kategori som grønne. Jeg aner intet om øjenfarver hos bedste forældrene, kan sagtens finde ud af min hunkats forældres øjenfarve… men det bliver værre på farens side, da opdrætteren så vidt vides ikke opdrættere længere.

Mange hilsner og på forhånd tak Karina :slight_smile:

Spørger du mig, så er det sådan ca 50/50 om de bliver gule eller grønne … måske en “lille” fordel til de grønne.
Jeg har selv haft 2 nfo van-killinger, og de er begge registreret med grønne øjne, trods det at de pt. ser gule/orange ud.

Prøv fx. at se Felinas øjne på dette billede, hvor hun er ca. 9 mdr.

Umiddelbart ser de gule ud, men helt inde ved pupillen, er de begyndt at skifte til grønne.

Jeg var med på Norsk Skovkatterings “kursus”, hvor vi skulle gætte den blivende øjenfarve ud fra killingebilleder :uha:
Jeg tror vi gættede forkert i sådan ca. 80% af tilfældende :S

Da Felina skal indgå i avl, vil hendes øjenfarve blive rettet på stamtavlen i fald den forbliver gul.

Hanne - Men der er da ikke nogen øjenfarve der hedder gul? Og orange er hendes jo da heller ikke?

Det er jo sådan noget som dette her

Og her på en ung kat

Så hvad vil du rette hendes øjenfarve til? :slight_smile:

Edit: Har hun i øvrigt haft sin første løbetid endnu? :slight_smile:

Aj altså hehe :slight_smile: Jeg synes ærlig talt også det er en smugle fjottet med registrering af øjenfarve hos van og harlekin og fuldstændigt uforudsigeligt, da de ofte først får deres blivende øjenfarve langt senere i livet end ved 8 ugers alderen.

I givet fald, tror jeg at jeg vil skrive grønne og så må det ændres hvis det ændre sig. (hvilket det jo nok gør :wink: )

Mange tak for dit svar Hanne og din ærlighed omkring de 80% :wink: Det var virkelig sødt skrevet :slight_smile:

Ja, men det er jo da det samme med de hvide?
Og i øvrigt også de racer som skal reg. øjenfarve. Det skal man f.eks. på BRI og PER/EXO hvis der er mere end en øjenfarve tilladt hos farven og hos sølv tabby’erne :slight_smile:
Altså, forstå mig ret. Jeg er vældigt glad for jeg ikke skal til at reg. øjenfarve, men jeg synes ikke det er mere fjollet ved 01 og 02 end det er ved fx sølv tabby :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1067903]Hanne - Men der er da ikke nogen øjenfarve der hedder gul? Og orange er hendes jo da heller ikke?
[/QUOTE]

Eife, du har selvfølgelig ret. Der er ikke noget, der hedder gule øjne. Det hedder orange (62) eller grøn (64).
Kan jeg undskylde det med at jeg pt. ligger syg med feber und alles :stuck_out_tongue:
Felina er registreret med grønne øjne, men pt. er de ikke grønne … så er jeg i hvert fald farveblind :tihi:

Var det mig, så ville jeg vælge den nemme løsning og registrere dem som grønne. Skal nogen af dem sidenhen bruges i avl, så kan man jo rette øjenfarven, men til kæl og udstilling er det jo hamrende ligegyldigt.

[QUOTE=Vejbjerg;1067906]Aj altså hehe :slight_smile: Jeg synes ærlig talt også det er en smugle fjottet med registrering af øjenfarve hos van og harlekin og fuldstændigt uforudsigeligt, da de ofte først får deres blivende øjenfarve langt senere i livet end ved 8 ugers alderen.

I givet fald, tror jeg at jeg vil skrive grønne og så må det ændres hvis det ændre sig. (hvilket det jo nok gør :wink: )

Mange tak for dit svar Hanne og din ærlighed omkring de 80% Det var virkelig sødt skrevet :)[/QUOTE]

Pt. virker det vældig uforudsigeligt, men med tiden bliver vi måske klogere.

Jamen der er skam ikke noget hemmeligt i de 80% :wink:
Vi var mange opdrættere samlet den aften, og på et whiteboard fik vi vist nærbilleder af øjenfarve på mange killinger.
Så kunne vi gætte - altså blot ved at række hånden op og sige sit bud - på, hvilken øjenfarve killingen endte med at få som voksen.
Herefter kom et nærbillede af øjenfarven hos den voksne kat.
Så vidt jeg husker, var vi rigtig “dårlige” til at gætte rigtigt, og fik os mange overraskelser samt grin undervejs :høhø:
Der blev nævnt, at nogle havde observeret, at de øjne der på killing/ungdyr ser orange ud, ender med at blive grønne og omvendt.
Den info. er lidt interessant i hvert fald i forhold til Felina, der IMO er ved at skifte øjenfarve.

[QUOTE=DK Lindvig;1067927]
Der blev nævnt, at nogle havde observeret, at de øjne der på killing/ungdyr ser orange ud, ender med at blive grønne og omvendt.
Den info. er lidt interessant i hvert fald i forhold til Felina, der IMO er ved at skifte øjenfarve.[/QUOTE]

Min personlige observation er at de lyseblå som små typisk bliver mere guløjede (uanset at det ikke hedder det hos FIFE :høhø:), og de mørkeblå mere grønøjede.
Og grunden til at jeg spurgte til det med løbetid, er at jeg også ser og har hørt andre steder fra at de bliver mere grønne ved 1. løbetid/kønsmodning, og mere igen ved første kuld :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1067939]Min personlige observation er at de lyseblå som små typisk bliver mere guløjede (uanset at det ikke hedder det hos FIFE :høhø:), og de mørkeblå mere grønøjede.
Og grunden til at jeg spurgte til det med løbetid, er at jeg også ser og har hørt andre steder fra at de bliver mere grønne ved 1. løbetid/kønsmodning, og mere igen ved første kuld :)[/QUOTE]

Undskyld jeg overså dit spørgsmål (giver lige feberen skylden igen :tihi:)

Felina var 9 mdr. da hun gik i løb for første gang. Det var helt præcis d. 13. marts og udstillingen, hvor billedet blev taget var den 24. marts i år.
Så det passer jo godt ift. den observation du nævner.
Det synes jeg er RIGTIG spændende … det samme mht. de lyseblå/mørkeblå.
Note til mig selv - husk at gemme den info. i mappen “øjenfarver” :ok:

[QUOTE=DK Lindvig;1067948]Undskyld jeg overså dit spørgsmål (giver lige feberen skylden igen :tihi:)

Felina var 9 mdr. da hun gik i løb for første gang. Det var helt præcis d. 13. marts og udstillingen, hvor billedet blev taget var den 24. marts i år.
Så det passer jo godt ift. den observation du nævner.
Det synes jeg er RIGTIG spændende … det samme mht. de lyseblå/mørkeblå.
Note til mig selv - husk at gemme den info. i mappen “øjenfarver” :ok:[/QUOTE]

Ja, mine européer har osse de smukkest ravfarvede øjne som ungdyr - som sådan bliver en grønligt gul (ikke engang guligt grøn :høhø:) når de bliver voksne.
Hende herer i øvrigt et fint eksempel på det med mørkeblå og grønne øjne. Og de er blevet mere grønne med alderen også (hun fylder 8 til august) :slight_smile: Jeg har desværre ikke billeder af hendes brødre til at lægge op, men de var klassiske lyseblå, og fik også gule øjne som voksne.

Her er Felinas bror :slight_smile:
Og han er som sagt registreret med grønne øjne, meeeen… lige pt. er der ikke antydningen af grøn overhovedet i øjnene.
(Det gør intet for mig, da han er kæle- og udstillingskastrat så det vil aldrig blive rettet i hans stamtavle med mindre det en dag skal indgå i bedømmelser på udstillinger)

Her er vores anden kat, Hector. Han har til gengæld skiftet øjenfarve fra gul til grønlig i en alder af 2 år og er stadig igang (Derfor er det ikke helt så tydeligt på billeder)
Han har også altid haft den grønne cirkel inde ved pupillen

Nu hvor Thilde har lagt billeder ind af Fellini, tænkte jeg, det kunne være spændende at se hvilken blå farve, de havde som små killinger.

Felinas virker mere klare blå i det end Fellinis.
Om det skyldes, jeg har beskåret billederne kraftigt og komprimeret dem og/eller en ikke helt ens belysning, ved jeg ikke, men de 2 killingers øjenfarver ser ikke ens ud.

PS. Thilde - næste gang vi mødes på show, skal vi lige huske at få taget billeder af kattene. Det kunne være rigtig spændende at sammenligne deres øjenfarve igen.

[QUOTE=Eife;1067912]Ja, men det er jo da det samme med de hvide?
Og i øvrigt også de racer som skal reg. øjenfarve. Det skal man f.eks. på BRI og PER/EXO hvis der er mere end en øjenfarve tilladt hos farven og hos sølv tabby’erne :slight_smile:
Altså, forstå mig ret. Jeg er vældigt glad for jeg ikke skal til at reg. øjenfarve, men jeg synes ikke det er mere fjollet ved 01 og 02 end det er ved fx sølv tabby :)[/QUOTE]

Ja det kan der være noget om… Jeg synes det er vanvid at det skal registreres hos racer hvor alle øjenfarver er tilladt, uanset om katten er w 01 02 03 09 eller mangel på samme. Jeg gad godt kende argumenterne fra Fifé, siden det blev vedtaget :slight_smile:

Så vidt jeg husker, var vi rigtig “dårlige” til at gætte rigtigt, og fik os mange overraskelser samt grin undervejs :høhø:

Det er altid rart, når man kan sidde i samlet flok og alle sammen være lige “dårlige” :wink: Det er faktisk interessant, jeg kan huske min seneste killing havde flotte lyse klare gule øjne som lille og med tiden ændrede de sig til en dyb intens orange. Og min første kat startede med en mellem orange farve og nu har hun meget lyse orange med en grøn ring omkring pupilen. Og det har ændret sig meget langsomt over 4 år.

Var det mig, så ville jeg vælge den nemme løsning og registrere dem som grønne. Skal nogen af dem sidenhen bruges i avl, så kan man jo rette øjenfarven, men til kæl og udstilling er det jo hamrende ligegyldigt

Dét ender det også med :wink: Jeg beholder én selv til avl og så kan jeg jo altid ændre det, hvis det bliver nødvendigt. (Er i tvivl om jeg skal beholde fs 09 23 eller n 09 02) Og heldigvis det ellers er ligegyldigt… Jeg regner ikke med at få et surt opkald fra en kælekillingekøber om 3 år, fordi øjenfarven har ændret sig :wink:

Jeg kunne bare godt tænke mig, at der var lavet mere forskning på området, der er genetiske forklaringer på alt andet og det er nemt at finde… men øjenfarven. Men det må vel fungere på samme måde som med mennesker. Farven er opdelt i 3 lag og brun (orange hos katte) som det første synlige, grøn og blå som det sidste, og alt afhændig af intensiteten af pigment i lagene bliver øjnene en bestemt farve. Samt arvereglerne må være de samme.

[QUOTE]Her er vores anden kat, Hector. Han har til gengæld skiftet øjenfarve fra gul til grønlig i en alder af 2 år og er stadig igang (Derfor er det ikke helt så tydeligt på billeder)
Han har også altid haft den grønne cirkel inde ved pupillen[/QUOTE

Er det Bryntys Hector? :slight_smile:

Så er det heldigt, burmeserne ikke skal registrere øjenfarve :wink:

All shades of yellow from chartreuse to amber, golden yellow is preferred.

Ja det må vi prøvr Hanne :ok:

Ja det er Bryntys’ Hector. Fra Mikes (min kærestes) kusine, Louise :slight_smile: Kender du dem?

[QUOTE=ThildeL;1068072]Ja det må vi prøvr Hanne :ok:

Ja det er Bryntys’ Hector. Fra Mikes (min kærestes) kusine, Louise :slight_smile: Kender du dem?[/QUOTE]

Tyson/Errai er farmand til mine killinger :slight_smile: Synes nok jeg kunne “kende” ham, både ud fra billeder og mine egne små totter… samt der ikke er så mange Hector katte. Så Tillykke til Hector med de 5 små halvsøskende :slight_smile:

Ja, og de snakker skam også om at grønne foretrækkes over guligt grønne i andre racers standarder, men det ændrer jo ikke på at der ikke ér nogen EMS kode for gul :wink: