Øjne, og hvornår de åbner sig

mine 2 killinger på nu 13 dage, er åbenbart forskellige
den bicolour åbnede sine øjne da hun var 11 dage…og de er helt åbne nu…den anden har kun små knappenålshoved store åbninger…

det ser ikke ud som om der er infektion eller noget, men jeg har i dag forsigtigt vasket øjnene med sterilt saltvand (9mg/ml)…

skal jeg bare se tiden an eller ?

Nogle åbner øjnene, når de er kun 2-3 dage - Jeg har også oplevet, at andre først har åbnet dem 17-18 dage gamle og der var ingen problemer, men jeg var da bekymret.

Tak Hanne, så ser jeg tiden an…i alt fald nogle dage endnu

:slight_smile: uha jeg ville gå helt i panik, men så er det godt Mega er her :wink:
Jeg har aldrig oplevet små få øjne senere end 8 dage, og det synes jeg var vildt sent :tihi:

Her åbner killingerne deres øjne mellem 3. og 10. dag.

Det er simpelthen noget af det sødeste, når killingerne har små trekanter i øjnene :hjerte:

Rolig Bente…Lille V har ikke antydningen af øjne endnu. Jeg kan huske mit e- kuld , tror jeg det var - de var næsten 3 uger før de fik øjne. Des tykkere børn - jo senere øjne.

Er der egentlig nogen der ved hvorfor killinger fødes med lukkede øjne? Og hvordan foregår det egentlig når de lukker op… Altså hvorfor kan de ikke åbne dem fra starten af?

tak så er jeg da først rolig…de er fede…men det er de nu begge 2…LOL

reelt set har de jo ikke brug for øjne ved fødslen…(normalt fødes de jo i mørke huler)… og de snuser sig frem til flødebaren… og mit sidste kuld åbnede også først øjnene da de var 13-17 dage…det er nok en af de mere langsomme racer…

Mine lukker øje op omkring 10-14 dage, jeg har iøvrigt for år tilbage fået kejsersnit på en hunkat, den ene killing hun havde, havde et åbent øje, jeg skulle bare druppe øjet i viskøse øjendråber for at holde det vådt…

Det skyldes, at mange dyreunger faktisk fødes ufuldbårne, dvs. bl.a. ingen hørelse, intet syn og mange arter også pelsløse, men til gengæld med en stærkt udviklet lugtesans.

Desuden har jeg læst, at killinger, der fødes med åbne øjne, som regel er blinde, da øjnene skades af den stærke fostervæske.
Om dette passer, ved jeg ikke.

Synet er ikke udviklet endnu, og de er derfor lukkede ved fødslen (for at beskytte øjnene mens synet udvikles)

Mht åbne øjne, Ivy var lige en dag foran med sine i fht. de andre tre :slight_smile:

ved du hvad forskellen er på viskøse øjendråber og saltvand 9mg/ml sterilt…

Nej, men viskøse øjendråber skulle kunne holde øjet vådt, jeg skulle give lillemanden det i øjet for at øjet ikke skulle udtørre, de blinker ikke så meget ( eller slet ikke ) når de er så små, det er så mange år siden så jeg kan dårligt huske det, saltvand renser/skyller vel kun ?

Det var iøvrigt Balihai’s Banana Split, der er stadig et par stk der har ham liggende på deres tavler i DK i dag :slight_smile:

okay …tak for det uddybende svar

[QUOTE=Mega;712690]Det skyldes, at mange dyreunger faktisk fødes ufuldbårne, dvs. bl.a. ingen hørelse, intet syn og mange arter også pelsløse, men til gengæld med en stærkt udviklet lugtesans.

Desuden har jeg læst, at killinger, der fødes med åbne øjne, som regel er blinde, da øjnene skades af den stærke fostervæske.
Om dette passer, ved jeg ikke.[/QUOTE]

Det tror jeg er en skrøne, da siam kan fødes med åbne øjne og stadig være seende. Men det er ikke noget videnskabeligt jeg har det fra… En halvsøster til Rose fik killinger der havde øjne.

[QUOTE=Mega;712690]Det skyldes, at mange dyreunger faktisk fødes ufuldbårne, dvs. bl.a. ingen hørelse, intet syn og mange arter også pelsløse, men til gengæld med en stærkt udviklet lugtesans.

Om dette passer, ved jeg ikke.[/QUOTE]

Det tror jeg er en skrøne. Jeg havde et kuld huskattekillinger for mange år siden, hvor den først fødte blev født med åbne øjne. Dagen efter fik nummer to øjne, og så fremdeles, til den sidste fik øjne fem dage gammel. Der var absolut ingen problemer med synet efterfølgende. Han blev en fremragende jæger, indtil han desværre brækkede ryggen, da han blev ramt af en knallert :ked:

Jeg har hørt om flere tilfælde, hvor en killing er blevet født med åbne øjne, men jeg har aldrig hørt om at nogen af dem var blinde.

[QUOTE=DK Sugieh;712998]Det tror jeg er en skrøne, da siam kan fødes med åbne øjne og stadig være seende. Men det er ikke noget videnskabeligt jeg har det fra… En halvsøster til Rose fik killinger der havde øjne.[/QUOTE]

Ja tænk en killing med øjne??? Idiot Luise :lol: men fødtes med åbne øjne :tihi:

[QUOTE=DK Sugieh;713063][QUOTE=DK Sugieh;712998]Det tror jeg er en skrøne, da siam kan fødes med åbne øjne og stadig være seende. Men det er ikke noget videnskabeligt jeg har det fra… En halvsøster til Rose fik killinger der havde øjne.[/QUOTE]

Ja tænk en killing med øjne??? Idiot Luise :lol: men fødtes med åbne øjne :tihi:[/QUOTE]

:høhø: Nå ja, vi sidder jo da og taler om her hvornår en killing “får øjne” - det skkulle den jo sådan set gerne ha’ ved fødslen… Det springene punkt er jo netop hvornår de er åbne :wink:

Interessant forresten at der er SÅ stor variation racerne imellem, jeg vidste godt at Siam var hurtige til at åbne øjnene (de vil garanteret være sikre på ikke at gå glip af nogeet) men at der kan være 10 dages forskel på hurtige og langsomme racer, det kommer bag på mig :slight_smile:

:tihi: jeg er ikke et sekund i tvivl om at siam vil være med i ALT fra starten :wink: De kan simpelthen ikke bære at have øjnene lukkede ret længe :lol: