Økologisk kat

Hvad skal der til for at du vil kalde en killing for økologisk?

Godt spørgsmål. :slight_smile:

Ingenting - for det i mine øjne en betegnelse man bruger for noget, der sælges til at spise.

Alternativt noget, man tager på - bomuld f.eks.

Men jeg ville aldrig bruge ordet om et levende væsen.

[QUOTE=Temple Bar;795600]Alternativt noget, man tager på - bomuld f.eks.
Men jeg ville aldrig bruge ordet om et levende væsen.[/QUOTE]

Enig, men en opdrætter kan da godt reklamere med, at katten kun har fået økologisk foder m.m. Man får nok bare ikke lov at bruge Ø-mærket. :slight_smile:

Jo da, men jeg ville aldrig kalde killingen økologisk af den årsag :slight_smile:

Alle dyr solgt til levebrug hos en økologisk landmand er da også økologiske.

Ja, landbrugsdyr og fødevarer er økologiske.
Ikke kæledyr.

Jeg skrev også blot, at det i mine øjne er fødevarer, der er økologiske. Altså de produkter, der kommer ud af dyrene. Jeg spiser ikke en økologisk ko, jeg spiser en økologisk bøf fra en økologisk ko.

Økologien pibler frem i Lejre

Friske økologiske grøntsager til Lejres borgere, rent drikkevand og økologisk mad til institutionsbørn. I september lancerede Lejre Kommune projektet ’Den Økologiske Kommune’. Nu bliver nogle af de mange initiativer synlige.

I Lejre kommune må det være målet at have et økologisk opdræt.
Der er for mig ingen tvivl om at vi må leve med at trenden vil brede sig også til vores kommuner.

Så er spørgmålet om man er til økologi eller ej. Nogle vil jo helst bruge sæbe, tøj, vaskemidler som er produceret økologisk.
De samme mennesker ku formodes også helst at ville købe en økologisk produceret/opdrættet killing.

defu – økologisk foder med hvidfisk til din kat er det første 100% økologiske premium foder til voksne katte (>1 år) uden kemiske konserveringsmidler.
Kattefoder med det fineste økologisk opdrættet hvidfisk. Katte er kræsne, derfor spiller afveksling en meget vigtig rolle ved siden af det afbalancerede forhold mellem indholdsstofferne. Med majs, fjerkrækød, havre, ris, gulerødder, porre, hvidløg og krydderurter af biodynamisk oprindelse.
Det får du med defu økologisk kattefoder

100 % økologisk…

Intet kød fra masseopdræt.
Ingen pesticider og beskyttelsesmidler.
Uden genteknisk modificerede organismer.
Uden kunstige smagsstoffer.
Uden kemiske konserverings-, farve- og duftstoffer.
100 % smag…

…og afveksling til din kat! Velsmagende for alle katteracer. Problemløs fodring. Velafbalanceret tørkost, der indeholder alle de værdifulde stoffer en andel af kød på 90 %. Som fornuftig afveksling er der tre usædvanlig gode menuer. Det er lige noget for din kat!
100 % vitalitet…

Afbalanceret næringsstofsammensætning.
Essentielle fedtsyrer (linolsyre) giver den en blank pels.
defu tørkost med høj andel af cerealier for en bedre fordøjelse.
100% økologisk-fjerkrækød som protein-kilde.
Meget vigtigt: ringe magnesiumindhold for at beskytte nyrerne.
Indholdsstoffer
Råprotein 30,00%
Råfedt 16,00%
Råfibre 3,00%
Råaske 7,50%
Kalcium 1,40%
Fosfor 0,90%
Natrium 0,25%
Tilsætningsstoffer/kg bl.a.
Vitamin A 12.000I.E
Vitamin D 3 1.200I.E
Vitamin E 45 mg

Fodre økologisk kan man altså godt. Skal der mere til før din killing kan betegnes som økologisk?

Behandle økologisk mod lopper kan man også:

B&B Petguard økologisk loppemiddel er 100% giftfrit for mennesker og dyr.

[QUOTE=Babette;795618][…]
Fodre økologisk kan man altså godt. Skal der mere til før din killing kan betegnes som økologisk?[/QUOTE]

Det er spændende - og helt sikkert noget, flere og flere vil lægge vægt på.

Hvis vi nu ser på det “normale” økologiske husdyrbrug, så er der jo foruden foderet også nogle krav omkring medicinering. Og ligeledes omkring dyrevelfærd i det hele taget - f.eks. plads og evt. også fri luft. :slight_smile:

[QUOTE=Babette;795619]Behandle økologisk mod lopper kan man også:

B&B Petguard økologisk loppemiddel er 100% giftfrit for mennesker og dyr.[/QUOTE]
Undskyld mig, men ret beset er lopper vel også en slags dyr… og så har vi altså en udfordring :stuck_out_tongue:

Her er et link til ministeriets side om Økologiske fødevarer.

Jeg tænkte, prøv at spørge Økologisk Landsforening.
Det er da et interessant emne
:slight_smile:

[I]Interessant spørgsmål. :slight_smile:
Jeg er vegetar og går meget op i, hvad jeg fodrer mine katte med særligt af den grund.
Jeg har selvfølgelig altid gået op i deres foder, men nu er jagten sat ind efter et foder, der ikke kun dækker deres behov, men hvor kødindholdet kommer fra en kilde, min samvittighed kan leve med.
Det er ikke altid ensbetydende med at det foder jeg forsøger mig med er økologisk, men ofte hænger det sammen. Pt. er jeg ret glad for Acanas fiskevariant, hvor de fleste fisk skulle være fanget i havet, men som altså ikke er økologisk.
Om en kat var “økologisk” fra opdrætter af … Jeg ville selvfølgelig være glad for, hvis flere overvejede hvor deres kød (og kødindholdet i kattemad) kommer fra. At der var tænkt over det fra opdrætters side ville være et dejligt plus, men absolut ikke noget kriterie.
Det vigtigste for mig er hvad jeg investerer i til mine katte og at de produkter jeg støtter økonomisk er nogen både jeg og mine katte kan være tilfredse med. Hvad andre vælger for dem og deres dyr kan jeg ikke hidse mig op over (så får jeg i hvert fald travlt:tihi:).

Tjaaa Nu ved jeg jo lidt om hvad der kræves for at kalde noget Økologisk, men hvis det er en “lækker steg”, og hun er fuldstændig uden E- numre, så går det vel an?

Cats og Conni

[QUOTE=conninissen;795644] Tjaaa Nu ved jeg jo lidt om hvad der kræves for at kalde noget Økologisk, men hvis det er en “lækker steg”, og hun er fuldstændig uden E- numre, så går det vel an?

Cats og Conni[/QUOTE]

:klapper:

Jeg kan slet ikke forestille mig en kat uden numre. Vores kender i hver fald masser… :høhø:

[QUOTE=conninissen;795644] Tjaaa Nu ved jeg jo lidt om hvad der kræves for at kalde noget Økologisk, [COLOR=blue]Hvorfor deler du ikke den viden med os her. Det er da lige det vi har brug for i sådan et emne. Jeg sidder ikke inde med facitlisten… men hvis det er en “lækker steg”, og hun er fuldstændig uden E- numre, så går det vel an? [/COLOR]

Cats og Conni[/QUOTE]

Når jeg i skolen lærer eleverne om økologi så hænger det nøje sammen med en bæredygtig udvikling og definitionen på et økosystem. Agenda 21 bliver inddraget i den sammenhæng også.

Hvad er Agenda 21

Vore to vigtigste ressourcer er vand og børn. Uden rent drikkevand dør vi - og uden sunde børn uddør vi!! Et gammelt indiansk visdomsord siger: Du har ikke arvet jorden fra dine bedsteforældre, men lånt den af dine børnebørn!! Det er lige præcis, hvad Agenda 21 handler om.
Vi skal skabe en udvikling, hvor både vi der lever i dag og vore efterkommere kan få opfyldt vore fysiske, sociale og biologiske behov. Det kalder vi bæredygtig udvikling. En sådan udvikling skaber gode forudsætninger for, at vore børn får en sund opvækst, og for at de næste generationer også kan opleve social fremgang, velfærd og livskvalitet.

Agenda er latin og betyder: det, der bør gøres!

Begrebet Agenda 21 stammer fra miljøkonferencen i Rio de Janeiro, hvor 180 statsledere i 1992 mødtes i en dyb, dyb bekymring over Verdens tilstand. Ca. 140 lande enedes om, at verden skulle have en bæredygtig dagsorden for det 21. århundrede, en Agenda 21.

Ifølge den aftale skal hvert eneste land, hver eneste region, hver eneste kommune have en Agenda 21 politik - en politik for, hvordan vi lokalt og dermed også globalt laver et mere bæredygtigt samfund.

I menuen til venstre, kan du læse mere om:

[ul]
[li]Bæredygtighed – eller det holdbare samfund[/li][li]Hvad aftalte vi i Rio de Janeiro?[/li][li]Brundtlandsrapporten - Hvad handlede den om[/li][li]Hvad er der sket i Danmark[/li][li]Hvad er lokal Agenda 21 ?[/li][li]Ringsted Agenda 21[/li][/ul]