? om at fodre med foderbold

Jeg har tænkt mig at fodre i foderbold fremover - i håb om at aktivere Nuka og Saga lidt mere da de skal tabe sig. Lige nu vejer Saga ½ kg og Nuka 1 kg for meget.
Jeg gik for ca ½ år siden over til at fodre mere med vådt men det har taget sin tid at vænne kattene til det så lige nu er de op på at spise ca halvdelen af deres dags ration som våd - rådt gider de ikke rigtigt endnu.
Og nu har jeg så tænkt at deres tørfoder skal severes i bold - jeg ville meget gerne også servere i foderbræt men får først råd til 1-2 stykker engang i det nye år.
Men hvordan lære man kattene at bruge “bolden”?. Saga har været lyn hurtig og ved allerede efter 2 dage hvor hun skal finde tørfodret. Men de tre andre kigger altså langt efter deres madskåle. Hvordan lære jeg bedst de andre at bruge “bolden” Skal der kun være mad i bolden/e? Skal boldene ligge fremme hele tiden. Hvis der kun er mad i boldene hvor lang tid kan de gå kun på vådfoder (som lige nu jo kun er halvdelen af deres dags ration)?.

Du skal åbne helt for boldene, så der falder mad ud ved den mindste bevægelse. Og så kan du jo sørge for, at kattene er lidt sultne, inden du går i gang med lektion ‘foderbold’, så der er lidt motivation at starte på. Puf til bolden igen og igen og igen, så længe kattene har tålmodighed til at se på, hvad du laver. Bolden skal ikke trille halve stuer rundt - puf kun ganske lidt til den, så den holder sig lige i nærheden. Hvis de selv prøver så lad dem endelig, og sørg for, at det resulterer i, at de får noget ud af det (hjælp til, hvis deres eget puf ikke var nok). Måske lykkedes det ikke i første lektion, før kattene bliver trætte af dig, men så må du fortsætte igen senere.
Nogle katte lærer det også af at kigge på hinanden.

Mange gange tak Lene - jeg vil prøve at “lege” lidt med bold og misser. Lige nu er de mere interesseret i selve bolden end det mad der kommer ud, så de er nok ikke sultne nok når vi træner.

Mine 3 fandt hurtig ud af at der var tørfoder i sådan en bold. - Jeg brugte den om natten når skålene var fjernet, og den var tom om morgnen. - Da den lå fremme i dag timerne, så jeg fint alle 3 bruge den.

Jeg har ikke rigtig fif til at få dem til at bruge den. Ud over at puffe til den ind i mellem så de kan se og smage der kommer mad ud. - Mon ikke de fanger den, hvis de er glade for tørfoder?

Min Amidale brugte den ikke så meget da den var fremme, og hun vidste hvordan den virkede. Så hun var ikke sulten nok. :slight_smile:

Nu har jeg ikke selv erfaring med boldene men jeg har købt 2 forskellige aktivitets brædder til kræene, da Gucci er nooooget rund i det og godt må slanke sig lidt! De brugte ca ½ time på at forstå det ene af brædderne. Og det andet tog henholdsvis 10 min og 2 timer at forstå. Jeg tog tørfoderet i skål fra dem med det samme (de fik jo masser vådt, så ingen risiko for at sulte) og nu står de fremme begge 2 døgnet rundt.

Jeg tror udemærket vores katte forstår - det er bare et spørgsmål om hvad der er LET for dem… Held og lykke til dig og misserne :slight_smile: