Om at gå i løb

Troede jeg også, så ligefrem sækkepiperne for mig ROFL

[QUOTE=DK Lindvig;1021926]Det betyder at en kastreret hankat parrer hende. Det kommer der ingen killinger ud af :thumbdown:
Hunkatten kan reagerer som om hun er blevet parret, gå ud af løb, og så må jeg vente til næste gang hun går i løb, inden jeg kan sætte hende til en “rigtig” hankat.
Derfor ønsker jeg ingen kastratparring :cool2:[/QUOTE]

Kastratparringer kan sagtens bruges som prævention - men vil man have killinger, er de ikke ønskelige :wink:
Mit spørgsmål går på, har du oplevet, at hunkatten går ud af løb efter en enkelt kastratparring:? Det har jeg ikke. Jeg ved bare, at hun skal parres af en fertil hankat indenfor 24 timer efter en gennemført kastratparring for at kunne blive drægtig. Uanset fertil- eller kastratparring bliver hun ved at løbe igennem den periode, hun plejer at løbe (ca. en uges tid for min hunkattes vedkommende).

[QUOTE=dkkorat;1025411]
Mit spørgsmål går på, har du oplevet, at hunkatten går ud af løb efter en enkelt kastratparring:? Det har jeg ikke. Jeg ved bare, at hun skal parres af en fertil hankat indenfor 24 timer efter en gennemført kastratparring for at kunne blive drægtig. Uanset fertil- eller kastratparring bliver hun ved at løbe igennem den periode, hun plejer at løbe (ca. en uges tid for min hunkattes vedkommende).[/QUOTE]

Det har jeg heller ikke. Altså de løber uanset, og kan så også blive “falsk drægtige”, hvis hankastraten er overbevisende nok, men ud af løb går de ikke…
Jeg tænkte da jeg læste det at det bare var en fejl formulering? :slight_smile:

I dag til “Dyrenes Dag” i Plantorama havde min Aurora bur ved siden af en meget fertil (lækker Bengal) hankat. Jeg vidste hun var i slutningen af sit løb - men huha dada, sikken en slutning hun tager sig nu her, hvor hun er hjemme igen efter sit naboskab med en strintende hankat. Hun kalder og kalder! Faktisk så meget, at selv Tøndedrengen er blevet endnu mere forvirret!

Gad vide om jeg får lukket øjet i nat?

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;1025436]I dag til “Dyrenes Dag” i Plantorama havde min Aurora bur ved siden af en meget fertil (lækker Bengal) hankat. Jeg vidste hun var i slutningen af sit løb - men huha dada, sikken en slutning hun tager sig nu her, hvor hun er hjemme igen efter sit naboskab med en strintende hankat. Hun kalder og kalder! Faktisk så meget, at selv Tøndedrengen er blevet endnu mere forvirret!

Gad vide om jeg får lukket øjet i nat?

Knus Gitte[/QUOTE]

Det minder mig om en hobbyudstilling for nogle år siden, hvor min fertile dreng havde bur ved siden af en fertil pige og i den anden anden ende af hallen fra en anden fertil pige.
Han var meget interesseret i sin nabopige:høhø: Ejeren blev mere og mere stram, som dagen gik, for hendes pige var bestemt ikke i løb, da hun var på p-piller!:tihi:
Hunkatten i den anden ende af hallen gik i løb på udstillingen - dét fik vi meget sjov ud af:tihi:

[QUOTE=dkkorat;1025411]Kastratparringer kan sagtens bruges som prævention - men vil man have killinger, er de ikke ønskelige :wink:
Mit spørgsmål går på, har du oplevet, at hunkatten går ud af løb efter en enkelt kastratparring:? Det har jeg ikke. Jeg ved bare, at hun skal parres af en fertil hankat indenfor 24 timer efter en gennemført kastratparring for at kunne blive drægtig. Uanset fertil- eller kastratparring bliver hun ved at løbe igennem den periode, hun plejer at løbe (ca. en uges tid for min hunkattes vedkommende).[/QUOTE]

[QUOTE=Eife;1025426]Det har jeg heller ikke. Altså de løber uanset, og kan så også blive “falsk drægtige”, hvis hankastraten er overbevisende nok, men ud af løb går de ikke…
Jeg tænkte da jeg læste det at det bare var en fejl formulering? :)[/QUOTE]

Nej, jeg har ikke oplevet, at hunkatten går ud af løb efter en enkelt eller flere kastratparring(er) i starten af løbetiden, men jeg ønsker heller ikke, at hun bliver falsk drægtig, som Eife skriver. Dette kunne (måske) ske, hvis jeg lod hende blive sammen, med de meget interesserede hankastrater.

Dooley er meget i løb på 2. dagen, og det er dér, jeg sætter hende til hankatten.
Det gik som jeg havde forudset. Hun lod sig parre i 2 dage, og så mistede hun interessen for hankatten. Tiden vil vise, om der er gevinst -jegkrydser
Nogle vil måske mene at 2 dage er liiiige lidt nok, men jeg har før lavet en “turbo-parring” på få timer (så mistede den pågældende hunkat interessen).
Resultatet var mit C-kuld på 5 dejlige killinger.

Det gælder i bund og grund om at kende sin hunkat :cool2: Med Dooley ved jeg, at hun kun er interesseret i at blive parret i så og så lang tid, hvilket er få dage.
Derfor skal tiden udnyttes hos en hankat, og ikke hos en hankastrat.
Hvorfor hun kun er interesseret i at parre i få dage, ved jeg faktisk ikke præcist, men modtager gerne gode bud :slight_smile:
Er det pga. længden på hendes løbetid?
Er det fordi hun føler, hun er blevet parret nok? (det er den jeg tror på, og derfor jeg helst ikke vil lade hende kastratparre)
Er det et mix. af ovenstående eller noget helt 4.?

[QUOTE=DK Lindvig;1025495]Nogle vil måske mene at 2 dage er liiiige lidt nok, men jeg har før lavet en “turbo-parring” på få timer (så mistede den pågældende hunkat interessen).
Resultatet var mit C-kuld på 5 dejlige killinger.
[/QUOTE]

Tjaeh, Athea blev parret i et døgn første gang, det kom der da 5 killinger ud af :slight_smile:

Men ja, spørgsmålet er jo hvornår de “reagerer” på parringen - altså hvilket nr. parring det er - og udskiller det hormon, sådan at den tid parringerne er rammer indenfor de “24” timers vindue der så er for befrugtelse :slight_smile: