Omplacering af kat

Nogen gange så synes jeg godt nok folk er nogle &%(¤&.

Når man kigger på Vildkat.dk og dyrenettet, støder man somme gange på formuleringer der virkeligt kan tænde mig af.

Måske er jeg sart, og jeg har jo selvfølgelig et andet syn på omplacering end en opdrætter, men alligevel er der sætninger der “skurrer” i mine ører.

Bl.a. så jeg denne sætning i en annonce: (copypastet, så den er ordret)
der efter have givet mig skønne killinger nu søger et nyt hjem

Det er muligt det ikke er forkert, men jeg bliver sgu lidt &/)(%% når jeg læser sådan noget.

Måske vedkommende bare har formuleret sig dumt, eller at jeg læser det dumt.

Men i mine øjne står der (sat på spidsen) at nu har jeg fået ud af den her kat hvad jeg ville så nu gider jeg ikke den mere.

I min verden er det helt i hampen, og det virker som om man har haft katten bare for at få killinger på den, og ikke fordi man rent faktisk var glad for den…

Sådan læser jeg det ikke - og jeg er ikke tændt af:-)

Mener du da at opdrætterne skal beholde alle katte der er færdige i avl?

Jeg kan kun gi’ dig ret.

Men nu har jeg så heller aldrig forstået dem, der sådan bare lige kan afskibe katte, som de har haft i måske mange år…i mine øjne reducerer det kattens status som kæledyr, ned på samme plan som produktionsdyr i landbruget

Men en af de værste jeg lige har set ang. omplacering, det var en der i går på et andet forum spurgte, om der var nogen der ville ha’ en pakke P-piller fordi hun ikke havde sin kat længere…så spurgte en, hvorfor katten ikke fik pillerne med da den flyttede, …næ, nej, for dem havde den ikke brug for længere, for den nye ejer ville bruge katten til avl…:mad::mad:…skal lige tilføjes, at det altså drejede sig om en 9 år gammel NFO, der havde været på P-piller i længere tid :doh::doh::doh:

Lige i det her tilfælde tror du overfortolker en kende - der er mange opdrættere, der omplacerer deres pensionerede avlskatte :slight_smile: Det gør de bl.a. af hensyn til katten, som måske ikke kan trives som kastrat iblandt andre fertile katte - eller fordi opdrætteren erkender, som sandt er, at man ikke kan drive et opdræt baseret på kastrater (gid man kunne, fordi i mange tilfælde ville livet som opdrætter være en hel del lettere :høhø: ) og derfor ønsker et permanent hjem til den tidligere avlskat som forkælet kælekat. Intet ondt i det syntes jeg, idet det er for kattens skyld at beslutningen bliver taget.

Dermed ikke sagt at den slags personer du sikkert har i tankerne ikke findes, for det gør de jo desværre :S Men der kan altså også ligge ovenstående hensyn til grunde for annoncen …

Jeg syntes det er værre dem der beholder ALT der er opvokset i huset selv. Ingen kan drive opdræt på kastrater - og jo flere katte man stuver sammen jo flere problemer render man ind i.

Det er i den grad egoistisk ikke at kunne se at kastraten vil trives langt bedre i et hjem hvor den er centrum end i et katteri hvor der hele tiden rykkes rundt på hierakiet.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;225432]Jeg syntes det er værre dem der beholder ALT der er opvokset i huset selv. Ingen kan drive opdræt på kastrater - og jo flere katte man stuver sammen jo flere problemer render man ind i.

Det er i den grad egoistisk ikke at kunne se at kastraten vil trives langt i et hjem hvor den er centrum end i et katteri hvor der hele tiden rykkes rundt på hierakiet.[/QUOTE]

Ja det er nok de færreste katte der finder større flokke dejlige at leve i, at katte er meget sociale gør dem altså ikke til flokdyr, og da slet ikke hvis de tidligere har været fertile og nu er kastrater.

Hvad enten man opdrætter eller “bare” har kælekatte, så er de store flokke primært for ejers tilfredstillelse, ikke for kattens.

[quote=Felis;225426]Jeg kan kun gi’ dig ret.

Men nu har jeg så heller aldrig forstået dem, der sådan bare lige kan afskibe katte, som de har haft i måske mange år…i mine øjne reducerer det kattens status som kæledyr, ned på samme plan som produktionsdyr i landbruget

Men en af de værste jeg lige har set ang. omplacering, det var en der i går på et andet forum spurgte, om der var nogen der ville ha’ en pakke P-piller fordi hun ikke havde sin kat længere…så spurgte en, hvorfor katten ikke fik pillerne med da den flyttede, …næ, nej, for dem havde den ikke brug for længere, for den nye ejer ville bruge katten til avl…:mad::mad:…skal lige tilføjes, at det altså drejede sig om en 9 år gammel NFO, der havde været på P-piller i længere tid :doh::doh::doh:[/quote]

Der er sq at drive rovdrift på en kat.

:thumbdown::thumbdown::thumbdown::thumbdown:

Jeg har et noget ambivalent forhold til dette :S

For nogle år siden måtte vi omplacere en vidunderlig kat.
Han trivedes ikke sammen med de andre.

Han skulle bare være enekat.
Han bor i dag hos min søde kollega - og stortrives.

Jeg fortalte opdrætter om sagen.
Vedkommende blev meget fornærmet.
Samtidig med at hun selv skiftede ud hen ad vejen :S

Selvfølgelig kan man ikke som opdrætter have 25/30 katte.

Men jeg blev så skuffet - især fordi vi gjorde det, som var godt for katten.
Han er en rigtig sød kat - men det var jo ikke vores følelser, det handlede om.

[quote=Mona Jensen;225455]Jeg har et noget ambivalent forhold til dette :S

For nogle år siden måtte vi omplacere en vidunderlig kat.
Han trivedes ikke sammen med de andre.

Han skulle bare være enekat.
Han bor i dag hos min søde kollega - og stortrives.

Jeg fortalte opdrætter om sagen.
Vedkommende blev meget fornærmet.
Samtidig med at hun selv skiftede ud hen ad vejen :S

Selvfølgelig kan man ikke som opdrætter have 25/30 katte.

Men jeg blev så skuffet - især fordi vi gjorde det, som var godt for katten.
Han er en rigtig sød kat - men det var jo ikke vores følelser, det handlede om.[/quote]

Jeg kan godt forstå at du blev skuffet, men det var helt sikkert det eneste rigtige at gøre.
VI har selv stået i samme situation og det er noget at det hårdeste jeg har været med til. Men når man så ser katten hvor glad og tilfreds den er det nye sted, så ved man jo også at det her var det eneste rigtige at gøre. Alt andet havde været egoistisk og synd for katten.

[quote=Lis Dahlstrøm;225423]Sådan læser jeg det ikke - og jeg er ikke tændt af:-)

Mener du da at opdrætterne skal beholde alle katte der er færdige i avl?[/quote]

Læs nu lige mit indlæg igen.

Jeg mener IKKE at i skal beholde det hele, det kan jeg jo af gode grunde ikke blande mig i.

Men jeg mener at FORMULERINGEN er dum…

Jeg bliver aldrig opdrætter, for jeg kan ikke sende en kat væk bare fordi den nu har fået de killinger jeg havde brug for.

Måske kunne det endda være til min fordel at “gamle” avlskatte bliver solgt ud, når de er "færdige, men formuleringen lyder i mine ører skævt.

Jeg kunne aldrig drømme om at bebrejde nogen deres måde, hvis bare de er gode ejere og sørger for gode nye hjem.

Men jeg må vel godt synes at formuleringen er mindre heldig???

[quote=SineGry;225459]Jeg kan godt forstå at du blev skuffet, men det var helt sikkert det eneste rigtige at gøre.
VI har selv stået i samme situation og det er noget at det hårdeste jeg har været med til. Men når man så ser katten hvor glad og tilfreds den er det nye sted, så ved man jo også at det her var det eneste rigtige at gøre. Alt andet havde været egoistisk og synd for katten.[/quote]

ENIG…
Sine…:slight_smile: det var opdrætteren; som skuffede mig - ikke katten.
Jeg besøger ham ind imellem - han er så sød og kærlig.

Ja det handler vel om at man lægger egne følelser på hylden, og gør det der er bedst for katten, og det er det primære i alle aspekter ved at have kat/te, at man husker at det ER kattenes tarv der er det vigtigste, hvad enten man tager katte ind eller omplacere.

[quote=Maj-Britt;225429]Lige i det her tilfælde tror du overfortolker en kende - der er mange opdrættere, der omplacerer deres pensionerede avlskatte :slight_smile: Det gør de bl.a. af hensyn til katten, som måske ikke kan trives som kastrat iblandt andre fertile katte - eller fordi opdrætteren erkender, som sandt er, at man ikke kan drive et opdræt baseret på kastrater (gid man kunne, fordi i mange tilfælde ville livet som opdrætter være en hel del lettere :høhø: ) og derfor ønsker et permanent hjem til den tidligere avlskat som forkælet kælekat. Intet ondt i det syntes jeg, idet det er for kattens skyld at beslutningen bliver taget.

Dermed ikke sagt at den slags personer du sikkert har i tankerne ikke findes, for det gør de jo desværre :S Men der kan altså også ligge ovenstående hensyn til grunde for annoncen …[/quote]

Jo jo, deri er vi da enige.

Men som jeg læser det er katten omtrent 19 mdr, så kunne man måske lige se om den egnede sig ti, at bo i et opdræt.

Jeg siger jo ikke det er forkert, jeg siger bare at det for mig lyder lidt lala.

Og måske er det mig der er forkert på den, med min store flok, det kan da godt være det var bedre med færre katte…

[quote=Mona Jensen;225468]ENIG…
Sine…:slight_smile: det var opdrætteren; som skuffede mig - ikke katten.
Jeg besøger ham ind imellem - han er så sød og kærlig.[/quote]

Nemlig og det var da også dybt skuffende at opdrætter valgte at blive sur istedet for at støtte dig i den svære situation.

[quote=alleos7;225470]Jo jo, deri er vi da enige.

Men som jeg læser det er katten omtrent 19 mdr, så kunne man måske lige se om den egnede sig ti, at bo i et opdræt.

Jeg siger jo ikke det er forkert, jeg siger bare at det for mig lyder lidt lala.

Og måske er det mig der er forkert på den, med min store flok, det kan da godt være det var bedre med færre katte…[/quote]

Nu skal du huske på Dorte at selvom du har en stor flok så er dine misser kastrater og ikke fertile :slight_smile: det gør altså en kæmpe forskel.:slight_smile:

Alle os7: Har du prøvet at kontakte annoncøren og spørge hende/ham om formuleringen?

Ingen andre kan vel besvare, hvilke tanker, der er gået gennem dette menneske, da M/K skrev de ord…

MVH

Thjaaaa jeg er lidt ambivalent …Men jeg bliver nok heller aldrig en ordentlig opdrætter, for mine gamle kastratpiger forlader IKKE mit hjem, om så det skal betyde at jeg helt enten må opgive mit micro opdræt, eller om jeg som nu, kun får et kuld hver andet år. Dog vil jeg altid kunne omplacere, hvis katten af en eller anden grund ikke trivedes her længere.

Lige nu, hvor jeg har killinger, står jeg med en splittet flok - Gaia’s beskytter instink får hende til at angribe de andre, hvis ikke jeg splittede dem. Jeg håber MEGET at det lykkes mig, at få Gaia ind i flokken igen …Og kunne trække et kuld mere på hende til næste år derefter lukke hende, og finde hende et godt hjem …Forhåbentlig er der så en ‘arvefølger’ efter Gaia, enten i mit nuværende kuld, eller næste kuld ?

Jeg synes ikke, at en opdrætter er mindre seriøs ved at have mange dyr… tvært imod er det rart som killingekøber at kunne se familien:-)

Og så længe der er plads og hjerterum til alle og de trives, så ser jeg stort på den slags…

Faktisk kan man se to katte, der mistrives sammen, så så stor en rolle spiller antal heller ikke altid. Jeg personligt måler folk på andre ting.

MVH

[QUOTE=lenschow;225501]Jeg synes ikke, at en opdrætter er mindre seriøs ved at have mange dyr… tvært imod er det rart som killingekøber at kunne se familien:-)

Og så længe der er plads og hjerterum til alle og de trives, så ser jeg stort på den slags…

Faktisk kan man se to katte, der mistrives sammen, så så stor en rolle spiller antal heller ikke altid. Jeg personligt måler folk på andre ting.

MVH[/QUOTE]

Folk skal gøre præcis som de vil og har råd til. Storkatterier mener jeg ikke er kattens tarv - stressniveau og sygdom er normalt følgerne. Underligt nok er det altid noget dem der har rigtig mange katte ikke mener - det er kun de andre katterier der har problemer. Ser man noget tit nok kan man lulle sig selv derhen det er normalt.

Det mener jeg ingen kan være tjent med, mindst kattene og de nye ejere.

Jo man kan se to katte der mistrives - det er pokkers nemt - problemet kan være at finde ud af hvem “synderen” er - og det er endnu værre at finde ud af i en stor flok. Kender da opdrættere der mener det må kattene selv finde ud af.

[quote=Lis Dahlstrøm;225559]Ser man noget tit nok kan man lulle sig selv derhen det er normalt.

ENIG. Det er Så svært at vurdere egne dyr. jeg kan knap vurdere mine selv, men skal ofte have andre til at komme og se, hvis der er uro.

Jo man kan se to katte der mistrives - det er pokkers nemt - problemet kan være at finde ud af hvem “synderen” er - og det er endnu værre at finde ud af i en stor flok.quote]

Ja det er meget nemmere med to at finde synderen og løse det - igen enig.