Ondt i maven og manglende spiselyst, kryds lige fingre

Charley kom ikke som han plejer ind og vækkede min bedre halvdel ved 1-2-tiden.
Chili kom 4:45, de fik mad, Charley skulle ikke ha’ noget :frowning:

Jeg stod op og kiggede lidt til ham, han var lidt pjevset og en smule øm på maven.
Kunne selvfølgelig ikke falde i søvn igen, så jeg har allerede været længe oppe.

Jeg stod op og gik i bad, da kom han ind og legede, da jeg skrabede væggene af for vand og virkede bestemt frisk.
Han har været på bakken med både det ene og det andet, han har ikke kastet op.

Inden vi kørte fik de som sædvanligt lidt tørfoder, det spiste han :).

Jeg opdagede, at den såde I/D de fik igår aftes havde udløbsdato 2011-02 :S, alle de andre der står har udløb 2012-09, så tænkte om det måske kunne være den.

Jeg vil egentlig bare be’ om :kryds: for at han er helt normal, når jeg kommer hjem igen.

:kryds::kryds::kryds: for smukke Charley.

Håber at missedrengen bare havde en ‘prut’ på tværs :slight_smile:
Jeg tror ikke du skal være nervøs for maden. De fleste, hvis ikke alle katte, spiser ikke noget der er fordærvet.

Åhh nej… :kryds: for at det “bare” var en prut på tværs som Alice nok så smukt formulerer det:kryds:

Tak for :kryds:

Jeg er kommet hjem, han har spist stort set normalt :slight_smile: så satser på det var ‘ingenting’

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;698038]Tak for :kryds:

Jeg er kommet hjem, han har spist stort set normalt :slight_smile: så satser på det var ‘ingenting’

:)[/QUOTE]

Så har vi ikke :kryds::kryds::kryds: forgæves :høhø:

Jeg nåede slet ikke at krydse fingre, men godt at høre at Charley har det bedre igen :slight_smile:
Shiva kan også være “pjevset” sådan engang imellem og han er generelt bare mester i at ligne en der lider MEGET og som skal have lidt medlidenhed/mad/nus/leg som trøst - det ligger måske i familien :tihi:

[QUOTE=Maja R;698766]Jeg nåede slet ikke at krydse fingre, men godt at høre at Charley har det bedre igen :slight_smile:
Shiva kan også være “pjevset” sådan engang imellem og han er generelt bare mester i at ligne en der lider MEGET og som skal have lidt medlidenhed/mad/nus/leg som trøst - det ligger måske i familien :tihi:[/QUOTE]

Tak alligevel :slight_smile:
Nej jeg tror faktisk ikke han simulerer, det er længe siden han sidst har undladt at vække midt (nogen af) os om natten, det er også længe siden han har været pjevset og øm på maven, han har desværre sart mave og får absolut intet andet end sin (diæt) mad. Enkelt undtagelse igår, hvor han slikkede en af vores tallerkner i et uopmærksomt øjeblik :dokdok:

Idag er begge katte-dyr sløve og sover ude på det varme badeværelse, det passer vejret også udmærket til.

:slight_smile:

Dejlig nyhed!!!

Jeg havde for nylig den samme tur med min Gucci på 3 år.

Hun virkede sløv et par dage ogspiste ikke så meget. Hun besørgede stadig men afføringen var lidt farveløs i det.
En dag var hun helt frisk igen og der havde hun lagt en dobbelt dosis i bakken, så det var bare en let forstoppelse.
Men hold op en duft der fulgte med den sidste ladning :confused:

En lille update på Herren.

Han vil stadig gerne spise, leger også lidt (på opfordring) og opfører sig egentlig ret normalt, bortset fra at han er mere stille og øm på maven.
Jeg har talt med min dyrlæge både i går og i dag, han er (igen) sat på prednisolon (IBD) og skal have det året ud - måske 4-ever.
Øv altså, den ‘lille’ mand har haft det SÅ godt siden marts (hvor vi startede langtids prednisolon behandling, som stoppede med udgangen af august) og indtil for få dage siden.

Please endnu en gang :kryds: for at han snart er helt oppe på dupperne igen, med alt hvad det indebærer af drenge-streger, vækning om natten osv

Hvad er det, han fejler? Har han allergi?

Pia er han undersøgt for TF? - det kunne være en kronisk. Det er ikke unormalt at diagnosen lyder på IBD men faktisk er TF.

Der er rigtig mange Bengaler der har TF

IBD, Inflammatory Bowel Disease.

Han har haft tilbagevendende problemer med stærke mavesmerter, som kom og gik med i starten lang tids mellemrum, senere kortere tids mellemrum. Ingen tynd afførring, kun opkast en af gangene; generelt ‘kun’ (jeg mener jo ikke det er kun) mavesmerter og manglende spiselyst.

Han fik taget biopsier af mavesæk og forreste del af tyndtarm i marts, disse blev sendt til lab i UK.

Han har fået RC Intestinal (moderate calorie, sjovt nok smager det åbenbart bedst i moderate calorie-udgaven) og prednisolon (binyrebarkhormon) fra dengang midt i marts til og med august.
Han har været uden prednisolon en måneds tid, og så kom der desværre symptomer igen, så nu er vi på den igen, igen.

Heldigvis er han rigtig sød og dygtig til at tage piller, sidder og venter på mig om morgenen, når han skal have dem. Vi har lavet et helt ritual ud af det og han synes åbenbart om ritualet den ‘lille’ mand :slight_smile:
Så det er egentlig ikke noget problem, som sådan, bare synd for ham, når han får ondt. Men så må han jo have pillerne.
Han er kvikket en del op, har spist fint og leget de sidste dage og i dag også været vild.
:slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;699977]Pia er han undersøgt for TF? - det kunne være en kronisk. Det er ikke unormalt at diagnosen lyder på IBD men faktisk er TF.

Der er rigtig mange Bengaler der har TF[/QUOTE]

Der er ikke lavet afførringsprøver, men han har ikke tynd afførring og har stort set aldrig haft det, kun dengang de stjal ‘pinde’ fra Aldi, som han åd incl plastic-coatet folie.
Man der er taget en del biopsier fra mavesæk og tyndtarm (6 & 5 stk mener jeg det var), som er undersøgt i UK.
TF giver diarré altid, gør det ikke?

[QUOTE=danpia;699997]
TF giver diarré altid, gør det ikke?[/QUOTE]

Kattens immunforsvar bliver istand til at holde det noget nede - så nej …

Tak Lis :slight_smile: Jeg læser lige lidt mere om TF og vender det med dyrlægen.

Har lige fundet svaret fra lab frem, diagnose “Mild gastritis and atrophic enteritis” (som overskrift)

Det jeg synes taler imod TF:
Han har aldrig tynd eller stinkende eller kokasse-agtig afførring. Kun haft tynd aff når der har været en grund (fx da de stjal de der pinde i plasticcoatet plastic).
Behandling med cortison virker (tilsyneladende) rigtig godt; jeg ville tro cortison ville få symptomer til at komme pga indflydelse på immunforsvar.

Det jeg synes kunne tale for TF:
Årsagen til IBD (står også på papirer fra prøverne fra tyndtarmen) kan være forårsaget af parasitter. Samt fremmedlegeme, NSAID-‘drugs’ (det hører metacam under), systemisk sygdom fx lever eller nyre …
Men der står også om mavesækken at årsager kan være pga tilbageløb fra tyndtarmen, noget allergisk etc.

Jeg ved du interesserer dig for sundhed hos kattene, hvis det kunne interessere dig vil jeg gerne scanne patologiske svar ind og sende til dig.
Hvis du vil se dem så send lige en PB

:slight_smile:

Glemte lige at han vækkede ‘manden’ ved 3-tiden i nat :høhø:, det tyder på han er ved at være helt OK igen :kryds:

:slight_smile:

Stakkels Charley. Jeg har hørt om IBD i bengalere før, men kan ikke lige huske detaljerne. Jeg kan dog huske at jeg i sin tid læste det i forbindelse med emnet råfodring og jeg faldt lige over dette i dag:

Inflammatorisk tarm sygdomme (IBD): IBD kan forårsage
opkastning, diarré, og/eller forstoppelse hos kat. IBD kan også som
eneste kliniske tegn vise sig som vægttab. Der er mange ubesvarede
spørgsmål med hensyn til denne sygdom, men det forekommer logisk at
begynde at “behandle” et gastrointestinal problem hos kat med en
artsspecifik passende kost. Alt for ofte vil disse katte blive behandlet med
en høj grad af steroider og et receptpligtig kornbelæsset tørfoder. Jeg
føler meget stærkt at denne udbredte terapeutiske måde skal opgives.
Der er et imponerende antal anekdotiske beretninger om katte, der havde
det forfærdeligt dårligt med IBD, men som udviste dramatisk forbedring,
når alt tørfoder blev fjernet fra deres kost. For at føre dette endnu et
skridt videre, er der mange beretninger om katte med IBD, der blev
forbedret voldsomt på en afbalanceret, kornløs, rå kød kost uden
grøntsager. (Se www.catnutrition.org for mere information om IBD og
kost.
Kilde: http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10530/25/Katte_obligate_k_d_dere.pdf - side 14

Det var måske værd at undersøge nærmere :slight_smile:

Tak Maja :slight_smile:
Ja jeg har læst lidt om det tidligere, men langt fra grundigt nok.

Jeg vil læse mere på det, når tiden (forhåbentlig snart) tillader det.
Jeg er lidt betænkelig ved råfodring, jeg tænker specielt på vitaminer og mineraler etc, som skal sikres gives i korrekt dosis, det eneste forsøgsdyr mht det er jo ens eget og det er ikke under laboratorie tests. Men jeg vil bestemt ikke afvise blankt, så mange tak for links :slight_smile:

Han har det rigtig fint nu og er tilbage til sit ‘gamle’ legesyge jeg :playkitty1: :kattedans: :runsylvester:

:slight_smile: