Tandlæger er min største skræk i livet! og prøver at undgå dem mest muligt
hvilket har vist sig at skulle bide mig i måsen nu… Efter godt 3 år ringede jeg igår og bestilte en tid til tandeftersyn og fik en tid allerede idag…
Jeg tog derop og som sædvanlige, rystede mine ben på vej op af trappen og begyndende koldsved :S
Jeg kommer ind og åbner kæften for den onde tandlæge (I mit hovede er alle tandlæger onde:tihi:) og hun kigger lidt og går frem og tilbage mellem mig og computeren… hvilket aldrig er et godt tegn…
Det viser sig at jeg har 5 huller!!! -what
Allerede der går jeg i panik fordi jeg ved jeg ikke holder til at få lavet 5 huller selvom det er af flere omgange…
nu overvejer jeg at finde et sted hvor man kan blive lagt i fuld narkose og få lavet hullerne…
hvad med at tage ind på tandlægehøjskolen og få lavet det med den nye eksperimental-behandlig der forsegler hullerne med lak og ikke borer dem ud og fylder dem op ?
hvad med at tage ind på tandlægehøjskolen og få lavet det med den nye eksperimental-behandlig der forsegler hullerne med lak og ikke borer dem ud og fylder dem op ?[/quote]
Hm det lyder da lidt spændende… kunne da være jeg skulle undersøge det
Nu ved jeg ikke hvor i verden du bor, men min tandlæge reklamerer med smertefri tandbehandling.
Jeg begyndte at bruge dem af samme årsag, jeg har også været rædselsslagen for tandlæger, men er faktisk ikke bange mere. Se evt mere her:
Det er i Hillerød (jeg kører også en lille ½ times tid hver vej for at komme derop )
Held og lykke med det
[quote=danpia;370916]Nu ved jeg ikke hvor i verden du bor, men min tandlæge reklamerer med smertefri tandbehandling.
Jeg begyndte at bruge dem af samme årsag, jeg har også været rædselsslagen for tandlæger, men er faktisk ikke bange mere. Se evt mere her:
Det er i Hillerød (jeg kører også en lille ½ times tid hver vej for at komme derop )
Held og lykke med det[/quote]
smiler… det er rigtig sødt af dig men jeg bor helt ovre på østfyn så tror ikke det ville kunne svare sig
Ja ok, det er nok lige lidt for langt…
Men det er tandlægehøjskolen vist da også, er det ikke i København, eller er jeg helt galt på den?
Prøv evt at google “smertefri tandbehandling fyn”, jeg har ikke kigget nærmere på resultaterne, så ved ikke om der er nogle på ØSTFyn i mellem, men check det ud.
Min tandlæge bruger meget laser, det duer selvfølgelig ikke, når det er gamle plomber der skal skiftes, men til nye huller og det skulle være smertefrit.
hvad med at tage ind på tandlægehøjskolen og få lavet det med den nye eksperimental-behandlig der forsegler hullerne med lak og ikke borer dem ud og fylder dem op ?[/quote]
Jeg var hos tandlæge i går og fik sådan en behandlinge på en enkelt tand. Sådan som jeg forstod det på min tandlæge så er det en forebyggende bahandling alså en behandling som de hos min tandlæge kun bruger når der er tale om små huller.
Det kostede 149 kr og blev klaret lynhurtig så hvis det holder, så er det jo fantastisk
Et eller andet sted gælder det vel også om bare at klemme ballerne sammen og gå ned til tandlægen og forklare dem at jeg er rigtigt rigtigt bange for at få lavet de huller… Udover det så vil min mor gerne tage med mig når det første hul skal laves:tihi:
Hvis jeg var dig, så ville jeg forklare din tandlæge om din skræk og bede om at få noget beroligende, som du kan tage, inden du skal derop. Jeg ville så få lavet det hele på én gang, og så efterfølgende gå til tandlæge hvert halve år eller hver tredie måned, hvis der er behov for det.
Den nye behandling kan vist kun laves på de helt små huller, så vidt jeg har forstået.
Spørgsmålet er jo, hvad du er bange for ved tandlægebehandlingen? Bedøvelsen? Boring? Eller andet?
Jeg bliver altid bedøvet - uanset hvor små huller jeg skal have lavet. Jeg er meget følsom overfor smerter i tænderne.
Til gengæld generer det mig ikke synderligt, når de stikker for at bedøve mig.
PS: Glemte at sige, at jeg lider MEGET af tandlægeskræk - og med gode grunde.
Men jeg også måtte indse, at leve uden at kunne smile er det samme som at komme til at isolere sig selv i fremtiden.
[quote=Vivi_Fletcher;370942]Den nye behandling kan vist kun laves på de helt små huller, så vidt jeg har forstået.
Spørgsmålet er jo, hvad du er bange for ved tandlægebehandlingen? Bedøvelsen? Boring? Eller andet?
Jeg bliver altid bedøvet - uanset hvor små huller jeg skal have lavet. Jeg er meget følsom overfor smerter i tænderne.
Til gengæld generer det mig ikke synderligt, når de stikker for at bedøve mig.[/quote]
Det er stort set alt ved det jeg er bange for… boringen, bedøvelsen, lydene osv… jeg blir altid bedøvet i hele munden ellers så kan jeg mærke det…
Ja det er bestemt ikke sjovt. - Forstår godt du ikke er super glad ved tanken om første besøg.
Jeg plejede ikke at være nervøs ved tandlæger, men da jeg skiftede til privat tandlæge som 16 årige, så startede mit helvede - Havde alt alt for mange huller, folk tror det er løgn når jeg fortæller om det. Kort sagt, jeg har nok mere plast end jeg har rigtig tænder i min mund. Jeg udviklede i den tid behandligerne af alle mine huller stod på, tandlæge skræk. - Jeg var til sidst altid nervøs, skubbede tandlægebsøg længere og længere. Og ja, havde det rigtig skidt når tid kom.
Jeg skiftede tandlæge for snart 1½-2 år siden, og det er jeg lykkelig for. Fortalte det som det var at jeg havde fået tandlæge skræk. Og fik en tandlæge som tog sig alt den tid det behøvede, hun fortalte, tog det roligt, snakkede “sødt” til mig, roste mig og brokkede sig aldrig. Har fået ny tandlæg nu, og hun er lige så sød. Bare så dejligt. - Nu kan jeg gå til tandlæge meget mere afslappet end jeg kunne før. Jeg elsker det ikke, men jeg overlever det.
Mit råd er, at du fortæller din tandlæge du har tandlæge skræk. Så ved de det, og kan tage ekstra hensyn til det, hvis du lige skal bruge et øjeblik til at slappe af og samle dig.
Men jeg går alligevel og jeg forklare dem at jeg er skrækslagen over blot at skulle sætte mig i stolen.
Jeg har fået alt det bedøvelse jeg vil have, jeg har fået piller, musik i ørene, lattergas og hvad de ellers har kunnet byde på. Jeg er gået derfra uden at huske ret meget og med et smil på læben.
Så bed om noget beroligende, det virker og du slapper helt sikkert af, meget endda
Min skræk for tandlæger er så stor, at jeg kan få halsbetændelse og feber, to timer før jeg skal ud af døren, men jeg er også fra den tid, hvor man hos skoletandlægen fik en læderrem om brystet og panden og blev boret i fortænderne uden bedøvelse.
Så HVER gang min søde og meget nænsomme tandlæge kommer ind af døren (mig parat i stolen) får hun hele historien, og hun bedøver omhyggeligt mine gummer med væske, før hun bedøver rigtigt.
Alligevel har jeg ventet i over et år med at få opereret to rodbehandlede kindtænder ud, der er knækket af i gummeplan, for de gør ikke ondt, og der kommer hele tiden noget i vejen, der er vigtigere (synes jeg).
PS: Jeg er ellers bestemt IKKE pylret, har født mine børn uden at sige et kvæk og fået taget et negl af uden bedøvelse, men tandlæger …
Jeg er meget enige med de andre :). Forklar din tandlæge at du er bange, og hvad du er bange for. Vil hun ikke lytte eller slår det hen, skal du nok finde dig en ny tandlæge.
Jeg skiftede selv for 10 år siden til en af de få tandlæger der tager “virkelig skrækslagne” patienter ind, og det har taget toppen af min angst. Jeg hader det stadig, og har koldsved når jeg sidder i stolen MEN det er blevet bedre, og jeg går nu til fast kontrol som man bør hvert halve år .
Jeg synes det hjælper at:
Lytte til musik du holder af. Skru helt op når boret kører og når du skal bedøves. Det fører tankerne et andet sted hen.
Tage et par Ibuprofen og en Panodil inden du går derop.
Sige lige ud til tandlægen når du har brug for et “break” i boringen. Det hjælper mig at vide, at det er mig der styrer tempoet.
Sige hvis det gør ondt og du har brug for mere bedøvelse. Det får jeg næsten altid - sidste gang gik jeg fra tandlægen med et helt bedøvet ansigt fra hagen og helt op til det ene øje .
Jeg overvejede selv fuld narkose, men jeg er lige så bange for at blive stukket i hånden som at blive bedøvet i munden, så intet specielt vundet der. I øvrigt er fuld narkose ret væmmeligt bagefter, så det ville jeg ikke anbefale dig.
Puha…
Godtnok skriver jeg i min blog, at jeg ikke har egentlig tandlægeskræk, men!
Forleden fik jeg akut brug for et toilet, og da jeg stod lige ved en tandlægeklinik, gik jeg ind og spurgte pænt, no prob.
Men på vej ned ad gangen gik der noget op for mig… lyden af suget, lugten af hvad-det-nu-er - uh, jo, jeg har tandlægeskræk.
Også når jeg læser jeres indlæg, hvor kan jeg godt følge det! Gys!
Har kigget på ham i Hillerøds site, og det ser virkelig interessant ud!
Hanne, tidligere mente man, at børns nervesystem ikke var udviklet nok til at føle (særlig mange) smerter - ! - heldigvis er der sket store fremskridt i forskningen om det bare i de seneste par dekader.
Jeg har en lignende oplevelse i bagagen, det var dog polypper - what a nightmare!
[quote=MiSi;371120]Puha…
Godtnok skriver jeg i min blog, at jeg ikke har egentlig tandlægeskræk, men!
Forleden fik jeg akut brug for et toilet, og da jeg stod lige ved en tandlægeklinik, gik jeg ind og spurgte pænt, no prob.
Men på vej ned ad gangen gik der noget op for mig… lyden af suget, lugten af hvad-det-nu-er - uh, jo, jeg har tandlægeskræk.
Også når jeg læser jeres indlæg, hvor kan jeg godt følge det! Gys!
Har kigget på ham i Hillerøds site, og det ser virkelig interessant ud!
[/quote]
Jeg er rigtig glad for min tandlæge deroppe (Bo) og også ham der foretager eftersyn (Brian).
I øvrigt er der en rigtig hyggelig og god stemning; man kan mærke at personalet også trives med at være der, det er bestemt med til at gøre det knapt så frygtindgydende.
Min bedre halvdel er også startet deroppe og er også glad for dem.
Når man starter kommer man første gang til det store eftersyn, derefter et møde, hvor man får at vide, hvordan ‘tilstanden’ er, hvad der evt bør laves nu, hvad de kan se der nok kommer indenfor en overskuelig fremtid mv.
Det hele foregår stille og roligt og jeg tror det også er med til at dæmpe angsten.