Opdrætter klipper knurhår af!

Jeg er RYSTET.

En veninde af mig har en veninde, som lige har fået en bengalkilling (jeg ved ikke hvorfra - endnu!). Opdrætteren har klippet knurhårene af killingen, da hun mener, at det har en beroligende effekt på katten. mormis kan finde på at bide dem af, og det gør hun får at berolige killingerne, lyder argumentet.

Jeg er rystet! Jeg synes dte grænser til dyreplageri på linie med declawing.

Vi ved ikke med sikkerhed, hvorfor katte har knurhår, men sandsynligvis har det med orienteringsevnen og balanceevnen at gøre. At fjerne dem vil hæmme en kat - ikke berolige den - men passivisere den. Og så endda i en vigtig udviklingsfase omkirng 12 ugers alderen samtidig med at de flytter i nyt hjem. det ER rigtit at mormis kan gøre det - men vi ved heller ikke med sikkerhed hvorfor det sker. det sker heller ikke hver gang, og mormis har åbenbart ikke gjort det ved denne killing. Så det har opdrætter gjort med en saks.

Hvad siger I? Og jer der opdrætter: er det almindelig kotume i opdrætterverdenen at klippe knurhårene af killinger?

Vil man have en rolig kat, er der andre racer end bengal.
Jeg er rystet over, at en opdrætter kan finde på at gøre det her og foreslog ejeren at fortsætte med at gøre det. simpelthen rystet. Finder jeg ud af hvem det er, så melder jeg det.

MVH helle

a hvad… Det har jeg godt nok aldrig nogensinde hørt om før. Kunne aldrig drømme om at gøre noget sådan og kender da heldigvis ej heller andre opdrættere som gør det.
Går ud fra knurhårene har en funktion, ellers var de der sikkert ikke, at man så klipper dem af for at få en rolig kat, lyder da for mig helt hen i vejret.
Har selv haft en missemor som ordnede samtlige killinger i sine 3 kuld, når de var ca. 6-8 uger. Men killingerne blev da ikke roligere af den grund, så tvivler på den effekt.
Må indrømme jeg ville vælge en sådan opdrætter fra promte

MVH
Gitte

Det er sku da også noget vanvittigt at gøre…

Det er da ikke derfor missemor gør det, hun gør det så killingen ikke løber så langt væk, det er i hvert fald det jeg tror…
da det plejer at være hendes yngling hun gør det på…

hvis det er knurhårene omkring munden så vil jeg sige det er synd for katten, men jeg kender mange der “trækker knurhår ud” over øjnene på udstillingskatte… jeg kan ikke nænne det, så Tango bliver udstillet med knurhår…

Ja, Hanne P, lige netop :smiley: Man mener netop at mormis gør det når killingerne begynder at bevæge sig rundt. Specielt de mest aktive killinger får “klippet” knurhårene, sandsynligvis for at begrænse deres aktionsradius.

Men jeg synes det er noget sv**eri at gøre det som opdrætter, og ISÆR at opfordre ny killingeejer at fortsætte med! ØV!

giver dig ret, det er mere end det… det er sygt

Tak for opbakningen. jeg blev simpelthen vred og ked af det på killingens vegne.
Især ked af det.

Mon Felis Danica er interesseret i at vide hvem den opdrætter er, hvis det er en fra DK?

Knus

det er sgu da en pervers ting at udsætte killingerne for… blev rødglødende da jeg læste dit indlæg…

jeg synes du skal sige det til Felis Danica - så har de i hvert fald muligheden for at gøre noget

Det har jeg godt nok aldrig hørt om før - det lyder jo helt vanvittig :S

Her har vi haft flere “stumpede” knurhårs killinger, men det er altså mor eller farmor der har barberet dem ned [bigloony]

Det tror jeg helt sikkert de er… så vidt jeg ved, skal en kat have knurhår når den udstilles - det må da helt klart betyde at de er modstandere af, at man fjerner kattens knurhår! Jeg ville melde det, ligeså snart jeg fandt ud af hvem det var!

Det lyder da som noget af det mest tåbelige at gøre. Mine burmesere har da ialt fald ikke hørt at de skulle blive roligere af at få klippet knurhår, noget burmesere gør med den største omhu således at der kun er små stikkelhår tilbage. Forøvrigt også på hvad de kan komme i nærheden af af tøjdyr med knurhår eller andet tyndt gennemtykkeligt :smiley:

Men ligefrem at sammenligne det med declawing synes jeg er noget overdrevet og respektløst overfor de katte der under stor lidelse må lide den tort.
Og desværre, at tro at klubberne vil løfte et øjenbryn er nok utopi, de, eller ialt fald en klub jeg har haft berøring med vil ikke engang gå ind i sager hvor der kommer klager over opdrætteres forhold eller salg af syge/ undervægtige katte.

Marina

Marina - du udtrykte præcist og velformuleret mine tanker. Tak for det. :slight_smile:

Spøjs historie det med opdrætteren som klipper knurhårene af. Det er da vel bare unødvendigt, og lidt spildt arbejde. Men ja nogle katte guffer knurhårerne af deres killinger, og det sker der vel ikke noget ved - det er nok bare mest spildt arbejde.

Jeg har set det med at nogle perseropdrættere plukker hår/knurhår fra deres kattes ansigt, og det bryder jeg mig til gengæld ikke om. Det kunne jeg personligt aldrig få mig selv til at gøre uh gyldegysninger. -øøøvvvs

Ja en kat skal have knurhår, men killinger ser jeg jævnligt på udstilling med mere eller mindre knurhår. Har selv haft en BIS killing med “afklippet” knurhår i den ene side.

Min morfar var en god og kærlig mand, den største røvfuld jeg fik som barn fik jeg efter at ha’ klippet kattens knurhår af, syntes det så underligt ud med alt det strit.

Her har vi killinger både med OG uden knurhår.
Og det er ikke missemor der har tygget dem af. Næææ - det er killingen selv.
Jeg så ham sidde på bagbenene og med poten putte knurhårene i munden og gnaske dem af ?!!
Hvorfor han gør det er et mysterie… og fjollet ser han ud, med de små strittere :frowning:
…Men ligefrem at klippe dem af… -rulleøjne

:frowning: :frowning:

En veninde af mig har en veninde, som lige har fået en bengalkilling (jeg ved ikke hvorfra - endnu!). Opdrætteren har klippet knurhårene af killingen, da hun mener, at det har en beroligende effekt på katten. mormis kan finde på at bide dem af, og det gør hun får at berolige killingerne, lyder argumentet.

Jeg er rystet! Jeg synes dte grænser til dyreplageri på linie med declawing.

Vi ved ikke med sikkerhed, hvorfor katte har knurhår, men sandsynligvis har det med orienteringsevnen og balanceevnen at gøre. At fjerne dem vil hæmme en kat - ikke berolige den - men passivisere den. Og så endda i en vigtig udviklingsfase omkirng 12 ugers alderen samtidig med at de flytter i nyt hjem. det ER rigtit at mormis kan gøre det - men vi ved heller ikke med sikkerhed hvorfor det sker. det sker heller ikke hver gang, og mormis har åbenbart ikke gjort det ved denne killing. Så det har opdrætter gjort med en saks.

Hvad siger I? Og jer der opdrætter: er det almindelig kotume i opdrætterverdenen at klippe knurhårene af killinger?

Vil man have en rolig kat, er der andre racer end bengal.
Jeg er rystet over, at en opdrætter kan finde på at gøre det her og foreslog ejeren at fortsætte med at gøre det. simpelthen rystet. Finder jeg ud af hvem det er, så melder jeg det.

MVH helle

Hmmm, de historier har jeg også hørt, om det virker at klippe knurhårene… det virker ikke på mine cooner… -muhaha nu er det altså ikke fordi jeg lige ordner knurhårene… men jeg har et par piger (mødre) som syntes det er super. Lige at barbere et par forskellige killinger. Og sorry men det virker ikkke måske derfor de bliver ved -muhaha -muhaha

Jeg ville aldrig finde på det selv, aldrig. Har til nød klippet et meget lang knur hår på en af min kastrater som var så langt at det bøjede ind i øjet (lidt svært at forklare, men det irreterede højre øje)
Men, men næste gang i er på udstilling, så kig igen. måske ikke i semilanghår el. kort hår. Men prøv at kigge knurhår på resten. Og så stil lige spørgsmålet igen. Hvornår er det okey at plukke el. klippe knurhår?.
Hilsen Pia -engel

så længe man bare klipper gør det jo ikke ondt - så fred være med det

men det er sgi da lidt sært at gøre.
har gjort det med rynke, da hendes knurhår som nogen måske ved er et kapitel for sig ang længde,textur og andet.

og de klarer sig altså også fint uden deres hår- tror det er vigtigere for en kat i naturen og som skal jage mm.

Pia: Jeg har aldrig kigget efter det på udstillinger… det vil jeg prøve… jeg skal bare huske at gøre det på en god dag - ellers blir jeg jo stik! og laver en scene :smiley:

Kattens knurhår er ekstremt følsomme og reagerer på den mindste berøring eller luftstrøm. Også de hår der er lige over øjnene, på kinderne og et lille stykke oppe på bagsiden af forbenene er ekstremt følsomme. Alle disse kraftige hår kaldes for vibrissae. Disse super-følsomme antenner, giver katten meget detaljerede oplysninger om omgivelserne. Knurhårene er tillige en vigtig del af kommunikationen imellem kattene.

Citat www.fokus-dyr.dk

man hører altid at knurhårene er vigtige for katten. Så jeg synes ærlig talt der er synd, og ærgeligt hvis der intet kan gøres ved det -øøøvvvs øv øv siger jeg bare, stakkels katte