Operation X - mink

:S :S :S

Jeg tvang mig selv til at se Operation X i går - og fy for pokker - det var slemt.

Nu har jeg fået en ny mission i livet, jeg vil prøve at være med til at stoppe den slags rædsler.

:muhaha::muhaha::muhaha:

Og da jeg så, at selv formanden for minkavlere havde de grusomste forhold for sine dyr - er det ham, jeg vil gå efter.

Men… må jeg sende ham et brev på hans privatadresse, hvor jeg pænt og ordentligt fortæller ham min ærlige mening om hans måde at holde mink på ???

:?

Og da jeg så ovenikøbet hørte, at han var slået til Ridder af Dannebrog - blev jeg rasende - så nu er min mission at få taget den orden fra ham.

Jeg skriver til H.K.H. Dronning Margrethe - gør jeg.

:fin:

Er det ikke kun mennesker, der har gjort sig særlig bemærket, der får sådan en orden ??

Om han så har fået den for lang og tro tjeneste, så har han ikke fortjent den når han kan behandle levende dyr så usselt.

:muhaha:

Hvis nogen af jer andre vil være med i et brev/en skrivelse til ham - så meld gerne ind i tråden - så kan vi i fællesskab skrive et godt og velformuleret brev, hvor han får vores uforbeholdne mening om ham.

:inlove:

Jeg væmmes ved den måde de dyr holdes på… Pengegriske mennesker, der ingen følelser har…

Jeg var ret chokeret over at se hvordan de stakkels dyr havde det… Jeg blev så sur over de ligeglade mænd der bare ville tjene penge…

Men jeg synes programmet der kom senere hen ad aftenen, men hende englænderen der rejste rundt og så realiteten var MEGET værre… Faktisk kunne jeg ikke holde mine tårer tilbage, der er intet værre end dyreplageri af den grad som de viste, det var SÅ forfærdeligt…

Sådan noget bør bare ikke foregå!

Så du den reklame som blev sendt i reklameblokken lige efter programmet var slut? Med een af avlerne som sad og legede tudefjæs…

De opfordrede seerne til at gå ind på deres hjemmeside og selv undersøge den rigtige gode forklaring på hvorfor deres mink havde det dårlig. Hjemmesidens navn har jeg desværre/heldigvis glemt.

Ingen tvivl om at den reklame ikke har været helt billig, i øvrigt.

:s:S:S

Fandt lige dette, hvis andre som jeg selv vil lure lidt nærmere på forholdene… der er bl.a. mulighed for at skrive under på at få stoppet hold af mink (Anima)

http://programmer.tv2.dk/operationx/article.php/id-26036602.html

Jeg kunne kun se 5 min så slukkede jeg - øv hvor ubehaligt.
Jeg er også af den mening at selv om det går rigtigt for sig så holdes minkne (og rævene for den sags skyld) på en helt forket måde.

Jeg så ikke udsendelsen i går aftes… har ikke spor behov for at se dyr lide! De få billeder jeg har set via nyhedsudsendelser har givet så rigeligt et indtryk af forholdene nogle steder…

Nu kan jeg også se, at der bla på FaceBook er kommet flere grupper, der arbejder for at forbyde minkavl her i DK…
Og så bliver jeg en anelse… hmmm NÅ!
Jeg bryder mig ikke spor om at vilde dyr holdes på den måde kun for at man kan få deres skind, så egentlig ville jeg gerne have bla minkavl forbudt!
Men… og det er et stort men!.. Hvis avlen forbydes her i Dk, hvor der dog trods alt ER regler og mulighed for kontrol, så flyttes “produktionen” til Østen eller Kina… Med de forhold, der er blevet beskrevet op til flere gange både mht dyrenes liv og især deres aflivning og efterfølgende skinding…
Er det virkelig det man ønsker???
For… få folk til helt at holde op med at gå i skind - det kan man ikke!!!
Men man kan sikkert let få folk til at gå i skind, hvor der kan gives en eller anden form for etisk garanti for leveforhold og aflivning…

[quote=Ann K;280796]Jeg så ikke udsendelsen i går aftes… har ikke spor behov for at se dyr lide! De få billeder jeg har set via nyhedsudsendelser har givet så rigeligt et indtryk af forholdene nogle steder…

Nu kan jeg også se, at der bla på FaceBook er kommet flere grupper, der arbejder for at forbyde minkavl her i DK…
Og så bliver jeg en anelse… hmmm NÅ!
Jeg bryder mig ikke spor om at vilde dyr holdes på den måde kun for at man kan få deres skind, så egentlig ville jeg gerne have bla minkavl forbudt!
Men… og det er et stort men!.. Hvis avlen forbydes her i Dk, hvor der dog trods alt ER regler og mulighed for kontrol, så flyttes “produktionen” til Østen eller Kina… Med de forhold, der er blevet beskrevet op til flere gange både mht dyrenes liv og især deres aflivning og efterfølgende skinding…
Men man kan sikkert let få folk til at gå i skind, hvor der kan gives en eller anden form for etisk garanti for leveforhold og aflivning…[/quote]

:ok::ok::ok::ok:

Rigtig god pointe…

Jeg blev bare så rasende over de forhold dyrene går under - og især fordi avlerne godt véd det, men bare lader det passere…

Rigtig god pointe…

Jeg blev bare så rasende over de forhold dyrene går under - og især fordi avlerne godt véd det, men bare lader det passere…

:muhaha:[/quote]

Jeps… men heldigvis har lovgiverne også set lyset. Og man er nu ved at indarbejde uanmeldte besøg på minkstationerne. Det ville aldrig forkomme i Østen!
Tro endelig ikke, at pelsindustrien ikke tager sådan en udsendelse alvorligt! Det gør de nemlig!
Pels er i forvejen et så omdiskuteret (etisk) emne, at avlerne simpelthen ikek har råd til skandalehistorier! Og hvis der skulle komme nogle sådanne (som nu), så er de pinedød nødt til at rette forholdene… ellers har de ikke længere et erhverv :slight_smile:

Jeg synes også, at det er modbydelige vilkår mange af minkene lever under - Men samtidig er jeg faktisk noget rystet over, at man (i en god sags tjeneste) tager fra den ene minkfarm til den anden og dermed kan bære evt. smitte fra en syg besætning med til en rask besætning.

Jeg mener sundhedsstyrelsen havde sagt god for at man ikke kan risikerer at smitte dyrene så længe disse ikke håndteres… Vender lige tilbage med info senere :slight_smile:

Jeg så også udsendelsen og fik det rigtig skidt :brist: Men jeg fik det også rigtigt dårligt, da de i slutningen af udsendelsen fortalte at ‘dyreaktivister’ eller lign. havde fortaget aktioner, hvor bl.a. mink var sluppet ud i naturen - meget misforstået dyrevelfærd :doh:

HVIS det er dyreaktivister der har gjort det.
Man kunne næsten fristes til at tro, at det var en af de brodne minkavlere selv, for at skabe dårlig omtale af Anima, inden programmet. :sshh:

[quote=Poly-Cats;281000]HVIS det er dyreaktivister der har gjort det.
Man kunne næsten fristes til at tro, at det var en af de brodne minkavlere selv, for at skabe dårlig omtale af Anima, inden programmet. :sshh:[/quote]

:øhmm::øhmm:

Ja, de var godt nok ikke stuerene de minkavlere… føj !

[quote=Poly-Cats;281000]HVIS det er dyreaktivister der har gjort det.
Man kunne næsten fristes til at tro, at det var en af de brodne minkavlere selv, for at skabe dårlig omtale af Anima, inden programmet. :sshh:[/quote]

Tja, det kan man jo tro som man vil - men faktum er desværre, at såkaldte dyreelskere ingen probs har med at lukke mink osv. ud i naturen - uden at tænke videre over, hvordan de rent faktisk vil klare sig! Det har sgu’ette meget med dyrevelfærd at gøre i min bog, sorry! :frowning:

:inlove:

Har sjovt nok (før udsendelsen) talt med en jæger om mink…

De ser bare så dejlige ud med deres små hoveder - men de er nogen VILDDYR uden lige.

De æder alt og alle i naturen - og de kan ødelægge en hel del i den den danske fauna - så minkene skal faktisk nok klare sig.

Har sjovt nok (før udsendelsen) talt med en jæger om mink…

De ser bare så dejlige ud med deres små hoveder - men de er nogen VILDDYR uden lige.

De æder alt og alle i naturen - og de kan ødelægge en hel del i den den danske fauna - så minkene skal faktisk nok klare sig.[/quote]

Jamen så er det jo helt fjong bare at slippe dem ud!!! (Ironi kan forekomme i dette indlæg)

:slight_smile:

Nej-nej… ikke misforstå mig… det er ikke i orden at slippe dem fri - men de kan godt klare sig…

Det er korrekt - og de involverede skiftede plastikposer på deres fodtøj før og efter hvert besøg.

[quote=Ann K;280796]Men… og det er et stort men!.. Hvis avlen forbydes her i Dk, hvor der dog trods alt ER regler og mulighed for kontrol, så flyttes “produktionen” til Østen eller Kina… Med de forhold, der er blevet beskrevet op til flere gange både mht dyrenes liv og især deres aflivning og efterfølgende skinding…
Men man kan sikkert let få folk til at gå i skind, hvor der kan gives en eller anden form for etisk garanti for leveforhold og aflivning…[/quote]
Da man i sin tid havde set den forfærdige udsendelse om pelsning af levende dyr, kom der importforbud mod skind fra Østen.

Det samme skete i EU-regie for import og handel med sælskind fra Canada.

[quote=Mega;281041]Da man i sin tid havde set den forfærdige udsendelse om pelsning af levende dyr, kom der importforbud mod skind fra Østen.

Det samme skete i EU-regie for import og handel med sælskind fra Canada.[/quote]

Netop… dog var der specifikt tale om katte- og hundeskind… fx ko- og kaninskind må stadig importeres.
Dvs at ting lavet af ko- eller kaninskind stadig gerne må importeres og dermed sælges i danske butikker - en stor del af det kattelegetøj med pels, man kan købe, kommer fra kinesiske producenter.