Opkast og tynd mave? hjælp!

Hej til alle jer glade katte mennesker. Jeg håber i kan hjælpe mig med min lille mis sygdom?
Pepsi har ca gennem 2 uger haft utrolig tynd mave. Han går på toillettet i perioder med minutters mellemrum og står tit bare og miaver ude i kattebakken.Hans afføring er så tyndt at han laver ‘‘pletter’’ på wc gulvet når han går ud fra bakken. Ud over det laver han også pletter når han sætter sig på gulvet efter et wc besøg. Han har altid været en meget renlig kat og har aldrig skidt eller urineret uden for bakken. Nu har han afføring sidende i pelsen ved bagbenene og numsen når han har været på bakken? Ud over det har han kastet en del op mens det her diarre har stået på. Det er ikke hårbolde men rigtig opkast. Han er en indekat og har fået det samme fodder som vores anden kat som overhovedet ikke fejler noget. Vi har prøvet at give ham Zoolac som dyrelægen anbefaldte men det lades ikke til det virker. Til sidst har han på ingen måde samme appetit som normalt. Han er ud over dette også blevet ret stille og vil helst ligge mørke steder alene hvilket ikke ligner ham. (fx har han altid kun ligger i vores seng når vi selv ligger der, nu kan han ligge nærmest gemt under dynen en hel dag
SKAL HAN TIL LÆGEN? eller skal vi prøve at skifte fodder til de lidt dyrre mærker? (hills, royalkanin) istedet for (pussi og kittekat som vi giver ham nu?

Håber i kan hjælpe så Pepsi kan blive rask igen :slight_smile:

Ja! Han skal til lægen :slight_smile:

Du skal til en dygtig dyrlæge med ham - der er et eller andet galt. Hvor bor du - så er det nemmere at vejlede med en god klinik

Ja, han skal afgjort til dyrlæge, hvis det har stået på 2 uger.
Tag en afføringsprøve med, så I kan få undersøgt den for sygdomme.

Og hellere i morgen end på onsdag.

Synes du ikke selv, han lyder som en syg kat med de ting du skriver?

Han skal til dyrlægen absolut hurtigst muligt! Det er meget kritisk, at han har været dårlig i 2 uger. Hvis man ikke kan rette sådan en mave op på max. et par dage, så tager man til dyrlæge (og på tidspunkt vil man allerede have prøvet skånefoder). Han må være dehydreret, og jeg ville godt nok være alvorligt bange for fedtlever.
Jo, han bør jo have noget bedre end Kitekat/Pussi, men jeg mener 100% seriøst, at du skal til dyrlæge i morgen tidlig, og så skal han formentlig have væske og kvalmestillinde og en i øvrigt grundig undersøgelse, og så får du nok noget skånefoder med hjem.

Jeg glemte at skrive at vi har prøvet skånefoder såsom kogt kylling og kogt vandet inden vi har givet ham det. Vi har også givet ham vand med en sprøjte vi købte i en dyrebutik for at være sikker på at han får nok væske. Udover det har vi snakket med dyrelægen to gange som bare har hentydet til at vi skulle blive ved med at give ham zoolac’en. Men jo jeg syntes nemlig også selv han virker syg og har også undret mig over at dyrelægen ikke har sagt til mig at jeg skal komme ind med ham. Derfor ville jeg gerne vide hvad folk her inde havde at sige til det. Men det lyder til at der er enighed om at han skal til lægen. Jeg vil ringe til dyrelægen imorgen og få en tid hurtigst muligt.
Jeg bor i Odene.
Tak for hjælpen :slight_smile:

hvad er fedtlever?

Ja, afsted til dyrelægen med han når han har været så skidt i lang tid …

God bedring med Pepsi:klappekat:

Hvilken dyrlæge bruger du sædvanligvis?

Jeg bor i Odense og bruger Odense Dyrehospital der ligger i Rosengårdscenteret. Selv samme sted hvor jeg fik min anden kat sterraliseret.

Hvilken dyrlæge? Jeg bruger selv Dyrehospitalet, men afdelingen på Rugårdsvej, og de er i hvert fald gode nok. Prøv derude, hvor ejerne selv er, hvis ikke du kan få dem til at tage det alvorligt i centret.

Fedtlever hos Netdyredoktor

Fuldstændig enig med alle de andre herinde… afsted til Dr. Dyr med ham.

Jeg har stadigvæk væk meget at lære om katte endnu… men jeg synes dog at det er lidt bekymrende at din dyrlæge efter 2 ugers sygdom som det beskrevne mener at Zoolac-pasta er nok. Er jeg den eneste der har den holdning? Burde Dr. Dyr ikke have bedt om at se katten noget før med de symptomer.

Anyway, rigtig god bedring med Pepsi!

[QUOTE=Vipstøsen;946972]Fuldstændig enig med alle de andre herinde… afsted til Dr. Dyr med ham.

Jeg har stadigvæk væk meget at lære om katte endnu… men jeg synes dog at det er lidt bekymrende at din dyrlæge efter 2 ugers sygdom som det beskrevne mener at Zoolac-pasta er nok. Er jeg den eneste der har den holdning? Burde Dr. Dyr ikke have bedt om at se katten noget før med de symptomer.

Anyway, rigtig god bedring med Pepsi![/QUOTE]

Sjovt nok plejer de slet ikke at anbefale Zoolac i førte omgang :gruble:

Men det er selvfølgelig uvæsentligt nu. Når katten er så sløj som beskrevet her, så burde dyrlægen helt sikkert bede om at se den. Hvis h*n ved det?

[QUOTE=Vipstøsen;946972]Fuldstændig enig med alle de andre herinde… afsted til Dr. Dyr med ham.

Jeg har stadigvæk væk meget at lære om katte endnu… men jeg synes dog at det er lidt bekymrende at din dyrlæge efter 2 ugers sygdom som det beskrevne mener at Zoolac-pasta er nok. Er jeg den eneste der har den holdning? Burde Dr. Dyr ikke have bedt om at se katten noget før med de symptomer.

Anyway, rigtig god bedring med Pepsi![/QUOTE]

Fuldstændig enig, jeg undrer mig meget over hvorfor dyrlægen ikke for længe siden har bedt om at se katten.
Håber det er en OK dyrlæge alligevel

Rigtig god bedring, håber der kommer en update i løbet af (formid)dagen.

:slight_smile:

jeg vil håbe at du får en antibiotica kur til kræeet med det samme- så er behandlingen igangsat mens prøverne undersøges- og maven kan jo ikke blive værre end den er nu ! og nok helst som indsprøjtning (convenia) når nu staklen også kaster op.

godt at i har holdt ham med væske- det er vigtigt- og de skal have mere end man lige tror.

Inden der bliver for meget kritik af dyrlægen, kan det jo være ejer ringede på dag 1 og spurgte dyrlægen, der anbefalede skånekost og zoolac - eller er det mig, der ikke kan læse om der er talt med dyrlæge indenfor de seneste dage :?

Præcis, det var også derfor, jeg spurgte, om dyrlægen ved det - altså hvordan det har udviklet sig. Jeg synes bestemt ikke det ligner Odense Dyrehospital at være så skødesløse.