Opkast

Her i fredags fik jeg min dejlige skovtrold Penny hjem :smiley:
Hun blev steriliseret fredagen inden og havde desværre lidt problemer efter narkosen. Hun spise ikke rigtig efter, men var begyndt at spise lidt tørfoder inden jeg fik hende og var i godt humør, legede og var opsøgende. Det er hun stadig og hun spiser også lidt tørfoder og drikker end smule. Jeg fik noget A/D med hjem og en stor sprøjte til at give hende det med hvis hun ikke selv gad spise det. I lørdags spiste hun en smule A/D af sig selv og min anden kat Hugo fik resterne. Da vi stod op næste dag var der opkast ude foran soveværelses døren, men da det lignede der var mere end hun havde spist gik vi ud fra at det var Hugo der ikke kunne tåle det. Vi gav hende så om aftenen lidt A/D med sprøjten da hun ikke ville spise det selv og denne gang så vi ikke noget opkast. Så her i aften gav vi endnu engang A/D med sprøjte og nogle timer efter fangede jeg hende så i at kaste det hele op igen.
Burde jeg være bekymret? Jeg har tænkt mig at ringe til dyrelægen i morgen, men foruden at hun ikke spiser så meget og har kastet A/D op virker hun glad.

Uh, sikke noget.
Jeg vil klart lige ringe til dyrlægen, og høre dem ad. :slight_smile:

Det lyder til at hun har det OK, men manglende appetit+opkast er ikke for godt.
Drikker hun?

En gang min Cæsar var i narkose, gik der næsten 14 dage (:uha:!) før han spiste normalt, uden at kaste op.

Hør evt. lige med opdrætter om det har stået på hele tiden siden narkosen, eller om denne omgang er “ny”.

Hvorfor skal hun “tvangsfodres” med a/d, hvis hun spiser tørfoder selv:? a/d er tydeligvis ikke godt for hende lige nu, ellers ville hun ikke kaste det op.

Jeg ville lade være med at give hende a/d og i stedet sørge for, at der var tørfoder og vand i mængder.
Hvis hun så helt holder op med at spise og/eller kaster mere op, ville jeg få en tid hos dyrlægen i morgen - måske skal hun have noget kvalmestillende:?
Hvis hun spiser tørfoder og ikke kaster det op, så er det vejen frem:)

Synes du både skal kontakte dyrlæge OG opdrætter, da det lyder som om du har fået en syg kat. Hvis du har fået hende i Fredags, og hun blev steriliseret Fredagen før, så burde hun være på toppen igen. I skulle jo hygge nu og ikke allerede bekymre jer om opkast, dyrlæge mm.

Håber VIRKELIG hun er på toppen igen om et par dage, men kontakt opdrætter og dyrlæge.

Tea: opdrætten er på ferie lige nu, men må lige skrive en SMS i morgen :slight_smile:

Dkkorat: det er bare så lidt at jeg er bange for hun ikke får næring nok:S

Hun drikker lidt, og det har hjulpet at stille et glas vand i stuen, det kan de begge lide at drikke af.

Hun har lige kastet gennemsigtigt slim op, men spandt da jeg kælede hende og legede med snoren da jeg bevægede den, så hun virker ellers frisk?

1 uger efter sterilisering er lige hurtigt nok at lade killingen gå hjemmefra.

Du bør få at vide hvad narkose hun har fået så der kan gives en anden bliver det nødvendigt hun skal i narkose en anden gang.

Prøv at komme kogende vand på tørkosten og lad det køle ned - lugter så godt - fremmer spiselysten, og så få hun samtidig godt med væske.

A/D skal man passe på med at give for meget af - det er alt for rigt på alting

Tak Lis, det vil jeg prøve :slight_smile:

[QUOTE=Christa;634800]
Hun drikker lidt, og det har hjulpet at stille et glas vand i stuen, det kan de begge lide at drikke af.

Hun har lige kastet gennemsigtigt slim op, men spandt da jeg kælede hende og legede med snoren da jeg bevægede den, så hun virker ellers frisk?[/QUOTE]

Det er godt, at hun drikker:ok:

Gennemsigtigt slim kan være mavesyre - galde er ofte lidt gulligt og skummende. Hendes mave er irriteret - men tom, siden der ikke kom mad op. Jeg ville ikke komme mere mad i maven lige nu - eller jeg ville gøre, som Lis foreslår… opblød tørfoderet, så hun både får næring og væske, hvis hun ellers vil spise det.

Så er vandet sat over :cool2:

Hvad så med kogt hornfisk? Kunne det være en god ide? Jeg kan huske hvordan min gamle kat gik helt amok når vi serverede det for ham. Tror I hendes lille mave ville synes godt om det? :slight_smile:

Kogt fisk regnes for at være skånekost, så det kan da prøves :wink:

Super! Min far har fryseren fuld af dem:D

Hun har kastet en smule mere slim op to gange så nu kan der da snart ikke være mere. Hun er dog så sød og betænksom at gøre det på betongulvet på altanen :love2:

Så længe hun kaster op, ville jeg altså ikke komme mere mad i den mave - den skal have ro. Jeg kan ikke lide, at hun bliver ved med at kaste op på tom mave. Ring til dyrlægen i morgen tidlig.

Det vil jeg helt bestemt gøre!

Lige en lille opdatering :slight_smile: i går virkede Penny ret træt hele aftenen, men ved godt mod og Hugo var så taktfuld at han godt kunne se hun ikke havde det så godt og lod hende være.
Penny var dog overhovedet ikke træt da vi endelig besluttede os for at gå i seng og vandrede rundt i sengen mens hun spandt og kurrede(og var noget så irriterende:tihi: ) til den store guldmedalje.
Her til morgen virker hun frisk igen :juhu: jeg har set hende både spise lidt tørkost og drikke lidt vand, og så tumler hende og Hugo rundt som sædvanlig.
Det må have været A/D’en der har været for voldsom for hendes lille mavse og nu er det ude af systemet :slight_smile:

Nå, hun kastede op igen til morgen så nu har hun været til dyrlægen. Hun kunne selvfølgelig ikke sige hvad det var, men jeg har fået noget i/d, Eukabana intestinal, antibiotika som jeg skal begynde på i morgen, og noget Pro-kolin med hjem. Jeg håber meget det vil hjælpe på maven (hun har lige været på bakken med tynd mave):kryds: og selvfølgelig også at hun vil spise det, det lille kræ:(
Jeg skal ringe tilbage til dyrlægen i morgen og hvis hun har brækket sig igen skal hun formentlig til røngten i morgen så vi kan finde ud af om hun har et fremmedlegme i mavsen.
Hun har også tabt sig siden jeg fik hende, så hun må altså meget gerne snart se at spise noget :bebe:

Synd i har fået sådan en besværlig start, sådan burde det jo slet ikke være at få en ny killing i huset:trøste:

Håber dyrlægen finder ud af noget, så hun snart bliver frisk igen:bebe:

Den lille stakkel :trøste:

Jeg håber, I finder ud af, hvad der er galt. Det værste er næsten, når man ikke ved, hvorfor det sker, og hvad man skal gøre ved det. Ja, i første omgang håber jeg selvfølgelig, at hun bare får det bedre, men hvis det fortsætter, er det godt at få hende set efter indeni med et røntgenbillede.

Synd at du skal få så dårlig en start med en forholdsvist nyopereret killing, hvor opdrætter så tilmed ikke er til rådighed. Jeg forstår ikke helt, at overdragelsen ikke kunne vente til efter opdrætters ferie.
Håber den lille prinsesse snart får det bedre!

Puh ha. Håber den lille pige snart får det bedre.

jeg håber at din killing snart blive rask igen