Opkast

Elvis er begyndt at kaste op rimelig ofte. Nogle gange små bitte hårbolde og andre gange bare opkast. Det sker et par gange om ugen pt. Synes det er blevet slemt efter jeg er begyndt at give ham kattemalt engang i mellem - men skulle det ikke netop have den modsatte effekt? Er der noget jeg kan gøre, og bør jeg være bekymret?

Kattemalt har jo netop den virkning at evt. hårbolle bliver transporteret op eller ud, så glæd dig endelig over at de grimme hårklumper kommer op, og ikke sætter sig fast i tarmene - Hvis Elvis ellers spiser og er glad, så skal du ikke være urolig for lidt opkast, nogle katte har det med at spise lidt for hurtig og lidt for meget, og så kan det hænde de kaster op.

Okay, jeg troede nemlig at kattemalt bevirkede, at det altid kom ud i den anden ende, altså med afføringen. Men jeg er også glad for, at de kommer op uden besvær, men lidt ærgerlig over altid at finde dem på min bademåtte :tihi:
Han spiser, drikker og leger præcis som han plejer. Han plejer bare aldrig at kaste op, men det er pludselig blevet ret ofte.

Hvor meget/hvor ofte bør man egentlig give kattemalt? Har læst, at det kan gøre, at tarmsystemet ikke fungerer ordentligt, hvis man giver det for ofte?

[QUOTE=mh9000;1123240]Okay, jeg troede nemlig at kattemalt bevirkede, at det altid kom ud i den anden ende, altså med afføringen. Men jeg er også glad for, at de kommer op uden besvær, men lidt ærgerlig over altid at finde dem på min bademåtte :tihi:
Han spiser, drikker og leger præcis som han plejer. Han plejer bare aldrig at kaste op, men det er pludselig blevet ret ofte.

Hvor meget/hvor ofte bør man egentlig give kattemalt? Har læst, at det kan gøre, at tarmsystemet ikke fungerer ordentligt, hvis man giver det for ofte?[/QUOTE]

Jeg ved ikke om der er retningslinjer for hvor ofte eller hvor meget malt man bør give. Jeg giver mine katte malt efter behov, dvs. når jeg hører de forsøger at kaste noget op, og der ingenting kommer …Eller hvis der ikke er deres daglige ‘pølle’ i kattebakken …Selvfølgelig kaster Elvis op et upassende sted - Det gør alle rigtige katte :-). Forleden fandt jeg en grim lang hårbol i min ene travesko :slight_smile:

:klapper: Ja okay, i skoene har jeg heldigvis endnu ikke fundet noget! Men det er måske bare et spørgsmål om tid. :S

Jeg tror også det kommer i perioder…
Sådan har det i hvert fald været med Tiger. :slight_smile:

Nu er det nok lidt uden for fælde-sæsonen, men det kan måske også have noget med det at gøre?

Jeg ville mere ligge mærke til om der rent faktisk kommer hårklumper med op, eller om det “bare” er væske/mavesyre eller om der også er mad med.
Ideélt set, bør det kun være pels og væske.

Har du lagt mærke til om du er begyndt at give ham en ny slags godbidder, eller skiftet noget mad ud?
Han kan jo også bare være så vild med noget af sin mad at han sluger det… :tihi:

Du skal bare være glad for, at han begrænser sig til bademåtten! :slight_smile:

Vent bare, til du vågner en morgen og ser, han har kastet op i din seng :muhaha:

Men du kan være helt sikker på, at hvis han kan vælge mellem et bart og nemt vaskbart gulv og så et tæppe, der er umuligt at gøre rent - så vil han vende sig og kaste op på tæppet, selv om han sidder på det bare gulv :rock:

[QUOTE=mh9000;1123240]
Hvor meget/hvor ofte bør man egentlig give kattemalt? Har læst, at det kan gøre, at tarmsystemet ikke fungerer ordentligt, hvis man giver det for ofte?[/QUOTE]

Jeg giver udelukkende kattemalt i forbindelse med fældetiden og da kun, hvis jeg har en fornemmelse af at katten kan have brug for det… jeg giver det ikke engang dagligt og da slet, slet ikke i de fra producentens side angivne (enorme) mængder :slight_smile:
Mine katte får vel ca 2 - 3 cm en gang dagligt i to - tre dage sådan ca hver femte - sjette - syvende måned. Det er mere end rigeligt… og jeg har altså langhårskatte :wink:

Jeg skal ikke male fanden på væggen, men da jeg igår mistede min kat pga. infektion med blodparasitter, ser jeg disse symptomer overalt. Jeg ville få taget en blodprøve hurtigst muligt.
Kærligst
lene