Opsigelse

Hvis man opsiger en stilling i dag… og har en måneds opsigelse, er sidste arbejdsdag så den 21.12.10 eller den 23.12.10??
Håber nogen kan hjælpe, lidt hurtigt… For er næsten på vej ud af døren med den…

Hvis du er funktionæransat har du sidste arbejdsdag den sidste arbejdsdag i december måned - det er altid “til udgangen af en måned”.

Det er gerne en måneds opsigelse, til udgangen af en kalendermåned. Så jeg vil mene den sidste dag er 31.12.2010, så du kan starte et andet sted fra 01.01.2011.

Jeg er ikke funktionæransat, arbejder bare på en grill-bar…
Håber ikke det skal være udgangen af en måned… Synes tanken om en hel måned mere, er mere end rigeligt…

[quote=Vibeke J;495893]Jeg er ikke funktionæransat, arbejder bare på en grill-bar…
Håber ikke det skal være udgangen af en måned… Synes tanken om en hel måned mere, er mere end rigeligt…[/quote]

Det skal faktisk stå i din ansættelseskontrakt/ansættelsesbrev, hvilken opsigelse hver part har.

ja det gør der også… men står mærkeligt, så synes det er svært at tolke…
Det jeg hæftede mig ved i den er, at der til sidst står opsigelse fra medarbejders side dog max. en måned.
Så derfor mener jeg jo jeg bare kan sige op nu… og så en måned frem… men er det så 30 eller 31 dage jeg skal regne med??

Står der ikke i din kontrakt, hvilken overenskomst du er dækket af?

En af grundende til jeg siger op, er at der ikke er en overenskomst på stedet, så er meget underbetalt…

Prøv at skriv direkte af, hvad der står i din kontrakt vedr opsigelse.

opsigelsen skal gensidigt være kommet frem til modtageren senest den 15. i en måneden kl 24.00 og fratræden kan kun ske ved en måneds udgang…

Hmm det jeg havde læst med en måned, var vidst kun hvis man har været ansat længere tid en jeg har…

så jeg har vel ikke noget valg jeg skal blive til d 31december?

Der står jo til sidst, opsigelsesfristen fra lønmodtagerside er dog altid højst en måned.

[quote=Vibeke J;495935]opsigelsen skal gensidigt være kommet frem til modtageren senest den 15. i en måneden kl 24.00 og fratræden kan kun ske ved en måneds udgang…

Hmm det jeg havde læst med en måned, var vidst kun hvis man har været ansat længere tid en jeg har…

så jeg har vel ikke noget valg jeg skal blive til d 31december?[/quote]

Det er der vist ingen tvivl om, medmindre du har ferie tilgode.

[quote=Vibeke J;495935]opsigelsen skal gensidigt være kommet frem til modtageren senest den 15. i en måneden kl 24.00 og fratræden kan kun ske ved en måneds udgang…

Hmm det jeg havde læst med en måned, var vidst kun hvis man har været ansat længere tid en jeg har…

så jeg har vel ikke noget valg jeg skal blive til d 31december?[/quote]

Men står der ikke, hvor lang opsigelse du har?

Den opsigelse du har i hånden, er ligegyldig om du afleverer i dag eller d. 14. december - den gælder ikke før anyway.

Har det ikke betydning??

Tror jeg prøver at gå over med den… Og så må de jo sige hvordan jeg skal forholde mig…

Hvad siger din fagforening ?

[quote=Vibeke J;495935]opsigelsen skal gensidigt være kommet frem til modtageren senest den 15. i en måneden kl 24.00 og fratræden kan kun ske ved en måneds udgang…
[/quote]

Nu er jeg ikke ekspert mht arbejdsjura ;), mere i det sproglige.
Der står jo, at du skal sige op senest d. 15 i en måned, dvs. du kan godt gøre det før, bare ikke senere.

Ligeså står der, at fristen for dig er højst en måned - dvs., det kan godt være mindre.

Det med ved en måneds udgang, og når der ikke er en minimums tidsfrist for hverken opsigelse eller fratræden, så kunne du måske endda fratræde ved udgangen af november :?

Når det er så forholdsvis enkelt arbejde, og du ikke f eks har f eks sagsforløb at afslutte (som ved f eks kontorjob), så sker der jo ikke noget ved at stoppe hurtigt.

At din chef måske bliver sur over at skulle finde en ny ansat så hurtigt - tja, hviis han underbetaler folk groft, så er han lidt selv ude om det IMHO :slight_smile:

Eftersom vi har passeret d. 15. november, vil opsigelsen først være gældende fra 15. december.
Altså vil fratrædelse tidligst kunne ske derefter.

Jeg har nu afleveret opsigelsen, min chef havde ikke engang styr på det med hvor længe osv. Så vi blev enige om jeg bare holder den 21.12 som jeg havde skrevet i opsigelsen.

Så nu skal jeg bare igang, med at søge nyt arbejde. En hvor man faktisk for en alm løn, og bliver behandlet ordenligt.

Men tak fordi i gad hjælpe mig med, at tyde min kontrakt :tak: