Opslag til advarelse om FiV

Jeg har lige lavet et opslag.

Jeg vil lige ligge herind og se om i synes der er noget jeg bør tilføje?

[CENTER]OBS[/CENTER]

Til alle katteejere i område og by.

Der er blevet opdaget et tilfælde af katte aids i Tølløse midtby og omegnen.
Det drejer sig om en fertil hankat der har gået rundt med det. Hvem ved hvor længe? Da jeg ved der er mange katte i området, bedes venlig få jeres katte tjekket. For en sikkerheds skyld!
Lad os få denne frygtelige sygdom formindsket.

Katte-AIDS (FIV)

FIV betyder FELIN IMMUNDEFEKT VIRUS
Katte-aids er en virussygdom som har været kendt i Danmark fra omkring 1970.
Sygdommen overføres ved slagsmål, bid og bidning, hvor virus overføres med spyt. Herefter opformeres virus i kroppen og udskilles med spyttet igen. Sygdommen ses hyppigere hos ældre hankatte over fem år end hos hunkatte. Årsagen til dette kan være, at hankatte er i slagsmål hyppigere end hunkatte. Overførsel af virus til fostre gennem moderkagen er ikke sandsynlig, ligesom overførsel af virus gennem modermælken heller ikke er sandsynlig. Helt udelukkes kan det dog ikke.
Inficerede katte danner antistoffer, som kan påvises 4-8 uger efter infektionen har fundet sted.
HVAD KAN JEG GØRE
Hvis katten begynder at magre af, virker utrivelig, får et unaturligt hårlag, viser tegn på gulsot, har mundhulebetændelse og får diarrè kan det være et tegn på at sygdommen er til stede, men generelt er det en sygdom, som giver uspecifikke symptomer.
Man skal søge dyrlæge, som ved en blodprøve og en analyse kan finde ud af, om katten har sygdommen.
Får katten konstateret sygdommen, er helbredelse ikke mulig, fordi der ikke findes nogen behandling, som kan helbrede katte-AIDS.
Alligevel kan nogle katte godt leve i en længere periode, hvorfor det nødvendigvis ikke straks er nødvendigt at aflive katten. I denne situation bør man isolere katten, således at den ikke smitter andre katte.

hmm Obs’et er altså meget størrer normalt.

Bør jeg sætte ind at informationen er taget fra www.dyrlaegevagten.dk?

[quote=Bazan;438024]hmm Obs’et er altså meget størrer normalt.

Bør jeg sætte ind at informationen er taget fra www.dyrlaegevagten.dk?[/quote]

Jep, sæt det nederest altså hvor du har info fra…

plus der skal nok stå i bedes venlig få jeres katte tjekket

eller det ville være en god ide at får jeres katte tjekket

[quote=Hanne P;438032]Jep, sæt det nederest altså hvor du har info fra…

plus der skal nok stå i bedes venlig få jeres katte tjekket

eller det ville være en god ide at får jeres katte tjekket
[/quote]

eller det ville være en god ide at får jeres katte tjekket og kastreret

Det ville nok være stærkere ville den lokale dyrlæge skrive det - og send det til aviserne!

Jeg har tilføjet

Bedes i venligst - i stedet for bedes venlig
og tilfjøjet linket :slight_smile:

[quote=Bazan;438021]Jeg har lige lavet et opslag.

Jeg vil lige ligge herind og se om i synes der er noget jeg bør tilføje?

[CENTER]OBS[/CENTER]

Til alle katteejere i område og by.

Der er blevet opdaget et tilfælde af katte aids i Tølløse midtby og omegnen.
Det drejer sig om en fertil hankat der har gået rundt med det. Hvem ved hvor længe? Da jeg ved der er mange katte i området, bedes venlig få jeres katte tjekket. For en sikkerheds skyld!
Lad os få denne frygtelige sygdom formindsket.
[/quote]

Igen, det ville virke stærkere hvis dyrlægen skrev det - og hvis det drejer sig om mere end een hvor det er konstateret.

[quote=Lis Dahlstrøm;438055]eller det ville være en god ide at får jeres katte tjekket og kastreret

Det ville nok være stærkere ville den lokale dyrlæge skrive det - og send det til aviserne![/quote]

God ide, burde kontakte min dyrlæge. Og så ham til at skrive det. Og ringe rundt til lokal aviserne og hører om de ville trykke.
Samtidig med at jeg sætter sedler op.

Lige pt, er det umiddelbart kun 1. Men tvivler på det kun var ham vildkatten som er/var ramt af det. Da han har været oppe og slåes med mange af byens katte:(

Jeg ville også for god ordens skyld højt og tydeligt tilføje, at det IKKE smitter mennesker; bare for at være helt sikker på at der ikke pludselig bliver had-stemning mod kattene.

god ide :slight_smile:

er der ikke et internat i området - spørg dem hvor ofte de ser FIV

Jeg forhøre mig også om der er flere tilfælde

jeg tager kontakt til min dyrlæge imorgen engang

Det er bare så dejligt endnu en gang se KG gå i aktion :thumbup:

OBS
Til alle katteejere i område og by.

Der er blevet opdaget et tilfælde af katte aids i Tølløse midtby og omegnen.
Det drejer sig om en fertil hankat der har gået rundt med det. Hvem ved hvor længe? Da jeg ved der er mange katte i området, bedes i venligst få jeres katte tjekket og neutraliseret. For en sikkerheds skyld!
Lad os få denne frygtelige sygdom formindsket.
FiV smitter ikke fra kat til menneske.
Katte-AIDS (FIV)

FIV betyder FELIN IMMUNDEFEKT VIRUS
Katte-aids er en virussygdom som har været kendt i Danmark fra omkring 1970.
Sygdommen overføres ved slagsmål, bid og bidning, hvor virus overføres med spyt. Herefter opformeres virus i kroppen og udskilles med spyttet igen. Sygdommen ses hyppigere hos ældre hankatte over fem år end hos hunkatte. Årsagen til dette kan være, at hankatte er i slagsmål hyppigere end hunkatte. Overførsel af virus til fostre gennem moderkagen er ikke sandsynlig, ligesom overførsel af virus gennem modermælken heller ikke er sandsynlig. Helt udelukkes kan det dog ikke.
Inficerede katte danner antistoffer, som kan påvises 4-8 uger efter infektionen har fundet sted.
HVAD KAN JEG GØRE
Hvis katten begynder at magre af, virker utrivelig, får et unaturligt hårlag, viser tegn på gulsot, har mundhulebetændelse og får diarrè kan det være et tegn på at sygdommen er til stede, men generelt er det en sygdom, som giver uspecifikke symptomer.
Man skal søge dyrlæge, som ved en blodprøve og en analyse kan finde ud af, om katten har sygdommen.
Får katten konstateret sygdommen, er helbredelse ikke mulig, fordi der ikke findes nogen behandling, som kan helbrede katte-AIDS.
Alligevel kan nogle katte godt leve i en længere periode, hvorfor det nødvendigvis ikke straks er nødvendigt at aflive katten. I denne situation bør man isolere katten, således at den ikke smitter andre katte. www.dyrlaegevagten.dk

Her er umiddelbare færdig udkast.
Så ringer jeg til dr.dyr imorgen og hører om han har hørt / set noget. Også får han min historie afvide. alt efter hvad han siger, ringer jeg evt til lokalbladet.

Kan inde og alene katte også godt blive smittet, eller skal der en anden kat til?

(sorry hvis det er skrevet, har ikke læst det hele)

[quote=Mette Stevnsborg;438102]Kan inde og alene katte også godt blive smittet, eller skal der en anden kat til?

(sorry hvis det er skrevet, har ikke læst det hele)[/quote]

Det smitter via bid, altså spyt.