Opstart af opdræt

Jeg går rundt med en lille “opdrætter” i maven, og kunne derfor godt tænke mig at høre hvilke erfaringer og tanker i andre har gjort jer, da i startede jeres opdræt?
Hvilke ting skal jeg være ekstra opmærksom på, hvad er vigtigt, gode råd modtages gerne.

Jeg har studeret lidt på jyraks hjemmeside under opdræt hvor der står en hel masse, og nu har jeg i første omgang søgt om et stamnavn, og jagten er gået ind efter en hun killing, som jeg kan starte op med.

Foruden at sætte sig ind og lære/læse en masse om den race man ønsker at opdrætte, så vil jeg råde til at have en del penge på kistebunden :slight_smile:
Mit opstart var dyrt …Foruden at købe en avlskat til omkring 10.000, så kommer der 6 - 8.000,- til parring, hvis ikke man har købt sin egen avlshan. Mit første kuld endte i kejsersnit en lørdag nat. Der røg lige 8 - 9.000, - til dyrlægen på den konto. Skæbnen ville at min missemor fik yverbetændelse - selvfølgelig en søndag til dobbelt takst, så der røg næsten 3.000,- kr. Pretty fik 4 dejlige killinger, hvoraf jeg beholdte en selv, de andre 3 blev vaccineret / neutraliseret / chippet og solgt som kælekatte til 6.000,- stykket …Jeg skal da lige love at man får noget at bruge sparepengene til, når man har valgt så dyr en hobby :slight_smile:

Tak for dit råd Alice… Ja hankat vil jeg ikke selv have, så det koster selvf. nogle penge… Jeg vil dog have min avlshun forsikret således at hvis der skulle opstå problemer hvor dyrlægen skal ind over, så bliver det ikke helt så dyrt…

Hvor meget kender du til katteverdenen i forvejen?

En god måde at starte op på er via en udstillingskastrat, og så tage til en masse fordrag og kurser, så man får et godt indblik i problemstillinger, dilemmaer og mulige løsninger. Samt en god viden om basal genetik, regler, sygdomme, arvelige som smitsomme, det juridiske aspekt, fødselsvanskeligheder og alt det der :slight_smile:
Har man ikke en kastrat kan man altid tage med som publikum, og evt. også begynde at gå steward (hjælper v. en dommer) det er også en rigtig god måde at lære mere på :slight_smile:

Vi havde en anden tråd emnet for et par måneder siden Opdræt. Hvad indebærer det?. Der blev mange af problemstillingerne vendt. :slight_smile:

Ja jeg har jo to kastrater i forvejen - vi har mødt hinanden nogle gange på udstillingerne Eva :wink:
Men ja jeg vil gerne på et af Jyraks seminarer, som der dog ikke er nogle af lige pt.

Kast dig over studiekredsenes programmer - de har masser at byde på hele året :slight_smile:
VH
Susanne

Forsøg at gøre op med dig selv, hvorfor du vil opdrætte - og hvad du gerne vil med opdrættet. Der er f.eks. mange briteopdrættere allerede, så det vil være en idé at skille sig ud på en (god - naturligvis ;)) måde.

Manuela - :tihi: Der kan man bare se. Var inde og tjekke din profil ud inden, men den siger ikke så meget om dig eller hvor du er fra :slight_smile: Er det dig der har sølv briterne, eller? :slight_smile:

Ja Eva det er mig med sølv briterne, og det er selvfølgelig også den variant jeg ønsker at opdrætte for dem er der nemlig ikke så mange af her i DK.

Ah, okay. Der kan man bare se :smiley: Jamen så har vi jo tit stået ved samme dommer med vores sølvkræ :smiley:
Jeg ved ikke hvor du er fra i landet, men en velfungerende studiekreds er bare rigtig super at komme i (Randers og Herning har, Horsens er ved at starte en op, er i tvivl om der er en på Fyn). Jeg har selv sat stor pris på at komme i den Randers :slight_smile:
Held og lykke med at finde pigen i hvert fald.

[QUOTE=Eife;612656]Jeg ved ikke hvor du er fra i landet, men en velfungerende studiekreds er bare rigtig super at komme i (Randers og Herning har, Horsens er ved at starte en op, er i tvivl om der er en på Fyn). Jeg har selv sat stor pris på at komme i den Randers :slight_smile:
[/QUOTE]
Man kan altid checke JYRAK kalenderen - link på forsiden, ellers under JYRAK. Opdateres løbende, når der kommer nye arrangementer til :)¨
http://www.jyrak.dk/index.php?SectionID=951&WebsiteID=1&LanguageID=1
Man behøver ikke kede sig her :slight_smile:
VH
Susanne

Næhhhh vi er vel ikke så mange ?. Det er til gengæld osse utrolig svært at købe avlsbrite i sølvvarianten. De sølvopdrættere jeg kender, sælger mindre end lidt til avl, og yderst sjældent til nye opdrættere …Så begynd allerede nu med det hårde benarbejde - Sæt dig godt ind i racen, og få skabt dig nogle gode kontakter. Det er især vigtig for os uden egen avlshan, for man får ikke mange killinger, hvis ikke man får lov til at købe parringer :slight_smile:

Jeg har et par gode kontakter i Tyskland, og det bliver også derfra min avlshun bliver importeret regner jeg med… Og så håber jeg i samme ombærring at kunne lave lidt benarbejde omkring en parring når nu jeg allerede har nogle gode og hjælpsomme kontakter :slight_smile:
Jeg er ved at undersøge nogle ting i forhold til stamtavlen på den killing jeg har kig på, da den er lidt speciel…

[QUOTE=manuela;612663]Jeg har et par gode kontakter i Tyskland, og det bliver også derfra min avlshun bliver importeret regner jeg med… Og så håber jeg i samme ombærring at kunne lave lidt benarbejde omkring en parring når nu jeg allerede har nogle gode og hjælpsomme kontakter :slight_smile:
Jeg er ved at undersøge nogle ting i forhold til stamtavlen på den killing jeg har kig på, da den er lidt speciel…[/QUOTE]

Det lyder spændende …Glæder mig til at se hvad du får fat i :slight_smile: