Øre-nekrose i forbindelse med øremærkning?

Jeg har en killingekøber, som kun ønsker sin killing chippet pga faren for øre-nekrose i forbindelse med øretatovering:?:øhmm:

Den begrundelse for ikke at ønske sin kat øretatoveret har jeg ikke hørt før:confused: - har I:? Jeg har endnu ikke oplevet øre-nekrose i forbindelse med øretatovering af hverken killinger eller voksne - har I:? Jeg vil ikke diskutere det voldsomt med killingekøberen - katten bliver chippet, så den er mærket… men jeg undres:øhmm:

Det har jeg heller aldrig hørt om eller oplevet. Heller ikke igennem de 12-14 år jeg har arbejdet på dyreklinik/dyrehospital.

Men det er ikke det samme som, at det ikke kan ske og selvfølgelig, hvis killingekøber er nervøs for det og har en bedre mave-fornemmelse med chip, så er det da det der skal gøres.
:slight_smile:

Jeg vil tro det er noget, der er ekstremt sjældent. Jeg har i hvert fald aldrig selv oplevet det eller hørt om det hos samarbejdspartnere.

Katte fra mig bliver øremærket - også selvom de i forvejen skulle være chippet. Der er for mange endnu, der slet ikke får tjekket chip ved påkørsel m.v.

Hej Camilla
Næh, det har jeg heller aldrig hørt om, men det var da interessant at høre om killingekøberen kender til et eksempel. Det må være ekstremt sjældent det sker, men sikkert ikke usandsynligt.

Mvh
Mariann

Det viser sig, at køber har set ørenekrose i forbindelse med øretatovering af svigerforældrenes katte for 30 år siden - hun indrømmer selv, at problemet nok ikke så stort længere… men hun foretrækker alligevel chip… så sådan bliver det.

Ellers forklar hende forskellen på at de idag bliver tatoveret og ikke “tangmærkes”:slight_smile:
Marina

[quote=Marina;436962]Ellers forklar hende forskellen på at de idag bliver tatoveret og ikke “tangmærkes”:slight_smile:
Marina[/quote]

Det er for sent nu - killingen er ved at vågne af narkosen. Den er chippet, som køber ønsker det. Orker ikke at diskutere forskellige øretatoveringsmetoder (som jeg ikke kender) - det vigtige er, at killingen er mærket.

Vi havde en perser da jeg var barn, hvor tangen havde været mast helt igennem øret således at det nærmest var en hulkort med mærkningen, og det øverste af øret havde taget skade…vil da se om jeg ikke kan finde et billede så i kan se hans fine sorte øre med huller og ardannelse på.

jeg har set det en gang for mange år siden på en hund der var blevet mærket alt for voldsomt med en tang - øret var kraftigt beskadiget…

så vil da tro det godt kan ske hvis en der gør det ikke tænker sig om…

:blegne:
Camilla, mon ikke din dygtige dyrlæge ved noget om, hvornår det sidst er forekommet i DK - vel næppe siden man gik bort fra tang-mærkning :?

Camilla, mon ikke din dygtige dyrlæge ved noget om, hvornår det sidst er forekommet i DK - vel næppe siden man gik bort fra tang-mærkning :?[/quote]

Jojo, min dyrlæge reagerede med mindst ligeså stor overraskelse, som jeg gjorde:uha:

Meldte han noget om, hvornår man sidst så tilfælde af det?

Ikke at det nødvendigvis hjælper med saglig argumentation efter en grim oplevelse, eller viden om risici, der måske er forældede.

Jeg ved f eks godt, at der ikke længere er nogen saglig grund til at fraråde svinekød til katte, men tænker alligevel, at hidtil bekæmpede sygdomme kan dukke op igen. Hvem troede, at man f eks nogen sinde igen skulle se TB i DK.

Hvornår er man gået væk fra at bruge tang …? Jeg fik øretatoveret en kat for 1½ måned siden - er da ret sikker på at det er gjort med tang - altså, jeg var der ikke, så jeg er ikke 100%, men det ligner alm. tang-tato.

Nej - jeg spurgte ikke…

Jeg har fundet denne ganske udførlige beskrivelse af øremærkning af kat… http://www.netdyredoktor.dk/sw15413.asp - der er endda billede af instrumentet, der bruges.

Mig bekendt er der enkelte klinikker, der håndtatoverer - men jeg tror det er et fåtal.

Jeg tror heller ikke at man er gået bort fra tang, men jeg ved at min dyrlæge - Østergårds i Tranbjerg - tattoverer i hånden, har netop fået tre hitter mærket der. Mine to piger er fikset ved Skejby med tang - for hhv. 3 og 4 år siden, så vidt jeg husker…

Og jeg har i øvrigt aldrig hørt om ørenekroser som følge af øretattoveringer :slight_smile:

Yes - det er det vigtigste :ok: Og der er såmænd ikke så meget at vælge imellem, det er enten tangen som jeg tror alle kender, eller en almindelig tatovørpen som den du får farvestrålende billeder på overarmen med :slight_smile: Tatovørpennen har den store fordel, at den dels let kan skrive i selv små killingeører uden at øret er klistret ind i farvestof de næste dage, OG ikke mindst at de tydeligvis heller ikke har ondt (eller er ømme!) i ørerne som nogle af dem viser tegn på efter at have fået tangen. Den er faktisk en rigtig god opfindelse til små katteører.
VH
Susanne

Men er der virkelig så mange dyrlæger, der bruger håndtatovering nu …? Jeg er helt enig i, at det er ret smart - og nej, jeg ville heller ikke tatoveres med en tang :S Men det kræver jo noget skill at lære at tatovere (hvor hårdt man skal trykke osv., og det er jo meget forskelligt fra menneskehud til et tyndt katteøre) + udstyret ikke er helt enkelt at betjene.
Jeg har aldrig fået mulighed for at vælge og har kun hørt om et par dyrlæger, som ikke bruger tang!

Jeg ved faktisk ikke, hvor udbredt det er. Men jeg pressede simpelthen vores dyrehospital til det! Mumlede tilstrækkeligt mange gange at det kunne da umuligt være meningen at jeg skulle køre til Århus for at få neutraliseret killinger bare fordi de var bedre til at øretatovere :slight_smile: Så hjalp det endelig for ca. 3 år siden. Så skulle én eller anden godt nok lære det først, og havde hun ferie så var vi tilbage til chipmærkning, men så må man presse dem igen og bede dem gå ned og købe en flæskesteg at øve sig på indtil de kan det! De små killingeører virker helt upåvirkede af det, det er meget anderledes end når de har fået tangen. Og nu om dage mener jeg faktisk ikke de bruger andet derovre.
VH
Susanne