Øremærke?

Ja, Charlie er 4 år nu - og er hverken øremærket eller chippet. Tidl. ejer har ikke gjort det fordi “han er jo bare indekat”…
Men jeg vil gerne have ham øremærket, for selvom vores vinduer er sikret så han ikke kan komme ud - så KAN det jo smutte en dag, eller ud af døren osv., og så vil jeg faktisk gerne være sikker på at få Charlie tilbage igen. :slight_smile:

Jeg har ikke fået det gjort tidligere (han har også kun været her en måned) da jeg synes han skulle have en ordentlig chance for at falde til, i stedet for at opleve en tur i narkose hos dyrlægen, som det første med os. Nu tror jeg efterhånden også han er faldt så godt til at han ved han bor hos os, og vi kommer tilbage efter ham igen. -love

Men - af ren nysgerrighed, da jeg ikke aner det - hvad koster det at få øremærket en kat? Det er af ren nysgerrighed, da det overhovedet ikke kommer an på det - for øremærkes det skal han altså!
Det vil dog tidligst blive i slutningen af juli, da jeg ikke har en fridag fra arbejde før det - og jeg vil gerne have hele dagen fri, så jeg kan være hos ham når han kommer hjem igen jo.

overvej at chipmærke ham da det ikke kræver narkose…
Jeg øretattovere ikke men jeg ved mange får det gjort når katten bliver snippet og der er det tit billigere…¨
Når du skal havde det gjort nu du sikkert også skulle betale for narkosen, så jeg tror chip er billigere for dig og nemmere… Når han er chippet kan du altid få dyrlægen til at give ham en øretattovering når han engang skal i narkose…

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have ham øremærket, for så kan andre se, at katten altså tilhører en eller anden. Desuden er det heller ikke alle steder, at katte bliver checket for chip, hvis de skulle være så uheldige at komme ud og blive kørt ned.

Vi gør selv det, at vi får vores katte øremærkede, og hvis øremærket bliver utydeligt, så bliver de chipmærkede. Jeg ville kun selv undlade at øremærke, hvis jeg havde en racekat, hvor folk ikke er i tvivl om, at det er en racekat.

Jeg ved dog ikke, hvad en øremærkning koster - alle vores har fået øremærkningen i forbindelse med neutralisering.

[quote=line_refsgaard;400714]overvej at chipmærke ham da det ikke kræver narkose…
Jeg øretattovere ikke men jeg ved mange får det gjort når katten bliver snippet og der er det tit billigere…¨
Når du skal havde det gjort nu du sikkert også skulle betale for narkosen, så jeg tror chip er billigere for dig og nemmere… Når han er chippet kan du altid få dyrlægen til at give ham en øretattovering når han engang skal i narkose…[/quote]
Jeg ved bare at mange ikke tjekker for chip - ved en hund vil jeg uden tvivl vælge en chip, for det lovpligtigt at de er registreret, samt bærer tegn med navn og nummer. Men problemet er jo bare at ingen af disse ting er lovpligtige ved en kat - så er bange for at den generelle holdning til katte er - ingen øremærkning, ingen ejer. :S

[quote=Jane;400715]Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have ham øremærket, for så kan andre se, at katten altså tilhører en eller anden. Desuden er det heller ikke alle steder, at katte bliver checket for chip, hvis de skulle være så uheldige at komme ud og blive kørt ned.

Vi gør selv det, at vi får vores katte øremærkede, og hvis øremærket bliver utydeligt, så bliver de chipmærkede. Jeg ville kun selv undlade at øremærke, hvis jeg havde en racekat, hvor folk ikke er i tvivl om, at det er en racekat.

Jeg ved dog ikke, hvad en øremærkning koster - alle vores har fået øremærkningen i forbindelse med neutralisering.[/quote]
Charlie er kastreret, så ville faktisk også ønske at tidl. ejer havde fået det gjort i den forbindelse - forstår faktisk slet ikke hvorfor han ikke blev øremærket der, for jeg ved at langt de fleste dyrlæger tilbyder at øremærke gratis i forbindelse med neutralisation af katte.

Men jeg er nemlig også bange for den med chippen - at folk ikke tjekker det. Og den generelle holdning mest er;
ingen øremærke - ingen ejer!

Charlie er jo racekat, Burmeser med stamtavle - men for ikke-kattemennesker tror jeg lige så godt en Burmeser kan ligne en alm. kat. En racekat som fx en Perser, tror jeg de fleste ved hvordan ser ud - fordi den har mange kendetegn i udseendet som adskiller den fra alm. katte - men tror ikke det gør sig gældende med en Burmeser. Og vil jo gerne være sikker på at få ham hjem igen, hvis han en dag smutter. :slight_smile:

Og desuden er det også noget nemmere at fx hvis man sender en efterlysning ud, så opgive øremærket nr. og derved kan folk jo aflæse om de står med netop min kat - uden at skulle indfange katten, tage til dyrlæge og få aflæst chippen dér. Hvis det overhovedet falder folk ind at en kat kan være chippet…

Hvis du alligevel vælger at lade ham øretatovere, så find en dyrlæge, der ikke bruger tang, men håndtatoo. Det er langt pænere og bliver ikke utydeligt med tiden.

Mine katte/killinger bliver chippet, men hvis de alligevel skal i narkose, får jeg dyrlægen til at tatovere et C i deres ører, for er en kat begge dele, tænker folk ikke over, at en øremærket kat også kan være chippet.

Jeg synes helt klart at en øretatovering er det bedste, for som du selv siger, så er den generalle holdning : ingen øretatovering - ingen ejer.

Nu er der jo forskel på priserne rundt omkring i landet, men prøv at ringe til din dyrlæge og spørg om hvor meget de skal have for at øretatovere ham…

Hvis du er i tvivl om hvorvidt det er for dyrt eller ej, er det altid en god ide at ringe til flere forskellige dyrlæger og høre dem ad…:slight_smile:

Blot en tanke - de der permanent marker som man bruger i tøj, kunne man ikke sætte et mærke i øret på katten med sådanne en - altså hvis den er chippet - jeg aner så ikke om det vil holde :?

Hvis han er ren indekat ville jeg ikke lægge ham i narkose blot for en øretatovering. Mine katte er ikke tatoverede, og bliver det først, når de alligevel kommer i narkose.

Mon ikke han har den alder, hvor han snart skal have en tandrensning eller andet, så han alligevel skal øremærkes?

Jeg får ikke mine killinger øretatoverede, de bliver chippet. En brites ører er ikke ret store, når de er ca. 12 uger ( eller rettere skal de helst ikke være ) så en evt. tattoo kan let bliver fnidret.

Desuden tror jeg nu det bliver mere og mere almindeligt at tjekke for chip. Jeg ved Falck her i byen altid gør det.

Jeg ville personlig ikke selv lægge en kat i narkose for at få den øretatoveret.

Jeg vil helst have mine katte chippet, men min dyrlæge vil ikke chippe dem, da man ikke tjekker om kattene er med chip i dette her område. Så jeg måtte sætte en øretattoo på den ældste kat, samtidig med hans neutralisering. Mine tre andre katte er ikke mærket endnu, men bliver det inden længe, når de alligevel skal i narkose. Og så er det jo billigere at sende en flok :smiley:

Jeg har skrevet en mail til min dyrlæge - både for at høre deres holdning til øremærke vs. chip og så pris. Men prisen er nu bare af ren nysgerrighed - skifter ikke dyrlæge selvom det evt. er billigere et andet sted - har den bedste dyrlæge! Og er allerede nu vildt ked af at jeg ikke kan beholde ham når vi flytter til Odense næste år… :ked: Med mindre Charlie kun skal til dyrlæge når vi er på besøg i jylland :kryds::tihi:

Men kan høre at det bedste vidst er øremærket, som jeg også selv mener. :ok:
Øhm, altså jeg ved at han har “tandproblemer” - forstået på den måde at han får tandsten og det skal renses cirka en gang om året. Han har lige fået tjekket tænder og der var ikke noget - men det er ½ år siden de sidst blev renset sådan cirka, så om et ½ års tid vil jeg tro det bliver aktuelt igen - skal man vente med at øremærke ham til der? :øhmm: Ser jo også helst kun at dyr skal i narkose når der er GOD grund til det - men vil jo bare også gerne være sikker på at få ham hjem igen hvis han skulle smutte ud!

Hvad synes i? Skal jeg vente til han alligevel skal have renset tænder?
Så er der ingen “unødvendig” narkose…

Vores vinduer ER sikret, vi er opmærksomme på ham - og han er ikke sådan en som spurter hen mod døren så snart den bliver åbent, så det er ikke fordi han ligner en der stikker så snart døren bliver åbnet! Og den eneste som skal passe ham udover os selv - det er min mor. Og jeg VED at hun holder lige så godt øje med ham som os selv!

Personligt synes jeg godt du kan vente. Mine har fået halsbånd på indtil de bliver øremærket, men det er kun da min ene hankat har fundet ud af hvordan man åbner vinduerne, og det er til trods for at jeg har sikret dem. Dem kan han også godt lige klare at få op.

Charlie har ikke én eneste gang prøvet på at få vinduerne op, han virker ikke engang interesseret i det. Han sidder bare lige så stille og kigger ud - og stikker måske lige snuden ned til åbningen for at få lidt frisk luft. Men han virker slet ikke interesseret i at åbne dem, hvis han overhovedet ved det kan lade sig gøre :tihi:

Så måske vi skulle vente til han alligevel skal i narkose for at få renset tænder…

Skulle hilse og sige at det er belastende at komme hjem til et åbent vindue og vide at nu skal man ud og finde tre katte. Er glad for at killingerne ikke var hoppet ud, må de nemlig ikke. To af dem skal være indekatte ved næste ejer, så det vil være synd at gøre dem til inde/ude kat.

Har selv vinduet nu til at stå på klem og så at de sagtens kunne komme derop, utroligt da de kun er fem uger gamle.

Må man spørger hvilken dyrlæge du bruger, sådan med priser, kan se du er fra Ikast, jeg fra Karup. Bruger selv dyrlægen i Rødkærsbro

[quote=Henriette;400881]Skulle hilse og sige at det er belastende at komme hjem til et åbent vindue og vide at nu skal man ud og finde tre katte. Er glad for at killingerne ikke var hoppet ud, må de nemlig ikke. To af dem skal være indekatte ved næste ejer, så det vil være synd at gøre dem til inde/ude kat.

Har selv vinduet nu til at stå på klem og så at de sagtens kunne komme dero, utroligt da de kun er fem uger gamle.

Må man spørger hvilken dyrlæge du bruger, sådan med priser, kan se du er fra Ikast, jeg fra Karup. Bruger selv dyrlægen i Rødkærsbro[/quote]
Jeg bruger Herning Dyrehospital, og så er jeg rætti’ glad for Jesper! :slight_smile:
Han er simpelthen den bedste dyrlæge jeg nogensinde har haft - har været hos en del pga. min gamle hund som ikke var glad for dyrlæge, mange dyrlæge greb det helt forkert an når de skulle se på hende - så var jeg den som var smuttet! Men Jesper havde det helt rigtige tag på hende - så ham blev jeg SÅ glad for. :ok:

Mht. priser ved jeg det faktisk ikke - om det er dyrt eller billigt. Det har jeg aldrig tænkt over, der er bare blevet betalt.

Vores mål er at få gjort begge dele. Den nye, som kommer om en måned ca, har både tattovering og chip - det har jeg bedt om, da han alligevel skal snippes. Nynne er øremærket, da hun har været i narkose mens vi har haft hende, og næste gang vi skal til dyrelægen får både Nynne og Fie en chip. Så mangler vi bare Fisen, som ingen øre tattovering har. Det får hun heller ikke, med mindre hun, 7-9-13 skal i narkose af anden årsag. Jeg vil ikke lægge min kat i narkose, for at få hende tattoveret.

Jeg bruger også Herning dyrehospital.
efter min mening skal du vente med at øretattovere ham til han skal havde ordnet tænder eller af en eller anden grund i narkose. Personligt oplever jeg at mine katte bruger længere tid på at komme sig over en narkose jo ældre de bliver.
Hvis du er meget nervøs for om han skulle stikke af så giv ham chippen nu og så lad dig nøjes med den indtil han skal i narkose. (hvilket var det jeg også mente før)
Jeg ved så også at jesper og Vibeke er dem der får katte ind i vores område og de tjekker altid chip. Jeg ved at det har irriteret dem meget at få katte ind som var tattoveret og ikke registreret, så det er en af deres hjertesager at dyr skal registreres.
Jeg kan så fortælle dig at Jesper har speciale i tænder, hvilket kan mærkes.
De er dog dyre end andre dyrlæger, men de er uden debat de bedste fra Lemvig og til Herning. (der er dog også dyrenes lægehus ved Tjørring som jeg synes er meget dygtige)

Jeg håber, du har ret :slight_smile: Sidst jeg talte med en Falck-mand om det, anede han ikke, at katte blev chippet. Han troede kun, det blev brugt til hunde. Men det er vist også et par år siden nu :øhmm: (Kører jo jævnligt med dem på mit kæledyrsabonnement).

Jeg har hidtil valgt tatovering frem for chip til mine katte. Den eneste, som er chippet, er Nullen. Og det er, fordi jeg glemte at bede om det, da hun blev neutraliseret (hun var dødsyg af livmoderbetændelse og blev “fixet” hos vagtdyrlægen). Hun blev derfor chippet senere i stedet. Det varer dog nok ikke længe før hun skal i narkose for en tandrensning, og jeg vil så overveje, om hun skal tatoveres også. Jeg er nemlig enig i, at det sender et mere tydeligt signal om, at katte har en ejer. På den anden side, så er der nok ikke ret mange der vil være i tvivl om, at hun er en racekat, hvis uheldet skulle være ude og hun smutter ud (chokolade burmeser med tydelig maske).

Alle mine øretatoverede katte er mærket i begge ører, sådan at tatoveringen vender modsat i de to ører. Det skulle give en bedre mulighed for at tyde hele nummeret, hvis noget falmer eller “smatter ud” med tiden. Men jeg overvejer da indimellem at få dem chippet også…Livrem og seler :wink:

Jeg har een gang fået lagt en kat i narkose blot for at få ham øretatoveret. Han skulle omplaceres og var allerede kastreret, men ikke mærket. Det er dog så længe siden, at prisen næppe har relevans (ca. 500 kr. for 8 år siden).

Hvis jeg var dig, ville jeg nok vælge chip for nu og så vente med tatovering til han alligevel skal i narkose :slight_smile:

[quote=Garfield.;400719]
Charlie er jo racekat, Burmeser med stamtavle - men for ikke-kattemennesker tror jeg lige så godt en Burmeser kan ligne en alm. kat. [/quote]

Enig - i hvert fald mht. nogle farver :slight_smile: Min bruntortie burmeser “beskyldes” også ofte for at være en huskat. Den chokolade kan mange dog godt se er anderledes.