Øremærkning og/eller Chip

Jeg vil gerne høre jeres mening om en lille ting min mor og jeg snakkede om. Vi kunne bestemt ikke blive enige.

Det drejer sig om hendes nye killing, Rasmus. Han er 4 måneder gammel nu.
Min mor snakker meget med sin dyrlæge, og stoler utroligt meget på hende.
Selv er jeg ikke vider vild med den dyrlæge, men der ligger nogle andre ting til grund for det. Men min mening er hun tænker mere på penge end på dyr…

Når men min mor går og planlægger at Rasmus skal mærkes nu… Enten øremærkes eller chippes, eller begge dele.

Da jeg købte kat for 3 år siden, købte jeg jo en Europé kat og den var også til udstilling.
Min mor snakker også om hun også gerne ville deltage i en udstilling med Rasmus… Bare for sjov, og prøve det. For han er virkelig en smuk kat.
Da jeg købte min kat, Clara. Fik jeg øremærket og chippet hende. Fordi dyrlægen (den samme) sagde det var bedst.
Men øremærkning er ikke kønt jo. Og jeg læste siden noget med at det ikke er en god idé at øremærke en kat hvis den skulle udstilles, da det jo netop ikke ser så pænt ud.
Jeg fortrød det om ikke andret, da det var gjort.

Jeg har derfor rådet min mor til kun at chippe, da jeg syndes det er godt nok. Vi chipper selv vores dyr, og jeg mener selv det er nok.

Min mor var til dyrlæge i går igen med Rasmus. Der snakkede hun med dyrlægen om det igen.
Dyrlægen sagde at hun ville råde hende til både at øremærke og chippe. Og hendes begrundelse var at falck og politiet og andre, ikke var gode til at bruge en chip læser. Og derfor kunne man ikke regne med at man fik sin kat tilbage hvis den blev fundet. Derfor skulle min mor gøre begge ting. Min mor fortalte det jeg havde fortalte med det kunne være svært at udstille den, når den havde den øremærkning. Og derfor var hun usikker på det.

Men dyrlægen mente stadig der var store chancer for min mor ikke var sikker nok på at få Rasmus tilbage hvis han forsvandt, hvis ikke han fik begge ting. Hun fortalte også min mor at det skulle gøres nu. Hun begrundede det med at hvis Rasmus forsvandt nu, ville ingen vide hvem der ejede ham, og derfor kunne min mor miste ham, hvis ikke hun fik en tid med det samme. Min mor er utrolig øm over Rasmus. Hun har frabedt sig at vi skriver hvor han bor og meget mere, fordi hun er bange for nogle ville stjæle ham. Hun elsker bare sin kat så højt.
Også derfor fik hun en tid med det samme.

Men jeg tvivler stadig på det dyrlægen sagde. Det er self rigtig at man er ekstra sikker, ved at få begge ting.
Men jeg fik jo netop gjort begge ting med min Clara. Hun flyttede sener over til min søster, som bor i et stort villakvater. Og da Clara var godt 2 år, stak hun af. Min søster og jeg søgte efter hende alle vegne. Men vi har aldrig hørt det minste til hende siden. Aldrig:ked:.

Men jeg tænkte jeg ville høre jer. Har vores dyrlæge ret i det hun siger.
For i så fald må jeg jo give mig.
Jeg syndes bare det er synd for sådan en smuk kat at blive øremærket. Og jeg har svært ved at tro at Falck og Politiet ikke ville bruge den chiplæser som dyrelægen snakker om.
Jeg tænker mere det har noget at gøre med at falck og politiet går ind på de forkerte chip registere. Der er nogle stykker. og bruger de kun det ene, så er han der jo ikke.
Men det er jo netop derfor vi også selv skriver vores dyr ind på så mange som muligt. Når vi får chippet vores ildere, så bliver de skrevet ind på så mange jeg kan finde for at jeg kan være sikker på at finde dyret igen.

Der er jo bestemt også en risiko ved at ligge et dyr i narkose, og jeg syndes det er synd at gøre det hvis det er unødvendigt. Også derfor ville jeg lige høre jeres svar omkring det.

Hvad mener i?? Og er det sandt at der kan være problemer ved at udstille med en kat når den er øremærket.

Er rigtig spændt på at høre jeres erfaring.
På forhånd tak

Jeg vil til hver en tid anbefale øremærkning.

Lige p.t. er det ikke alle kommuner, der får tjekket for chip, hvis de finder en kat i vejkanten.
Derudover kan “en finder” ikke se en chip, hvis jeg skulle finde en død kat - og dermed ville jeg ikke kunne videreformidle besked om katten. Og jeg tror det er de færreste, der “gider” samle en død kat op og køre den til en dyrlæge for at få tjekket for chip.

Om det er grimt? Tja … jeg foretrækker sikkerhed fremfor udseende, men når det er sagt kan man faktisk placere øremærket længere inde i øret (mod hårene), så dækker hårene det meste af mærket.

I udstillingsreglerne står der, at en dommer ikke må dømme en kat ned pga øremærkning - og jeg har aldrig set det ske. Mange vinderkatte har været mærket.

Uanset hvad, er det din mor, der skal leve med valget, så lige der synes jeg du skal lade hende tage beslutningen.

Enig enig enig med ovenstående indlæg. Jeg vil ALTID vælge at øretatovere først og fremmest og begge mine katte er tatoveret og det er ikke noget jeg ligger mærke til i hverdagen.
Et alternativ har jeg hørt at dyrlægen laver et tatoveret X i øret, så kan Falck og andre se at dyret er mærket og skal chipaflæses.

Men skal katten ikke også kastreres? Det plejer den jo at blive i samme omgang som øremærkningen?

Der er ingen krav om, at en øremærket kat er kastreret, eller at en kastreret kat er øremærket. De to ting hænger ofte sammen, da de begge kræver fuld narkose - og man derfor slår de to ting sammen i samme narkose. Begge dele er meget fornuftige at få gjort.

jeg skal om 10 min hen og hente günther fra dyrlægen - han er i dag blevet kastreret, günther altså…

men til trods for at günther er chippet er han i dag også blevet tatoveret.

mine katte er altid tatoveret da jeg har hørt historien fra det virkelige liv om katten der var chippet men alligevel sad 14 dage hos en dyrlæge hvor den var bragt ind efter den var fundet, fordi han ikke tjekkede huskatte for chip.

så hellere være på den sikre side…

Jeg vil også anbefale en øretatovering. Den er synlig for alle - mange tænker over at en kat kunne være chippet, hvis de finder en tilløber eller påkører en kat osv.
Hvis den bliver chippet vil jeg samtidig anbefale at der så bliver tatoveret ‘ID’ eller lignende i øret også, som en henvisning til at den er id-mærket. F.eks. i forbindelse med kastration.

Et godt eksempel på fordelen af en øretatovering og ikke kun chip; en chippet kat er løbet hjemmefra og en anden person tager den til sig. Og den er jo ikke øremærket, så nu er det ‘deres’ regner de med. Efter de har haft den i et halvt års tid, får den behov for et dyrlægebesøg og de fortæller tilfældigt at den er en tilløber. Vi tjekker den lige for en sikkerheds skyld om den skulle være chippet og BINGO! Så havde de ingen kat længere, men den rigtige ejer var glad! Heldigvis fandt denne kat tilbage, men sandsynligheden var dog lille, ikke alle tjekker for chip.

Jeg ved faktisk ikke hvad hun gør sig af tanker om at få ham kastereret for tiden. Hun har været opdrætter, men stoppede omkring 1999. Men hun har beholdt ønsket om et kuld igen.
Hun ønskede sig en hun kat, men der var kun to killinger i kuldet, og hun katten beholdte de selv. Det er min mosters opdræt. Hun er ikke skrevet op som opdrætter. Men avler racerene main coon katte.
Hun lavede en aftale med min mor (som er hendes søster) om at hun kunne få ham billiger hvis hun selv sørgte for chip og vacciner…
Jeg kan godt se holdningen for øremærkning. Og jeg vil sige det videre til min mor.
Jeg er glad for at høre jeres svar. så ved jeg også det selv, hvis der en dag skulle komme en lille mis ind i vores egen familie.