Organisationsforvirring

Det lyder da lidt børnehave agtigt! Jeg håber da de enkelt personer der falder så lavt og har så kedeligt et liv at de skal chikanere for at få lidt spænding læser mit indlæg, til dem vil jeg nemlig sige "få jer et liv og lav et ordentligt produkt, så vil der altid være aftagere til jeres opdræt! "

Men tak Susanne for forklaringen! :slight_smile:

Jeg er fuldstændig stået af nu, kan slet ikke se pointen med snakken i denne tråd. Håber folk får noget ud af det, men jeg har tabt tråden, og jeg var ellers interesset i hvad det handlede om.

Jeg opdaterede min hjemmeside i dag, så der står i hvilket klub jeg er medlem af. For det gjorde der ikke tidligere, eftersom min nye hjemmeside bliver opbygget endnu… :cool2:

Jeg ser nemlig mig selv som en ny opdrætter, da. :ok:

Hvad skulle pointen være med at ikke ville skilte med at ville være medlem af en klub, og om hvor man havde søgt stamnavn kan jeg ikke gennemskue. Klubmedlemsskabvist er jeg da selv lidt skizo måske, jeg er enig med min races CFA-standard, elsker TICAudstillingsformen og nyder Fifes titler og sceneshows, i en sammenblanding med at jeg er pragmatisk med hvor konventionerne i dansk udstillingskultur er, selvom som jeg alligevel observerer dem værende i udvikling i disse år…

Jeg sidder og kigger med, da.

Det synes jeg nu Pil skrev en fin starter post Andreas - både venligt osv - jeg synes til gengæld din tone og brugen store bogstaver er knap så venlig :wink:

Og til tråden - det er bare anderledes i TICA, jeg synes faktisk ikke det er specielt svært at forstå. Viking Cats er en interesse-gruppe for (formodentlig) danske interesserede i TICA - en klub fordi vi så kan arrangere udstillinger, møde ligesindede osv - at man så har valgt at centralisere services - såsom stamtavle mm samt stemmeret (juhuuu den er faktisk ret fed - for jeg kan så vælge specifik hvem der sidder i min breed section og råder og vejleder ift min race) i “hoved” TICA, det er jo bare en anderledes struktur form - som man i øvrigt meget nemt kan vænne sig til !

Pt kan vi blandt andet stemme om årets dommer - det foregår online og er gjort på få minutter - juhuuu ! :wink:

Men… hvorfor skulle Viking Cats oplyse om medlemskab af TICA? Vi er “bare” organiserede for at kunne feks lave udstillinger, tale sammen osv? Fordi FiFe har valgt en organisationsform, er det vel ikke ensbetydende med det er den rette? :stuck_out_tongue:

Og nej jeg er sku faktisk ligeglad med hvem der ved hvad jeg er medlem af, og hvis jeg ønsker at vide om en opdrætter er medlem af feks TICA og trækker stamtavler der, så spørger jeg sgi personen selv :høhø:

Men bortset fra alt ovenstående, så er der forhåbentlig heller ingen der forventer, at tingene fungerer ens i de forskellige forbund? “Nogle kan bedst lide moderen, andre kan bedst lide datteren” - der er en grund til at der er flere forskellige forbund at vælge imellem, og det er fordi ting ikke behøver fungere fuldstændigt ens. Så kan man jo vælge det, man svinger bedst med…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1104425]Men bortset fra alt ovenstående, så er der forhåbentlig heller ingen der forventer, at tingene fungerer ens i de forskellige forbund? “Nogle kan bedst lide moderen, andre kan bedst lide datteren” - der er en grund til at der er flere forskellige forbund at vælge imellem, og det er fordi ting ikke behøver fungere fuldstændigt ens. Så kan man jo vælge det, man svinger bedst med…
VH
Susanne[/QUOTE]

Og nogle tager dem begge :høhø:

Jo, der er mange, som forventer, at tingene er ens, og det kan jeg egentlig godt forstå. Når man at vant til, at ditten eller datten fungerer på een måde, kan det jo godt være svært at vænne sig til, at det pludselig er anderledes et andet sted. Det var derfor, jeg skrev det første indlæg: for at pointere et par forskelle, ikke for at kalde det ene bedre end det andet. :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;1104425]M"Nogle kan bedst lide moderen, andre kan bedst lide datteren" - der er en grund til at der er flere forskellige forbund at vælge imellem, og det er fordi ting ikke behøver fungere fuldstændigt ens. Så kan man jo vælge det, man svinger bedst med…
[/QUOTE]
Lige præcis! Og man kan vælge lidt af det hele, eller man kan lægge al sin indsats eet sted - nogen kan jo bedst lide regnbueis, mens andre helst kun vil have jordbæris. Og det ene er jo ikke mere rigtigt end det andet, det er en ren smagssag. :slight_smile:

Sjov tråd - man siger at hundeejere ligner deres hunde - måske nogle katteejere bliver lige så usikre på nyt som nogle katte gør :slight_smile: Men heldigvis er katten også et af verdens mest tilpasningsdygtige dyr så der er håb for os kattetosser :slight_smile:

Når Viking Cats er selvstændig klub, har man så valgt lokalt at godkende/have opdrættere af hybrid katte og ‘novelty breeds’ (racer hvor race karakteristika er en eller flere defekter - som jo godkendes i TICA) ?

Syntes nemlig ikke rigtig klubbens formål om

“Hver enkelt kats og killings sundhed og velfærd skal være det vigtigste hensyn for ethvert medlem.”
&
“Medlemmerne skal opdrætte selektivt, på sunde avlsdyr fri for genetiske anomalier og defekter.”

er forligeligt med eks savannah, scottish fold, munchkin, minskin, bambino etc…

[QUOTE=Musashi;1104562]Når Viking Cats er selvstændig klub, har man så valgt lokalt at godkende/have opdrættere af hybrid katte og ‘novelty breeds’ (racer hvor race karakteristika er en eller flere defekter - som jo godkendes i TICA) ?

Syntes nemlig ikke rigtig klubbens formål om

“Hver enkelt kats og killings sundhed og velfærd skal være det vigtigste hensyn for ethvert medlem.”
&
“Medlemmerne skal opdrætte selektivt, på sunde avlsdyr fri for genetiske anomalier og defekter.”

er forligeligt med eks savannah, scottish fold, munchkin, minskin, bambino etc…[/QUOTE]

Det vil også udelukke FIFegodkendte racer, som fx manx, Bengal American Curl og vel til dels også Perser/Exotic…

I og med, at man benytter TICAs regelsæt, og organisationens udstillingsform, så accepteres det også at de racer, som er accepterede af TICA kan opdrættes af medlemmer af Viking Cats…
Sådan må det nødvendigvis være - der arbejdes ikke med “nationale regler”, eller hvad vi nu skal kalde det…

(Desværre kan man vel sige… personlig ville jeg elske, at kunne sende det budskab til hovedorganisationen, at de der hybridracer (og det ville så også inkludere både Bengal og Toygeren, hvor uretfærdigt det end vil synes) bare ikke lige er sagen, såvel som at en race som Scottish fold burde have fjernet sin godkendelse til championstatus uden mulighed for nogensinde at få den tilbage… Munchkinracen er spøjs, men benlængden forhindrer ikke katten i at leve et fornuftigt katteliv og giver den heller ikke smerter, så lad den endelig beholde sin status - men lad være med at “munchkinize” alle andre racer
Nå, det var nogle helt personlige synspunkter, der kom frem der :slight_smile: )

[QUOTE=Ann K;1104568]Det vil også udelukke FIFegodkendte racer, som fx manx, Bengal American Curl og vel til dels også Perser/Exotic…

I og med, at man benytter TICAs regelsæt, og organisationens udstillingsform, så accepteres det også at de racer, som er accepterede af TICA kan opdrættes af medlemmer af Viking Cats…
Sådan må det nødvendigvis være - der arbejdes ikke med “nationale regler”, eller hvad vi nu skal kalde det…

(Desværre kan man vel sige… personlig ville jeg elske, at kunne sende det budskab til hovedorganisationen, at de der hybridracer (og det ville så også inkludere både Bengal og Toygeren, hvor uretfærdigt det end vil synes) bare ikke lige er sagen, såvel som at en race som Scottish fold burde have fjernet sin godkendelse til championstatus uden mulighed for nogensinde at få den tilbage… Munchkinracen er spøjs, men benlængden forhindrer ikke katten i at leve et fornuftigt katteliv og giver den heller ikke smerter, så lad den endelig beholde sin status - men lad være med at “munchkinize” alle andre racer
Nå, det var nogle helt personlige synspunkter, der kom frem der :slight_smile: )[/QUOTE]

Nu bliver jeg lidt nysgerrig. Hvorfor mener du det burde gælde perser/exotic?

Fordi man alt andet lige ikke kan nægte, at persernes flade ansigt skyldes en deformation af kraniet :slight_smile:
Giv racen en lidt længere næse, så deformationen bliver mindre, og burde der ikke være problemer med at overholde den passus omkring “fri for… deformiteter” :slight_smile:
Jeg kunne også have skrevet den polydaktyle Maine Coon i samme sætning :wink:

Og så bare lige… jeg har to ganske veltypede persere rendende rundt herhjemme - og synes at de alt for langnæsede er for dårligt typede :slight_smile: Så det er IKKE en omgang perser-bashing, vi skal ud i :wink:

[QUOTE=Ann K;1104577]Fordi man alt andet lige ikke kan nægte, at persernes flade ansigt skyldes en deformation af kraniet :slight_smile:
Giv racen en lidt længere næse, så deformationen bliver mindre, og burde der ikke være problemer med at overholde den passus omkring “fri for… deformiteter” :slight_smile:
Jeg kunne også have skrevet den polydaktyle Maine Coon i samme sætning :wink:

Og så bare lige… jeg har to ganske veltypede persere rendende rundt herhjemme - og synes at de alt for langnæsede er for dårligt typede :slight_smile: Så det er IKKE en omgang perser-bashing, vi skal ud i ;)[/QUOTE]

Fint med forklaring. Nogle kunne jo misforstå og tro, at perseren er en sygelig race. Det er jo set før :wink:
At jeg så ikke er helt enig med dig er noget andet, det skyldes nok bare at de persere som jeg kender til lever et super liv, hvor de ikke er påvirket af deres hovedfacon :slight_smile:

[QUOTE=Line S;1104581]Fint med forklaring. Nogle kunne jo misforstå og tro, at perseren er en sygelig race. Det er jo set før :wink:
At jeg så ikke er helt enig med dig er noget andet, det skyldes nok bare at de persere som jeg kender til lever et super liv, hvor de ikke er påvirket af deres hovedfacon :)[/QUOTE]

Det skriver jeg skam heller ikke at mine eller hele racen for den sags skyld er… tværtimod :slight_smile:

Sådan opfattede jeg det bare, når du foreslår at racen burde “forbydes” pga. en deformitet på linje med Scottish Fold. Hvis du heller ikke oplever at persere har problemer med deres hovedfacon, så kan jeg ikke helt forstå, hvorfor du nævner det :slight_smile:

[QUOTE=Jenny;1104576]Nej, selvfølgelig har Viking Cats ikke særregler for, hvilke katte der lige i denne klub skal være godkendt/ikke-godkendt. Felis Danica har vel heller ikke mulighed for at sige, Bengalere ikke må være godkendt i Danmark, hvis Fifé har besluttet, racen er godkendt i Fifé? Man følger jo nogle regler og procedurer i den organisation, man er tilknyttet til.

Kan så heller ikke se, hvordan formålene er i modstrid med dette. Eller hvad spørgsmålet har med trådstarters information at gøre… :)[/QUOTE]

TS har lagt indlæg om Viking cats forhold til TICA - så det er i forlængelse af dette, at jeg var nysgerrig om de i klubben forholder sig anderledes til nogle ting i TICA…

og jeg ser det som er en modsætning at tillade scottish fold og samtidig have i sit etiske reglsæt at man ikke skal opdrætte på defekter
http://www.icatcare.org/advice-centre/cat-health/scottish-fold-disease-–-osteochondrodysplasia

Inden for FIFé er der jo også mulighed for nationale regler - inden for nogle områder. Eks har DEKZV i snart mange år haft krav om BAER test i forbindelse med stambogs føring af hvide killinger- det har man ikke i mange andre nationale FIFé klubber …ved sidste general forsamling blev det vist vedtaget at gælde for alle…

Fordi der tales om “deformitet”… og kraniefaconen hos perseren er deformeret. Det har intet at gøre med om katten kan leve et godt liv eller ej…
Andre racer med deformiteter er fx Kurillian Bobtail, Manx, Japansk Bobtail, American Curl (alle Fifegodkendte), Pixiebob (TICAgodkendt)… Ingen af disse har heler problemer med deres deformitet…
Men deforme - som i at mangle noget, have et anderledes udseende… jo det er de skam :slight_smile:
(Og jeg ville elske at få grabberne i en Pixiebob :love: )

[QUOTE=Musashi;1104584]
Inden for FIFé er der jo også mulighed for nationale regler - inden for nogle områder. Eks har DEKZV i snart mange år haft krav om BAER test i forbindelse med stambogs føring af hvide killinger- det har man ikke i mange andre nationale FIFé klubber …ved sidste general forsamling blev det vist vedtaget at gælde for alle…[/QUOTE]

Den der tyske særregel følger af noget så uomgængeligt som gældende tysk lov. :slight_smile:
Reglen findes i samtlige tyske stambogsførende organisationer…

[QUOTE=Musashi;1104562]Når Viking Cats er selvstændig klub, har man så valgt lokalt at godkende/have opdrættere af hybrid katte og ‘novelty breeds’ (racer hvor race karakteristika er en eller flere defekter - som jo godkendes i TICA) ?

Syntes nemlig ikke rigtig klubbens formål om

“Hver enkelt kats og killings sundhed og velfærd skal være det vigtigste hensyn for ethvert medlem.”
&
“Medlemmerne skal opdrætte selektivt, på sunde avlsdyr fri for genetiske anomalier og defekter.”

er forligeligt med eks savannah, scottish fold, munchkin, minskin, bambino etc…[/QUOTE]

[QUOTE=Ann K;1104568]Det vil også udelukke FIFegodkendte racer, som fx manx, Bengal American Curl og vel til dels også Perser/Exotic…

I og med, at man benytter TICAs regelsæt, og organisationens udstillingsform, så accepteres det også at de racer, som er accepterede af TICA kan opdrættes af medlemmer af Viking Cats…
Sådan må det nødvendigvis være - der arbejdes ikke med “nationale regler”, eller hvad vi nu skal kalde det…

(Desværre kan man vel sige… personlig ville jeg elske, at kunne sende det budskab til hovedorganisationen, at de der hybridracer (og det ville så også inkludere både Bengal og Toygeren, hvor uretfærdigt det end vil synes) bare ikke lige er sagen, såvel som at en race som Scottish fold burde have fjernet sin godkendelse til championstatus uden mulighed for nogensinde at få den tilbage… Munchkinracen er spøjs, men benlængden forhindrer ikke katten i at leve et fornuftigt katteliv og giver den heller ikke smerter, så lad den endelig beholde sin status - men lad være med at “munchkinize” alle andre racer
Nå, det var nogle helt personlige synspunkter, der kom frem der :slight_smile: )[/QUOTE]

Hvilken af disse 2 er det, at du mener din yndlings-aversion bengal’en hører under (i de i DK lovlige generationer) :?

“Hver enkelt kats og killings sundhed og velfærd skal være det vigtigste hensyn for ethvert medlem.”
&
“Medlemmerne skal opdrætte selektivt, på sunde avlsdyr fri for genetiske anomalier og defekter.”

Undskyld… nu melder jeg mig bare ud af denne tråd!
Ikke om jeg vil være med til at forplumre tingene, fordi folk mener at jeg skal forklare forklaringerne!

Så… Jeg er medlem af TICA - har bevidst valgt denne organisation pgr medlemsdemokratiet…
Men jeg er afgjort ikke blind for at organisationen har sine fejl og mangler - heriblandt at man godkender racer frem til championstatus, som jeg ikke mener burde godkendes - bla artshybrider af enhver art og katte med smertevoldende genetiske deformiteter.