Orijin og dårlig mave? Hvorfor - og hvad kan man gøre?

Jeg vil jo så gerne have at min lille unge Rylle får noget ‘ordentlig’ mad :slight_smile: hun havde en skidt mave da jeg fik hende i februar og det har vi arbejdet på i samarbejde med dyrlægen - hun har fået RC intestinal i en længere periode. Men da maven havde været i orden LÆNGE gik jeg så LANGSOMT i gang med at føre hende over på Orijin, og det gik fint synes jeg. For to uger siden spiste hun næsten kun Orijin, iblandet en smule RC young female (som jeg havde tilovers fra foråret) - og der var NGEN problemer og havde ikke været under hele forløbet.

Og så pludselig - for ca. to uger siden får hun dårlig mave - ud af det blå. Jeg gav hende så Canikur pro et par dage - og maven blev fin igen. Men så snart jeg stoppede med Canikuren kom den dårlige mave tilbage :S så nu er hun tilbage på RC intestinal - og jeg føler lidt jeg er tilbage ved start - nu kan jeg starte forfra med LAAAANGSOOOOMT at begynde at blande Orijin i.

Hvorfor kan hun ikke tåle Orijin? er det alt det protein der er i? nogle gode ideer til hvad jeg ellers kan gøre? Et andet højprotein foder der ikke giver de samme ‘mave-gener’ - eller noget andet tilskud jeg kan give hende for at få maven i orden sammen med Orijin? Som sagt vil jeg så gerne have at hun får PLUS proteing og MINUS korn :slight_smile:

:slight_smile: Ayoe

nogle katte kan bare ikke klare det… jeg har en der ikke kan klare FP21GF permanent uden at der er IHB i … det betyder at hvis jeg fjerner HairBall - så har jeg tynd mave hos en af dem pr omgående

prøv at blande iams hairball i for at tilføre fibre og se hvad der sker… det lyder til at du har samme problem som jeg har med Kheops

Tak for det gode input! Ja - det har jeg også tænkt - om det ender med en blanding :slight_smile: Men for mig tror jeg så det bliver RC intestinal og Orijin - fordi intestinal sætter hendes mave i orden med det SAMME. Er Iams Hair ball bedre??

det kommer an på katten… hos mig virker det fantastisk - men andre herinde har rapporteret ingen ændring eller det modsatte…

jeg tror ikke man kan sige noget entydigt, men jeg ved at det fungerer rigtig godt i den blanding jeg kører med :slight_smile:

Det tror jeg også bliver min løsning :slight_smile:

Jeg kan ikke bruge FP21GF alene - der skal blandes andet i - så jeg vælger at bruge FP21Holistic som grundfoder i stedet. Dårlig mave får jeg faktisk kun ved grain free foder - men så kommer det også prompte og holder op, samtidig med at blandingen ikke længere indeholder det kornfri foder (jeg har forsøgt mig med flere mærker efter anbefaling herindefra). Jeg orker ikke dårlig mave hos kattene pga foder, så jeg bruger foder, de kan tåle - FP21Holistic, Hill’s Nature’s Best, GourMix, Eukanuba, Iams, og hvad jeg ellers finder på - bare det ikke siges at være grain free, for det tåler kattene ikke.

Hvis du får afdækket, at der er et indholdsstof i Orijen, som din kat ikke tåler særlig godt, synes jeg, du snarere bør overveje at finde et tilsvarende alternativ, som katten ikke reagerer med diarré på i stedet for at forsøge at kompensere ved at tilføre et produkt, der stopper eller skåner tarmen mest muligt.
Katten har vel ikke et specifikt behov for lige netop Orijen?

Tak for det gode svar også her :slight_smile: Det er da interessant det med at de ikke kan tåle grain-free - når man nu samtidig siger at det skal være så godt for dem :confused: Jeg vil prøve med blandingen først - har naturligivs købt en KÆMPE pose Orijin fordi jeg blev så glad for at det endelig gik så godt med Rylles mave :thumbdown: - men vil så nok prøve nogle af de andre mærker du skriver om :slight_smile:

Når nu du var kommet så langt med skiftet, så tror jeg nu nok, at jeg ville have forsøgt at blive ved (selvfølgelig pånær hvis det løber ud af katten). Og så havde taget et par uger eller mere, hvor katten støttes op med canikur eller et af de mange tilsvarende produkter med mælkesyrebakterier. Jeg havde held med det på mine 3 plejemisser, der heller ikke var vant til grain free. Det er desværre et klassisk problem at skifte dem væk fra kornet, når deres maver er vant til en vis andel korn. Det er selvfølgelig helt fint at blande foder, så katten fungerer godt på det :slight_smile: Men jeg ville ikke være gået helt tilbage til 0, når nu I havde gjort så stort et forarbejde, men bare som sagt støtte maven i en periode - evt. suppleret med et enkelt skridt tilbage i foderet.

jeg ville nok supplere voldomt med probiocin :slight_smile: er det ikke Lis D der kan være behjælpelig der?

Ja, probiocinen er rigtig god, men hvis man ikke lige har amerikansk lager, så kan andre produkter også gøre det. Jeg brugte fra Aptus til plejemisserne. Både deres stoppende produkt, og støttede så op i de uger, som en dåse mælkesyrebakterier af samme mærke rakte.

Når der ikke kan konstateres en bagvedliggende årsag til vedvarende diarré, er jeg er helt enig i, at ”det er selvfølgelig helt fint at blande foder………….”
Men i dette tilfælde har katten tidligere præsenteret sig med diarré i en grad, hvor dyrlægen har måttet konsulteres, ligesom det fremgår, at katten over en periode har været sat i medicinsk diætbehandling med tarmskånende foder.
Her finder jeg det rimeligt at overveje, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at fortsætte med produktet (på daglig basis), hvis det viser sig at være årsag til diarréen, selv om man måtte kunne kompensere ved at blande produktet med et stoppende, fiberholdigt produkt som Iams Hairball, medicinsk diæt eller anden behandling.

Jeg er nysgerrig – hvis I finder et godt produkt, og det desværre viser sig at fremprovokere diarré hos jeres kat - hvad er så jeres bevæggrunde for at insistere på at fortsætte med produktet og blot kompensere ved at blande produktet med fiberholdigt produkt, tilføje medicinsk diæt eller anden behandling.
(Jeg tænker ikke på medicinsk foder givet af tungtvejende årsager)

Tak for alle de gode input og tanker :slight_smile:

Hvad er Probiocin? Det har jeg ikke hørt om. Jeg synes jo at Canikur Pro er rigtigt godt.

Aptus? Er det et sted på nettet hvor man kan få den slags?

Det er jo rigtigt - men det løb faktisk næsten ud af hende - hun skulle på kassen flere gange om dagen det lille pus :slight_smile: nu er mavsen i orden igen, og jeg tror at jeg lidt hurtigere vil prøve at putte lidt Orijin i igen :slight_smile:

[QUOTE=Jane K;731166]Når der ikke kan konstateres en bagvedliggende årsag til vedvarende diarré, er jeg er helt enig i, at ”det er selvfølgelig helt fint at blande foder………….”
Men i dette tilfælde har katten tidligere præsenteret sig med diarré i en grad, hvor dyrlægen har måttet konsulteres, ligesom det fremgår, at katten over en periode har været sat i medicinsk diætbehandling med tarmskånende foder.
Her finder jeg det rimeligt at overveje, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at fortsætte med produktet (på daglig basis), hvis det viser sig at være årsag til diarréen, selv om man måtte kunne kompensere ved at blande produktet med et stoppende, fiberholdigt produkt som Iams Hairball, medicinsk diæt eller anden behandling.

Jeg er nysgerrig – hvis I finder et godt produkt, og det desværre viser sig at fremprovokere diarré hos jeres kat - hvad er så jeres bevæggrunde for at insistere på at fortsætte med produktet og blot kompensere ved at blande produktet med fiberholdigt produkt, tilføje medicinsk diæt eller anden behandling.
(Jeg tænker ikke på medicinsk foder givet af tungtvejende årsager)[/QUOTE]

Jeg kan rigtigt godt forstå dine tanker her - og jeg er jo også et godt stykke af vejen enig :slight_smile: Hvis Rylle ikke kan tåle Orijin (og måske andre kornfrie produkter) så er det det - og så må hun få andre kvalitets produkter med korn. Det er jo bare det at man nok bliver mere og mere klar over at kattene ikke i bund og grund er kornspisere :slight_smile: Det er i hvert fald hvad jeg har læst mig fremt til gennem de sidste par år, både herinde og i diverse bøger. Og så vil man jo gerne tilbyde dem mindre korn og PRØVER måske lidt ekstra at det skal virke :slight_smile: Men helt enig i at hvis det ikke virker, så skal katten naturligvis have noget andet.

I starten tilskrev jeg Rylles dårlige mave stress - hun har som sagt haft en lidt ‘belastet’ barndom i internat - det påvirkede hende meget - men efterhånden tror jeg også at hun generelt har en sart mave. Hun - og hendes kuld søskende - havde kattesyge da de var helt små - kan den medicin hun har fået dengang have indvirket på hendes fordøjelse på et mere permanent plan? Det har jeg spekuleret en del på.’

Tak igen for alle de gode input!! :slight_smile:

Nej katte er ikke som sådan korn spisere, men deres naturlige byttedyr ude i naturen ER korn spisere, så derfor er korn en ingrediens som er naturlig for katten at have i sin foder blot i meget lille mængde. At gå helt over til kornfrit foder, der er min erfaring at nogle katte trives på det mens andre har behov for at have disse fibre i deres kost for at holde maven i gang. Så for mig at se kan jeg ikke helt se formålet med at få over til fuldstændigt kornfrit foder når jeg kigger på hvad en kat ville fange i naturen og hvad dette byttedyr reelt spiser for det er jo ikke køer vores katte nedlægger :slight_smile:

Enig :ok:
Katte spiser jo også græs, min Chili tager med stor fornøjelse de aks med korn der ind i mellem er på græsset med, når nu hun er i gang.
Hvis man køber kattegræs er det også en kornsort (hvede mener jeg), men den når sjældent at sætte korn (og det er ikke forarbejdet).

[QUOTE=danpia;731426]Enig :ok:
Katte spiser jo også græs, min Chili tager med stor fornøjelse de aks med korn der ind i mellem er på græsset med, når nu hun er i gang.
Hvis man køber kattegræs er det også en kornsort (hvede mener jeg), men den når sjældent at sætte korn (og det er ikke forarbejdet).[/QUOTE]

Jeg er enig med jer begge to :slight_smile: Mine spiser også stue bambus med stor begejstring :høhø: Men er problemet ikke at de bare får RIGTIGT meget korn i de ‘gængse’ mærker - og også til dels korn der er ‘unaturligt’ for dem, eks. majs?

Der findes jo mærker hvor de har skruet ned for mængden af korn, men hvor korn stadigvæk er tilstede i foderet :slight_smile: Og hvis man fodre dagligt med meget vådfoder som ikke indeholder korn og sukker og så har tørfoder stående som indeholder bare en lille mængde korn, så er det jo ikke fordi man overfodre med korn. Og der kan man jo så vælge at gå efter de mærker hvor det er naturligt korn fx havre eller ris :slight_smile:
Det som jeg personligt går langt uden om er sukkerholdige ingredienser, katte har ikke brug for sukker og kan slet ikke omsætte dette i kroppen :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;731462]Der findes jo mærker hvor de har skruet ned for mængden af korn, men hvor korn stadigvæk er tilstede i foderet :slight_smile: Og hvis man fodre dagligt med meget vådfoder som ikke indeholder korn og sukker og så har tørfoder stående som indeholder bare en lille mængde korn, så er det jo ikke fordi man overfodre med korn. Og der kan man jo så vælge at gå efter de mærker hvor det er naturligt korn fx havre eller ris :slight_smile:
Det som jeg personligt går langt uden om er sukkerholdige ingredienser, katte har ikke brug for sukker og kan slet ikke omsætte dette i kroppen :)[/QUOTE]

Ja - det er jo rigtigt :slight_smile: Og de ‘gode’ mærker er sådan noget som FP holistic og Gourmix for eksempel?

:slight_smile:

[QUOTE=Ayoe;731466]Ja - det er jo rigtigt :slight_smile: Og de ‘gode’ mærker er sådan noget som FP holistic og Gourmix for eksempel?

:-)[/QUOTE]

Jeg fodre med FP Holistic som er et ganske udmærket foder og her i huset er de især vilde med Fisk og havre varianten :slight_smile: men jeg kører turnus med de forskellige smagsvarianter så de ikke kører træt i det så de får også ind i mellem kylling/ris og and/ris.

Det lyder bare super godt :slight_smile: Det vil jeg prøve!!!

…nu står jeg bare med en STUR STUR pose Orijin…så jeg tror jeg prøver at starte med ‘blandingsproduktet’ - og så når det er spist op prøve med FP.